Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Ārvalstu investoru padome Latvijā
Atzinums iesniegts
19.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Ārvalstu investoru padome Latvijā (turpmāk – FICIL) augstu novērtē Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) ieguldīto darbu, sagatavojot likumprojektu “Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu”, kas tiesību aktu portālā ievietots ar Nr. 23-TA-1030 (turpmāk – Likumprojekts). FICIL ir iepazinusies ar atjaunināto Likumprojekta un tā anotācijas redakciju, kā arī ar izziņu, kurā apkopoti visi izteiktie iebildumi un priekšlikumi, nododot Likumprojektu saskaņošanai līdz 2024.gada 19.jūnijam.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka investori ir gatavi ieguldīt savus līdzekļus izpētē, kas vienlaikus un samērīgi ņem vērā klimata, vides, vietējo kopienu, ekonomiskās attīstības un citas intereses, rada elektroenerģijas ražošanas potenciālu un vietu inovācijām šajā industrijā, tādējādi nodrošinot gan kvalitatīvu datu pieejamību pirms ELWIND teritorijas izsoles/konkursa attiecībā uz pārējām teritorijām, gan palīdzot valstij pieņemt datos balstītus lēmums par aizsargājamām teritorijām jūrā.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka investori ir gatavi ieguldīt savus līdzekļus izpētē, kas vienlaikus un samērīgi ņem vērā klimata, vides, vietējo kopienu, ekonomiskās attīstības un citas intereses, rada elektroenerģijas ražošanas potenciālu un vietu inovācijām šajā industrijā, tādējādi nodrošinot gan kvalitatīvu datu pieejamību pirms ELWIND teritorijas izsoles/konkursa attiecībā uz pārējām teritorijām, gan palīdzot valstij pieņemt datos balstītus lēmums par aizsargājamām teritorijām jūrā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Iebildums pret Likumprojekta 2.un 3.pantu (iepriekš – pret 3.panta 1.daļu)
Atbilstoši Likumprojekta 2.un 3.pantam, tas attiecas tikai uz ELWIND projektu, ko valsts iecerējusi sagatavot un attīstīt, izsoles ceļā piesaistot privātu uzņēmēju projekta praktiskai īstenošanai, operēšanai un finansēšanai. Likumprojekta attiecināmība tikai uz ELWIND projektu iepriekšējā Likumprojekta redakcijā neizrietēja no Likumprojekta 2.panta, kā arī Likumprojekta 3.pantam ir izveidotas trīs daļas, kuras visas apstiprina Likumprojekta attiecināmību tikai uz ELWIND projektu.
FICIL ieskatā, Likumprojekta izziņā ietvertā norāde, ka ELWIND projekts būtu uzskatāms par īpašu tikai tādēļ, ka tā sākotnējā attīstīšana ir uzdota Latvijas investīciju un attīstības aģentūrai, objektīvi nav pietiekama, lai attaisnotu jauna likuma izstrādi viena projekta vajadzībām. Likums viena konkrēta projekta īstenošanai nav savienojams ar Latvijas tiesību sistēmu.
Līdz ar to FICIL turpina uzturēt spēkā iebildumu pret Likumprojekta 2.un 3.pantu, jo Likumprojekts nesatur tiesisko regulējumu, kas ir nepieciešams jebkura atkrastes vēja parka attīstīšanai Latvijas jurisdikcijā ietilpstošajos jūras ūdeņos.
Atbilstoši Likumprojekta 2.un 3.pantam, tas attiecas tikai uz ELWIND projektu, ko valsts iecerējusi sagatavot un attīstīt, izsoles ceļā piesaistot privātu uzņēmēju projekta praktiskai īstenošanai, operēšanai un finansēšanai. Likumprojekta attiecināmība tikai uz ELWIND projektu iepriekšējā Likumprojekta redakcijā neizrietēja no Likumprojekta 2.panta, kā arī Likumprojekta 3.pantam ir izveidotas trīs daļas, kuras visas apstiprina Likumprojekta attiecināmību tikai uz ELWIND projektu.
FICIL ieskatā, Likumprojekta izziņā ietvertā norāde, ka ELWIND projekts būtu uzskatāms par īpašu tikai tādēļ, ka tā sākotnējā attīstīšana ir uzdota Latvijas investīciju un attīstības aģentūrai, objektīvi nav pietiekama, lai attaisnotu jauna likuma izstrādi viena projekta vajadzībām. Likums viena konkrēta projekta īstenošanai nav savienojams ar Latvijas tiesību sistēmu.
Līdz ar to FICIL turpina uzturēt spēkā iebildumu pret Likumprojekta 2.un 3.pantu, jo Likumprojekts nesatur tiesisko regulējumu, kas ir nepieciešams jebkura atkrastes vēja parka attīstīšanai Latvijas jurisdikcijā ietilpstošajos jūras ūdeņos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 6.panta septītajā daļā noteikts: “Attīstītājs izsoles noteikumos noteiktajā apmērā, kārtībā un termiņā izsoles noteikumos norādītajam adresātam atlīdzina izmaksas par Latvijas teritoriālajā jūrā un uz sauszemes Latvijā izvietoto apakšstaciju, ja tāda pirms izsoles tikusi izveidota ELWIND atkrastes vēja parka vajadzībām, un pieslēguma sauszemes pastiprinājumu projektēšanu un izbūvi. Attīstītājs apmaksā radiālā pieslēguma izbūvi un ELWIND projekta pieslēgšanu Latvijas pārvades sistēmai Latvijas teritoriālajā jūrā un uz sauszemes Latvijā”.
FICIL ieskatā, pārvades operatora darbs pie ceturtā starpsavienojuma un ELWIND projektam nepieciešamās infrastruktūras izbūves var noritēt ne tikai pirms izsoles, bet arī paralēli izsolei, tās rezultāta noteikšanai un piesaistītā ELWIND projekta attīstītāja darbam pie ELWIND atkrastes vēja parka projektēšanas un savas infrastruktūras izbūvei. Tādēļ iecerētā norma būtu precizējama, attiecinot to gan uz to infrastruktūru, ko pārvades sistēmas operators izbūvē pirms izsoles, gan arī uz to infrastruktūru, kurai detalizēti jābūt norādītai izsoles dokumentācijā un par kuras projektēšanu, izbūvi un nodošanu ekspluatācijā ELWIND projekta vajadzībām būs atbildīgs pārvades sistēmas operators arī izsoles gaitā vai pēc tās noslēguma (līdz ELWIND projekta nodošanai ekspluatācijā).
FICIL ir iepazinusies ar Likumprojekta izziņas 70.punktā ietverto norādi par to, ka iepriekš pie Likumprojekta 7.panta 9.daļas izteiktais iebildums tiks vērtēts, izstrādājot izsoles nolikumu. Pie šāda nosacījuma FICIL atsauc konkrēto, iepriekš izteikto iebildumu.
FICIL ieskatā, pārvades operatora darbs pie ceturtā starpsavienojuma un ELWIND projektam nepieciešamās infrastruktūras izbūves var noritēt ne tikai pirms izsoles, bet arī paralēli izsolei, tās rezultāta noteikšanai un piesaistītā ELWIND projekta attīstītāja darbam pie ELWIND atkrastes vēja parka projektēšanas un savas infrastruktūras izbūvei. Tādēļ iecerētā norma būtu precizējama, attiecinot to gan uz to infrastruktūru, ko pārvades sistēmas operators izbūvē pirms izsoles, gan arī uz to infrastruktūru, kurai detalizēti jābūt norādītai izsoles dokumentācijā un par kuras projektēšanu, izbūvi un nodošanu ekspluatācijā ELWIND projekta vajadzībām būs atbildīgs pārvades sistēmas operators arī izsoles gaitā vai pēc tās noslēguma (līdz ELWIND projekta nodošanai ekspluatācijā).
FICIL ir iepazinusies ar Likumprojekta izziņas 70.punktā ietverto norādi par to, ka iepriekš pie Likumprojekta 7.panta 9.daļas izteiktais iebildums tiks vērtēts, izstrādājot izsoles nolikumu. Pie šāda nosacījuma FICIL atsauc konkrēto, iepriekš izteikto iebildumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 7.panta otrajā daļā noteikts, ka “Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības jebkura cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta, rezervēta un pieejama ELWIND projektam”.
Likumprojekta izziņas 81.punkta trešajā ailē norādīts, ka FICIL iepriekš izteiktais iebildums pie Likumprojekta 9.panta otrās daļas esot ņemts vērā. Tomēr, neskatoties uz minēto, FICIL norāda, ka Likumprojekta izziņas 81.punkta pirmajā un ceturtajā ailē ir iekļautas tādas tiesību normas no agrākā un atjauninātā Likumprojekta, par kurām FICIL nekad nav izteicis iebildumus. Līdz ar to FICIL nav saprotama norāde Likumprojekta izziņas 81.punkta 3.ailē, ka FICIL iebildums ir ņemts vērā.
Savstarpēji salīdzinot Likumprojekta iepriekšējās redakcijas 9.panta otrās daļas un atjauninātās Likumprojekta redakcijas 7.panta otro daļu, secinām, ka daži nelieli tehniski precizējumi tekstā pēc būtības neko nav mainījuši. Tādēļ FICIL uztur spēkā savu iepriekš izteikto iebildumu pret Likumprojekta 9.panta otro daļu, tagad attiecinot to uz Likumprojekta 7.panta otro daļu.
Likumprojekta izziņas 81.punkta trešajā ailē norādīts, ka FICIL iepriekš izteiktais iebildums pie Likumprojekta 9.panta otrās daļas esot ņemts vērā. Tomēr, neskatoties uz minēto, FICIL norāda, ka Likumprojekta izziņas 81.punkta pirmajā un ceturtajā ailē ir iekļautas tādas tiesību normas no agrākā un atjauninātā Likumprojekta, par kurām FICIL nekad nav izteicis iebildumus. Līdz ar to FICIL nav saprotama norāde Likumprojekta izziņas 81.punkta 3.ailē, ka FICIL iebildums ir ņemts vērā.
Savstarpēji salīdzinot Likumprojekta iepriekšējās redakcijas 9.panta otrās daļas un atjauninātās Likumprojekta redakcijas 7.panta otro daļu, secinām, ka daži nelieli tehniski precizējumi tekstā pēc būtības neko nav mainījuši. Tādēļ FICIL uztur spēkā savu iepriekš izteikto iebildumu pret Likumprojekta 9.panta otro daļu, tagad attiecinot to uz Likumprojekta 7.panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-