Atzinums

Projekta ID
23-TA-3327
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Klimata un enerģētikas ministrijai līdz 2024. gada 31. augustam nodrošināt publisko iepirkumu kodolenerģijas programmas sākuma posma sagatavošanai, lai padziļināti izvērtētu kodolenerģijas attīstības normatīvo ietvaru, kodoldrošības un radiācijas drošības, fiziskās aizsardzības, elektrotīklu un cilvēkresursu (pieejamība un sagatavotība) attīstības, apkārtējās vides aizsardzības, radioaktīvo atkritumu glabāšanas un apglabāšanas prasības un iespējas, ieinteresēto pušu iesaistes ietvaru un citus  veicamos pasākumus kodolenerģijas industrijas attīstībai Latvijā, saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 8. pantu.
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 10.sadaļa “Turpmākie soļi” ir papildināta ar jaunu punktu, paredzot, ka Klimata un enerģētikas ministrijai līdz 2024.gada 31.augustam ir jānodrošina publisko iepirkumu kodolenerģijas programmas sākuma posma sagatavošanai. Lūgums izvērtēt juridisko nozīmi atsaucei uz Publisko iepirkumu likuma 8.pantu, ņemot vērā, ka iepirkums jebkurā gadījumā būs veicams saskaņā ar publisko iepirkumu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Papildus skaidrojam, ka, lai izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam vai pakalpojuma sniedzējam, publiskai personai, slēdzot iepirkuma līgumus, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniecei, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Tradicionāli tiek uzskatīts, ka, lai darījums tiktu uzskatīts par atbilstošu tirgus nosacījumiem, pietiek ar publiskā iepirkuma veikšanu. Tomēr praksē iepirkuma veikšana saskaņā ar publiskā iepirkuma noteikumiem vēl pati par sevi negarantē to, ka pretendentam netiek sniegta ekonomiska un selektīva priekšrocība, kas būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Tas izriet no tā, ka publiskā iepirkuma nosacījumi paredz arī tādas iepirkuma procedūras kā, piemēram, sarunu procedūru, iepriekš nepublicējot paziņojumu par līgumu. Praksē darījums atbilst tirgus nosacījumiem un attiecīgi tiek izslēgta ekonomiskā priekšrocība pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot saņēmējam komercdarbības atbalsta esamību, ja pakalpojumu sniedzēju izraudzīšanās notikusi atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā. Konkursa procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un pretendentu atlases nosacījumiem atbilstošie pretendenti, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie pretendenti katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Konkursam jābūt pietiekami plaši publiskotam, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir arī nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līguma slēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līguma slēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Tādējādi, lai izslēgtu komercdarbības atbalsta sniegšanu pakalpojuma sniedzējam, lūdzam izteikt informatīvā ziņojuma 10.sadaļas “Turpmākie soļi” 4.punktu šādā redakcijā:
“4. Klimata un enerģētikas ministrijai līdz 2024. gada 31. augustam nodrošināt publisko iepirkumu, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, kodolenerģijas programmas sākuma posma sagatavošanai, lai padziļināti izvērtētu kodolenerģijas attīstības normatīvo ietvaru, kodoldrošības un radiācijas drošības, fiziskās aizsardzības, elektrotīklu un cilvēkresursu (pieejamība un sagatavotība) attīstības, apkārtējās vides aizsardzības, radioaktīvo atkritumu glabāšanas un apglabāšanas prasības un iespējas, ieinteresēto pušu iesaistes ietvaru un citus  veicamos pasākumus kodolenerģijas industrijas attīstībai Latvijā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā”.
Vienlaikus lūgums attiecīgi precizēt arī Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma ievadā ir minēts: “Vēsturisku apstākļu dēļ Latvijas enerģētikas sektors līdz pat Krievijas brutālajam karam Ukrainā, bija cieši saistīts ar Krievijas enerģētikas sektoru”. Saistībā ar to, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar analīzi par kodoldegvielas pieejamību un tās potenciālo ietekmi uz Latvijas enerģētikas sektora neatkarību no Krievijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktā paredzēto kodolenerģijas programmas sākuma posma sagatavošanu Klimata un enerģētikas ministrija nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-