Projekta ID
23-TA-2519Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, ka tiks veikti grozījumi vienošanās un civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu. Papildus lūdzam norādīt, vai grozījumi tiek uzskatīti par būtiskiem un ietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 4.punktā noteikto, ka gadījumos, kad finansējuma saņēmējs līdz 2023.gada 31.decembrim nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt projektā plānoto iznākuma rādītāju, finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus par saviem līdzekļiem līdz 2024.gada 31.decembrim, kā arī ņemot vērā anotācijas 1.sadaļā sniegto informāciju, ka jau šobrīd ir identificēti projekti, kuru īstenošanai nepieciešams papildu laiks (pēc 2023.gada 31.decembra), lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, jo saskaņā ar iepriekš minēto ir paredzama ietekme uz pašvaldību budžetiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmumu ar konkrētu projektu sarakstu, kuriem nepieciešams lemt par līguma pagarinājumu kā pabeidzamu par finansējuma saņēmēja finansējumu vai posmojot, t.i. finansējumu nodrošinot no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
1. Pieņemt zināšanai, ka Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda sekojoši projekti tiks pabeigti, īstenojot projekta darbības pēc 2023. gada 31. decembra par finansējuma saņēmēja līdzekļiem: 1) [projekta Nr. un nosaukums] 2. Pieņemt zināšanai, ka Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda sekojoši projekti tiks pabeigti atbilstoši Eiropas Komisijas 2022.gada 14.decembra “Vadlīnijās par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu 2022/C 474/01 (turpmāk – EK slēgšanas vadlīnijas) 6. sadaļai “divu periodu projekts”, finansējumu nodrošinot no Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam [SAM numurs un nosaukums] iezīmētā finansējuma: 1) [projekta Nr. un nosaukums]
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pirms noteikumu projekta tālākas virzības VARAM kā ES fondu atbildīgo iestādi konceptuāli vērtēt iespēju problemātisko projektu īstenošanu pabeigt ES fondu 2021. – 2027.gada plānošanas periodā, t.sk. vērtējot posmošanas risinājumu, un veikto izvērtējumu aprakstīt anotācijā, ņemot vērā MK 2023.gada 26.septembra sēdēs protokollēmuma Nr.47 43. § "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam"" 4.1 punktā noteikto: “Lai mazinātu riskus Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda projektu pabeigšanai vismaz 180 000 000 EUR apmērā, novērstu riskus ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējuma zaudēšanai nepietiekama finanšu progresa dēļ un neradītu papildu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu [..] nozaru ministrijām un Valsts kancelejai izvērtēt riskus savā pārziņā esošo ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda projektu pabeigšanai līdz 2023. gada beigām ar ES fondu līdzfinansējumu. Ja projektu pabeigšanai nepieciešams papildu finansējums, īpaši no valsts vai pašvaldību budžeta, prioritāri virzīt priekšlikumus 2014.–2020. gada plānošanas perioda ES fondu investīciju projektu izdevumus pilnībā vai daļēji finansēt ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda programmas ietvaros, tai skaitā nepieciešamības gadījumā līdz 2024. gada 15. janvārim rosinot piešķīruma pārdales, programmas grozījumus.”.
No FM pieejamās informācijas secināms, ka anotācijā izvērtētie projekti Nr. 5.6.2.0/17/I/030, 5.6.2.0/19/I/018 un 5.6.2.0/19/I/012 atbilst posmošanas nosacījumiem atbilstoši 2021.-2027. perioda kopīgo noteikumu regulas (ES) 2021/1060 118a. pantam.
Vienlaikus anotācijā nav pieminēti projekti Nr. 5.6.2.0/19/I/021 “Rēzeknes rekreācijas centra izveide tūrisma attīstībai”, Nr. 5.6.2.0/20/I/012 “Industriālo teritoriju attīstība Valmierā - 2. kārta”, kurus CFLA uz 12.10.2023. atbilstoši VIS datiem par riska projektiem ir norādījuši kā provizoriski pabeidzamus pēc 2023.gada 31.decembra , t.i. 2024.gadā. Lūdzam VARAM šī noteikumu projekta ietvaros iekļaut arī šos projektus ar attiecīgām normām vai skaidrojumiem par situāciju un rīcību. Ja VARAM vērtējumā projekti nav posmojami, tad lūdzam anotācijā iekļaut pamatotu skaidrojumu, kādēļ projektus nav iespējams posmot un kāds cits risinājums projektu pabeigšanai ar ES fondu līdzfinansējumu vai kā citādi.
Vienlaikus, neatkarīgi no augstāk minētā izvērtējuma par posmošanas iespējām, aicinām paredzēt MK noteikumu grozījumu projektā arī regulējumu projektu sadalīšanai posmos, lai nav atkārtoti jāgroza MK noteikumi, ja tāda vajadzība nākotnē radīsies. Tāpat rosinām iekļaut regulējumu, ka lēmumu virzīt projektu kā posmojamu turpmāk pieņem, savstarpēji saskaņojot, atbildīgā iestāde, sadarbības iestāde un vadošā iestāde.Sniedzam priekšlikumu MK noteikumu grozījumu iespējamai redakcijai.
No FM pieejamās informācijas secināms, ka anotācijā izvērtētie projekti Nr. 5.6.2.0/17/I/030, 5.6.2.0/19/I/018 un 5.6.2.0/19/I/012 atbilst posmošanas nosacījumiem atbilstoši 2021.-2027. perioda kopīgo noteikumu regulas (ES) 2021/1060 118a. pantam.
Vienlaikus anotācijā nav pieminēti projekti Nr. 5.6.2.0/19/I/021 “Rēzeknes rekreācijas centra izveide tūrisma attīstībai”, Nr. 5.6.2.0/20/I/012 “Industriālo teritoriju attīstība Valmierā - 2. kārta”, kurus CFLA uz 12.10.2023. atbilstoši VIS datiem par riska projektiem ir norādījuši kā provizoriski pabeidzamus pēc 2023.gada 31.decembra , t.i. 2024.gadā. Lūdzam VARAM šī noteikumu projekta ietvaros iekļaut arī šos projektus ar attiecīgām normām vai skaidrojumiem par situāciju un rīcību. Ja VARAM vērtējumā projekti nav posmojami, tad lūdzam anotācijā iekļaut pamatotu skaidrojumu, kādēļ projektus nav iespējams posmot un kāds cits risinājums projektu pabeigšanai ar ES fondu līdzfinansējumu vai kā citādi.
Vienlaikus, neatkarīgi no augstāk minētā izvērtējuma par posmošanas iespējām, aicinām paredzēt MK noteikumu grozījumu projektā arī regulējumu projektu sadalīšanai posmos, lai nav atkārtoti jāgroza MK noteikumi, ja tāda vajadzība nākotnē radīsies. Tāpat rosinām iekļaut regulējumu, ka lēmumu virzīt projektu kā posmojamu turpmāk pieņem, savstarpēji saskaņojot, atbildīgā iestāde, sadarbības iestāde un vadošā iestāde.Sniedzam priekšlikumu MK noteikumu grozījumu iespējamai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs pabeidz projektu, pilnībā vai daļēji finansējot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros, ja projektā plānotajām darbībām ir divi finansiāli nošķirami posmi, darbību otrais posms atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam nosacījumiem un tiks finansēts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros, ja sadarbības iestāde, atbildīgā iestāde un vadošā iestāde, savstarpēji saskaņojot, sniedz pozitīvu atzinumu par projekta pabeigšanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šo noteikumu 19.2.1., 19.2.2., 19.3.1. un 19.5.punktos noteikts, ka "Pārējās projekta attiecināmās izmaksas attiecīgajai izmaksu pozīcijai finansē no privātā finansējuma (pašvaldības, pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un kuras veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, – aizņēmums kredītiestādē atbilstoši tirgus cenai)" vai "Pārējās projekta attiecināmās izmaksas attiecīgajai izmaksu pozīcijai finansē no privātā finansējuma, par kuru nav saņemts valsts atbalsts." Lūdzam šo noteikumu 25.1 punktu precizēt tā, lai skaidrs, ka augstāk minētajos gadījumos ar "saviem līdzekļiem" tiek saprasts finansējums, par kuru nav saņemts valsts atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1.sadaļas apakšsadaļā "Apraksts" norādīto atsauci arī uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6.punktu, ņemot vērā deleģējumu, uz kura pamata izdoti Ministru kabineta 2015. gada 10. novembra noteikumos Nr. 645 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt rindkopas "Tāpat noteikumu projekts nosaka, ka projektos, kas tiek pabeigti līdz 2024. gada 31. oktobrim, tiek piesaistīti finansējuma saņēmēja pašu līdzekļi, atrunā sadarbības iestādes un finansējuma saņēmēja pienākumus un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai, kā arī nosaka termiņu, kurā sadarbības iestāde apstiprina un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim." pēdējo teikuma daļu piedāvātajā redakcijā, svītrojot tajā vārdus "termiņu, kurā", ņemot vērā, ka tiek paredzēta iespēja veikt noslēguma maksājuma pieprasījuma apmaksu nevis noteikts termiņš.
Piedāvātā redakcija
Tāpat noteikumu projekts nosaka, ka projektos, kas tiek pabeigti līdz 2024. gada 31. oktobrim, tiek piesaistīti finansējuma saņēmēja pašu līdzekļi, atrunā sadarbības iestādes un finansējuma saņēmēja pienākumus un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai, kā arī nosaka, ka sadarbības iestāde apstiprina un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
8.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2. sadaļu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts rada administratīvo slogu finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļā "Cita informācija" norādīto informāciju izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Nav ietekmes uz iepriekš plānotajiem pašvaldību budžetiem 2023.gadā, jo pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu īstenošana plānota iepriekš noteiktā ERAF finansējuma ietvaros, nodrošinot attiecīgu pašvaldības līdzfinansējumu, ievērojot, ka ES fondu projektiem ir iespēja saņemt aizņēmumu Valsts kasē projekta attiecināmo izmaksu apmērā atbilstoši saskaņotajām aktivitātēm un apjomam. Galvenokārt notiek jau noslēgto līgumu izpilde, ar atsevišķiem izņēmumiem, kur atkārtotu iepirkumu rezultātā ir radies sadārdzinājums, kuru sedz pašvaldība. Projekta īstenošanas termiņa pagarināšanas gadījumā kopējā aizdevuma līgumā noteiktā valsts budžeta aizdevuma apjoma ietvaros var tikt pārskatīts aizdevuma izņemšanas grafiks, ņemot vērā projekta īstenošanas aktuālo laika grafiku, kas atbilst veiktajiem grozījumiem vienošanās ar CFLA.
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija”, ka noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem nav ietekme uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar nosacījumu, kas paredz CFLA izmaksāt maksājumus pirms nefunkcionējošo projektu pabeigšanas.
Piedāvātā redakcija
Atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai izmaksāt maksājumus pirms nefunkcionējošo projektu pabeigšanas par faktiski veiktajiem izdevumiem, kas finansējuma saņēmējam radušies līdz 2023. gada 31. decembrim.
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu Nr. 645 plānoto 25.1 punktu ar norādi, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus par saviem līdzekļiem, ja sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde sniedz pozitīvu atzinumu par projekta termiņa pagarināšanu, tādējādi izvairoties no atkārtotiem MK noteikumu grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām papildinātajos MK noteikumu punktos 25.1; 25.2.2 un 25.4 (MK noteikumu grozījumu projekta 4. ; 5. un 7.punkts) un anotācijā aizvietot vārdu "aktivitātes" ar "darbībām", lai nodrošinātu vienotu terminoloģiju visā MK noteikumu tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu Nr. 645 plānoto 25.21. apakšpunktu piedāvātajā redakcijā. Atbilstoši lūdzam salāgot arī Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
25.21. iesniedz sadarbības iestādē priekšlikumus grozījumiem vienošanās vai civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim;
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pamatot, tostarp anotācijā, noteikumu Nr. 645 plānotā 25.22. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas termiņu - 2024. gada 30. janvāri, ņemot vērā, ka normatīvajos aktos nav norādīts konkrēts datums.
Piedāvātā redakcija
-