Atzinums

Projekta ID
22-TA-2355
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta attiecas uz akciju sabiedrības dibināšanu, aicinām precizēt visu projekta tekstu un anotāciju, lietojot korektu terminoloģiju (piemēram, akcijas, akciju turētājs, akciju sabiedrība).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ostu likuma 7. panta 1.1 daļa noteic, ka ostas pārvalde Rīgas ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un var piederēt arī attiecīgajai pašvaldībai. Savukārt Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkts paredz, ka, lai nodrošinātu Rīgas ostas darbības nepārtrauktību, Ministru kabinets un Rīgas pašvaldība līdz 2022. gada 1. septembrim pieņem lēmumu par kapitālsabiedrības dibināšanu Rīgas ostas pārvaldīšanai Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajā kārtībā. Vēršam uzmanību, ka no minētajām tiesību normām izriet mērķis veidot kopīgu valsts un pašvaldības kapitālsabiedrību jeb publiski privātu kapitālsabiedrību Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē. Līdz ar to norādām, ka par šādas kapitālsabiedrības dibinātājiem ir uzskatāma gan valsts, gan pašvaldība un šādas kapitālsabiedrības izveidei ir nepieciešams gan valsts, gan pašvaldības lēmums par kapitālsabiedrības izveidi (proti, nav pietiekami ar Ministru kabineta pieņemtu lēmumu par kapitālsabiedrības dibināšanu). Turklāt ir nepieciešams dokumentārs apliecinājums abu dibinātāju nodomam kopīgi veidot kapitālsabiedrību un nav pietiekami ar viena dibinātāja izteiktu vēlmi veidot kopīgu kapitālsabiedrību, norādot informāciju par potenciālo otro kapitālsabiedrības dibinātāju. 

Papildus paskaidrojam, ka Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums neparedz kārtību publiski privātas kapitālsabiedrības izveidei, bet noteic, ka jautājumos, kurus neregulē šis likums, piemēro Komerclikuma un Koncernu likuma noteikumus. Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā publiski privātas kapitālsabiedrības dibināšanai ir piemērojami ne tikai Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma noteikumi (piemēram, 5. pants par līdzdalības iegūšanu), bet arī Komerclikuma normas (piemēram, 141. pants par sabiedrības dibināšanas kārtību, 143. pants par dibināšanas līgumu). Proti, dibinot kapitālsabiedrību, visiem dibinātājiem ir jāvienojas par kapitālsabiedrības dibināšanu un šādu vienošanos apstiprina dibināšanas līguma noslēgšana; dibināšanas līgumā ir jāietver būtiski noteikumi, kas nepieciešami kapitālsabiedrības izveidei, piemēram, pamatkapitāla lielums un apmaksas kārtība, kapitālsabiedrības izpildinstitūcijas un pārraudzības institūcijas locekļi u.c. noteikumi.

Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt rīkojuma projektu, lai tas atbilstu valsts kā viena no kapitālsabiedrības dibinātāja lēmumiem, kā arī papildināt projekta anotāciju ar vispusīgu informāciju par akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanas procesu, nepieciešamajiem lēmumiem un veicamajām darbībām. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Aicinām precizēt atsauces uz rīkojuma projekta 1. punktā minētajiem normatīvajiem aktiem. Norādām, ka kapitālsabiedrības izveide ir paredzēta Ostu likuma 7. panta 1.1 daļā; savukārt valsts līdzdalības iegūšanu kapitālsabiedrībā regulē Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5. pants (nevis 25. pants).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkts paredz, ka, lai nodrošinātu Rīgas ostas un Ventspils ostas darbības nepārtrauktību, pamatkapitālā valsts iegulda Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus, bet Rīgas pašvaldība — tai piederošo ostas teritorijā esošo mantu un aktīvus, kas līdz šim bija nodoti Rīgas brīvostas pārvaldes valdījumā. Savukārt rīkojuma projekta 3. punkts paredz pamatkapitāla apmaksu tikai naudā. Aicinām, vai nu precizēt rīkojuma projekta 3. punktu, nodrošinot tā atbilstību Ostu likuma normām, vai arī anotācijā skaidrot šī rīkojuma punkta sasaisti ar Ostu likuma prasībām (proti, pamatkapitāla apmaksu ar mantisko ieguldījumu).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt rīkojuma projekta 5. punktu, jo tas dublē Ostu likuma 7. panta 1.2 daļu, kas noteic valstij piederošo akciju sadalījumu starp ministrijām kā akciju turētājām.
Piedāvātā redakcija
-