Projekta ID
25-TA-1241Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
02.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kopējais process vērtējams kā komplicēts un var būtiski ietekmēt iespējas pieteikties un saņemt atbalstu tieši drošības un aizsardzības uzņēmumiem, kuriem šobrīd paredzēta ir prioritāte.Tas pamatojams ar to, ka tieši šiem uzņēmumiem - kā īpaši atbalstāmai nozarei, balstoties uz nacionāla, Eiropas Savienības un NATO līmeņa lēmumiem aizsardzības spēju stiprināšanā - ir fundamentāla loma un finansējuma pieejamība ir kritiski svarīga. Būtiski, ka arvien vairāk investējot aizsardzības spēju stiprināšanā, publiskā sektora pusē pieaugs arī personāla, uzturēšanas un infrastruktūras izmaksas, līdz ar to samazinot iespējas finansēt aizsardzības industrijas attīstības projektu izstrādi un tai sekojošu jaunu produktu un pakalpojumu iegādi, tādējādi radot riskus šādu atbilstības kritēriju sasniegšanā uzņēmumu līmenī.
Noteiktie kritēriji atbalsta saņemšanai ir neatbilstoši ņemot vērā arī darbības specifiku, tai skaitā, arī tiešo atkarību ar publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem. Te jāņem vērā aspekts, ka līgumu izpildē liels apjoms var tikt iepirkts arī no ārvalstu uzņēmumiem, līdz ar to nozares darbības specifikas dēļ uzņēmuma izaugsmes apjomi var tikt ierobežoti. Tāpat arī, piemēram, uzņēmumu darbības apjomus - kā apgrozījumu - var reglamentēt arī noslēgtie stratēģiskās partnerības līgumi ar valsts pasūtītāju (un ne tikai stratēģiskajiem partneriem), tas ir, arī norādot tieši uz vajadzību drošu piegāžu ķēžu nodrošināšanā, kur eksports ir sekundārs, līdz ar to jau šādu līgumu izpildes ietvaros - ierobežojot eksporta apjomu un līdz ar to kopējo apgrozījuma pieaugumu.
DAIF Latvija vērš Ekonomikas ministrijas uzmanību uz to, ka saistībā gan ar aktuālajiem nacionāla līmeņa plānošanas dokumentiem un pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz drošības un aizsardzības industriju stiprināšanu, gan ar ES līmenī izvirzītajām prioritātēm - atbalstam šīm industrijām ir jābūt pieejamam maksimāli tūlītēji, bez liekām birokrātiskām procedūrām un bez papildus uzliktiem nozares darbības specifikai neatbilstošiem kritērijiem, kā virsmērķi izvirzot šīs industrijas spēju stiprināšanu.
Noteiktie kritēriji atbalsta saņemšanai ir neatbilstoši ņemot vērā arī darbības specifiku, tai skaitā, arī tiešo atkarību ar publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem. Te jāņem vērā aspekts, ka līgumu izpildē liels apjoms var tikt iepirkts arī no ārvalstu uzņēmumiem, līdz ar to nozares darbības specifikas dēļ uzņēmuma izaugsmes apjomi var tikt ierobežoti. Tāpat arī, piemēram, uzņēmumu darbības apjomus - kā apgrozījumu - var reglamentēt arī noslēgtie stratēģiskās partnerības līgumi ar valsts pasūtītāju (un ne tikai stratēģiskajiem partneriem), tas ir, arī norādot tieši uz vajadzību drošu piegāžu ķēžu nodrošināšanā, kur eksports ir sekundārs, līdz ar to jau šādu līgumu izpildes ietvaros - ierobežojot eksporta apjomu un līdz ar to kopējo apgrozījuma pieaugumu.
DAIF Latvija vērš Ekonomikas ministrijas uzmanību uz to, ka saistībā gan ar aktuālajiem nacionāla līmeņa plānošanas dokumentiem un pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz drošības un aizsardzības industriju stiprināšanu, gan ar ES līmenī izvirzītajām prioritātēm - atbalstam šīm industrijām ir jābūt pieejamam maksimāli tūlītēji, bez liekām birokrātiskām procedūrām un bez papildus uzliktiem nozares darbības specifikai neatbilstošiem kritērijiem, kā virsmērķi izvirzot šīs industrijas spēju stiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst, ka Aģentūra vienpersoniski veic investīciju projekta rādītāju kritēriju izpildi, ņemot vērā, ka programmas prioritāte saskaņā gan ar tiesību akta anotācijā, gan noteikumu projekta 57.4. punktu (investīciju projekti drošības un aizsardzības jomā ir prioritāri pret citiem pieteiktajiem investīciju projektiem) ir drošības un aizsardzības joma, kur būtiski ir iesaistīt izvērtējuma veikšanā arī aizsardzības resoru.
Arī sākotnēji sniegtajam Aizsardzības ministrijas atzinumam (58.2. punkts: Aizsardzības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai ar izvērtējumu par investīciju projekta atbilstību militārajai vai divējāda pielietojuma produktu un tehnoloģiju specifikai) var būt būtiska nozīme izvērtējuma procesā, tai skaitā, arī tieši vērtējot iespējamās objektīvās un pamatotās novirzes no nosacījumu izpildes.
Arī sākotnēji sniegtajam Aizsardzības ministrijas atzinumam (58.2. punkts: Aizsardzības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai ar izvērtējumu par investīciju projekta atbilstību militārajai vai divējāda pielietojuma produktu un tehnoloģiju specifikai) var būt būtiska nozīme izvērtējuma procesā, tai skaitā, arī tieši vērtējot iespējamās objektīvās un pamatotās novirzes no nosacījumu izpildes.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst, ka nav specifiski definēts nosacījums drošības un aizsardzības jomā, attiecībā uz to, ka "sabiedrībai "Altum" ir tiesības nodot datus par komersantu un investīciju projektu aģentūrai, savukārt aģentūrai ir tiesības nodot datus par komersantu un investīciju projektu sabiedrībai "Altum".
Tas ir, investīciju projekti drošības un aizsardzības jomā (tai skaitā, tieši militārie projekti, kuri saskaņā ar tiesību akta anotāciju ir tādi šīs programmas kontekstā, ir atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses) var saturēt informāciju, kas nebūtu brīvi un neierobežoti nododama starp iesaistītajām pusēm (kā LIAA, Altum) programmas realizācijā.
Tas ir, investīciju projekti drošības un aizsardzības jomā (tai skaitā, tieši militārie projekti, kuri saskaņā ar tiesību akta anotāciju ir tādi šīs programmas kontekstā, ir atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses) var saturēt informāciju, kas nebūtu brīvi un neierobežoti nododama starp iesaistītajām pusēm (kā LIAA, Altum) programmas realizācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Rādītāju izpilde/neizpilde nebūtu jāattiecina uz aizsardzības un drošības jomas investīciju projektiem un kopējā kapitāla atlaide jāpiešķir pēc projekta pabeigšanas, nevis pēc katra konkrētā pēcuzraudzības gada.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst, ka Aģentūra vienpersoniski veic investīciju projekta rādītāju kritēriju izpildi, ņemot vērā, ka programmas prioritāte saskaņā gan ar tiesību akta anotāciju, gan noteikumu projekta 57.4. punktu (investīciju projekti drošības un aizsardzības jomā ir prioritāri pret citiem pieteiktajiem investīciju projektiem) ir drošības un aizsardzības joma, kur būtiski ir iesaistīt izvērtējuma veikšanā arī aizsardzības resoru.
Arī sākotnēji sniegtajam Aizsardzības ministrijas atzinumam (58.2. punkts: Aizsardzības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai ar izvērtējumu par investīciju projekta atbilstību militārajai vai divējāda pielietojuma produktu un tehnoloģiju specifikai) var būt būtiska nozīme izvērtējuma procesā, tai skaitā, arī tieši vērtējot iespējamās objektīvās un pamatotās novirzes no nosacījumu izpildes.
Arī sākotnēji sniegtajam Aizsardzības ministrijas atzinumam (58.2. punkts: Aizsardzības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai ar izvērtējumu par investīciju projekta atbilstību militārajai vai divējāda pielietojuma produktu un tehnoloģiju specifikai) var būt būtiska nozīme izvērtējuma procesā, tai skaitā, arī tieši vērtējot iespējamās objektīvās un pamatotās novirzes no nosacījumu izpildes.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst, ka 61.punktā, kas nosaka informācijas un dokumentu apjomu Altum lēmuma pieņemšnai, nav ietverta informācija/atsauce uz MK noteikumu 58.2.punktā noteikto Aizsardzības ministrijas atzinumu par konkrēto investīciju projektu. Attiecīgi, ja šāds atzinums ir saņemts, tad potenciālais investīciju projekts ir nozīmīgs drošības un aizsardzības jomā un ir svarīgi, lai Altum lēmuma pieņemšanas procesā arī ņem vērā šo informāciju un nepieciešamības gadījumā nodrošina konsultāciju procesu ar aizsardzības resoru. Papildus tam jāmin, ka saskaņā ar 57.4.punktu - investīciju projekti drošības un aizsardzības jomā ir prioritāri pret citiem pieteiktajiem investīciju projektiem - līdz ar to aizsardzības resursa iesaiste Altum lēmuma pieņemšanā ir svarīga.
Aizsardzības ministrijas iesaistei "Altum" lēmuma pieņemšanā ir būtiska ietekme, arī ņemot vērā, piemēram, MK noteikumu projekta 71.punktā minētos kritērijus, kurus vērtē "Altum" un kur svarīga ir drošības un aizsardzības jomas specifikas un ietekmes faktoru padziļināta izpratne (t.i., Altum finansē tikai tādas darbības, kuras ir atzinusi par ekonomiski dzīvotspējīgām, tai skaitā izvērtējot komersanta investīciju projekta ilgtspēju, investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, komersanta esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī analizējot identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus komersanta aizdevuma kvalitātes noteikšanai).
Aizsardzības ministrijas iesaistei "Altum" lēmuma pieņemšanā ir būtiska ietekme, arī ņemot vērā, piemēram, MK noteikumu projekta 71.punktā minētos kritērijus, kurus vērtē "Altum" un kur svarīga ir drošības un aizsardzības jomas specifikas un ietekmes faktoru padziļināta izpratne (t.i., Altum finansē tikai tādas darbības, kuras ir atzinusi par ekonomiski dzīvotspējīgām, tai skaitā izvērtējot komersanta investīciju projekta ilgtspēju, investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, komersanta esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī analizējot identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus komersanta aizdevuma kvalitātes noteikšanai).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAIF Latvija iebilst, ka MK noteikumu projektā netiek paredzēta kārtība, kādā projekta pieteikuma iesniedzējs var apstrīdēt pieņemto "Altum" lēmumu, ņemot vērā, ka lēmums tiek pieņemts arī informāciju/datus, kas var tikt interpretēta neviennozīmīgi vai tieši saistīta ar drošības un aizsardzības nozares specifiku, tai skaitā, neparedzamiem apstākļiem (piemēram, projekta dzīvotspēja, ilgtspēja u.c.).
Ir jānodrošina iespēja projekta iesniedzēj sniegt papildus informāciju, ja tāda nav pieprasīta iepriekš, to neizslēdzot no konkrētās atlases uzreiz pēc sākotnējā "Altum" lēmuma pieņemšanas.
Ir jānodrošina iespēja projekta iesniedzēj sniegt papildus informāciju, ja tāda nav pieprasīta iepriekš, to neizslēdzot no konkrētās atlases uzreiz pēc sākotnējā "Altum" lēmuma pieņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar tiesību akta anotāciju, Aizsardzības ministrija, saņemot komersanta pieteikumu par atzinuma sniegšanu par investīciju projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai, izvērtēs atbilstoši Aizsardzības ministrijas izstrādātai un ar Ekonomikas ministriju saskaņotai metodikai.
DAIF Latvija aicina precizēt un papildināt tiesību akta anotāciju, jau šobrīd tajā norādot, kādi kopumā kritēriji, kas noteiks šo atbilstību jomai un specifikai tiks izmantoti metodikā - nacionālā, ES un NATO līmenī - jo esošā redakcija nesniedz pietiekošu informāciju, par potenciāli atbalstāmajiem drošības un aizsardzības projektu virzieniem.
DAIF Latvija aicina precizēt un papildināt tiesību akta anotāciju, jau šobrīd tajā norādot, kādi kopumā kritēriji, kas noteiks šo atbilstību jomai un specifikai tiks izmantoti metodikā - nacionālā, ES un NATO līmenī - jo esošā redakcija nesniedz pietiekošu informāciju, par potenciāli atbalstāmajiem drošības un aizsardzības projektu virzieniem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Jāparedz, ka Aģentūrai ir jāinformē Aizsardzības ministrija par pieņemto lēmumu, ja pieteiktais projekts tiek īstenots drošības un aizsardzības jomā - attiecīgi, ja saskaņā ar MK noteikumu 58.2.punktu Aizsardzības ministrija ir izsniegusi atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai ar izvērtējumu par investīciju projekta atbilstību militārajai vai divējāda pielietojuma produktu un tehnoloģiju specifikai, tad šāds investīciju projekts ir nozīmīgs un informācija par Aģentūras pieņemto lēmumu ir jānodod arī Aizsardzības ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
