Projekta ID
24-TA-2478Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projektā ietvertā 10.1 panta otrā daļa nosaka, ka elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā var reģistrēties iepriekš, norādot izraudzītu laiku ārējās sauszemes robežas šķērsošanai, vai reģistrēties tieši pirms ārējās robežas šķērsošanas.
Saskaņā ar projektā ietverto 10.1 panta trešās daļas pirmo teikumu reģistrēšanās elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, norādot izraudzītu laiku ārējās robežas šķērsošanai, ir maksas pakalpojums.
Projekta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas sanāksmē Satiksmes ministrija uzsvēra, ka maksu ir plānots paredzēt arī par reģistrēšanos elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, neatkarīgi no tā, vai laiks ārējās sauszemes robežas šķērsošanai tiks rezervēts iepriekš, vai tieši pirms attiecīgās robežas šķērsošanas. Tāpat arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir sniegta pretrunīga informācija par to, ko tad ir plānots noteikt par maksas pakalpojumu.
Ievērojot norādīto, izvērtēt minēto un attiecīgi precizēt projektu un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu.
Saskaņā ar projektā ietverto 10.1 panta trešās daļas pirmo teikumu reģistrēšanās elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, norādot izraudzītu laiku ārējās robežas šķērsošanai, ir maksas pakalpojums.
Projekta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas sanāksmē Satiksmes ministrija uzsvēra, ka maksu ir plānots paredzēt arī par reģistrēšanos elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, neatkarīgi no tā, vai laiks ārējās sauszemes robežas šķērsošanai tiks rezervēts iepriekš, vai tieši pirms attiecīgās robežas šķērsošanas. Tāpat arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir sniegta pretrunīga informācija par to, ko tad ir plānots noteikt par maksas pakalpojumu.
Ievērojot norādīto, izvērtēt minēto un attiecīgi precizēt projektu un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projektā ietvertais 10.1 panta piektās daļas 4. punkts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt iekļaujamo datu apjomu par transportlīdzekļa vadītāju.
Savukārt projektā ietvertā 10.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzinis valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" apstrādās transportlīdzekļa vadītāju kontaktinformāciju.
Ņemot vērā norādīto, lūdzam izvērtēt, vai tiešām minētais sistēmas pārzinis apstrādās tikai transportlīdzekļa vadītāju kontaktinformāciju (piemēram, telefona numuru, elektronisko pasta adresi). Tāpat ir norādāms, ka nav saprotams vārda "pārvaldību" tvērums.
Savukārt projektā ietvertā 10.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzinis valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" apstrādās transportlīdzekļa vadītāju kontaktinformāciju.
Ņemot vērā norādīto, lūdzam izvērtēt, vai tiešām minētais sistēmas pārzinis apstrādās tikai transportlīdzekļa vadītāju kontaktinformāciju (piemēram, telefona numuru, elektronisko pasta adresi). Tāpat ir norādāms, ka nav saprotams vārda "pārvaldību" tvērums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršama uzmanība, ka termina "rindas organizēšana" tvērums ir attiecināms tikai attiecībā uz e-rindas sistēmas pārziņa veicamajām darbībām pirms transportlīdzekļa vadītāja došanās pie Valsts robežsardzes amatpersonas transportlīdzekļa kontroles talona, kuru nosaka Ministru kabineta 2010.gada 27.jūlija noteikumi Nr.697 "Robežšķērsošanas vieta režīma noteikumi", saņemšanai un iebraukšanai robežšķērsošanas vietā. Ja tiek saglabāts šāds deleģējuma ietvars Ministru kabinetam, transportlīdzekļa kontroles talons tiks izsniegts ikvienam transportlīdzekļa vadītājam, kurš ieradīsies pie Valsts robežsardzes amatpersonas, paļaujoties, ka transportlīdzekļu piebraukšanu sistēmas pārzinis ir nodrošinājis rindas kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai korekti ir formulēts projektā ietvertais 10.1 panta piektās daļas 5. punkts, proti, vai tiešām ir plānots Ministru kabinetam paredzēt pilnvarojumu noteikt procedūru, kādā tiks saņemtas piekļuves tiesības attiecīgajai sistēmai. Ja tiek saglabāts šāds pilnvarojums Ministru kabinetam, tad nav saprotams, kurā normatīvajā aktā tiks noteiktas tās kompetentās institūcijas, kurām ir tiesības piekļūt elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā esošajiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
No projektā ietvertās 10.1 panta pirmās daļas izriet, ka Ministru kabinets noteiks tās ārējās robežšķērsošanas vietas, kurās būs pienākums reģistrēt transportlīdzekli elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā (reģistrējoties iepriekš vai reģistrējoties tieši pirms ārējās sauszemes robežas šķērsošanas).
Saskaņā ar projektā ietverto 10.1 piektās daļas 3. punktu ir paredzēts Ministru kabinetam pilnvarojums noteikt tikai tās ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekli iepriekš reģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Līdz ar to Iekšlietu ministrijas ieskatā pilnvarojums Ministru kabinetam ir nepietiekams, ievērojot projektā ietvertajā 10.1 panta pirmajā daļā noteikto.
Saskaņā ar projektā ietverto 10.1 piektās daļas 3. punktu ir paredzēts Ministru kabinetam pilnvarojums noteikt tikai tās ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekli iepriekš reģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Līdz ar to Iekšlietu ministrijas ieskatā pilnvarojums Ministru kabinetam ir nepietiekams, ievērojot projektā ietvertajā 10.1 panta pirmajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Iekšlietu ministrijas ieskatā attiecīgās valsts informācijas sistēmas izveidei ir nepieciešams skaidrs tiesiskais ietvars, piemēram, ārējā normatīvajā aktā nosakāms valsts informācijas sistēmas izveides mērķis, subjektu, kuri izmantos šo sistēmu, loks, nepieciešamais datu apjoms un apstrādes nosacījumi kā arī institūcijas, kurām būs tiesības izmantot attiecīgajā sistēmā iekļautos datus.
Līdz ar to attiecīgi ir precizējams projekts. Vienlaikus nav arī saprotams, kurā datumā elektroniskās pārvaldības sistēma uzsāks savu darbību.
Līdz ar to attiecīgi ir precizējams projekts. Vienlaikus nav arī saprotams, kurā datumā elektroniskās pārvaldības sistēma uzsāks savu darbību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka likums "Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā" stāsies spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Līdz ar to projektā arī būtu ietverama šāda norāde par spēkā stāšanās laiku.
Tāpat ne no projekta, ne no projekta sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav viennozīmīgi saprotams, kā pēc likuma "Grozījums Latvijas Republikā valsts robežas likumā" spēkā stāšanās (nākamajā dienā pēc izsludināšanas) tiks sekmīgi ieviesta projektā ietvertā sistēma, neradot pirms attiecīgajām robežšķērsošanas vietām situācijas, kas būtu saistītas ar neizpratni personām, kuras jau ir atradušās rindā zināmu laika posmu, un, tiesiskajam regulējumam stājoties spēkā, tieši no personas reaģēšanas ātruma būs atkarīgs, veicot reģistrāciju attiecīgajā sistēmā, kad varēs šķērsot ārējo sauszemes robežu.
Vienlaikus būtu izvērtējams, vai Satiksmes ministrija spēs nodrošināt arī attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izstrādi (tai skaitā, arī to Ministru kabineta noteikumu izstrādi, kuri zaudēs spēku, jo Ministru kabineta pilnvarojums tiks izteikts jaunā redakcijā), lai stājoties spēkā likumam, stājas spēkā arī visi nepieciešamie Ministru kabineta noteikumi.
Līdz ar to projektā arī būtu ietverama šāda norāde par spēkā stāšanās laiku.
Tāpat ne no projekta, ne no projekta sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav viennozīmīgi saprotams, kā pēc likuma "Grozījums Latvijas Republikā valsts robežas likumā" spēkā stāšanās (nākamajā dienā pēc izsludināšanas) tiks sekmīgi ieviesta projektā ietvertā sistēma, neradot pirms attiecīgajām robežšķērsošanas vietām situācijas, kas būtu saistītas ar neizpratni personām, kuras jau ir atradušās rindā zināmu laika posmu, un, tiesiskajam regulējumam stājoties spēkā, tieši no personas reaģēšanas ātruma būs atkarīgs, veicot reģistrāciju attiecīgajā sistēmā, kad varēs šķērsot ārējo sauszemes robežu.
Vienlaikus būtu izvērtējams, vai Satiksmes ministrija spēs nodrošināt arī attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izstrādi (tai skaitā, arī to Ministru kabineta noteikumu izstrādi, kuri zaudēs spēku, jo Ministru kabineta pilnvarojums tiks izteikts jaunā redakcijā), lai stājoties spēkā likumam, stājas spēkā arī visi nepieciešamie Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Ņemot vērā projekta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas sanāksmē Satiksmes ministrijas uzsvērto, ka transportlīdzekļu reģistrācija elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā ir saistīta tieši ar ceļu satiksmes organizācijas jautājumiem, līdz ar to būtu apsverama vārdu "saistīts ar valsts ārējās robežas drošību un tās stiprināšanas risinājumiem" svītrošana.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Svītrot no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) vārdus "sadarbojoties ar VRS amatpersonām", jo par rindas organizēšanu likumprojekta ietvarā atbildēs valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”. Tādējādi e-rindas pārzinim patstāvīgi jānodrošina problēmsituāciju risināšana manuālā vai automatizētā režīmā 24/7. Valsts robežsardze atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 27.jūlija noteikumu Nr.697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi", nodrošinās transportlīdzekļa kontroles talona izsniegšanu visiem transportlīdzekļiem, kas būs ieradušies ārējās robežas šķērsošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekts paredz, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā tiks apstrādāti dati par transportlīdzekli un tā vadītāju, līdz ar to nav saprotams, kāpēc no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izriet, ka minētajā sistēmā tiks apstrādāti arī dati par transportlīdzekļa vadītāju vai turētāju.
Ievērojot noteikto, projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) ir attiecīgi precizējams.
Ievērojot noteikto, projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) ir attiecīgi precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka laika posms, kādā būs pieejama reģistrēšanās iespēja (piemēram, nedēļa, mēnesis utml.), tiek paredzēts kā konfigurējama vērtība un būs maināms.
Iekšlietu ministrijas ieskatā laika posms, kādā ir tiesības iepriekš reģistrēties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, ir nosakāms Ministru kabineta noteikumos, tādējādi nodrošinot viennozīmīgu skaidrību tām personām, kurām ir pienākums reģistrēt transportlīdzekli minētajā sistēmā.
Lūdzam precizēt minēto projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
Iekšlietu ministrijas ieskatā laika posms, kādā ir tiesības iepriekš reģistrēties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, ir nosakāms Ministru kabineta noteikumos, tādējādi nodrošinot viennozīmīgu skaidrību tām personām, kurām ir pienākums reģistrēt transportlīdzekli minētajā sistēmā.
Lūdzam precizēt minēto projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ja kavēšanās būs ilgāka par 3 stundām, transportlīdzeklis robežu varēs šķērsot "dzīvās rindas" kārtībā. Aicinām precizēt norādīto, lai nodrošinātu viennozīmīgu skaidrību, ievērojot Satiksmes ministrijas projekta izziņā norādīto, ka pēc būtības "dzīvās rindas" nozīme ir reģistrēšanās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā pieejamos laikos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Svītrot no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) vārdus "sadarbojoties ar VRS amatpersonām". Norādāms, kā tas jau ir projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) minēts, ka rindas organizācija e-rindas pamatrisinājumā būs attiecīgs rindošanas algoritms, elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzinim ir pienākums risināt attiecīgās situācijas un pielāgot rindošanas algoritmu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka ATD un LVRTC vienosies ar turpmāko funkciju sadalījumu, saskaņojot funkciju sadalījumu ar Satiksmes ministriju. Ievērojot to, ka, ievērojot projektā noteikto, funkcijas tiek deleģētas ar ārējo tiesisko regulējumu, līdz ar to no projekta viennozīmīgi ir jāizriet funkciju sadalījumam. Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai gan projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka Ministru kabinets noteiks atbrīvojumus no maksas, reģistrējot transportlīdzekli elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, tomēr projektā nav ietverts šāds pilnvarojums Ministru kabinetam. Ņemot vērā norādīto, projekts ir attiecīgi precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā projekta starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas sanāksmē Satiksmes ministrijas uzsvērto, ka transportlīdzekļu reģistrācija elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā ir saistīta tieši ar ceļu satiksmes organizācijas jautājumiem, līdz ar to būtu apsverams vārdu "kas rada drošības riskus sabiedrībai un var radīt izaicinājumus RŠV režīma nodrošināšanai", "gan sabiedriskās kārtības pārtraukumus", "Vienlaikus pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, uz autoceļa vienuviet atrodoties lielam skaitam transportlīdzekļu, nevar izslēgt arī iespējamos provokāciju, drošības apdraudējumu vai hibrīduzbrukumu riskus", "un novērstu dažādus drošības riskus pierobežā" svītrošana.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām valsts nosaukumu rakstīt ar lielo sākuma burtu, proti, Latvija.
Tāpat aicinām precizēt, uz kurām tieši privātpersonām attiecas projektā noteiktais pienākums, proti, tikai uz tām, kas šķērso ar transportlīdzekli Ministru kabineta noteiktajās ārējās sauszemes robežšķērsošanas vietās.
Tāpat aicinām precizēt, uz kurām tieši privātpersonām attiecas projektā noteiktais pienākums, proti, tikai uz tām, kas šķērso ar transportlīdzekli Ministru kabineta noteiktajās ārējās sauszemes robežšķērsošanas vietās.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Ievērojot Satiksmes ministrijas veiktos precizējumus projektā ietvertajā 10.1 panta piektās daļas 1. punktā, lūdzam attiecīgi precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
No projekta neizriet, ka Iekšlietu ministrija būs iesaistīta attiecīgā tiesiskā regulējuma izpildē, līdz ar to ir svītrojami vārdi "Iekšlietu ministrija".
Piedāvātā redakcija
-
