Atzinums

Projekta ID
22-TA-3427
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta 13.2. punktu ar jaunu nacionālo rezultatīvo rādītāju CO2 emisijas samazinājums.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Pašvaldību likuma 4. pantam viena no pašvaldību funkcijām ir rūpēties par savu iedzīvotāju veselību un labklājību un veicināt klimata pārmaiņu ierobežošanu un pielāgošanos tām. Viens no apstākļiem, kas izraisa klimata pārmaiņas, ir transporta jomas radītā siltumnīcefekta gāzu emisija. Transports rada gandrīz 30[1] % no ES kopējām CO2 emisijas, no kuras 72 % rada autotransports.
Papildus minētajam pasākuma 5.1.1.4. viens no kritērijiem “2.7. Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības horizontālā principa “Klimatdrošināšana” un principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai attiecībā uz klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos klimata pārmaiņām: 2.7.1. projektā paredzēts īstenot aktivitātes, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu (siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu vai oglekļa dioksīda piesaisti); 2.7.2. projektā tiek nodrošināta atbilstība pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem.” ir tieši vērsts uz pasākumiem, lai mazinātu CO2 emisijas.
Ņemot vērā minēto, viedo risinājumu ieviešana pašvaldības funkcijās, kas saistītas ar sabiedriskā transporta organizēšanu vai pielāgošanos klimata pārmaiņām, kā nacionālo rezultāta rādītāju CO2 emisijas samazinājums 10 procentu apmērā ir atbalstāms, gan no VARAM (nākotnē KEM) īstenotās politikas valstīs, pielāgojoties klimata pārmaiņām, gan saskan ar Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam[2]. Viens no šajās pamatnostādnēs nospraustajiem mērķiem ir attīstīt integrēta transporta sistēmu, kas nodrošinās drošu, efektīvu, pieejamu, piekļūstamu, viedu un ilgtspējīgu mobilitāti, veicinās valsts ekonomisko izaugsmi, reģionālo attīstību un nodrošinās virzību uz klimatneitrālu ekonomiku. Rezultātā 2030. gadā attiecībā pret bāzes 2017. gadu ir plānots CO2 emisijas samazinājums 28% apmērā. Mērķis ir nosprausts atbilstoši Eiropas Zaļajam kursam. Par iepriekšminēto pamatnostādņu sekmīgu ieviešanu kā līdzatbildīgā ministrija ir noteikta arī VARAM. Līdz ar to Ministru kabineta noteikumu projekta 13.2.punktu izteikt šādā redakcijā:

“13.2. nacionālais rezultāta rādītājs – vismaz piecās pašvaldībās par vismaz 10 procentiem samazinātas pakalpojuma izmaksas uz vienu klientu (euro) vai enerģijas patēriņš (megavatstundās), vai laika patēriņš (stundās), vai oglekļa dioksīda ekvivalents (tonnās)”.  
Papildus minētajam attiecīgi ir nepieciešams precizēt arī Ministru kabineta noteikumu 17.,18. un 32., 45.2. punktu.


[1] https://www.europarl.europa.eu/news/lv/headlines/society/20180703STO07123/klimata-parmainas-eiropa-fakti-un-skaitli

[2]  https://likumi.lv/ta/id/327053-par-transporta-attistibas-pamatnostadnem-20212027-gadam

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka teritoriālā pieeja ir izmantota tādu VARAM pārziņā esošajos pasākumos kā 5.1.1.3. “Publiskā ārtelpa”, 4.2.1.7. “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”, samazinot Rīgas plānošanas reģionam pieejamo finansējumu. Līdz ar to aicinām izvērtēt un atbalstīt šī pasākuma 5.1.1.4. “Viedās pašvaldības” ieviešanu tādos reģionos, kuru pienesums būtu vislielākais kopumā Latvijai, t.i., ieviesto risinājumu varētu pārnest uz citiem reģioniem, pašvaldībām.
Papildus minētajam būtu atbalstāma VARAM pieeja, ka projektu ideju priekšatlases ietvaros priekšroka tiek dota pašvaldību sadarbības projektiem, ko varētu iestrādāt Ministru kabineta noteikumu projekta 24. punktā. Ņemot vērā minētos Ministru kabineta 24. punktu ierosinām izteikt šādā redakcijā:
“Līdz 2024. gada 31. decembrim neizmantoto katram plānošanas reģionam pieejamo ierobežotas projektu iesniegumu atlases finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā, prioritāri novirza plānošanas reģionam, kurā tiek īstenots pašvaldību sadarbības projekts ar vislielāko efektivitāti.”.

Vienlaikus lūdzam anotācijas sadaļā “Finansējums” detalizētāk aprakstīt principu kā projektu iesniegumu atlases finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā tiks pārdalīts starp reģioniem, t.i., vai CFLA uzaicinās projektu īstenotājus iesniegt līguma grozījumus esošajiem projektiem, vai plānošanas reģionus aicinās virzīt iesniegt jaunu projekta iesniegumu u.tml.
Piedāvātā redakcija
-