Atzinums

Projekta ID
23-TA-1161
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
03.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vispārīgs priekšlikums

Lūdzam informatīvo ziņojumu papildināt ar priekšlikumu konkrēta mehānisma ieviešanai, kādā veidā Konkurences padome savlaicīgi paziņo publiskajiem pasūtītājiem par Konkurences padomes pieņemtajiem lēmumiem konkurences tiesību pārkāpumu jomā, par to spēkā stāšanos, kā arī nolēmumiem tiesvedības gaitā (t.sk.izlīguma noslēgšanu), kas var skart publisko sektoru.
Minētais pamatojams ar to, ka šādiem lēmumiem, jo īpaši projektos, kas tiek finansēti no Eiropas Savienības vai citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, ir būtiska ietekme uz pašvaldību un citu publisko pasūtītāju budžetiem - tiem piemērojot finanšu korekciju, apturot līdzfinansējuma izmaksu vai uzliekot saņemto līdzekļu atmaksas pienākumu. Attiecīgi, ja pasūtītājiem būtu iespējams savlaicīgi sagatavoties šādām situācijām, tad tas palīdzētu izvairīties no papildu zaudējumiem dēļ tā, ka pasūtītāju rīcībā nebija informācijas par konstatēto konkurences tiesību pārkāpumu.

Piemēram, Būvnieku karteļa lietā saskaņā ar Informatīvajā ziņojumā “Par Konkurences padomes 2021.gada 30.jūlija lēmuma Nr. 22 “Par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu” ietekmi un priekšlikumiem konkurences tiesību pārkāpumu riska mazināšanai” ietverto Valsts kases informāciju par iepirkumiem, kurus skar konkrētā karteļa lieta, Valsts kase, veicot sākotnējo analīzi, identificēja tos projektus, kuru īstenošanā tiek izmantoti kartelī iesaistīto komersantu pakalpojumi, secinot, ka to īstenošanai noslēgti 24 valsts aizdevuma līgumi ar pašvaldībām par kopējo līguma summu 105,2 milj. EUR, un šo aizdevuma līguma ietvaros:
•           98,5 milj. EUR – izmaksātā valsts aizdevuma daļa;
•           6,7 milj. EUR – neizmaksātā valsts aizdevuma daļa 14 aizdevuma līgumiem, tai skaitā:
Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai 2 aizdevuma līgumi ar neizmaksāto valsts aizdevuma daļu 3,9 milj. EUR;
Siguldas novada pašvaldībai 5 aizdevuma līgumi ar neizmaksāto valsts aizdevuma daļu  0,147 milj. EUR;
Ventspils valstspilsētas pašvaldībai 7 līgumi ar neizmaksāto summu 2,6 milj. EUR.
•           46,3 milj. EUR neatmaksātā valsts aizdevuma summa (tai skaitā neizmaksātā aizdevuma summa).
Vienlaikus norādot, ka potenciālā fiskālā ietekme varētu būt arī lielāka, jo valsts aizdevumus ir saņēmušas pašvaldības arī tādu investīciju projektu īstenošanai, kuros netiek piesaistīti ES fondu finanšu līdzekļi, bet kuru īstenošanā arī iespējams, iesaistīti būvnieku kartelī iesaistītie uzņēmumi.

Nepieciešamība pēc savlaicīgas informācijas saņemšanas par konstatētajiem konkurences tiesību pārkāpumiem, pamatojama arī ar to, ka praksē pašvaldībām ir grūti izsekot, kurā brīdī Konkurences padomes pieņemtie lēmumi tiesvedības gaitā ir kļuvuši nepārsūdzami, lai savlaicīgi uzsāktu darbības zaudējumu piedziņai. Piemēram VW karteļa lietā, Konkurences padomes lēmums Nr.E02-68 tika pieņemts 15.12.2014., bet stājās spēkā 13.12.2021. (attiecībā uz vienu lietas dalībnieku) un 21.09.2022. (attiecībā uz pārējiem lietas dalībniekiem). Savukārt informāciju par lēmuma stāšanos spēkā, pašvaldības no Konkurences padomes saņēma 2023.gada janvārī.
 
Piedāvātā redakcija
-