Atzinums

Projekta ID
23-TA-1835
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Jelgavas komunālie pakalpojumi"
Atzinums iesniegts
11.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildumi par Kārtību, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai
SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi”, reģ. Nr.  43603022128 (JKP) ar šo sniedz iebildumus un ierosinājumus par Ministru Kabineta noteikumu projektu “Kārtība, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai” (MK noteikumu projekts). JKP iebildumi un ierosinājumi ir šādi:
Nepieciešams precizēt MK noteikumu projekta redakciju atbilstoši anotācijai
MK noteikumu projekta anotācijas 3.punktā cita starpā ir paskaidrots, ka “Noteikumu projekts  neattiecas uz bioreaktora šūnām, kas ir izbeigušas darbību.”
Savukārt MK noteikumu projekta tekstā nekas šāds nav minēts. Šis projekts attiecīgi atstāj atvērtu jautājumu par tā piemērojamību slēgtajām biošūnām.
Tā kā MK noteikumi ir juridiski saistoši un tam ir likuma spēks, bet anotācijai tāda nav, JKP lūdz tiesiskās noteiktības un skaidrības dēļ papildināt MK noteikumu projektu ar anotācijas 3.punktā pausto par to, ka MK noteikumi neattiecas uz aizvērtajām biošūnām. Šādā veidā šim nosacījumam tiek nodrošināts likuma spēks.
Ir nepieciešams skaidri noteikt, kādas būs sekas attiecībā uz tām biošūnām, kurās atkritumu ievietošanā MK noteikumu projekta pieņemšanas brīdī vairs nenotiek, bet kurās atrodas agrāk ievietotie, bet vēl neizšķirotie atkritumi. Attiecībā uz šādiem atkritumiem iepriekšējos gados nav veidots DRN uzkrājums un ir nepieciešams iestrādāt MK noteikumu projektā regulējumu, lai precizētu, kā ir veicama DRN samaksa un kā ir atgūstamas šīs izmaksas par poligonos noglabātajiem biošūnu atlikumiem.
JKP ieskatā ir nepieciešams papildināt MK noteikumu projektu ar noteikumiem, kas nepārprotami noteiktu, ka:
 - to biošūnu apsaimniekotājiem, kuras ir slēgtas, nav jāveic DRN uzkrājums;
 - attiecībā uz slēgtajām biošūnām DRN par atkritumiem, kas atšķiroti un tiks apglabāti poligonos, aprēķina biošūnas apsaimniekotājs pēc to faktiskā apjoma un veida apglabāšanas laikā. Šo DRN biošūnas apsaimniekotājam ir tiesības iekļaut nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā.
Jāprecizē DRN uzkrājuma veidošanas kārtība biošūnām, kurās atkritumu apglabāšana sākās pirms Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumiem
JKP poligonā “Brakšķi” 2. sektorā atrodas biošūna (2. Sektora Biošūna), kurā atkritumu ievietošana sākās 2019.gadā pirms Atkritumu apsaimniekošanas likuma (AAL) grozījumu spēkā stāšanās. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) atļāva iekļaut DRN uzkrājumu par 2. sektora Biošūnu, sākot no 2023.gada oktobra, taču no spēkā esošiem tiesību aktiem nav konkrēti izprotams, kā atgūt DRN uzkrājumu par periodu no 2019.gada līdz 2023.gada oktobrim.
Tiesību aktu portālā ir publicēts viedokļu kopsavilkums, kurā ir sniegti komentāri par JKP martā iesniegtajiem iebildumiem par MK noteikumu projektu.
Attiecībā uz DRN uzkrājuma aprēķināšanu par 2. Sektora Biošūnu viedokļu kopsavilkumā VARAM ir norādījusi, ka:
kamēr biošūna nav aizvērta, var veikt pārrēķinu par visu 2. Sektora Biošūnā ievietoto  un uzkrājumu var segt atbilstoši AAL 41.panta 1.6 daļā noteiktajam;
ja DRN uzkrājums nav rēķināts jau no pirmā gada, tad, sākot veikt uzkrājumu, to rēķina par visu potenciālo apglabājamo apjomu no biošūnā ievietotā apjoma no pirmā gada līdz uzkrājuma veikšanas brīdim.    
JKP piekrīt iepriekšējos punktos aprakstītajai kārtībai un lūdz iekļaut to MK noteikumu projektā. Kā jau minēts šo iebildumu 1.punktā, tad tas nepieciešams, lai šīs normas iegūtu likuma spēku, jo viedokļu kopsavilkumā paustais nav juridiski saistošs.
Kā jau JKP minējis augstāk, tad pašlaik SPRK neļauj tarifā iekļaut DRN uzkrājumu par periodu pirms AAL grozījumu spēkā stāšanās, kas ir pretrunā viedokļu kopsavilkumā paustajam VARAM viedoklim. Attiecīgi jau tagad ir vērojama dažāda AAL interpretācija no iestāžu puses un ir nepieciešams MK noteikumu projektā pēc iespējas skaidrāk aprakstīt DRN uzkrājumam piemērojamos noteikumus, lai nākotnē izvairītos no tā, ka katra iestāde atšķirīgi interpretē noteikumus par DRN uzkrājumu.
MK noteikumu projektā jānoteic, ka gan slēgto, gan darbojošos biošūnu apsaimniekotājiem ir tiesības atgūt DRN (vai tā uzkrājumu) caur tarifu.
Darbojošās biošūnas
Biošūnām, kas nav slēgtas, ir piemērojama AAL 41.panta 1.6 daļa, kas paredz, ka visu DRN uzkrājumu ir tiesības atgūt caur SPRK tarifu. Tomēr, kā jau aprakstīts iepriekšējā punktā, pašreizējā MK noteikumu projekta redakcija neparedz kārtību, kā atgūt DRN uzkrājumu par periodu, pirms stājās spēkā AAL grozījumi. MK noteikumu projektā nav arī minēts, ka biošūnu apsaimniekotājiem būtu iespējams atgūt DRN uzkrājumu (ieskaitot par periodu pirms AAL grozījumu spēkā stāšanās) caur tarifu.
To nepieciešams labot, nosakot, ka to biošūnu īpašnieki, kurās atkritumus novietoja pirms AAL grozījumu spēkā stāšanās, var veidot DRN uzkrājumu par periodu pirms AAL grozījumu spēkā stāšanos un atgūt to caur tarifu.
Pretējā gadījumā tie biošūnu apsaimniekotāji, kurās atkritumus ievietoja arī pirms AAL spēkā stāšanās, tiek nostādīti daudz sliktākā situācijā nekā tie, kuru biošūnās atkritumu novietošana sākās pēc AAL grozījumu pieņemšanas, jo pirmie nevar atgūt pilnībā visu DRN par šiem atkritumiem.
Slēgtās biošūnas
Lai arī slēgto biošūnu apsaimniekotāji neveic DRN uzkrājumu, tomēr tiem tāpat būs jāmaksā DRN par atšķirotajiem atkritumiem saskaņā ar DRN likuma 20.1 pantu. Neskatoties uz to, ne MK noteikumu projekts, ne anotācija neparedz slēgto biošūnu apsaimniekotājiem tiesības atgūt šīs DRN izmaksas caur tarifu.
Vēl jo vairāk, MK noteikumu projekta anotācijas 3. punkts cita starpā noteic: “Noteikumu projekts neattiecas uz bioreaktora šūnām, kurās ir pārtraukta atkritumu ievietošana. Šajos gadījumos, kad uzkrājums nākotnes DRN nav ticis veidots, bioreaktora īpašnieks vai apsaimniekotājs pēc bioreaktora šūnas atvēršanas un tās satura pāršķirošanas dabas resursu nodokļa maksājumu veiks par faktiski apglabājamo citu atkritumu piejaukuma daudzumu, izmaksas atgūstot caur pamatlīdzekļa nolietojumu vai nomas maksu, bioreaktoru pārveidojot par jaunu atkritumu apglabāšanas krātuvi.” Tātad anotācija paredz, ka DRN par atkritumu apglabāšanu var atgūt caur pamatlīdzekļu nolietojumu vai nomas maksu, bet ne tarifu.
Šāda pieeja ir pretrunā likumam, kā arī uzskatāma par netaisnīgu un nesamērīgu.
Pirmkārt, SPRK padomes lēmums Nr. 1/5 “Sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifa aprēķināšanas metodika” 20.1. punkts paredz, ka “Komersants tarifa projektā iekļauj Dabas resursu nodokli par apglabāto sadzīves atkritumu daudzumu (MDRN)”. Savukārt šajā metodikā sadaļā par pamatlīdzekļu nolietojumu (3.1. nodaļa) vai nomas maksu (30.7. punkts) nav minēts, ka kāda no šīm pozīcijām saturētu DRN. Attiecīgi anotācijas 3. punkts pašlaik ir pretrunā ar SPRK izdoto tarifa aprēķināšanas metodiku par sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu.
Otrkārt, kā jau iepriekš minēts, tad AAL 41.panta 1.6 daļa paredz, ka visu DRN uzkrājumu ir tiesības atgūt caur SPRK tarifu. Tātad pašreizējais MK noteikumu projekts paredz, ka komersantiem, kuru biošūnās atkritumu apglabāšana vēl notika laikā, kad tika pieņemta AAL 41.panta 1.6 daļa, ir tiesības uzkrāt un caur tarifu atgūt maksājamo DRN, bet komersantiem, kuru biošūnas šajā laikā jau bija slēgtas, šādu tiesību nav. Tas ir klaji netaisnīgs risinājums, jo DRN par apglabājamajiem atkritumiem būs jāmaksā gan vieniem, gan otriem, bet saskaņā ar anotāciju atgūt šīs izmaksas caur tarifu var tikai neslēgto biošūnu īpašnieki. Šādai pieejai nav juridiska pamata un tā ir pretrunā ar likumu, jo tā neatbilst SPRK padomes lēmumam Nr. 1/5, kā arī AAL, kas neparedz šādu tiesību dalījumu starp slēgto un darbojošos biošūnu apsaimniekotājiem.
Attiecīgi JKP lūdz anotācijas 3. punktā veikt labojumus un atstāt spēkā iepriekšējo redakciju, proti, visiem biošūnu apsaimniekotājiem ir tiesības par atkritumu apglabāšanu samaksāto DRN atgūt caur tarifu. Tāpat JKP lūdz šo normu iekļaut MK noteikumu projektā, lai tā būtu juridiski saistoša. Kā JKP ir aprakstījis, jau tagad ir situācijas, kurās SPRK interpretē noteikumus par DRN un tā uzkrājumu atšķirīgi no VARAM un ir nepieciešams visas piemērojamās normas izteikt pēc iespējas skaidrāk un ietvert MK noteikumu tekstā, lai komersantiem un iestādēm būtu skaidrs kā tās piemērot un nerastos pretrunas.
MK noteikumu projektā jānoteic laika posms, kurā tarifā varēs iekļaut izmaksas DRN (vai tā uzkrājuma) segšanai.
MK noteikumu projekts pašlaik nenosaka, cik ilgā laika periodā biošūnu apsaimniekotāji varēs iekļaut DRN uzkrājuma (vai slēgto biošūnu gadījumā – paša DRN) izmaksas tarifā.
Tas ir nepieciešams, jo piemēram, slēgtajām biošūnām DRN aprēķinās tikai pie atšķiroto atkritumu apglabāšanas, kad salīdzinoši īsā periodā radīsies lielas DRN izmaksas.  Būtu tikai taisnīgi, ka apsaimniekotājam ir tiesības visu šo lielo maksājumu uzreiz neiekļaut nākamā tarifa perioda aprēķinā, bet sadalīt pa vairākiem periodiem, lai atkritumu radītājiem nerastos pārāk liels finansiālais slogs.
Visi poligona operatori šī gadā laikā ievieš ekspluatācija jaunas BNA pārstrādes stacijas. Un būs spiesti pārtraukt ievietot atkritumus biošūnā vai vispār viņu slēgt.  Un var rasties situācija  kad MK noteikumi nav stājusies spēka bet biošūna jau ir slēgta.  
Tas pats sakāms arī par 2. Sektora Biošūnu, kur jāaprēķina DRN uzkrājums par iepriekšējiem periodiem pirms AAL 41.panta 1.6 daļas spēkā stāšanās. Arī šajā situācijā, kur DRN uzkrājums tiks uzreiz aprēķināts par vairākiem periodiem, salīdzinoši īsā laikā biošūnas apsaimniekotājam radīsies salīdzinoši lielas izmaksas. Tāpat kā slēgto biošūnu gadījumā, arī šeit nepieciešams paredzēt iespējas šīs izmaksas pārnest uz tarifu vairākos tarifa aprēķina periodos, lai atkritumu radītājiem nerastos pārāk liels finansiālais slogs. 
Tāpat JKP lūdz iesaistīt MK noteikumu projekta izstrādē arī SPRK, ņemot vērā to, ka MK noteikumu projekts tiešā veidā skar SPRK darbības jomu – atkritumu apglabāšanai piemērojamajā tarifā iekļaujamās izmaksas, kā arī ir vērojamas pretrunas SPRK un VARAM interpretācijā par šiem noteikumiem. Ir nepieciešams, lai starp VARAM, SPRK un citām iesaistītajām institūcijām nebūtu pretrunu MK noteikumu projekta piemērošanā.
 
Piedāvātā redakcija
-