Atzinums

Projekta ID
22-TA-1399
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projekta 4.punktu izteikt šādā redakcijā:
"4. Ministrijām plānā paredzētos pasākumu īstenošanu 2023. gadā nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Plāna īstenošanai 2024. gadā skatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā  kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām."
Vienlaikus lūdzam rīkojuma projektu papildināt ar jaunu punktu šādā redakcijā:
“x. Ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta finansējums plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirts vai tiek piešķirts daļēji, tad attiecīgajām ministrijām nodrošināt, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāda Finanšu ministrijas iesaiste paredzēta plāna projektā pie 1.3.rīcības virziena “Pakalpojumu un sistēmu veidošana, pakalpojumu sniegšana” 1.3.-1.1.uzdevuma, kur Finanšu ministrija norādīta kā viena no atbildīgajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 4. sadaļā “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” norādīta informācija, ka pasākumu, kuriem norādīts nepieciešams papildu finansējums, izpilde ir cieši saistīta ar šī papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu un ka bez attiecīga finansējuma nebūs iespējams nodrošināt pasākumu izpildi atbilstoši plānā norādītajam. Vēršam uzmanību, ka vairākiem pasākumiem atbildīgā vai līdzatbildīgā ministrija nav iesniegusi attiecīgu prioritārā pasākuma pieteikumu, lai jautājumu par finansējuma piešķiršanu skatītu Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā. Līdz ar to attiecīgi būtu pārskatāma un precizējama sniegtā informācija.  Vienlaikus lūdzam plāna projekta 4.sadaļā norādīt, ka, ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta finansējums plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiks piešķirts vai tiks piešķirts daļēji, tad attiecīgajām ministrijām nodrošināt, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta pielikumā ietvertā tabula ir sagatavojama atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumos Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” iekļautajiem nosacījumiem. Attiecīgi atkārtoti lūdzam to precizēt, ņemot vērā Finanšu ministrijas izteiktos iebildumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka plāna projekta pielikuma ailē “Budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums” visiem pasākumiem ir norādāma precīza budžeta programma/apakšprogramma, kurā ir un tiks plānots finansējums (arī pasākumiem, kuriem norādīts, ka tos īstenos esošā budžeta ietvaros) un pasākumiem, kuriem ir nepieciešams papildus valsts budžeta finansējums (izņemot ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu un pasākumus, kuri tiek īstenoti esošā budžeta ietvaros), ir pievienojami detalizēti aprēķini, lai gūtu skaidru priekštatu par papildus nepieciešamā finansējuma pamatotību un tā ietekmi uz valsts budžetu. Ja zem tabulas tiek pievienots skaidrojošas atsauces, ka atsevišķu informāciju nav iespējams norādīt, tad jāskaidro pēc būtības, kāpēc to nav iespējams norādīt, kā arī attiecīgās atsauces pazīme ir jāpievieno pie attiecīgā pasākuma. Vienlaikus informējam, ka plāna pielikumā tabulas beigās norādītās atsauces ”**” un “***” šobrīd nesniedz informāciju, kāpēc nav iespējams norādīt budžetu programmu/apakšprogrammu, vai kāpēc nav iespējams norādīt papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinus. Attiecīgi lūdzam tomēr pārskatīt un iespēju robežās precizēt sniegto informāciju, vienlaikus aicinām VARAM izvērtēt vai šāda veida pasākumi tomēr nebūtu svītrojami no plāna projekta un tā pielikuma pēc būtības, ja nav iespējams sniegt nekādu detalizētāku informāciju par tiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 17.marta rīkojuma Nr.130 pielikuma 5.punktam ministrijas Finanšu ministrijā un Valsts kancelejā jau ir iesniegušas priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem, līdz ar to plāna projekta pielikuma ailē “Nepieciešamais finansējums 2024.gadam” norādāms tikai tāds valsts budžeta finansējuma apmērs (izņemot ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu), kas iekļauts ministriju iesniegtajos prioritāro pasākumu pieteikumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta pielikumā “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” veikt arī citus precizējumus:
- 1.1. - 1.10. “Atbalsts augstskolu digitalizācijas iniciatīvām studējošo digitālo prasmju pilnveidei” ailē "budžeta resors" ir norādīta Izglītības un zinātnes ministrija, bet ailē "Budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums" ir norādīta Finanšu ministrijas budžeta apakšprogramma. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt, ņemot vērā, ka šobrīd norādītais finansējums nav ieplānots Izglītības un zinātnes ministrijas budžetā;
- 1.3. - 3.1.pasākumam norādīt resora “Ministru kabinets” budžetā kopējo finansējuma apmēru, ne tikai finansējuma daļu pievienotās vērtības nodokļa segšanai. Vienlaicīgi, ja minētais pasākums tiks īstenots ar Ministru kabineta 2023.gada 27.jūnija rīkojumu Nr.406 „ Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Mācīšanās un attīstības sistēmas ieviešana" pases un koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu” apstiprinātās Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijas ietvaros, lūdzam izvērtēt vai tas nav iekļauts plāna projekta 4.9.4. - 3.1.pasākumā;
- 1.5.rīcības apakšvirziena 1.2.pasākumam ailē “Budžeta resors” norādīta Ekonomikas ministrija, savukārt plāna projektā minētajam pasākumam ne kā atbildīgā, ne kā līdzatbildīgā institūcija nav norādīta Ekonomikas ministrija, attiecīgi lūdzam salāgot plāna projektu ar plāna pielikumu. Vienlaikus nepieciešams salāgot pasākuma īstenošanas termiņu;
- Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrija ir iesniegusi Finanšu ministrijā prioritārā pasākuma pieteikumu par papildus finansējuma piešķiršanu 14_47_P “Vienota kontaktpunkta izveide personu sagatavošanai lietot digitālās iespējas (eID karte, eParaksts mobile, oficiālā e-adrese)”, kur plānotais nepieciešamā finansējuma apmērs 2025., 2026. gadam un turpmākajiem gadiem ir atšķirīgs nekā tas ir norādīts pielikumā “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” tabulā pasākumam 2.2.-1.3. “Paplašināt PMLP funkcijas, paredzot ne tikai personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu, bet arī personas sagatavošanu digitālo iespēju lietošanai", līdz ar to lūdzam skaidrot minētās atšķirības un nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus plāna projektā;
- Vēršam uzmanību, ka par Tieslietu ministrija pasākumam 4.9.2.-1.1. budžeta apakšprogrammās 03.01.00. "Tiesu administrēšana" un 06.03.00. "Maksātnespējas procesa pārvaldība", kā arī pasākumiem 4.5.2. - 1.1. , 4.5.2. - 1.2. un 4.5.2. - 1.3. budžeta apakšprogrammā 09.07.00 "Oficiālās publikācijas un tiesiskās informācijas nodrošināšana” nav iesniegusi attiecīgu prioritārā pasākuma pieteikumu, lai jautājumu par finansējuma piešķiršanu skatītu Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā, līdz ar to, ir vai nu precizējama informācija, norādot, ka Tieslietu ministrija nodrošinās šos pasākumus piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros vai, ja būs nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta, tad tas norādāms sākot ar 2025.gadu, pievienojot detalizētus aprēķinus;
-ņemot vērā, ka plāna projekta pielikumā 4.6.rīcības apakšvirziena 6.1.pasākumam pasākuma īstenošanas termiņš norādīts 2027.gada 1.pusgads, savukārt nepieciešamais finansējums norādīts līdz 2026.gadam, nav saprotams, kāda finansējuma ietvaros tiks nodrošināta minētā pasākuma īstenošana 2027.gadā;
- 4.9.4. - 3.1.pasākumam norādīt resora “Ministru kabinets” budžetā Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijai plānoto kopējo finansējuma apmēru, ne tikai finansējuma daļu pievienotās vērtības nodokļa segšanai. Vienlaicīgi, ja minētais pasākums tiks īstenots atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 27.jūnija sēdē (prot. Nr. 34 56. §)  atbalstītajā konceptuālajā ziņojumā "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē" paredzētajam, kā arī ar Ministru kabineta 2023.gada 27.jūnija rīkojumiem Nr.405 “Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta “Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēmas ieviešana” pases un koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu” un Nr.406 „ Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta “Mācīšanās un attīstības sistēmas ieviešana” pases un koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu” apstiprināto Atveseļošanas un noturības mehānisma investīciju ietvaros, tad papildu nepieciešamā finansējuma apmēram ir jāatbilst tajos norādītajam;
- 4.12. - 4.1.pasākumam Izglītības un zinātnes ministrija īstenošanai nav iesniegusi prioritārā pasākuma pieteikumu, lai jautājumu par finansējuma piešķiršanu skatītu Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā, līdz ar to plāna projekta pielikumā šim pasākumam nav pamatojuma norādīt papildu nepieciešamo finansējumu sākot ar 2024.gadu un, ja būs nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta, tad tas norādāms sākot ar 2025.gadu, pievienojot detalizētus aprēķinus;
- 4.2.4. - 1.1. pasākumam ailē “Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums” norādīta atsauce uz citu pasākumu, bet tāds pasākuma numurs nav identificējams plāna pielikuma tabulā, līdz ar to lūdzam precizēt norādīto informāciju vai arī norādīt budžeta programmu pievienojot skaidrojošu atsauci;
- 2.1. - 1.1.pasākumam jāprecizē atbildīgā institūcija, jo plāna projektā šim pasākumam kā atbildīgā institūcija norādīta Aizsardzības ministrija.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot Finanšu ministriju kā atbildīgo iestādi plāna projekta rīcības virziena “Finanses un nodokļi” 4.3.-1.2. uzdevumam “Nodrošināt Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu pielāgošana e-rēķinu izmantošanai”, kā atbildīgo iestādi atstājot tikai Valsts ieņēmumu dienestu, ņemot vērā to, ka e-rēķinu aprites risinājumu izveide, infrastruktūras paplašināšana un programmatūras licenču iegāde e-rēķinu aprites risinājumam ir Valsts ieņēmumu dienesta kompetences jautājums.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Tā kā, spriežot pēc norādītajām atbildīgajām instutūcijām, pasākuma 4.10.1. - 2.1. ietvaros ir iekļaus arī pasākums 4.9.4. - 3.1., kam īstenošanas termiņš ir 2026.gada 2.pusgads, kā arī pasākuma 4.10.1. - 2.1. īstenošanas termiņš ir 2026.gada 2.pusgads, tad iebilstam, ka tas tiek saistīts ar pasākumu 4.10.3. - 1.1., kam īstenošanas termiņš ir gadu vēlāk 2027. gada 2.pusgads, jo pasākuma 4.9.4. - 3.1. īstenošanā produkcijas vides infrastruktūra jānodrošina jau sākot ar 2025.gada 1.janvāri (vēl gadu pirms tam nodrošinot izstrādes un testa vides infrastruktūru).
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta 4.sadaļas “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” pēdējo rindkopu, papildinot to ar visiem Eiropas savienības fondiem un instrumentiem, kuru ietvaros tiks īstenoti plāna projektā paredzētie pasākumi un, kuru valsts budžeta līdzfinansējuma segšanai finansējums tiks prasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām plāna projekta pielikuma 1.2.rīcības apakšvirziena 2.3.pasākumam ailē “Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums” pirms skaitļiem “63.07.00” svītrot vārdu “Apakšprogramma”.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Uzturam iepriekš izteikto komentāru – lai Digitalizācijas pamatnostādņu īstenošanas plāns 2023.-2027.gadam sniegtu pilnu informāciju par digitalizācijas transformācijai paredzēto finansējumu, lūdzam VARAM plāna pielikumā, pie informācijas attiecībā uz "Finansējumu plāna realizācijai kopā " tajā iekļaut arī informāciju par kopējo finansējumu plāna realizācijai, t.sk. AF plāna (apstiprināts 2021.gadā) un ESIF 2021-2027 (programma apstiprināta 25.11.2022) finansējums digitalizācijas transformācijai, t.sk. vispārīgu informāciju par AF investīcijām, kā arī ESIF 2021-2027 1.3.1. SAM investīcijām u.c. (ja attiecināms) pievienojot atsevišķās excel izklājlapās (nav nepieciešams norādīt detalizētu informāciju par AF IKT projektiem un ESIF 2021-2027 1.3.1.SAM investīciju projektiem, ja šāda informācija vēl nav pieejama. Aicinām šādu skaidrojumu pievienot zemsvītras atsaucē).
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam ieviešanas plāna 2023.-2027. gadam  3.sadaļas “Pasākumi mērķa sasniegšanai” tabulā pie Rīcības apakšvirziena “Produktīva valsts pārvaldes darbinieku darba vide” (4.9.4.punkts) un uzdevuma “Valsts pārvaldes “Nākotnes biroja” un digitālās darba vides koncepcijas un tās ieviešanas plāna izstrāde, nodrošinot ka 80% darbinieku ir iespēja to izmantot” 4.9.4.1.3. punktā pasākumam “Nākotnes biroja koncepta ieviešanai atbilstošas infrastruktūras izveide reģionos, izpētes posms” kā sasniedzamais Darbības rezultāts norādīts: “Ir veikti vismaz divi pētījumi par reģionālās infrastruktūras attīstības iespējām, piesaistot ārpakalpojumuun tā Rezultatīvais rādītājs: “Veikti divi pētījumi”.
Ievērojot to, ka ar Finanšu ministrijas un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) izstrādāto anketu “Veidlapa par ministriju, to padotībā esošo valsts budžeta iestāžu un citu centrālo valsts iestāžu vajadzībām izmantoto nekustamo īpašumu (biroja ēkām) reģionos un tā lietošanas izdevumiem” ir veikta valsts pārvaldes institūciju aptauja par izmantotajiem nekustamajiem īpašumiem (biroja ēkām) reģionos par 2022. gadu un 2023. gadu, telpu  noslodzi, u.c., un to, ka VNĪ turpinās pētīt valsts institūciju izmantoto telpu noslodzi, aicinām izvērtēt nepieciešamību 4.9.4.1.3.punktā precizēt Darbības rezultātu, nosakot, ka pētījumu veikšanai par reģionālās infrastruktūras attīstības iespējām ārpakalpojums tiks piesaistīts nepieciešamības gadījumā.
Piem., šādā redakcijā: “Ir veikti vismaz divi pētījumi par reģionālās infrastruktūras attīstības iespējām, nepieciešamības gadījumā piesaistot ārpakalpojumu” . 
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt plāna projekta saīsinājumu un/ vai tā Microsoft Excel pielikumu ar saīsinājuma atšifrējumu "DTP 2021-2027 PP". Pieļaujam ka tā sākuma daļa ir Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam" (turpmāk - pamatnostādnes) vai (turpmāk - DTP). Tāpat lūdzam atšifrēt, kas tiek saprast ar saīsinājumu "PP". 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ietekmes novērtējumā uz valsts un pašvaldību budžetu pie pasākuma 5.2. - 1.2. “Viedo pašvaldību atbalsta programma” ailē “Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums” lūdzam precizēt iekavās norādīto informāciju šādā redakcijā: “ja valsts budžeta likumprojektā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru kopējā pašvaldību aizņēmuma limita ietvaros tiek paredzēts attiecīgs finansējums un aizņemšanās nosacījumi”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Priekšlikums
Pie 4.2.3.-3.2. uzdevuma kā rezultatīvais rādītājs ir norādīts – Skatīt Informatīvā ziņojuma “Par “Atvērts pēc noklusējuma” principa ieviešanu” 1.pielikumu “Atvēršanai piemēroto datu kopu saraksts”.
Vēlamies vērst uzmanību, ka Ministru kabinets 2022.gada 14.jūlija sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu "Par Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 81 89. §) "Informatīvais ziņojums "Par "Atvērts pēc noklusējuma" principa ieviešanu"" 2. un 3. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu", pieņēma zināšanai, ka informatīvā ziņojuma "Par "Atvērts pēc noklusējuma" principa ieviešanu" pielikumā noteiktās Valsts ieņēmumu dienesta datu kopas "Valsts amatpersonu deklarāciju dati" un "Valsts amatpersonu konstatēto pārkāpumu dati" netiks atvērtas (skatīt prot. Nr.36 102.§ 3.punktu).
Lai nodrošinātu uzdevuma pārskatāmību un novērstu riskus, ka sabiedrība var maldīgi uzskatīt, ka, uzdevumu izpildot, tiks publicētas visas informatīvā ziņojuma “Par “Atvērts pēc noklusējuma” principa ieviešanu” 1.pielikumā uzskaitītas datu kopas, aicinām izvērtēt iespēju rezultatīvo rādītāju precizēt vai papildināt ar atsauci uz Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija sēdes protokolu Nr.36, 102.§.
 
Piedāvātā redakcija
-