Projekta ID
24-TA-2821Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Šobrīd plāna projekta 3.pielikumā sniegtā informācija ir dažādi interpretējama, jo, lai arī ir jau norādīts, ka finansējuma piešķiršana tiks izvērtēta no ES fondiem un pārskatot esošos valsts un pašvaldību budžeta līdzekļus, tomēr nav norādīta sasaiste, ka tas attiecas uz 3.pielikuma tabulas sadaļā “Nepieciešamais papildu finansējums” norādīto. Attiecīgi lūdzam plāna projekta 3.pielikumā precizēt virs tabulas norādīto informāciju, skaidri norādot, ka plāna projektā paredzēto pasākumu īstenošana tiks veikta, ievērojot indikatīvi pieejamo ES fondu finansējumu un esošos valsts un pašvaldību budžeta līdzekļus, pārskatot tos, veicot nepieciešamās pārdales un neveidojot negatīvu ietekmi uz budžetu, tai skaitā attiecībā uz apmēriem, kas norādīti tabulas sadaļā “Nepieciešamais papildu finansējumus”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta 2.pielikumā svītrot Finanšu ministriju kā līdzatbildīgo institūciju pie B.1.2.1., B.1.3.1., B.1.3.2., B.2.2., B.2.3., B.2.4., B.3.1.1., B.3.1.2., B.4.2., B.4.3., B.7.2.5. pasākumiem, jo sniegt finansiālu atbalstu pasākumos minētajās jomās nav Finanšu ministrijas līdzatbildības jautājums, kā arī Finanšu ministrijas kompetencē nav veicināt alternatīvo degvielu izmantošana transporta sektorā un nodrošināt Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta sadaļā 4.1.“Papildus plānotie mērķa scenārija pasākumi” svītrot Finanšu ministriju kā līdzatbildīgo institūciju pie M.1.2.2., M.1.2.3., M.1.3.2. pasākumiem, jo sniegt finansiālu atbalstu pasākumos minētajās jomās nav Finanšu ministrijas līdzatbildības jautājums, kā arī Finanšu ministrijas kompetencē nav efektivizēt esošo atbalsta programmu izmantošanu, lai palielinātu CSAS un bezemisiju AER īpatsvaru teritorijās ar sliktu gaisa kvalitāti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta sadaļā 4.1.“Papildus plānotie mērķa scenārija pasākumi” svītrot M.5.3. pasākumu “Izvērtēt iespēju novirzīt lielāku ieņēmumu daļu no DRN maksājumiem gaisa aizsardzības jautājumu risināšanai”, jo Dabas resursa nodokļa (DRN) ieņēmumu daļa, kas ir piekritīga valsts budžetam, tiek ieskaitīta vispārējos valsts budžeta ieņēmumos, attiecīgi tā nav sasaistāma ar kādu konkrētas budžeta izdevumu pozīcijas finansēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Iepriekšējā saskaņošanā Finanšu ministrija sniedza iebildumu par nepieciešamību pārskatīt un precizēt plāna projektā norādītos pasākumu rezultatīvos rādītājus, ņemot vērā, ka liela daļa no tiem šobrīd satur informāciju par veicamo darbību nevis sasniedzamo rezultātu, tai skaitā vērsām uzmanību, ka “īstenota atbalsta programma”, “veikts pētījums”, “izstrādāts likumprojekts/vadlīnijas” vai “pilnveidota metodika” nesniedz informāciju par pasākuma ietvaros sasniedzamo rezultātu pēc tā būtības. Klimata un enerģētikas ministrija izziņā ir norādījusi, ka attiecīgais iebildums ir ņemts vērā, taču, izskatot precizēto plāna projektu un 2.pielikumu, ir secināms, ka nepieciešamie precizējumi nav veikti. Attiecīgi lūdzam atkārtoti pārskatīt un precizēt plāna projektā un tā 2.pielikumā norādītos pasākumu rezultatīvos rādītājus, vai arī sniegt skaidrojumu plāna projektā, kāpēc Klimata un enerģētikas ministrijas ieskatā ir saglabājamas esošās redakcijas norādītajiem pasākumu rezultatīviem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta M.1.2.1. pasākums paredz pārskatīt vai izstrādāt jaunus saistošos noteikumus par siltumapgādes attīstību un veidiem Latvijas valstspilsētās ar gaisa kvalitātes problēmām. Lūdzam izvērtēt, vai īstenojot šo pasākumu kontekstā ar M.1.2. apakšuzdevumu “Veicināt rūpniecības objektu un publisko ēku pieslēgšanu pie centralizētās siltumapgādes un bezemisiju siltumapgādes tehnoloģiju ieviešanu” nebūs nepieciešams papildu finansējums pašvaldību budžetos, attiecīgi izvērtējot vai nav precizējams plāna projekta 3.pielikums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plāna projekta M.5.4.pasākumu, norādot, ka Finanšu ministrija ir atbildīgā institūcija tikai par 2.punkta “pamatojoties uz pētījuma rezultātiem, sagatavots likumprojekts par grozījumiem minētajā likumā” izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plāna projekta M.5.2. pasākumu, norādot, ka uzdevums ir izpildīts, ņemot vērā, ka Saeimā 2025.gada 4.decembrī pieņēma grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", kas paredz ar 2028.gadu atcelt samazināto akcīzes nodokļa likmi degvielai, ko izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās, tai nosakot nodokļa likmi tādā pašā apmērā kā dīzeļdegvielai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Finanšu ministrija uztur iebildumu par plāna projekta M.5.5. pasākuma 1.punktu, kurā paredzēts veikt analītisku pētījumu ar rekomendācijām par autotransporta līdzekļu izmantošanu, kas rada zemākas gaisu piesārņojošo vielu emisijas. Atbilstoši
Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums", Klimata un enerģētikas ministrija ir valsts pārvaldes vadošā iestāde klimata politikas jomā. Nolikuma 5.punkts paredz izstrādāt ieteikumus un vadlīnijas klimata jomā, tātad gaisu piesārņojošo vielu emisiju analīze ir Klimata un enerģētikas ministrijas kompetence. Atkārtoti lūdzam svītrot Finanšu ministriju kā atbildīgo institūciju par M.5.5. pasākuma pirmā rezultatīvā rādītāja izpildi un noteikt Finanšu ministriju kā līdzatbildīgo institūciju par šī uzdevuma 2.punkta “atbilstoši izvērtējumā secinātajam, ierosinātas izmaiņas likumā "Par akcīzes nodokli” izpildi. Attiecīgi lūdzam svītrot Finanšu ministriju no plāna projekta 3.pielikuma.
Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums", Klimata un enerģētikas ministrija ir valsts pārvaldes vadošā iestāde klimata politikas jomā. Nolikuma 5.punkts paredz izstrādāt ieteikumus un vadlīnijas klimata jomā, tātad gaisu piesārņojošo vielu emisiju analīze ir Klimata un enerģētikas ministrijas kompetence. Atkārtoti lūdzam svītrot Finanšu ministriju kā atbildīgo institūciju par M.5.5. pasākuma pirmā rezultatīvā rādītāja izpildi un noteikt Finanšu ministriju kā līdzatbildīgo institūciju par šī uzdevuma 2.punkta “atbilstoši izvērtējumā secinātajam, ierosinātas izmaiņas likumā "Par akcīzes nodokli” izpildi. Attiecīgi lūdzam svītrot Finanšu ministriju no plāna projekta 3.pielikuma.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna 15.lappusē ir norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienesta deleģēte pienākumi ir flotes degvielas tirgus uzraudzība un paraugu ņemšana. Ministru kabineta 2006. gada 26. septembra noteikumu Nr. 801 “Noteikumi par sēra satura ierobežošanu atsevišķiem šķidrās degvielas veidiem” 29.punkta 2.apakšpunkts noteic, ka Valsts ienēmumu dienests veic flotes dīzeļdegvielas un flotes gāzeļļas tirgus uzraudzību, ne retāk kā divas reizes gadā nodrošinot flotes dīzeļdegvielas un flotes gāzeļļas paraugu ņemšanu katram komersantam, kurš realizē flotes dīzeļdegvielu vai flotes gāzeļļu. Pamatojoties uz minēto lūdzam precizēt Valsts ieņēmumu dienesta pienākumus norādot: "Flotes degvielas tirgus uzraudzība ar paraugu ņemšanu".
Piedāvātā redakcija
Plāna 15.lappusē. Valsts ieņēmumu dienests. Flotes degvielas tirgus uzraudzība ar paraugu ņemšanu.
11.
Rīkojuma projekts
2. Klimata un enerģētikas ministrijai, Zemkopības ministrijai, Satiksmes ministrijai, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Iekšlietu ministrijai, Finanšu ministrijai un Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar līdzatbildīgajām institūcijām un citiem pasākumu īstenotājiem nodrošināt plānā ietverto pasākumu ieviešanu noteiktajos termiņos atbilstoši atbildības jomām.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka precizētajā plāna projektā pasākumi, kuros Iekšlietu ministrija bija noteikta kā atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija, ir svītroti, savukārt, ir pievienots M.3.2.2. pasākums, kurā kā atbildīgā ir noteikta Tieslietu ministrija, atbilstoši lūdzam precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 2. punktu, no uzskaitītajām ministrijām svītrojot Iekšlietu ministriju un papildinot ar Tieslietu ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta 3.pielikumā norādīto papildu finansējuma nepieciešamību 2025.gadā, jo 2025.gads budžeta izpilde drīz noslēgsies, attiecīgi apmērs būtu jānorāda ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” vai pat izvērtējams, vai attiecīgā 2025.gada aile būtu svītrojama. Vienlaikus attiecībā uz 2026.-2028.gadu norādām, ka likums “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” ir pieņemts, attiecīgi arī būtu izvērtējams, vai 2026.-2028.gadam norādītā informācija par finansējumu, pie kura norādītas atsauces uz ministriju pamatfunkciju programmām un apakšprogrammām būtu jānorāda tabulas sadaļā “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums”. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt, vai pie pasākuma ailē “Komentāri” pievienot skaidrojumu, ja attiecīgie precizējumi netiek veikti.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz plāna projekta 3.pielikumā norādīto informāciju par Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programmu 21.00.00 “Vides aizsardzības fonds un iemaksas starptautiskajās organizācijās” un Latvijas Vides aizsardzības fonda finansējumu, lūdzam precizēt, norādot attiecīgās Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžeta apakšprogrammas, kas saistītas ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansējumu, proti, 21.02.00 “Vides aizsardzības projekti” un/vai 21.13.00 “Nozares vides projekti”, ievērojot, ka visa Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programma 21.00.00 “Vides aizsardzības fonds un iemaksas starptautiskajās organizācijās” nav saistīta ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam plāna projekta 3.pielikumā pie pasākumiem tabulas sadaļās “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” un “Nepieciešamais papildu finansējumus” svītrot norādes “NZ”, jo attiecīgajās ailēs ir jānorāda skaitliska informācija. Ja pasākumam nav zināms īstenošanai nepieciešamais finansējums, tad lūdzam norādīt “0” un ailē “Komentāri” norādīt skaidrojumu.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai pasākumiem, par kuriem nav iespējams sniegt pilnvērtīgu informāciju par tā īstenošanu, vispār būtu iekļaujami plāna projektā.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai pasākumiem, par kuriem nav iespējams sniegt pilnvērtīgu informāciju par tā īstenošanu, vispār būtu iekļaujami plāna projektā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projekta sadaļā 1.5.2. “Emisiju kontrole mājsaimniecībās” norādīts, ka M.3.2. apakšuzdevums paredz Vienota reģistra izveidi, kas iekļaus mājsaimniecībās izmantojamo apkures iekārtu reģistrus un datu avotus, vienlaikus sadaļā 4.1.“Papildus plānotie mērķa scenārija pasākumi” 3.rīcības virzienā “M.3.2. apakšuzdevuma: apkures iekārtu uzskaite” ietvaros ir norādīts M.3.2.2.pasākums “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas papildināšana ar informāciju par mājsaimniecībās un mazajos uzņēmumos izmantotajām apkures iekārtām”, kas nav jauna reģistra izveide, bet norādīts, ka tiks papildināta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma, attiecīgi lūdzam pārskatīt un salāgot plānā projektā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt pasākumu ietekmi un pasākuma kopējās izmaksas vienuviet, lai pasākumi būtu viegli salīdzināmi. Piemēram, papildinot Excel failu ar ailēm "pasākuma kopējās izmaksas" un "pasākuma ietekme". Tas var būt svarīgi, ja ierobežota finansējuma dēļ visus pasākumus nebūs iespējams īstenot un prioritāri būs jāīsteno efektīvākos.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt informācijas atbilstību starp plāna projektā minēto un tā 3.pielikumu, piemēram, plāna projektā pie M.3.3.3. pasākuma norādīts, ka informācija par finansējuma apmēru skatāma 3.pielikumā, savukārt 3.pielikumā šāds pasākums nav iekļauts. Vienlaikus plāna projekta 3.pielikumā pie M.7.2.7.pasākuma ailē “Komentāri” ir iekļauta atsauce uz M.3.2.4.pasākumu, savukārt plānā šāda pasākuma nav.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam plāna projekta 75.lpp. svītrot vārdu un skaitli "un M.5.6.", jo minētajā plāna redakcijā nav vairs ietverts M.5.6.pasākums.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plānā un tā pielikumos iekļauto informāciju par ES fondu finansējumu pēc 2027.gada, norādot, ka šis finansējuma avots ir indikatīvs, ņemot vērā, ka vēl nav vienošanās par pieejamo finansējumu, prioritātēm, atbalstāmajām investīcijām un to apjomiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka plāna projekts paredz īstenot pasākumus, kuru ietvaros varētu tikt piešķirts publiskais finansējums saimnieciskās darbības veicējiem, kas potenciāli var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts, piem., pasākums “B.1.1.3. Elektrotīkla pieslēgumu pie piestātnēm un drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšana ostās” (2.pielikuma 2.lpp.), “B.2.3. Sniegt finansiālu atbalstu uzņēmējdarbībai energoefektivitātes pasākumu īstenošanai un bezemisiju AER izmantojošu siltumapgādes iekārtu ieviešanai, īstenojot ANMP un KPP atbalsta programmas” (2.pielikuma 4.lpp.), “B.4.4. Sniegt finansiālu atbalstu fiziskām personām un apstrādes rūpniecības nozares komersantiem ETL (M1 un N1 kategorija) iegādei” (P 2.pielikuma 7.lpp.), “M.1.2.3. Sniegt finansiālu atbalstu, lai veicinātu publisko būvju un rūpniecības objektu pieslēgšanu CSAS (jaunas programmas) - 1) Izstrādāti nosacījumi atbalsta sniegšanai pieslēgumiem citu plānoto atbalsta programmu īstenošanas noteikumos” (plāna projekta 98.lpp.), “M.1.3.2. Sniegt finansiālu atbalstu emisiju attīrīšanas iekārtu uzstādīšanai sadedzināšanas iekārtās vai esošo sadedzināšanas iekārtu nomaiņai uz videi draudzīgākām (jauna programma)” (plāna projekta 98.lpp.) u.c., atkārtoti lūdzam precizētajā plāna projektā ietvert informāciju, ka, izstrādājot plānotos pasākumus, tie tiks izvērtēti atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā ietvertajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm un komercdarbības atbalsta gadījumā tiks ieviesti, ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu, tādējādi novēršot risku, ka plānā noteikto pasākumu izstrādē netiktu ievērotas Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktās prasības.
Piedāvātā redakcija
-
