Atzinums

Projekta ID
22-TA-3111
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
27.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iepazīstoties ar Projektā ietvertajiem atbalsta piešķiršanas kritērijiem, ir secināms, ka šim atbalstam varētu kvalificēties tikai ļoti limitēts nozares uzņēmumu skaits, savukārt citi uzņēmumi, kuri, lai arī atbilst Projekta mērķim, tomēr nevarētu kvalificēties. Piemēram, ja uzņēmums Covid-19 pandēmijas laikā izvēlējās investēt attīstībā un atvēra jaunas struktūrvienības, palielinot struktūrvienību skaitu gandrīz divas reizes, apgrozījums tāpat bija mazāks kā 2019. gadā, savukārt 2021. gadā apgrozījums nav sarucis par 20%.

LTRK aicina noteikt, ka vidējā apgrozījuma samazinājums vismaz par 20% salīdzināšanai ar 2019. gadu ir nosakāms 2020. gadā vai 2021. gadā, nevis abos gados. Var pastāvēt situācija, ka apgrozījuma kritums 2020. gadā ir krietni lielāks nekā 2021. gadā, taču Projektā iekļautie kritēriji paredz, ja nebija pietiekami liels kritums abos gados, tad kvalificēties nav iespējams. Šādas izmaiņas sniegtu iespēju vairāk nozares uzņēmumiem kvalificēties atbalstam.  LTRK aicina izteikt Projekta 4.4. punktu šādā redakcijā:
“4.4. kura vidējais apgrozījums šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē 2020. gadā vai 2021. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu ir samazinājies vismaz par 20% un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem sakarā ar Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai paredzētajiem epidemioloģiskās drošības pasākumiem (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi)”.

Vienlaikus norādām, ka tas nav viegli pārbaudāmi un administrējami, ja tiek vērtēts mēnesis pret mēnesi. Piemēram, decembrī tiek norakstīti uzkrātie atvaļinājumi, nākamā perioda izdevumi utt. Pandēmijas izdevumi veidojās arī pirms un pēc noteiktajiem periodiem. Lai aizvērtu struktūru, tas uzņēmumam veidoja papildu izdevumus, kā arī zaudējumus radīja pēc tam atvērta struktūra pēc pandēmijas ierobežojumu perioda. Turklāt darbinieku mainība, kas bija novērojama abus šos pandēmijas gadus, nesa zaudējumus cauru gadu, nevis tikai noteiktajos periodos. Par šiem 3 gadiem ir iesniegti gada pārskati, kur ir norādīti peļņas/zaudējuma rādītāji. LTRK ieskatā tos būtu daudz vieglāk salīdzināt un pārbaudīt un mazāk iespēju sagrozīt. Formula: (2019. gada peļņa – 2020. gada peļņa) + (2019. gada peļņa – 2021. gada peļņa) – saņemtais atbalsts = iespējamā atbalsta apjoms. Turklāt jāpiemin, ka edināšanas nozarē pelņu un zaudējumus skata gada griezumā nevis mēneša griezumā, jo dažādās vietās ir izteikta sezonalitāte. Ja starp ierobežojumu periodā gāja labāk kā iepriekš, to var ņemt ārā no atbalsta apjoma, taču, ja gāja sliktāk, tas tomēr arī ir daļēji pandēmijas rezultātā.
 
Piedāvātā redakcija
4.4. kura vidējais apgrozījums šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē 2020. gadā vai 2021. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu ir samazinājies vismaz par 20% un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem sakarā ar Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai paredzētajiem epidemioloģiskās drošības pasākumiem (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi)”.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka starp Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem - komersantiem, kuriem saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ tika radīti zaudējumi, ietver arī izmitināšanas pakalpojumu sniedzējus, kurus aicinām šajā projektā iekļaut kā pretendentus uz zaudējumu saņemšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt, kāds tieši ir saņemtais valsts atbalsts, proti, vai tie ir tikai granti vai tie ir arī dīkstāves pabalsti un subsīdijas?
 
Piedāvātā redakcija
-