Projekta ID
22-TA-1786Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Farmācijas likuma 1. panta 1. punkts paredz, ka ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas, savukārt minētā panta 17. punkts paredz, ka zāles ir jebkura viela vai vielu salikums, kas uzrāda īpašības, kuras vajadzīgas, lai ārstētu cilvēku un dzīvnieku slimības vai veiktu šo slimību profilaksi, kā arī jebkura viela vai vielu salikums, ko var izmantot vai ievadīt cilvēkiem vai dzīvniekiem vai nu ar mērķi atjaunot, uzlabot vai pārveidot fizioloģiskās funkcijas, izraisot farmakoloģisku, imunoloģisku vai metabolisku iedarbību, vai noteikt medicīnisko diagnozi. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 1. panta 6. punkts paredz, ka narkotiskās un psihotropās zāles ir zāles, kuru sastāvā ietilpst narkotiskās un psihotropās vielas. Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Ārstniecības līdzekļu, kā arī zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas, aprites kārtība Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavā" (turpmāk – projekts) nosaukumu, ņemot vērā to, ka ar terminu "ārstniecības līdzekļi" jau ir aptvertas zāles, tostarp, zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas, proti, narkotiskās un psihotropās zāles. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt projekta tekstu.
Papildus lūdzam izvērtēt iespēju gadījumos, kad projektā ietvertais regulējums attiecas uz visām zālēm, tostarp, narkotiskajām un psihotropajām zālēm, lietot terminu "zāles", tādējādi vienkāršojot projekta tekstu.
Vienlaikus norādām, ka projekta 1.3. apakšpunktā veidots saīsinājums "narkotiskās un psihotropās zāles" vārdu savienojumam "zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas". Projekta tekstā tiek lietots gan izveidotais saīsinājums "narkotiskās un psihotropās zāles", gan atsevišķi vārdu savienojums "narkotiskās zāles" un "psihotropās zāles". Vēršam uzmanību uz to, ka Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 1. panta 6. punkts paredz termina "narkotiskās un psihotropas zāles" skaidrojumu, savukārt minētā panta 7. un 10. punkts skaidro, kas ir narkotiskās vielas un psihotropās vielas. Lūdzam pieturēties pie likumā ietverto terminu lietojuma, vai skaidrot, kāpēc projektā ir pieļaujams lietot vārdu savienojumu "narkotiskās zāles" un "psihotropās zāles".
Papildus lūdzam izvērtēt iespēju gadījumos, kad projektā ietvertais regulējums attiecas uz visām zālēm, tostarp, narkotiskajām un psihotropajām zālēm, lietot terminu "zāles", tādējādi vienkāršojot projekta tekstu.
Vienlaikus norādām, ka projekta 1.3. apakšpunktā veidots saīsinājums "narkotiskās un psihotropās zāles" vārdu savienojumam "zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas". Projekta tekstā tiek lietots gan izveidotais saīsinājums "narkotiskās un psihotropās zāles", gan atsevišķi vārdu savienojums "narkotiskās zāles" un "psihotropās zāles". Vēršam uzmanību uz to, ka Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 1. panta 6. punkts paredz termina "narkotiskās un psihotropas zāles" skaidrojumu, savukārt minētā panta 7. un 10. punkts skaidro, kas ir narkotiskās vielas un psihotropās vielas. Lūdzam pieturēties pie likumā ietverto terminu lietojuma, vai skaidrot, kāpēc projektā ir pieļaujams lietot vārdu savienojumu "narkotiskās zāles" un "psihotropās zāles".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts paredz, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ņemot vērā minēto, projekta 1.2. un 1.3. apakšpunktā svītrot vārdus "Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām", kas nav ietverti attiecīgajā Ministru kabinetam dotajā pilnvarojumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 3.4.2. apakšpunktā ir paredzēts, ka Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavā (turpmāk – noliktava) ir atsevišķa militārās medicīnas ekipējuma (militārās medicīnas somiņas), kā arī higiēnas un kosmētisko līdzekļu uzglabāšanas telpa. Farmācijas likuma 68.3 panta 1. punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka prasības attiecībā uz Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavas telpām. Savukārt Farmācijas likuma 68.3 panta 2. punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā noliktava uzglabā ārstniecības līdzekļus. Saskaņā ar Farmācijas likuma 1. panta 1. punktu ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas. Lūdzam skaidrot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija), vai higiēnas un kosmētiskie līdzekļi ir uzskatāmi par ārstniecības līdzekļiem Farmācijas likuma izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 7. punktā ir paredzēts, ka noliktavas telpas izmanto tikai ārstniecības līdzekļu, tajā skaitā, medicīniskā ekipējuma (militārās medicīnas somiņas), higiēnas un kosmētisko līdzekļu aprites nodrošināšanai. Saskaņā ar Farmācijas likuma 1. panta 1. punktu ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas. Lūdzam skaidrot anotācijā, vai higiēnas un kosmētiskie līdzekļi ir uzskatāmi par ārstniecības līdzekļiem Farmācijas likuma izpratnē, un tādējādi ir pieļaujama to uzglabāšana noliktavā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 10. punktā ir noteikts, ka noliktavas vadītājs ir atbildīgs par projektā ietverto prasību izpildi, kā arī uzskaitīts, par ko noliktavas vadītājs ir atbildīgs un faktiski, kādus pienākumus veic noliktavā. Farmācijas likuma 68.3 panta 1. punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka prasības attiecībā uz noliktavas personālu. Prasības noliktavas personālam ir konkrēta izglītība, profesionālā pieredze un tamlīdzīgi, nevis veicamie pienākumi un atbildība. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai projekta 10. punktā ietvertais atbilst Farmācijas likuma 68.3 panta 1. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 10.2. apakšpunktā ir paredzēts, ka noliktavas vadītājs pieņem pasūtītos ārstniecības līdzekļus (tajā skaitā, higiēnas preces un kosmētiskos līdzekļus, militārās medicīnas ekipējumu). Saskaņā ar Farmācijas likuma 1. panta 1. punktu ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas. Lūdzam skaidrot anotācijā, vai higiēnas preces un kosmētiskie līdzekļi ir uzskatāmi par ārstniecības līdzekļiem Farmācijas likuma izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 11. punktā ir minēts, ka noliktavas darbiniekiem ir saistoši projekta 10. punktā minētie priekšraksti. Vēršam uzmanību uz to, ka Farmācijas likuma 68.3 panta 1. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības attiecībā uz noliktavas personālu, nevis tā pienākumus (priekšrakstus). Noliktavas personāla atbilstība tam izvirzītajām prasībām tiks pārbaudīta pirms tā pieņemšanas darbā, vienlaikus projektā var tikt noteiktas tādas noliktavas personāla prasības, kurām tam ir jāatbilst visā tā nodarbinātības noliktavā laikā. Ja šādas prasības tiek noteiktas projektā, atsauce būtu veidojama uz šīm prasībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 11. punktā atsauci uz projekta 10. punktā minētajiem priekšrakstiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4. nodaļas nosaukums paredz, ka šajā nodaļā tiek noteikta kārtība, kādā noliktava izsniedz ārstniecības līdzekļus Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām. Farmācijas likuma 68.3 panta 2. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā noliktava iegādājas, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina ārstniecības līdzekļus. Savukārt Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. No Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma neizriet tiesības noteikt kārtību, kādā noliktava izsniedz ārstniecības līdzekļus. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 4. nodaļas nosaukumā vārdu "izsniedz".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4.1. apakšnodaļas nosaukums paredz, ka šajā apakšnodaļā tiek noteikta zāļu izsniegšanas kārtība. Farmācijas likuma 68.3 panta 2. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā noliktava iegādājas, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina ārstniecības līdzekļus. Savukārt Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. No Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma neizriet tiesības noteikt kārtību, kādā noliktava izsniedz zāles. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 4.1. apakšnodaļas nosaukumā vārdu "izsniegšana".
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinetam dotais pilnvarojums paredz noteikt ārstniecības līdzekļu un zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautas vielas, iegādes, uzglabāšanas, nodošanas bezatlīdzības lietošanā, uzskaites un iznīcināšanas kārtību. No projekta 4. nodaļas nosaukuma izriet, ka tajā ir paredzēts noteikt ārstniecības līdzekļu iegādes, uzglabāšanas un uzskaites kārtību. Saskaņā ar Farmācijas likuma 1. panta 1. punktu ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas. Vienlaikus projekta 4.1. apakšnodaļa paredz noteikt tikai zāļu, tostarp, to zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas, iegādes, uzglabāšanas un uzskaites kārtību, un projekta turpmākās nodaļas nenosaka kārtību, kādā tiek iegādātas, uzglabātas un uzskaitītas medicīniskās iekārtas. Ņemot vērā minēto, lūdzam projektu papildināt ar attiecīgu regulējumu vai skaidrot anotācijā, kur šāda kārtība tiks noteikta.
Papildus lūdzam izvērtēt, vai projekta 4.1. apakšnodaļā ir noteikta zāļu, izņemot narkotisko un psihotropo zāļu, uzskaites kārtība. Zāļu un psihotropo zāļu uzskaites kārtību nosaka projekta 4.3. apakšnodaļa, savukārt pārējo zāļu uzskaites kārtībai būtu jābūt noteiktai projekta 4.1. apakšnodaļā.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinetam dotais pilnvarojums paredz noteikt ārstniecības līdzekļu un zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautas vielas, iegādes, uzglabāšanas, nodošanas bezatlīdzības lietošanā, uzskaites un iznīcināšanas kārtību. No projekta 4. nodaļas nosaukuma izriet, ka tajā ir paredzēts noteikt ārstniecības līdzekļu iegādes, uzglabāšanas un uzskaites kārtību. Saskaņā ar Farmācijas likuma 1. panta 1. punktu ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas. Vienlaikus projekta 4.1. apakšnodaļa paredz noteikt tikai zāļu, tostarp, to zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas, iegādes, uzglabāšanas un uzskaites kārtību, un projekta turpmākās nodaļas nenosaka kārtību, kādā tiek iegādātas, uzglabātas un uzskaitītas medicīniskās iekārtas. Ņemot vērā minēto, lūdzam projektu papildināt ar attiecīgu regulējumu vai skaidrot anotācijā, kur šāda kārtība tiks noteikta.
Papildus lūdzam izvērtēt, vai projekta 4.1. apakšnodaļā ir noteikta zāļu, izņemot narkotisko un psihotropo zāļu, uzskaites kārtība. Zāļu un psihotropo zāļu uzskaites kārtību nosaka projekta 4.3. apakšnodaļa, savukārt pārējo zāļu uzskaites kārtībai būtu jābūt noteiktai projekta 4.1. apakšnodaļā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 12. punkta pēdējais teikums paredz, ka zāļu iegādi, uzglabāšanu un izsniegšanu nodrošina noliktavas vadītājs. Farmācijas likuma 68.3 panta 2. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā noliktava iegādājas, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina ārstniecības līdzekļus. Savukārt Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. No Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma neizriet tiesības noteikt kārtību, kādā noliktava izsniedz zāles. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 12. punktā vārdu "izsniegšanu".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20. un 21. punkts un projekta 1. pielikums noteic kārtību, kādā noliktava saņem zāļu iegādes atļauju, tajā skaitā, zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Farmācijas likuma 68.3 panta 2. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā noliktava iegādājas ārstniecības līdzekļus. Savukārt Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Vēršam uzmanību uz to, ka no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma neizriet Ministru kabineta tiesības noteikt kārtību, kādā noliktava saņem zāļu iegādes atļauju. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20. un 21. punkta un projekta 1. pielikuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 14. punkts paredz, ka, ja iesniegumā vai dokumentos norādītā informācija ir nepilnīga vai neprecīza vai rodas šaubas par informācijas patiesumu, Veselības inspekcija ir tiesīga pieprasīt papildu informāciju. Laikposms līdz papildu informācijas saņemšanai netiek ieskaitīts pārbaudes veikšanai noteiktajā termiņā. Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa paredz, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Vēršam uzmanību uz to, ka faktiski projekta 14. punktā noteiktais paredz, ka attiecīgā lēmuma pieņemšanas termiņš var būt garāks kā viens mēnesis. Ministru kabineta noteikumos var tikt noteikts īsāks administratīvā akta izdošanas termiņš, tādējādi projekta 14. punktā noteiktais ir pretrunā Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktajam. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 14. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 15. punkts paredz, ka pēc iesnieguma un nepieciešamo dokumentu saņemšanas, Veselības inspekcijas amatpersona 30 dienu laikā pārbauda telpas, aprīkojumu, dokumentāciju, zāļu aprites, narkotisko un psihotropo zāļu uzskaites un iznīcināšanas kārtību noliktavā. Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa paredz, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Vēršam uzmanību uz to, ka faktiski projekta 15. punktā noteiktais paredz, ka attiecīgā lēmuma pieņemšanas termiņš var būt garāks kā viens mēnesis. Ministru kabineta noteikumos var tikt noteikts īsāks administratīvā akta izdošanas termiņš, tādējādi projekta 15. punktā noteiktais ir pretrunā Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktajam. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot vai precizēt projekta 15. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 19. punkta pirmais teikums paredz, ka, lai atkārtoti saņemtu pārbaudes aktu, noliktavas vadītājs iesniedz projekta 13. punktā minēto iesniegumu vismaz 30 dienas pirms iepriekšējā pārbaudes akta derīguma termiņa beigām. Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kāpēc tiek noteikts 30 dienu termiņš pirms iepriekšējā pārbaudes akta derīguma termiņa beigām. Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa paredz, ka iestāde lēmumu par administratīvā akta izdošanu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Ņemot vērā to, ka ar projektu nav paredzēts noteikt īsāku pārbaudes akta izsniegšanas termiņu un likumā nav noteikts garāks pārbaudes akta izsniegšanas termiņš, pārbaudes akts būs izsniedzams viena mēneša laikā. Tādējādi nav skaidrs, kāpēc ir noteikts 30 dienu termiņš. Vienlaikus nav skaidrs, kāds ir pamatojums šāda termiņa noteikšanai, ņemot vērā to, ka noliktava uzņemas atbildību par to, lai nodrošinātu normatīvajiem aktiem atbilstošu noliktavas darbību. No projekta neizriet, ka noliktavai tiks noteiktas kādas sekas, ja iesniegums tiks iesniegts vēlāk, tādējādi šāda termiņa noteikšana nerada nekādas tiesiskās sekas. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt iespēju svītrot projekta 19. punktā norādi uz to, kādā termiņā iesniedzams iesniegums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 22. punkts paredz, ka noliktava ir tiesīga saņemt zāles, ja noformēti dokumenti par zāļu iegādi un tajos norādīta nepieciešamā informācija. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 4.1. apakšnodaļā noteikta zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites un izsniegšanas kārtība, nevis saņemšanas kārtība. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka zāļu saņemšanas prasības un kārtību saskaņā ar Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pantā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt tikai attiecībā uz zālēm, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 22. punktu un nepieciešamības gadījumā projekta 4. nodaļas un 4.1. apakšnodaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 24. punkts paredz, ka narkotiskās un psihotropās zāles no vispārēja tipa aptiekas vai zāļu lieltirgotavas ir tiesīgs saņemt noliktavas vadītājs un tikai tās amatpersonas, kuras noteicis noliktavas vadītājs. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 4.1. apakšnodaļā noteikta zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites un izsniegšanas kārtība, nevis saņemšanas kārtība. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 24. punktu vai projekta 4. nodaļas un 4.1. apakšnodaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 25. punkts paredz, ka zāļu bezmaksas paraugus noliktava saņem atbilstoši normatīvajos aktos par zāļu reklamēšanu noteiktajai kārtībai. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 4.1. apakšnodaļā noteikta zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites un izsniegšanas kārtība, nevis saņemšanas kārtība. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka zāļu saņemšanas prasības un kārtību saskaņā ar Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pantā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt tikai attiecībā uz zālēm, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 25. punktu un nepieciešamības gadījumā projekta 4. nodaļas un 4.1. apakšnodaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 26. punktā korekti atsaukties uz Komisijas 2015. gada 2. oktobra Deleģēto regulu Nr. 2016/161 (turpmāk - Deleģētā regula), lietojot tās pilnu nosaukumu saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 171. punktu. Papildus aicinām veidot saīsinājumu atbilstoši minēto noteikumu 43.-44. punktam, iekavās ierakstot vārdu “turpmāk – “ un attiecīgos saīsinātos vārdus. Lūdzam arī pēc iespējas atsaukties uz konkrētu Deleģētās regulas normu arī teikuma pirmajā daļā (vai izvērtēt iespēju šo atsauci svītrot), kā arī otrajā atsaucē lietot pareizu regulas vienības nosaukumu (proti, punkts, nevis apakšpunkts). Lūdzam arī normu veidot pēc iespējas viegli uztveramu un teikuma daļas izkārtot loģiskā secībā (veidojot normu, piemēram, šādi: "Iegādājoties zāles no [..], noliktava var [..] saskaņā ar Komisijas 2015. gada 2. oktobra Deleģētās regulas [..]."). Aicinām arī izvērtēt, vai prasības verificēt un dzēst uz zāļu iepakojuma esošo unikālo identifikatoru nepildīšana ir noliktavas izvēle vai pienākums ("var nepildīt" vai "nepilda"), un, ja nepieciešams, precizēt projektu. Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tostarp 5.4. sadaļas 1. tabulu, norādot informāciju par Deleģētās regulas normu ieviešanu projekta 26. punktā, tostarp arī informāciju par Deleģētās regulas 23. panta ‘’f’’ punktā iekļautās rīcības brīvības izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 39. punkta otrais un trešais teikums paredz rīcību, ja tiek konstatēts narkotisko un psihotropo zāļu iztrūkums vai pārpalikums, ir noziedzīgā nodarījuma pazīmes vai zaudējumi radušies stihiskas nelaimes dēļ. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Projekta 39. punkta otrais un trešais teikums neparedz kārtību, kādā tiek veikta narkotisko un psihotropo zāļu uzskaite, bet gan rīcību pēc uzskaites rezultātā konstatētām nepilnībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 39. punkta otrā un trešā teikuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 40. punkts paredz komisijas izveidošanu un personas, kas iekļaujamas komisijas sastāvā, ja tiek konstatēts narkotisko un psihotropo zāļu iztrūkums vai pārpalikums, ir noziedzīgā nodarījuma pazīmes vai zaudējumi radušies stihiskas nelaimes dēļ. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Projekta 40. punkts neparedz noteikt narkotisko un psihotropo zāļu uzskaites kārtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 40. punkta atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 41. punkts paredz, ka komisija sastāda aktu, kāda informācija iekļaujama šajā aktā un cik ilgi tas glabājams, ja tiek konstatēts narkotisko un psihotropo zāļu iztrūkums vai pārpalikums, ir noziedzīgā nodarījuma pazīmes vai zaudējumi radušies stihiskas nelaimes dēļ. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 42.6 pants pilnvaro Ministru kabinetu noteikt prasības un kārtību, kādā noliktava iegādājas, saņem, uzglabā, nodod bezatlīdzības lietošanā, uzskaita un iznīcina zāles, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas. Projekta 41. punkts neparedz noteikt narkotisko un psihotropo zāļu uzskaites kārtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 41. punkta atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4.4. apakšnodaļā paredzēts noteikt kārtību, kādā tiek iznīcinātas nekvalitatīvās zāles un narkotiskās un psihotropās zāles. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinetam dotais pilnvarojums paredz noteikt ārstniecības līdzekļu un zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautas vielas, iznīcināšanas kārtību. Saskaņā ar Farmācijas likuma 1. panta 1. punktu ārstniecības līdzekļi ir zāles un medicīniskās iekārtas. Vienlaikus projekta 4.4. apakšnodaļa paredz noteikt tikai nekvalitatīvu zāļu, tostarp, to zāļu, kuru sastāvā ir II un III sarakstā iekļautās vielas, iznīcināšanas kārtību, un projekta turpmākās nodaļas nenosaka kārtību, kādā tiek iznīcinātas medicīniskās iekārtas. Vienlaikus no projekta 43. punkta izriet, ka ir noteikta kārtība, kādā tiek iznīcinātas kvalitatīvas, bet neizlietotas zāles, tostarp, narkotiskās un psihotropās zāles. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 4.4. apakšnodaļas nosaukumu un papildināt projektu ar kārtību, kādā tiek iznīcinātas medicīniskās iekārtas, vai skaidrot anotācijā, kur šāda kārtība tiks noteikta.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 46. punktā ietvertā regulējuma iekļaušanu citā projekta nodaļā, piemēram, projekta I nodaļā, jo šobrīd tas ir iekļauts projekta nodaļā, kas noteic zāļu iznīcināšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 162. punktu informatīvo atsauci veido tikai uz Eiropas Savienības direktīvām, un uz regulām šādu informatīvo atsauci neiekļauj. Attiecīgi lūdzam svītrot projektā iekļauto informatīvo atsauci uz Deleģēto regulu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir minēts, ka projekts tiks virzīts vienlaikus ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavā ietilpstošo ārstniecības līdzekļu bezatlīdzības nodošanas kārtība" un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumos Nr. 220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās"". Vienlaikus anotācijas 4.1. apakšsadaļā ir norādīta informācija tikai par Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumos Nr. 220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās"" izstrādi. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļu vai 4.1. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Farmācijas likuma 38. panta otrā daļa paredz prasības farmaceitam un farmaceita asistentam, kurš strādā aptiekā. Minētās prasības pirmšķietami ir augstākas kā prasības, kas noteiktas projekta 8. un 9. punktā noliktavas vadītājam un noliktavā strādājošam farmaceitam un farmaceita asistentam. Aicinām skaidrot anotācijā, vai projekta 8. un 9. punktā minētajām personām būs jāreģistrējas Latvijas Farmaceitu biedrībā un regulāri jāceļ profesionālā kvalifikācija. Tieslietu ministrijas ieskatā noliktavā strādājošam farmaceitam un farmaceita asistentam nevar tikt izvirzītas zemākas prasības, kā jebkurā citā vietā strādājošam farmaceitam un farmaceita asistentam.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 27. punkta pirmais teikums paredz, ka ārstniecības līdzekļus līdz to izsniegšanai uzglabā noliktavā un nodod bezatlīdzības lietošanā Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām. Vēršam uzmanību uz to, ka no minētās normas nav saprotams, vai ārstniecības līdzekļi tiek nodoti Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem lietošanai pirms to izsniegšanas kādam citam un pēc tam, kad tos plānots izsniegt, tie lietoti tiek kādam izsniegti. Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt projekta 27. punkta pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
