Atzinums

Projekta ID
22-TA-1524
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants.
(1) Latvijas Banka var piemērot šādas sankcijas:
1)      brīdinājumu;
2)      publisku paziņojumu;
3)      naudas sodu;
4)      izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(2) Latvijas Banka var piemērot šādu administratīvo pasākumu - pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību.

(3) Latvijas Banka ir tiesīga šajā likumā noteiktās sankcijas vai administratīvos pasākumus piemērot par:
1) normatīvajos aktos noteiktās prasības iesniegt Latvijas Bankai kompensāciju izmaksas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju neievērošanu;
2) prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu;
3) termiņa neievērošanu maksājumu veikšanai ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(4) Latvijas Banka ir tiesīga piemērot naudas sodu:
1)           0,05 procenti no naudas līdzekļu summas, kas noteiktajā termiņā nav iemaksātas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods aprēķināms par laiku, par kuru sistēmas dalībnieks nav veicis tam aprēķināto maksājumu;
2)           no 1000 līdz 10 000 euro par sistēmas dalībnieka pienākuma neizpildi sagatavot, apstrādāt un iesniegt Latvijas Bankai informāciju, kas nepieciešama kompensāciju izmaksu nodrošināšanai un informācijas administrēšanai.

(5) Sistēmas dalībniekam ir pienākums aprēķināt un samaksāt šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto naudas sodu, ko veido maksājumi, kas noteiktajā termiņā nav veikti ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā.

(6) Ja dalībvalstī reģistrēts sistēmas dalībnieks nokavējis šā likuma 13. panta trešajā daļā noteikto maksājuma termiņu vairāk par 30 dienām, Latvijas Banka nekavējoties par to informē attiecīgā sistēmas dalībnieka uzraudzības institūciju.

(7) Par ieguldījumiem, kas veikti pirms sistēmas dalībnieka izslēgšanas no dalības sistēmā, kompensācija tiek aprēķināta un izmaksāta šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(8) Latvijas Bankai ir tiesības piemērot šā panta otrajā daļā minēto administratīvo pasākumu vienlaikus ar šā panta pirmajā daļā minētajām sankcijām.

(9) Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.

(10) Šā panta devītajā daļā minētā administratīvā akta pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par naudas soda piemērošanu vai publisku paziņojumu, neaptur šā akta darbību.
Iebildums
Šobrīd Ieguldītāju aizsardzības likuma 14. panta otrajā un trešajā daļā ir ietverts regulējums par speciālās atļaujas (licences) apturēšanu un anulēšanu. Projektā līdzvērtīgs regulējums nav atrodams, kā arī nav ietverts plašāks regulējums sankcijas – izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā – piemērošanai.

Lūdzam projekta anotācijā skaidrot, kāpēc ir notikušas šādas izmaiņas un kādos gadījumos būs piemērojama minētā sankcija (iespējams, attiecīgs regulējums būtu ietverams arī projektā).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants.
(1) Latvijas Banka var piemērot šādas sankcijas:
1)      brīdinājumu;
2)      publisku paziņojumu;
3)      naudas sodu;
4)      izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(2) Latvijas Banka var piemērot šādu administratīvo pasākumu - pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību.

(3) Latvijas Banka ir tiesīga šajā likumā noteiktās sankcijas vai administratīvos pasākumus piemērot par:
1) normatīvajos aktos noteiktās prasības iesniegt Latvijas Bankai kompensāciju izmaksas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju neievērošanu;
2) prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu;
3) termiņa neievērošanu maksājumu veikšanai ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(4) Latvijas Banka ir tiesīga piemērot naudas sodu:
1)           0,05 procenti no naudas līdzekļu summas, kas noteiktajā termiņā nav iemaksātas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods aprēķināms par laiku, par kuru sistēmas dalībnieks nav veicis tam aprēķināto maksājumu;
2)           no 1000 līdz 10 000 euro par sistēmas dalībnieka pienākuma neizpildi sagatavot, apstrādāt un iesniegt Latvijas Bankai informāciju, kas nepieciešama kompensāciju izmaksu nodrošināšanai un informācijas administrēšanai.

(5) Sistēmas dalībniekam ir pienākums aprēķināt un samaksāt šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto naudas sodu, ko veido maksājumi, kas noteiktajā termiņā nav veikti ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā.

(6) Ja dalībvalstī reģistrēts sistēmas dalībnieks nokavējis šā likuma 13. panta trešajā daļā noteikto maksājuma termiņu vairāk par 30 dienām, Latvijas Banka nekavējoties par to informē attiecīgā sistēmas dalībnieka uzraudzības institūciju.

(7) Par ieguldījumiem, kas veikti pirms sistēmas dalībnieka izslēgšanas no dalības sistēmā, kompensācija tiek aprēķināta un izmaksāta šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(8) Latvijas Bankai ir tiesības piemērot šā panta otrajā daļā minēto administratīvo pasākumu vienlaikus ar šā panta pirmajā daļā minētajām sankcijām.

(9) Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.

(10) Šā panta devītajā daļā minētā administratīvā akta pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par naudas soda piemērošanu vai publisku paziņojumu, neaptur šā akta darbību.
Iebildums
Projekta 14. pantā paredzēts piemērot sankcijas (resp., sodoša rakstura pasākumus), tostarp naudas sodu, par prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu vai termiņu neievērošanu.

Tomēr nav saprotams, kāpēc šajos gadījumos ir izvēlēta pieeja piemērot tieši sankcijas (sodu). Maksājumu kavējumu gadījumos izmanto arī nesodoša rakstura pasākumus (piemēram, dažāda veida procentu maksājumi kā nokavējuma nauda likumā "Par nodokļiem un nodevām"). Arī projekta anotācijā minētā nokavējuma nauda Kredītiestāžu likumā un Finanšu un kapitāla tirgus likumā vismaz nomināli nav veidota kā sods.

Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un projekta anotācijā pamatot naudas soda nepieciešamību šādos gadījumos. Ja izvēlas projektā iekļaut nokavējuma naudu vai citu līdzīgu nesodoša rakstura pasākumu, tad projekta anotācijā nepieciešams ietvert skaidrojumu, kāpēc šāds pasākums ir uzskatāms par nesodoša rakstura pasākumu (citiem vārdiem, kāpēc tas nav sods).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants.
(1) Latvijas Banka var piemērot šādas sankcijas:
1)      brīdinājumu;
2)      publisku paziņojumu;
3)      naudas sodu;
4)      izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(2) Latvijas Banka var piemērot šādu administratīvo pasākumu - pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību.

(3) Latvijas Banka ir tiesīga šajā likumā noteiktās sankcijas vai administratīvos pasākumus piemērot par:
1) normatīvajos aktos noteiktās prasības iesniegt Latvijas Bankai kompensāciju izmaksas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju neievērošanu;
2) prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu;
3) termiņa neievērošanu maksājumu veikšanai ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(4) Latvijas Banka ir tiesīga piemērot naudas sodu:
1)           0,05 procenti no naudas līdzekļu summas, kas noteiktajā termiņā nav iemaksātas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods aprēķināms par laiku, par kuru sistēmas dalībnieks nav veicis tam aprēķināto maksājumu;
2)           no 1000 līdz 10 000 euro par sistēmas dalībnieka pienākuma neizpildi sagatavot, apstrādāt un iesniegt Latvijas Bankai informāciju, kas nepieciešama kompensāciju izmaksu nodrošināšanai un informācijas administrēšanai.

(5) Sistēmas dalībniekam ir pienākums aprēķināt un samaksāt šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto naudas sodu, ko veido maksājumi, kas noteiktajā termiņā nav veikti ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā.

(6) Ja dalībvalstī reģistrēts sistēmas dalībnieks nokavējis šā likuma 13. panta trešajā daļā noteikto maksājuma termiņu vairāk par 30 dienām, Latvijas Banka nekavējoties par to informē attiecīgā sistēmas dalībnieka uzraudzības institūciju.

(7) Par ieguldījumiem, kas veikti pirms sistēmas dalībnieka izslēgšanas no dalības sistēmā, kompensācija tiek aprēķināta un izmaksāta šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(8) Latvijas Bankai ir tiesības piemērot šā panta otrajā daļā minēto administratīvo pasākumu vienlaikus ar šā panta pirmajā daļā minētajām sankcijām.

(9) Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.

(10) Šā panta devītajā daļā minētā administratīvā akta pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par naudas soda piemērošanu vai publisku paziņojumu, neaptur šā akta darbību.
Iebildums
Projekta 14. pantā paredzēts, ka naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā. Lūdzam skaidrot un, ja nepieciešams, precizēt šo regulējumu. Proti, vai tas norāda tikai kontu, kurā iemaksājams naudas sods, vai arī tā ir atkāpe no noteikuma, ka naudas sodu ieskaita valsts budžetā. Pēdējā gadījumā lūdzam projekta anotācijā iekļaut pamatojumu šādam regulējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants.
(1) Latvijas Banka var piemērot šādas sankcijas:
1)      brīdinājumu;
2)      publisku paziņojumu;
3)      naudas sodu;
4)      izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(2) Latvijas Banka var piemērot šādu administratīvo pasākumu - pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību.

(3) Latvijas Banka ir tiesīga šajā likumā noteiktās sankcijas vai administratīvos pasākumus piemērot par:
1) normatīvajos aktos noteiktās prasības iesniegt Latvijas Bankai kompensāciju izmaksas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju neievērošanu;
2) prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu;
3) termiņa neievērošanu maksājumu veikšanai ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(4) Latvijas Banka ir tiesīga piemērot naudas sodu:
1)           0,05 procenti no naudas līdzekļu summas, kas noteiktajā termiņā nav iemaksātas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods aprēķināms par laiku, par kuru sistēmas dalībnieks nav veicis tam aprēķināto maksājumu;
2)           no 1000 līdz 10 000 euro par sistēmas dalībnieka pienākuma neizpildi sagatavot, apstrādāt un iesniegt Latvijas Bankai informāciju, kas nepieciešama kompensāciju izmaksu nodrošināšanai un informācijas administrēšanai.

(5) Sistēmas dalībniekam ir pienākums aprēķināt un samaksāt šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto naudas sodu, ko veido maksājumi, kas noteiktajā termiņā nav veikti ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā.

(6) Ja dalībvalstī reģistrēts sistēmas dalībnieks nokavējis šā likuma 13. panta trešajā daļā noteikto maksājuma termiņu vairāk par 30 dienām, Latvijas Banka nekavējoties par to informē attiecīgā sistēmas dalībnieka uzraudzības institūciju.

(7) Par ieguldījumiem, kas veikti pirms sistēmas dalībnieka izslēgšanas no dalības sistēmā, kompensācija tiek aprēķināta un izmaksāta šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(8) Latvijas Bankai ir tiesības piemērot šā panta otrajā daļā minēto administratīvo pasākumu vienlaikus ar šā panta pirmajā daļā minētajām sankcijām.

(9) Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.

(10) Šā panta devītajā daļā minētā administratīvā akta pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par naudas soda piemērošanu vai publisku paziņojumu, neaptur šā akta darbību.
Iebildums
Projekta 14. pantā kā viena no iespējamajām sankcijām ir norādīts arī publisks paziņojums. Detalizētāks šīs sankcijas regulējums projektā nav atrodams. Vienlaikus projekta 16. pantā ir paredzēta informācijas par piemērotajām sankcijām un administratīvo pasākumu ievietošana Latvijas Bankas tīmekļvietnē. Līdz ar to rodas jautājums par publiska paziņojuma kā sankcijas saturu un piemērošanu, kā arī tās norobežošanu no informēšanas par piemērotajām sankcijām un administratīvajiem pasākumiem.

Lūdzam izvērtēt minētos jautājumus un, ja šāda sankcija tiks saglabāta, ietvert projektā tās regulējumu (sal. sk. Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 69. pantu) un atbilstošu skaidrojumu projekta anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā alternatīvie risinājumi vispār nav izvērtēti. Pirms tiesību akta sagatavošanas jāpārliecinās, ka identificēto un aprakstīto problēmu nevar atrisināt kādā citā veidā, tostarp izmantojot informatīvus vai izglītojošus instrumentus. Ja problēmas risināšanai jau ir bijis radīts normatīvais regulējums, kas nedarbojas kā iecerēts, nepieciešams paskaidrot šķēršļus, kas neļauj regulējumam likvidēt problēmas cēloņus (Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā. Rīga: Valsts kanceleja, 2021, 11.-12. lpp.). Piemēram, projekta anotācijā būtu izvērtējama nesodoša rakstura pasākumu piemērošanas iespējamība.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Precizējama projekta anotācijas 7. sadaļa par projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekmi uz institūcijām. Tā kā projekts maina sankciju un administratīvo pasākumu klāstu, tas ietekmēs arī institūcijas uzdevumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt ar ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito un vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(4) Nodrošinot kompensāciju izmaksu ar vienas vai vairāku Latvijas Bankas izraudzītu kredītiestāžu starpniecību, Latvijas Banka noslēdz līgumu kredītiestādi. Ja kompensācijas izmaksu veic kredītiestāde, līgumā var paredzēt maksājumu par kompensācijas izmaksas nodrošināšanas rezultātā kredītiestādei piesaistītajiem klientiem, un šo maksājumu ieskaita ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Šāda maksājuma apmērs nosakāms atkarībā no to ieguldītāju skaita, kuri saņemot kompensāciju piekrituši kļūt vai kļuvuši par konkrētās kredītiestādes klientiem. Izraugoties kredītiestādi, ar kuru noslēdz šajā daļā minēto līgumu, nav piemērojami Publisko iepirkumu likuma noteikumi.
(5) Latvijas Bankas šā panta ceturtajā daļā izraudzītā kredītiestāde kompensāciju ieguldītājiem izmaksā saskaņā ar šā likuma 51.panta otrajā daļā minēto ieguldītāju sarakstu.
(6) Sistēmas dalībniekam vai tiesas ieceltajam sistēmas dalībnieka administratoram vai likvidatoram ir pienākums pārliecināties, vai ieguldītāju saraksts sagatavots atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
(7) Ja zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija pret ieguldītāja naudas līdzekļiem ir vērsusi piedziņu, piedzenamās naudas līdzekļu summas izmaksā attiecīgi zvērinātam tiesu izpildītājam vai nodokļu (nodevu) administrācijai.
(8) Ja divu gadu laikā no dienas, kad konstatēta sistēmas dalībnieka nespēja izpildīt saistības, zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija nav vērsusi piedziņu pret ieguldītāja naudas līdzekļiem, izbeidzas zvērināta tiesu izpildītāja vai nodokļu (nodevu) administrācijas noteiktie ierobežojumi kompensācijas izmaksai.
(9) Ieguldītājs zaudē prasījuma tiesības par kompensācijas izmaksu dienā, kad pagājuši divi gadi kopš dienas kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības vai no dienas, kad izbeigušies apstākļi, kas ir pamats šā likuma 61.pantā noteiktajai kompensācijas izmaksas atlikšanai.
(10) Ja Latvijas Banka, sistēmas dalībnieks, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administrators vai likvidators konstatē, ka kompensācija izmaksāta personai, kurai saskaņā ar šā likuma noteikumiem nebija tiesību uz kompensāciju, vai arī tā izmaksāta lielākā apmērā, personai ir pienākums atmaksāt nepamatoti izmaksāto kompensāciju atbilstoši Latvijas Bankas, sistēmas dalībnieka, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratora vai likvidatora pieprasījumam.
(11) Ja persona šā panta pirmajā daļā minēto kompensāciju neatmaksā brīvprātīgi, Latvijas Bankai, sistēmas dalībniekam, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratoram vai likvidatoram ir pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atmaksu.".
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka paredzētajā 5.panta otrās daļas redakcijā noteikts, ka: "Pieteikumu kompensācijas saņemšanai iesniedz divu gadu laikā, kopš dienas, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības pret ieguldītāju.", lūdzam izvērtēt, vai 5.panta devītās daļas regulējums, kas nosaka, ka: "Ieguldītājs zaudē prasījuma tiesības par kompensācijas izmaksu dienā, kad pagājuši divi gadi kopš dienas kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības vai no dienas, kad izbeigušies apstākļi, kas ir pamats šā likuma 61.pantā noteiktajai kompensācijas izmaksas atlikšanai" nebūtu apvienojams ar panta otro daļu. 
Piedāvātā redakcija
-