Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-74
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā ir sniegta informācija, ka Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi" ir papildināmi ar 3.1 punktu, nosakot, ka informācija par pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz atjaunotajām, ieaudzētajām un koptajām mežaudzēm pieejama Meža valsts reģistrā. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2. punkts neparedz, ka Meža valsts reģistrā ir sniedzama informācija par pieņemtajiem lēmumiem, bet gan informācija par atjaunotajām, ieaudzētajām un koptajām mežaudzēm. Līdz ar to anotācija ir precizējama.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt minētā grozījuma atbilstību deleģējumam. Vēršam uzmanību, ka, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus, to saturam jāatbilst likumā noteiktajam pilnvarojumam. Ministru kabineta noteikumu saturs nedrīkst būt ne šaurāks, ne plašāks par likumā noteikto pilnvarojumu. Tāpat no Meža likuma 1. panta 28. punkta jau izriet, kāda informācija ir pieejama Meža valsts reģistrā. Vienlaikus izvērtējams, vai noteikumu projektā paredzētais nav ietverams Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā ir sniegts problēmas un risinājuma apraksts par to, ka noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā"" paredz 1. un 2. pielikumu izteikt jaunā redakcijā, mainot mežaudzes minimālā un kritiskā šķērslaukuma un koku skaita skaitliskās vērtības atbilstoši zinātnieku atziņām.
Vēršam uzmanību, ka anotācijā ir sniedzama informācija par grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumos Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi", nevis noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā"". Līdz ar to lūdzam precizēt anotāciju, attiecīgo informāciju svītrojot.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam būtiski precizēt anotācijas 1.3. apakšpunktā ietverto informāciju par visām paredzētām izmaiņām noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka šobrīd sadaļā "Problēmas apraksts" nav sniegts detalizēts problēmas apraksts par Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 308) 3. punktā nepieciešamajiem grozījumiem, raksturojot pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnības, proti, kāpēc šāds regulējums būtu ietverams Ministru kabineta noteikumos.
Vēršam uzmanību, ka ir sniegta informācija, ka noteikumu Nr. 308 3. punktu ir nepieciešams attiecināt uz mežu ieaudzēšanu, lai tas būtu saskaņā ar Meža likumu un Meliorācijas likumu, bet, sējot vai stādot, attiecināt uz noteikumu 3.3. apakšpunktu. Lūdzam atsaukties uz konkrētu Meža likuma un Meliorācijas likuma regulējumu, jo šobrīd nav saprotams, kas tieši ir saskaņojams. Papildus ir sniegta informācija, ka noteikumu Nr. 308 3.1. apakšpunktā noteiktās prasības nepieciešams saskaņot ar Meža likuma 3. panta pirmās daļas 2. punkta kritērijiem, bet nav pamatots, kāpēc tas būtu saskaņojams.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam precizēt 2.1. apakšpunktu, jo noteikumu projekts ietekmēs arī fiziskās personas, kā meža īpašniekus.
Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 2.1.apakšpunktā sniegto informāciju, norādot, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām (gan fiziskās personas, gan juridiskās personas) – tieši vai netieši (sk. vadlīniju tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā kopsavilkumu). Šobrīd esošā informācija ir vispārīga un nesniedz detalizētu ietekmes izvērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.3. apakšpunktu, jo noteikumu projektā paredzētajam ir ietekme uz administratīvo slogu (piemēram, noteikumu projekta 15. un 18. punktā, kā arī noteikumu projekta 4. un 10. punktā paredzētais, ka pēc mežaudzes nomaiņas vai meža ieaudzēšanas meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam Valsts meža dienestā ir jāiesniedz pārskats). Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā administratīvās izmaksas jāaprēķina katrai mērķgrupai un tikai tām informācijas sniegšanas prasībām, kas izriet no tiesību akta projekta. Ja tiesību akta projekts paredz grozījumus jau esošajā tiesību aktā un šie grozījumi skar tikai daļu no tām informācijas sniegšanas prasībām, ko nosaka spēkā esošais regulējums, tad ar aprēķinu palīdzību jānoskaidro administratīvo izmaksu izmaiņas – starpība starp esošā un plānotā regulējuma administratīvajām izmaksām. Administratīvo izmaksu novērtējumā jāiekļauj arī norāde, kuri tiesību akta projekta panti vai punkti (panta daļas vai apakšpunkti) ietver sevī informācijas sniegšanas pienākumu, kuram tika aprēķinātas administratīvās izmaksas. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
No anotācijas var secināt, ka sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē netika nodrošināta atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"  7. punktam, kā arī Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 970) 5. punktam. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. MK noteikumu Nr. 970  mērķis ir sekmēt efektīvu, atklātu, ietverošu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, tādējādi paaug­stinot plānošanas procesa kvalitāti un plānošanas rezultātu atbilstību sabiedrības vajadzībām un interesēm. Sabiedrības līdzdalības mērķis ir pieņemt objektīvu lēmumu un panākt dažādu interešu līdzsvaru. Līdzdalības tiesības neparedz lēmuma pieņēmēja pienākumu akceptēt visus izteiktos viedokļus (Satversmes tiesas 2005. gada 13. maija sprieduma lietā Nr.2004-18-0106 secinājumu daļas 7. punkts). Demokrātiskā valstī skarto sabiedrības grupu iesaistīšana lēmumu pieņemšanas procesā ir nozīmīgs pilsoniskās sabiedrības līdzdalības veicināšanas mehānisms.
Tāpat atbilstoši  vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā sabiedrības pārstāvju izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem ir jābūt dokumentētiem un publiski pieejamiem (anotācija, izziņa, sabiedrības viedokļu/sanāksmju kopsavilkumi u.c.). Ņemot vērā minēto, lūdzam būtiski papildināt anotāciju ar informāciju, kādi priekšlikumi tika izteikti sabiedrības līdzdalības rezultātā, kas attiecas uz noteikumu projektā paredzēto regulējumu un vai tie tika ņemti vērā. Ja netika ņemti vērā, lūdzam sniegt informāciju, kāpēc. Vienlaikus lūdzam sniegt informāciju, vai anotācijā minētā sabiedrības mērķgrupa (piemēram, Latvijas Meža īpašnieku biedrība) atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Anotācijā ir sniegta informācija, ka noteikumu projekts ietekmēs Valsts meža dienestu, bet nav sniegts ietekmes apraksts. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2. apakšpunktu, jo noteikumu projektā paredzētajam ir ietekme uz Valsts meža dienesta administratīvo slogu. Vēršam uzmanību, ka valsts pārvaldes iestādēm radīto administratīvo slogu aprēķina, sākot no 1 euro. Tāpat atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā administratīvās izmaksas jāaprēķina katrai mērķgrupai un tikai tām informācijas sniegšanas prasībām, kas izriet no tiesību akta projekta. Ja tiesību akta projekts paredz grozījumus jau esošajā tiesību aktā un šie grozījumi skar tikai daļu no tām informācijas sniegšanas prasībām, ko nosaka spēkā esošais regulējums, tad ar aprēķinu palīdzību jānoskaidro administratīvo izmaksu izmaiņas – starpība starp esošā un plānotā regulējuma administratīvajām izmaksām. Administratīvo izmaksu novērtējumā jāiekļauj arī norāde, kuri tiesību akta projekta panti vai punkti (panta daļas vai apakšpunkti) ietver sevī informācijas sniegšanas pienākumu, kuram tika aprēķinātas administratīvās izmaksas. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai attiecīgi grozījumi nav veicami arī Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi" (piemēram,  IV nodaļā).
Piedāvātā redakcija
-