Atzinums

Projekta ID
22-TA-2078
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka izdevumus, kas tiek iekļauti pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāzes aprēķinā nosaka Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 10.punkts. Tādējādi likumprojektā paredzēto normu īstenošana neatbilst minētajos MK noteikumos noteiktajiem gadījumiem. Vienlaikus MK 2021.gada 17.septembra rīkojuma Nr.657 “Par Plānu minimālo ienākumu atbalsta sistēmas pilnveidošanai 2022.- 2024.gadam” 4.punkts nosaka, ka jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna 1. un 2.pasākuma īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Līdz ar to likumprojektā paredzēto normu īstenošanai nepieciešamais papildu valsts budžeta finansējums jāskata Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Atbilstoši iepriekš minētajam likumprojekta tālāka virzība šobrīd nav atbalstāma. Likumprojekts virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā, iekļaujot to likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz, ka minimālo ienākumu sliekšņus pārskata vienlaikus katra gada 1.janvārī, ņemot vērā aktuālo minimālo ienākumu mediānu mēnesī. Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Latvijas Banka veica divu scenāriju (1.scenārijs – minimālo ienākumu sliekšņi mainās katru gadu; 2.scenārijs – minimālo ienākumu sliekšņi mainās reizi trijos gadus, t.i., 2024.gadā) novērtējumu un iegūtie dati rāda, ka abi scenāriji rada tiešu un pozitīvu ietekmi uz personu un mājsaimniecību ienākumiem, mazinot to nabadzības risku un ienākumu nevienlīdzību, salīdzinot pret situāciju, kad minimālā ienākuma slieksnis netiek mainīts. Vienlaikus likumprojekta anotācijā norādīts, ka Plāns minimālo ienākumu atbalsta sistēmas pilnveidošanai 2022. – 2024.gadam ir atskaites punkts Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2021. – 2026.gadam 3.komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” minimālo ienākumu reformas īstenošanai, kas ietver ikgadēju pārskatīšanas mehānismu no 2023.gada, pamatojoties uz ienākumu mediānas izmaiņām, kas saistīts ar attiecīgajām atsauces vērtībām vai rādītājiem. Norādām, ka Eiropas Savienības atveseļošanas un noturības mehānisma plāns nosaka regulāru un obligātu pārskatīšanas mehānismu (1020), tātad nenosakot to par ikgadēju, līdz ar to aicinām pārskatīt likumprojektā paredzēto normu par minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšanu katra gada 1.janvārī, vienlaikus anotācijā sniedzot attiecīgu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktu, norādot kopējo ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem visiem nepieciešamajiem grozījumiem attiecīgajos likumos, kas nepieciešami, lai nodrošinātu likumprojektā ietverto normu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.pielikumā norādīti pasākumi atbalstam minimālā ienākuma līmeņa palielināšanai -“Valsts budžeta līdzfinansējums GMI nodrošināšanai, 50% apmērā” un “Valsts budžeta līdzfinansējums mājokļa pabalsta nodrošināšanai, 50% apmērā”. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” (turpmāk – vidēja termiņa budžeta ietvara likums) 25.pantu Ministru kabinets, sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu 2023. gadam un likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam, paredz nepieciešamo līdzfinansējumu (30 procentu apmērā) pašvaldību garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta izmaksai, nodrošinot likumā noteikto fiskālo nosacījumu ievērošanu. Līdz ar to  likumprojekta anotācijas 3.pielikumā paredzētais valsts līdzfinansējuma procentuālais apmērs minētajiem atbalsta pasākumiem neatbilst vidēja termiņa budžeta ietvara likumā noteiktajam apmēram.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 3.pielikuma “Informācija par kopējiem izdevumiem atbalstam minimālā ienākuma līmeņa palielināšanai” aile “Likumi” ir papildināma ar informāciju, norādot, kura likumprojekta anotācijā tiks ietverts Kultūras ministrijai papildu nepieciešamais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.pielikuma tabulā norādītos gadus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.pielikuma 3.tabulu “Minimālo ienākumu sliekšņi sociālās aizsardzības sistēmas jomās no 2023.gada 1.janvāra”, norādot, kādi apmēri plānoti ienākuma mediānai 2024. un 2025.gadam, vienlaikus sniedzot pamatojumu, uz kā balstās prognozētais apmērs. Vienlaikus, ņemot vērā, ka minimālo sliekšņu pārskatīšana katru gadu paredz ievērojamu papildu valsts budžeta finansējuma nepieciešamību, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšpunktu “Cita informācija”, norādot finansējuma pārrēķina un plānošanas mehānismu, kā Labklājības ministrija nodrošinās minētās normas izpildi 2024.gadā un turpmāk ik gadu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar šādu punktu:
Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Labklājības ministrijai likumprojektā paredzēto normu īstenošanai, 2023. gadam un turpmākajiem gadiem izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidējā termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.


 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļu ar saistītās Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2021.-2026.gadam 3.komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” reformas numuru un nosaukumu – 3.1.2.r. Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.4.sadaļu ar skaidrāku darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2.pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" projekta Nr. 9.2.1.2/15/I/001 "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" (turpmāk - projekts Nr.9.2.1.2/15/I/001) ietvaros izstrādātajiem ikgadējajiem nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējumu (turpmāk – izvērtējums/-i) izklāstu, t.i. projektā Nr.9.2.1.2/15/I/001 plānots īstenot 7 (septiņus) izvērtējumus, katrā no tiem iekļaujot kādu tēmu padziļinātai izpētei par tās ietekmi uz nabadzības un sociālās atstumtības riskam visbiežāk pakļautajām iedzīvotāju grupām. Līdz šim īstenoti izvērtējumi, kur pirmajā izvērtējumā tika padziļināti pētītas parādsaistības, apvienotajā otrajā un trešajā izvērtējumā – nevienlīdzība veselības aprūpes un mājokļa pieejamības jomā, ceturtajā izvērtējumā – sabiedriskā transporta pieejamība; piektajā padziļināti pētot garantētā minimālā ienākuma pabalsta saņēmēju iztikšanas stratēģijas, utt.. Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai nebūtu aktualizējams arī izvērtējuma par 2020.gadu, u.c. aktuālais statuss/ plānotais pabeigšanas laiks, izvērtējumu rezultātu publicēšanas periods, u.c. informācija.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.4. sadaļas aprakstu, norādot, ka darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2.pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" projekta Nr.9.2.1.2/15/I/001 "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" ieviešanas sākuma datums bija 2015.gada 16.jūlijs, bet plānotais projekta ieviešanas beigu datums ir 2022.gada 31.decembris, tādējādi novēršot  informācijas interpretācijas iespējas vārdos un skaitļos “līdz 2022. gadam”.  
Piedāvātā redakcija
-