Projekta ID
25-TA-1701Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz veikt apropriācijas pārdali no Ekonomikas ministrijas uz Aizsardzības ministriju ar mērķi veikt ieguldījumu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" pamatkapitālā, nepieciešams precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktu un papildināt to ar jaunu punktu, paredzot atļauju palielināt apropriāciju Aizsardzības ministrijai budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" atbilstošā finansēšanas klasifikāciju kategoriju kodā saskaņā ar "Likuma par budžetu un finanšu vadību" 9. panta astoņpadsmitajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
1. Atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadā 2 000 000 euro apmērā no Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" uz Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammu 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana", lai Aizsardzības ministrija varētu palielināt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" pamatkapitālu.
2. Atbalstīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" pamatkapitāla palielināšanu 2 000 000 euro apmērā Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana", palielinot apropriāciju finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" atbilstoši "Likuma par budžetu un finanšu vadību" 9. panta astoņpadsmitajai daļai, ieguldījumu pārvaldīšanai valsts aizsardzības industrijā un ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšanai, nodrošinot ražotnes izveidi un ražošanu, kā arī veicinot valsts aizsardzības industrijas attīstību un tās piegādes ķēžu darbības nepārtrauktību.
2. Atbalstīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" pamatkapitāla palielināšanu 2 000 000 euro apmērā Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana", palielinot apropriāciju finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" atbilstoši "Likuma par budžetu un finanšu vadību" 9. panta astoņpadsmitajai daļai, ieguldījumu pārvaldīšanai valsts aizsardzības industrijā un ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšanai, nodrošinot ražotnes izveidi un ražošanu, kā arī veicinot valsts aizsardzības industrijas attīstību un tās piegādes ķēžu darbības nepārtrauktību.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka tiesību akta 24-TA-2301 “Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojumā Nr. 799 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" dibināšanu"” (turpmāk – Grozījumi rīkojumā Nr.799) anotācijā norādīts, ka: “plānotā iemaksa Korporācijas pamatkapitālā tiks veikta tikai, lai nodrošinātu ražošanu militārajā jomā, nodrošinot valsts drošības intereses, tādējādi attiecībā uz publisko līdzekļu iemaksu Korporācijas pamatkapitālā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi, jo šādā gadījumā valsts īsteno valsts varu atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016XC0719(05)) 203.punktā minētajam.” Tomēr šobrīd Ekonomikas ministrija virza MK rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali, kuras anotācijā noteikts, ka: “[..] apropriācijas pārdale sniegs iespēju Aizsardzības ministrijai veikt iemaksu Korporācijas pamatkapitālā, lai nodrošinātu aizsardzības jomas militāra un divējāda lietojuma inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā, tādējādi attiecībā uz publisko līdzekļu iemaksu Korporācijas pamatkapitālā un tālāku ieguldījumu veikšanu nebūtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.”, kā arī informācija par to, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" (turpmāk – Sabiedrība) varētu darboties, t.sk. divējāda lietojuma inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā, ir vairākkārt minēta arī anotācijā.
Skaidrojam, ka pasākumiem, kas saistīti tikai ar drošības un aizsardzības mērķi, komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus nav jāpiemēro, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam). Attiecīgi šajā gadījumā var tikt pieņemts, ka publiskā institūcijas darbojas “īstenojot valsts varu”, nodrošinot valsts drošības intereses, līdz ar to publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu, 203.punktu, kā arī skat. Finanšu ministrijas sagatavoto skaidrojošo materiālu: https://www.fm.gov.lv/lv/media/21699/download?attachment). Savukārt, ja publisko finansējumu paredzēts piešķirt divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, tas būtu vērtējams kā saimniecisks projekts, kuram, piešķirot publisko finansējumu, būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu.
Līdz ar to, lūdzam pārskatīt un precizēt rīkojuma projektu un anotāciju: 1) svītrojot informāciju par to, ka Sabiedrība nodarbosies ar divējāda lietojuma inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā (kas būtu atbilstoši grozījumiem rīkojumā Nr.799), vai 2) papildinot rīkojuma projektu ar punktu par komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošanu gadījumos, kad ieguldījums pamatkapitālā tiks novirzīts arī divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju ražošanai, kā arī papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar attiecīgu skaidrojumu, t.sk. norādot piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu. Šajā gadījumā, ja tiktu saglabāta iespēja Sabiedrībai veikt darbības gan militārajā jomā, gan īstenot aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, ir jānodrošina finanšu plūsmu nodalīšanu, nodrošinot, ka aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā negūst labumu no publiskajiem līdzekļiem, kas piešķirti darbībām militārajā jomā, vai 3) ja ir iespējams sniegt atbilstošu pamatojumu, ieguldījumu pamatkapitālā veicot saskaņā ar tirgus ekonomikas dalībnieka principu attiecībā uz divējāda lietojuma inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā, respektīvi, pierādot, ka valsts rīkojās tā, kā būtu rīkojies jebkurš privātais investors tirgū un pamatojot, ka līdzīgos apstākļos līdzīga lieluma privātais ieguldītājs, kas darbojas normālos tirgus ekonomikas apstākļos, būtu ieinteresēts veikt attiecīgo ieguldījumu, tādējādi izslēdzot ekonomiskās priekšrocības radīšanu un komercdarbības atbalsta klātbūtni darījumā.
Skaidrojam, ka pasākumiem, kas saistīti tikai ar drošības un aizsardzības mērķi, komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus nav jāpiemēro, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam). Attiecīgi šajā gadījumā var tikt pieņemts, ka publiskā institūcijas darbojas “īstenojot valsts varu”, nodrošinot valsts drošības intereses, līdz ar to publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu, 203.punktu, kā arī skat. Finanšu ministrijas sagatavoto skaidrojošo materiālu: https://www.fm.gov.lv/lv/media/21699/download?attachment). Savukārt, ja publisko finansējumu paredzēts piešķirt divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, tas būtu vērtējams kā saimniecisks projekts, kuram, piešķirot publisko finansējumu, būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu.
Līdz ar to, lūdzam pārskatīt un precizēt rīkojuma projektu un anotāciju: 1) svītrojot informāciju par to, ka Sabiedrība nodarbosies ar divējāda lietojuma inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā (kas būtu atbilstoši grozījumiem rīkojumā Nr.799), vai 2) papildinot rīkojuma projektu ar punktu par komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošanu gadījumos, kad ieguldījums pamatkapitālā tiks novirzīts arī divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju ražošanai, kā arī papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar attiecīgu skaidrojumu, t.sk. norādot piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu. Šajā gadījumā, ja tiktu saglabāta iespēja Sabiedrībai veikt darbības gan militārajā jomā, gan īstenot aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, ir jānodrošina finanšu plūsmu nodalīšanu, nodrošinot, ka aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā negūst labumu no publiskajiem līdzekļiem, kas piešķirti darbībām militārajā jomā, vai 3) ja ir iespējams sniegt atbilstošu pamatojumu, ieguldījumu pamatkapitālā veicot saskaņā ar tirgus ekonomikas dalībnieka principu attiecībā uz divējāda lietojuma inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā, respektīvi, pierādot, ka valsts rīkojās tā, kā būtu rīkojies jebkurš privātais investors tirgū un pamatojot, ka līdzīgos apstākļos līdzīga lieluma privātais ieguldītājs, kas darbojas normālos tirgus ekonomikas apstākļos, būtu ieinteresēts veikt attiecīgo ieguldījumu, tādējādi izslēdzot ekonomiskās priekšrocības radīšanu un komercdarbības atbalsta klātbūtni darījumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums papildināt rīkojuma projekta anotāciju, norādot, ka SIA “Valsts aizsardzības korporācija” atbilstoši 2013. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1456 “Noteikumi par institucionālo sektoru klasifikāciju” ir klasificētā vispārējās valdības sektorā[1] (S.130130 – valsts struktūru kontrolētas un finansētas komercsabiedrības), attiecīgi SIA “Valsts aizsardzības korporācija” ar savu saimniecisko darbību ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci.
Kā arī lūgums anotācijas 3.sadaļā “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” pie “Cita informācija” norādīt kā plānots izlietot palielināto pamatkapitālu, norādot plānotās izmaksas pa gadiem.
[1] Institucionālo sektoru klasifikators ir pieejams: https://tools.stat.gov.lv/isk/lv
Kā arī lūgums anotācijas 3.sadaļā “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” pie “Cita informācija” norādīt kā plānots izlietot palielināto pamatkapitālu, norādot plānotās izmaksas pa gadiem.
[1] Institucionālo sektoru klasifikators ir pieejams: https://tools.stat.gov.lv/isk/lv
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt anotācijas 1.3.sadaļas risinājuma apraksta pirmo rindkopu, norādot, ka pārdale 2025.gadā 2 milj. euro apmērā tiks veikta no Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” pasākumam “Inovāciju ieguldījumu fonda izveidei” paredzētā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Ņemot vērā sagatavotā tiesību akta veidu lūdzam precizēt anotācijas 2.2.2., 2.2.3., 2.2.4. un 2.2.6. sadaļas un vārdus “Noteikumu projekts” aizstāt ar vārdiem“ Rīkojuma projekts”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā iekļauto informāciju, ievērojot, ka “Inovāciju ieguldījumu fonda izveidei” ir pasākuma, nevis programmas nosaukums, kā arī papildināt minēto punktu ar aprēķinu vai papildu informāciju, kas pamato pārdalāmā finansējuma ampēru. Vienlaikus lūdzam punktā “Cita informācija” precizēt Ekonomikas ministrijas budžeta programmas nosaukumu un norādīt Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammu.
Piedāvātā redakcija
-
