Atzinums

Projekta ID
24-TA-1200
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo farmaceitu apvienība
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Punkts noraidāms, jo šajā redakcijā nav ņemts vērā, ka individuālo pacientu nereģistrēto zāļu sagāde, ievešana un izmaksas ZVA prasa papildus izdevumus. Paredzētā nereģistrēto zāļu lieltirgotavas cena nesedz ievešanas un izplatīšanas izdevumus - gan transportēšanas, gan licences uzturēšanas, glabāšanas un izplatīšanas atļaujas, nemaz nerunājot par darbinieku darba algām. Ja pacientam zudīs iespēja zāles iegādāties no Latvijā licenzēta un uzraudzīta uzņēmuma, viņš iegādāsies zāles internetā bez farmaceitiskās aprūpes un valsts institūciju uzraudzības.
Piedāvātā redakcija
Atstāt spēkā esošo redakciju attiecībā uz individuālo pacientu nereģistrēto zāļu uzcenojumiem.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ja piedāvātā korekcijas summa 0,50 euro nesegs zāļu krājumu uzturēšanas izmaksas lieltirgotavā un loģistiku uz aptiekām, būs vēl lielāks zāļu deficīts nekā tas ir šobrīd.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Punkts noraidāms, jo jaunais cenu veidošanas modelis nesedz farmaceitiskās aprūpes izmaksas:
1)Kvalitatīvas farmaceitiskās aprūpes nodrošināšanai nepieciešams pietiekams speciālistu skaits. Jaunais cenu veidošanas modelis nesedz aptiekas izmaksas, kur lielākais postenis ir algas un radīs vēl lielāku speciālistu trūkumu aptiekā. Bankas komisijas maksas sastāda 0,5% par skaidras naudas iemaksu un apmēram 1% par norēķiniem ar kartēm- šos izdevumus paredzētā korekcijas summa nevar segt. Zāļu sortimenta uzturēšana prasa lielus ieguldījumus- glabāšanas vides nodrošināšana, references zāļu mainīgums, iespējama zāļu norakstīšana, atliktais norēķins ar NVD utt.
2)Pēc jaunā cenu veidošanas modeļa lētās zāles kļūs ievērojami dārgākas, lai nedaudz pazeminātu dārgo zāļu cenu. Lielā mērā var apgalvot, ka finasiālais slogs palielināsies trūcīgākajai pacientu daļai. Bez tam kopumā zāļu cenas var netraucēti palielināties, jo ražotāja cenu neviens neietekmē.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noraidu, ka farmaceitisko aprūpi ir veicis tikai farmaceits, kas pirmreizēji izsniedzis zāles; maksa pienākas jebkuram farmaceitam, kurš sniedzis farmaceitisko aprūpi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Norēķini ar NVD jau šobrīd ir ļoti necaurspīdīgi- aptiekai nav iespējams kontrolēt savstarpējos norēķinus ar NVD. Saskaņā ar starptautiskiem grāmatvedības standartiem norēķiniem ir jābūt skaidriem un izsekojamiem katru dienu. Apkalpojot pacientu ir jābūt tūlītējai iespējai pārliecināties par apmaksas saņemšanu no NVD. Attiecībā uz 0.75 euro samaksu no valsts par katru recepti ir jāsaņem katru dienu, līdzīgi kā ar banku karšu norēķiniem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
E-veselība nav tā uzbūvēta, lai aptieka saņemtu brīdinājumu, ka persona nav pakalpojuma saņēmēja reģistrā. Tādēļ šāda redakcija noraidāma, jo nesīs aptiekām zaudējumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Apkalpojot pacientu ir jābūt tūlītējai iespējai pārliecināties par apmaksas saņemšanu no NVD. Attiecībā uz 0.75 euro samaksu no valsts par katru recepti ir jāsaņem katru dienu, līdzīgi kā ar banku karšu norēķiniem. Punkts noraidāms, jo mēneša beigās pārbaudīt maksājumu korektumu nebūs iespējams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Nepieņemt šos noteikumus šādā redakcijā, jo 1) uzņēmumi nevar pastāvēt un attīstīties, ja nevar segt savas izmaksas,
2) apstākļos, kad medicīniskā pakalpojuma pieejamība aizvien pasliktinās, farmaceita loma pieaug. Mēs apzināmies savu sociālo funkciju, mēs sniedzam farmaceitisko aprūpi ne tikai gadījumos, kad pacients veic pirkumu, mēs konsultējam pacientus bez maksas arī tad, kad viņiem zāles nav nepieciešamas vai kad viņi ienāk vēlā stundā ar savu problēmu un nekvalificējas ātrās palīdzības pakalpojumam utt. Lai cik mēs būtu gatavi sniegt pakalpojumu bez maksas, mums saviem darbiniekiem algas ir jāmaksā. Izskatot mūsu ienākumu-izdevumu sadaļu, neredzam iespēju vēl vairāk samazināt izdevumu sadaļu, jo tur ir tikai izdevumi, kas attiecas uz farmaceitu un farmaceitu asistentu atalgojumu un farmaceitiskās aprūpes sniegšanas vietu – nomas maksa, komunālie maksājumi, pakalpojumi, grāmatvedības un revidenta izmaksas, datorsistēmas uzturēšanas izmaksas , transporta izmaksas, nodokļi, dažādi citi normatīvajos aktos uzlikti maksājumi u.t.t.
3) lūdzu veikt nopietnus ekonomiskus aprēķinus, lai izvērtētu šādu radikālu grozījumu ilgtermiņa sekas.
Piedāvātā redakcija
-