Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2759
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(2) Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē tiek iekļauta šāda informācija: 
Iebildums
Aicinām izvērtēt vai Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāze ir valsts informācijas sistēma Valsts informācijas sistēmu likuma izpratnē. Ja atbilde ir apstiprinoša, lūdzam papildināt likumprojektu ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 11. daļā noteikto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(4) Fonds ir Nacionālā veselības dienesta funkciju, pārvaldes uzdevumu, saistību un tiesību, mantas un lietvedības pārņēmējs. 
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd no likumprojekta un anotācijā sniegtās informācijas nav viennozīmīgi secināms, vai Nacionālais veselības dienests (NVD) tiks reorganizēts vai likvidēts. Proti, vai tikai daļa no NVD funkcijām un uzdevumiem tiks nodoti Fondam, vai arī pilnībā visas funkcijas un uzdevumi. Attiecīgi lūdzam precizēt gan likumprojektu, gan anotāciju, vienlaikus norādot Valsts pārvaldes iekārtas likuma normu, uz kuras pamata plānota NVD reorganizācija/likvidācija.
Papildus norādām, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai Ministru kabinets reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi. Līdz ar to būs nepieciešams arī Ministru kabineta rīkojums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā likumprojektā ietverto informatīvo atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 13.decembra direktīvu 2011/95/ES par standartiem, lai trešo valstu valstspiederīgos vai bezvalstniekus kvalificētu kā starptautiskās aizsardzības saņēmējus, par bēgļu vai personu, kas tiesīgas saņemt alternatīvo aizsardzību, vienotu statusu, un par piešķirtās aizsardzības saturu, lūdzam aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu ar informāciju par minētās direktīvas prasību pārņemšanu likumprojekta konkrētās vienībās. Papildus, ņemot vērā likumprojektā ietvertās atsauces uz Eiropas Savienības regulām un to vienībām, lūdzam izvērtēt un sniegt šajā anotācijas sadaļā arī informāciju par minēto regulu prasību ieviešanu.
Citstarp, aicinām izvērtēt un anotācijas 5. sadaļā vai 1.3. apakšsadaļā sniegt izvērstāku skaidrojumu par likumprojekta 10. pantā paredzētā regulējuma, īpaši 10. panta otrajā daļā ietvertā nosacījuma (proti, ka attiecīgās normā minētās personas "nepārtraukti ir deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas") atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulai Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmas koordinēšanu (turpmāk - Regula Nr. 883/2004) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīvai 2004/38/EK par Savienības pilsoņu un viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi pārvietoties un uzturēties dalībvalstu teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1612/68 un atceļ Direktīvas 64/221/EEK, 68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK, 75/34/EEK, 75/35/EEK, 90/364/EEK, 90/365/EEK un 93/96/EEK, kā arī Eiropas Savienības Tiesas 2021. gada 15. jūlija sprieduma lietā C-535/19 A. izteiktajām atziņām par minēto tiesību aktu piemērojamo normu interpretāciju. Proti, lūdzam pēc būtības pamatot, kādēļ izvēlētais nosacījums ir atbilstošs Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma prasībām, tostarp skaidrot, vai un kādēļ atbilstoša Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam ir situācija, kurā, kamēr vēl nav pagājis vismaz mēnesis līdz veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai, likumprojekta 10. panta otrajā daļā minētā persona Latvijā nav tiesīga saņemt veselības aprūpes pakalpojumu valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Likumprojekta 10. un 11. pants nosaka plašu personas datu apstrādi Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē, līdz ar to tas ietekmē personas datu aizsardzību. Ievērojot minēto, aicinām aizpildīt anotāciju atbilstoši Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām ''Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā” (skat. 54-55.lpp., https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf). 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(3) Ministru kabinets nosaka  kārtību, kādā tiek organizēta šā panta otrajā daļā minēto valsts obligātās veselības apdrošināšanā ietilpstošo veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana  un finansējuma sadalījumu starp primāro, sekundāro un terciāro veselības aprūpi.
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai nebūtu jāparedz pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt veselības aprūpes pakalpojumu sarakstu, kā tas šobrīd ir paredzēts spēkā esošajā Veselības aprūpes finansēšanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(2) Tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir personām, kuras nav sociāli apdrošinātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices konfederācijā saskaņā ar 2004.gada 29.aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmas koordinēšanu un nepārtraukti ir deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas, neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai un pieder pie vienas no šādām personu grupām:
Priekšlikums
Lūdzam likumprojektā atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 170.-172. punktam, atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(2) Tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir personām, kuras nav sociāli apdrošinātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices konfederācijā saskaņā ar 2004.gada 29.aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmas koordinēšanu un nepārtraukti ir deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas, neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai un pieder pie vienas no šādām personu grupām:
Priekšlikums
Aicinām skaidrot, kāpēc šajā normā ir paredzēts, ka tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus ir personām, kuras nav sociāli apdrošinātas citā ES dalībvalstī [..]. No anotācijā sniegtās informācijas ir secināms, ka nosacījums par deklarēto dzīvesvietu attiecināms arī uz tām personām, kas nav sociāli apdrošinātas Latvijā, ne tikai ārvalstīs.
Vajadzības gadījumā lūdzam precizēt minēto normu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
6) Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis, kuram piešķirta reģistrācijas apliecība. 
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt vai anotācijā skaidrot, par kādu reģistrācijas apliecību ir runa likumprojekta 10. panta otrās daļas 6. punktā. Tāpat aicinām izvērtēt, vai šāds formulējums aptver visus dokumentus atbilstoši normas mērķim (sk., piemēram, Ministru kabineta 2011.gada 30.augusta noteikumu Nr.675 "Kārtība, kādā Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi ieceļo un uzturas Latvijas Republikā" 8. punktu). Attiecīgi aicinām precizēt vai sniegt skaidrojumu, ja precizējumi nav nepieciešami.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(3) Papildus šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajām personām tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir arī: 
Priekšlikums
Aicinām skaidrot un izvērtēt, vai, piemēram, 10. panta trešās daļas 3., 4., 5., 7. punktā nebūtu jāietver arī regulējums, kas attiektos ne tikai uz laulātajiem, bet personu partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
2) šā panta pirmajā daļā minēto personu bērniem vecumā līdz 18 gadiem;
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kāpēc minētais netiek attiecināts, piemēram, uz šā panta otrajā daļā minēto personu bērniem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
14. Fonda juridiskais statuss un padotība
Priekšlikums
Lūdzam norādīt arī Fonda funkcionālās padotības formu un saturu atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 8. panta otrajai daļai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
(1) Fonds ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas tiek izveidots un darbojas saskaņā ar šo likumu, citiem normatīvajiem aktiem un Fonda nolikumu. Ministru kabinets apstiprina Fonda nolikumu.
Priekšlikums
Likumprojekta anotācija norādīts, ka tiks izstrādāts Fonda nolikums, kurā "plānots ietvert regulējumu par fonda pienākumiem, lai izpildītu šajā likumā noteiktos uzdevumus, piemēram, līgumu slēgšana, datubāzu uzturēšana u.c., prasības Fonda padomes locekļiem un Fonda padomes darba organizāciju, Fonda darbības organizāciju un struktūru, Fonda grāmatvedības uzskaiti, kā arī Fonda darbības tiesiskuma nodrošināšanu".
Aicinām izvērtēt, vai daļa no plānotā regulējuma nebūtu ietverama likumprojektā, ņemot vērā, ka galvenie jautājumi ir jāatrisina likuma līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
(4) Fonds ir Nacionālā veselības dienesta funkciju, pārvaldes uzdevumu, saistību un tiesību, mantas un lietvedības pārņēmējs. 
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojektā ir nepieciešams ietvert normu, ka Fonds ir NVD funkciju, pārvaldes uzdevumu, saistību un tiesību, mantas un lietvedības pārņēmējs. Ar likumprojektu tiek izveidota jauna atvasināta publiska persona, savukārt tālākā rīcība, kas aptver NVD reorganizāciju/likvidāciju tiktu noregulēta ar Ministru kabineta rīkojumu.
Likumprojekta pārejas noteikumos būtu nosakāms, kādā termiņa šāds Ministru kabineta rīkojums ir jāsagatavo un jāpieņem, ņemot vērā, ka šis likums stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
15. Fonda uzdevumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai likumprojektā nebūtu jānosaka arī Fonda funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
3) ieņēmumi no starptautiskajiem līgumiem par personu medicīnisko pakalpojumu izdevumu kompensācijas kārtību;
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju normu redakcionāli precizēt, norādot uz ieņēmumiem no attiecīgo starptautisko līgumu izpildes, īstenošanas v.tml. Aicinām arī piemērveidā anotācijā skaidrot, par kādiem starptautiskajiem līgumiem šajā normā ir runa. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
(1) Fondu vada Fonda direktors. Fonda direktoru ieceļ Fonda padome uz pilnvaru termiņu līdz pieciem gadiem un ne vairāk kā uz diviem termiņiem. 
Priekšlikums
Aicinām precizēt, vai domāts - ne vairāk kā uz diviem termiņiem pēc kārtas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijā pamatot ne tikai likumprojekta 10. panta pirmajā un otrajā daļā, bet arī trešajā daļā ietverto regulējumu. Citastarp aicinām arī skaidrot likumprojektā, tostarp 10. panta trešajā daļā, ietverto regulējumu salīdzinājumā ar pašreiz spēkā esošo tiesisko regulējumu, attiecībā uz konkrētām personu kategorijām, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros, kā arī skaidrot izmaiņas attiecībā uz regulējumu par personu kategorijām, kuras ir atbrīvotas no pacienta līdzmaksājuma (7. panta otrā daļa).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā minēts: "Attiecīgi tie Latvijas valstspiederīgie, kas savu pastāvīgo dzīvesvietu ir deklarējuši ārpus Latvijas vai nav nodarbināti Latvijā, turpmāk veselības aprūpi varēs saņemt par maksu vai atbilstoši starpvalstu norēķinu kārtībai, kas izriet no Regulas, ja tiem ir tiesības uz citas valsts apmaksātu veselības aprūpi." Aicinām izvērtēt iespēju skaidrot (piemēram, minot konkrētas Regulas Nr. 883/2004 vienības), par kādu no Regulas Nr. 883/2004 izrietošu starpvalstu norēķinu kārtību ir runa. Līdzīgi aicinām arī konkretizēt, par kādiem Regulas Nr. 883/2004 nosacījumiem ir runa šajā anotācijā skaidrojumā: "Šajā gadījumā personām, kuras deklarējušas dzīvesvietu ārvalstīs, veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu plānots nodrošināt atbilstoši Regulas nosacījumiem vai personām šādus pakalpojumus sedzot no saviem līdzekļiem."
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Ievērojot, ka likumprojekts skar personas datu aizsardzību aicinām atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7.septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam saskaņot to ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk