Atzinums

Projekta ID
23-TA-3257
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotāciju un veikt tajā nepieciešamos papildinājumus nodrošinot pilnīgu un korektu noteikumu projekta izstrādes pamatojuma formulējumu un/vai Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas atspoguļojumu.
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.1. apakšsadaļā kā pamatojums norādīts "ES dokuments" un skaidrots, ka noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu skaidrāku regulējumu, pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 9. marta Direktīvas 2022/431, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā (turpmāk - Direktīva 2022/431), prasības, bet citās anotācijas sadaļās (piemēram, 5. sadaļā) nav sniegts skaidrojums par to, kā noteikumu projektā pārņemtas direktīvas 2022/431 tiesību normas. 
Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju, lai no tās satura piemērotājam būtu nepārprotami saprotams, kāds ir noteikumu projekta pamatojums un, ja tas saistīts ar direktīvas 2022/431 tiesību normu pārņemšanu, lūdzam nodrošināt, lai piemērotājam būtu nepārprotami saprotams kā tieši noteikumu projekts pārņem direktīvas 2022/431 tiesību normas. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai noteikumos Nr.325 plānoti tehniski grozījumi, kas vairākkārt tieši tiek uzsvērts. Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 3.1. apakšpunktam grozījumus normatīvajā aktā sagatavo, ja normatīvo aktu nepieciešams grozīt pēc būtības. Savukārt redakcionālus, tehniskus precizējumus sagatavo vienlaikus ar normatīvā akta grozījumiem pēc būtības. Minētā norma ieviesta, lai mazinātu normatīvo aktu grozīšanas biežumu. Attiecīgi, anotācijā uzsverot grozījumu tehnisko raksturu secināms, ka noteikumu projekts nemaina regulējumu pēc būtības.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt plānoto grozījumu raksturu un, ja noteikumu projektā paredzētie grozījumi tiešām ir tehniski, tad nevirzīt noteikumu projektu apstiprināšanai Ministru kabinetā, bet gan tehniskos precizējumus veikt vienlaicīgi ar grozījumiem noteikumos Nr. 325 pēc būtības. Savukārt, konstatējot grozījumu būtiskumu, lūdzam:
1) labot anotācijā ietvertās norādes uz to, ka plānotie grozījumi ir tikai tehniski;
2) konkrētāk skaidrot grozījumu nepieciešamību, norādot uz riskiem un problēmām, kuras plānots novērst, kā arī uzsverot plānoto grozījumu būtisko raksturu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām precizēt anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz saīsinājumiem "noteikumi Nr. 803", "RSU", nepieteikto, vispārīgo saīsinājumu "noteikumi", apzīmējumu "ES" u.tml. Iepriekš minēto lūdzam ievērot arī noteikumu projektā un tā pielikumos, piemēram, attiecībā uz saīsinājuma "BER" pieteikšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Iesakām ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīva 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu, mutagēnu vai reproduktīvajai sistēmai toksisku vielu iedarbību darbā (Sestā atsevišķā direktīva Padomes Direktīvas 89/391/EEK 16. panta 1. punkta nozīmē) (turpmāk - Direktīva 2004/37).
Minētais attiecināms arī uz anotācijā lietotiem, nepieteiktiem Eiropas Savienības tiesību aktu saīsinājumiem, piemēram, pieteikto saīsinājumu "Direktīva 2022/431" un paralēli lietoto "direktīvas Nr. 2022/431" un tādu vispārīgu saīsinājumu kā "ES direktīva" vai "direktīva", no kura lietošanas iesakām izvairīties, jo anotācijā tiek minētas vairākas direktīvas, bet vispārīga termina lietošana var apgrūtināt anotācijas izpratni.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt. Nolūkā nodrošināt pilnīgu un nepārprotamu ietekmējamo subjektu atspoguļojumu, lūdzam anotācijā ietvert konkrētus ietekmējamo sabiedrības grupu aprakstus. Vēršam uzmanību, ka no pašreizējās anotācijas 2.1. apakšsadaļas redakcijas saprotams, ka noteikumu projekts var ietekmēt jebkuru fizisko personu, kas šķietami neatbilst praktiskajai situācijai. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijas 4.1. sadaļā konkrētāk skaidrot šajā sadaļā norādīto normatīvo aktu saistību ar noteikumu projektu (kā noteikumu projekts ietekmē anotācijas 4.1. sadaļā uzskaitītos normatīvos aktus) vai nepieciešamības gadījumā precizēt vai svītrot šajā sadaļā ietverto informāciju. Norādām, ka šobrīd minētajā sadaļā ietverta vispārīga norāde par to, ka abus normatīvos aktus saista tas, ka  abos noteikts ķīmisko vielu regulējums un abi tiek virzīti vienlaicīgi, kas neizskaidro noteikumu projekta ietekmi uz šajā sadaļā minēto normatīvo aktu. 
Skaidrojam, ka anotācijas 4. sadaļu aizpilda, ja noteikumu projekts ietekmē spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Tajā norāda:
1) tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, saistīto tiesību aktu nosaukumu, pamatojumu un aprakstu, kā arī atbildīgo institūciju;
2) citus spēkā esošos (vai jau apstiprinātos) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi vai kuri jāatzīst par spēku zaudējušiem (atceltiem) saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja spēkā esošā tiesību akta atzīšana par spēku zaudējušu ir paredzēta izstrādātajā tiesību akta projektā, to norāda nevis šajā apakšpunktā, bet anotācijas 1. sadaļā. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu vai, ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir pieteikti TAP portālā, norāda projekta TA (ID) numuru.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu un precizēt to, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 15. maija noteikumos Nr. 325 "Darba aizsardzības prasības saskarē ar ķīmiskajām vielām darba vietās" (turpmāk - noteikumi Nr.325) iepriekš veiktajiem grozījumiem, ar noteikumu projektā ietvertajiem grozījumiem ir pārņemtas arī, piemēram, bet ne tikai, Direktīvas 2019/130, Direktīvas 2019/983 un Direktīvas (ES) 2019/1831 vienības (noteikumu Nr.325 1. pielikums). Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī noteikumu projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās/ieviestās), Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5. sadaļu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām un/vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām  izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
Piedāvātā redakcija
-