Atzinums

Projekta ID
23-TA-2336
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
07.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Labklājības ministrija konceptuāli neatbalsta noteikumu projektu šādā redakcijā. Nepieciešama diskusija ar atbildīgo nozaru ministrijām, lai pārliecinātos, ka nenotiek pārklāšanās ar jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem, aizgādni bāriņtiesa ieceļ pilngadīgai personai, pamatojoties uz tiesas nolēmumu par aizgādnības nodibināšanu. Līdz ar to nepastāv iespēja, ka bērns vecumā līdz 18 gadiem varētu būt aizgādnībā. Lūdzu labot 3.2 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pašvaldības un to iestādes ir viena no pasākuma mērķa grupām, lūdzam iekļaut anotācijā izvērstāku skaidrojumu par plānotajām aktivitātēm, kuras ir vērstas uz pašvaldībām vai to iestādēm. Vai pašvaldību novērtēšanai (..novērtējot pašvaldības, kas rūpējas par savām ģimenēm ar bērniem..) papildus ir plānotas vēl kādas aktiviātes?



 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 3.punktā uzskaitītas 12 pasākuma mērķa grupas, savukārt, rezultatīvie rādītāji līdz 2024. gada 31. decembrim ir noteikti tikai divām mērķa grupām, bet līdz 2029. gada 31. decembrim vienai mērķa grupai. Lūdzu precizēt sasniedzamos rādītājus attiecībā pretpasākuma mērķa grupu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādi apsvērumi un dati tika izmantoti, lai noteiktu pasākuma rezultatīvo rādītāju. Iepazīstoties ar 17.punktā uzskaitītajām darbībām, kas ir vērstas uz vecāku prasmju stiprināšanu, darba devējiem, pētījumu veikšanu, goda ģimeņu godināšanu, ģimenes vērtību stiprināšanu u.c. aspektiem, nav skaidrs, kā šis rādītājs tiks sasniegts. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sadarbības partnerim ir noteikta konkrēta loma, pienākumi un atbildība projekta īstenošanā. Pašreizējā redakcija neļauj skaidri nolasīt to, kā pasākuma ietvaros ir iecerēta sadarbība ar nozaru ministrijām, kuru politika tiešā veidā ir saistīta ar pasākuma mērķa sasniegšanu. Tas pats ir attiecināms uz šajā punktā tālāk minētajām padotības iestādēm, pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām sadarbība varētu tikt īstenota? Vai sadarbība ir iecerēta ar visām Latvijas pašvaldībām, ja nē tad ar kurām? Pēc kādiem principiem un kritērijiem tiks noteikts, ar kurām organizācijām un pašvaldībām sadarbība tiks īstenota, kādā apjomā, ar kādiem uzdevumiem? Arī piedāvātā punkta redakcija, paredzot, ka “var” piesaistīt sadarbības partnerus, tālāk nepaskaidrojot, kādi būs tie jautājumi, pasākumi, par kuriem šāda sadarbība varētu tikt veidota, rada vēl lielāku neskaidrību. Lūdzam skaidrot un precizēt sadarbības partneru lomu un uzdevumus, kā arī norādīt katram sadarbības partnerim paredzēto finansējumu aktivitāšu īstenošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot un precīzi norādīt, kādas ir sadarbības partneriem plānotās darbības, kā arī norādīt indikatīvo finansējumu šo darbību īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām aktivitātē iekļaut arī izvērtējumu par nepieciešamajām izglītības programmu tēmām, ņemot vērā arī jau pieejamās mācību programmas (t.sk. NVO) un plānotās nozaru ministriju un to pakļautības iestāžu aktivitātes gan pamatdarības ietvaros, kā arī fondu pasākumos. Secīgi izstrādāt nepieciešamās mācību tēmas un, iespējams, definējot konkrētākas mērķa grupas, lai atbalstu saņemtu tie, kuriem tas ir visvairāk nepieciešams, pamatojoties uz anotācijā iekļauto informāciju, ka psiholoģiskā noturība dažādās Latvijas iedzīvotāju sociāldemogrāfiskajās grupās ir atšķirīga.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Jau šobrīd SIF īsteno vairākas uz ģimenes  atbalstu vērstas programmas un pasākumus, t.sk., goda ģimeņu atbalstu, ģimenei draudzīga darba vieta. Lūdzu skaidrot, kas šajā un arī 17.3., 17.4., 17.5, punktos minētajos pasākumos ir iecerēts papildus, kas jau netiek nodrošināts esošās programmas ietvaros. Vienlaikus aicinām skaidrot kā tiks nodrošināta jau sobrīd īstenoto pasākumu nepārklāšanās ar šajā pasākumā paredzētajām aktivitātēm un attiecīgi novērsts dubultās finansēšanas risks.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot kādas metodikas un rokasgrāmatas tiks izstrādātas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, par kādiem jautājumiem un tēmām ir plānota dažādo materiālu izstrāde un iegāde? Kas ir šo materiālu un preču saņēmēji un mērķa grupas un ar kādu mērķi tās ir paredzēts izstrādāt un veidot?
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šā gada 5.septembrī Ministru kabientā tika pieņemti noteikumi par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.3. pasākumu "Pasākumi ģimenes un darba dzīves saskaņošanai" pirmās kārtas īstenošanu. Šī pasākuma ietvaros ir plānots veikt vismaz 15 izvērtējumus dažādās politikas jomās, t.sk., arī dzimumu līdztiesības, sociālās iekļaušanas, personu ar invaliditāti, bērnu un ģimenes tiesību aizsardzības jomā, darba tiesību, darba tirgus jomās, lai sekmētu uz pierādījumiem balstītu politiku izstrādi. Iecerātās darbības esošajā redakcijā raisa pamatotas bažas par iespējamu pārklāšanos un dubultās finansēšanas riskiem. Lūdzu sniegt plašāku skaidrojumu un attiecīgi precizēt noteikumu projekta punktu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācija iekļaut skaidrojumu, kurš digitālais rīks un platforma tiks pilnveidoti. Kā arī sniegt skaidrojumu, kādi jauniešu izglītošanas kursu pieteikumi tiks apkopoti, kā arī skaidrot šajā apakšpunktā iekļautā demogrāfijas pētījumu apkopošanas sasaiti arī 17.7. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt detalizētāku aprakstu par apmācību programmu izstrādi, iegādi un nodrošināšanu diskriminācijas un vardarbības mazināšanai izglītības iestādēs un e-vidē, iekļaut arī informāciju, kurai mērķauditorijai paredzēta apmācību programma - pedagogiem vai izglītojamiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu papildināt anotāciju, sniedzot plašāku ieskatu, kā valsts atbalsta politika skaļi nodrošinās vecākiem atbalsta sajūtu. "Lai ģimenes vērtība iegūtu reālas izpausmes, ir nepieciešama vienota valsts atbalsta politika, nodrošinot ne tikai pilnvērtīgu finansiālo un nemateriālo atbalstu bērniem, bet skaļi un publiski ar reāliem darbiem apliecinot ģimenes vērtību sabiedrībā, nodrošinot vecākiem novērtējuma un atbalsta sajūtu."
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pasākuma "Goda ģimeņu godināšana, pasākumi, kas veicina ģimenes kopā būšanu" aprakstā iekļauta informācija "Plānots turpināt  ģimeņu sveikšanu ikvienā no 17 Latvijas dzemdību namiem, kur pasaulē sagaida ģimenes trešo vai katru nākamo bērniņu. Paredzēts gan informatīvs, gan simboliski materiāli noderīgs atbalsts". Lūdzam skaidrot, kas tiek plānots simboliski materiāli noderīgā atbalstā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā iekļautā informācija "Tiek plānots, ka noteikumu projektā minētās ministrijas deleģēto funkciju ietvaros tiks iesaistītas kā viedokļa sniedzēji, eksperti, savukārt citi sadarbības partneri tiks piesaistīti arī konkrētu darbību ieviešanā". Ņemot vērā, ka pasākumā ir plānots risināt starpnozaru jautājumus, kā arī anotācijā iekļauto atsauci uz Ministru prezidenta 2022. gada 10. janvāra rezolūcijā doto uzdevumu – Pārresoru koordinācijas centram sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju, Veselības ministriju, Labklājības ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju turpināt uzsāktās reformas pedagoģiski psiholoģiskā atbalsta institucionālā risinājuma izstrādei un agrīnās prevencijas pakalpojumu attīstībai visā valsts teritorijā (valsts un pašvaldību līmenī), sagatavojot un īstenojot pierādījumos balstītus pakalpojumus un vienlaikus nodrošinot atbalstu, kas orientēts uz bērnu attīstību, aicinām pārskatīt nozaru ministriju iesaisti un izveidot skaidru sadarbības modeli pasākuma aktivitāšu īstenošanā, sniedzot ieguldījumu koordinētas politikas attīstībā. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt. Ietekmes apraksts.
Lūdzu precizēt, kuras personas ir mērķa grupa (vecuma robeža nesakrīt ar noteikumu projektu), ņemot vērā, ka saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem:
1. persona aizgādnībā var būt no 18 gadu vecuma;
2. personas aizbildnībā var būt līdz 18 gadu vecumam.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā "Vecāku lomas stiprināšana sabiedrībā" norādīts, ka "veidojas situācijas, kad bērnam ir četri vecāki". Lūdzu precizēt anotāciju, tā kā juridiski nav iespējama situācija, ka bērnam varētu būt vairāk par diviem vecākiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīs "... ir būtiski nodrošināt iespēju bērniem un jauniešiem ar ierobežotām spējām (vājredzīgi, neredzīgi, vājdzirdīgi vai nedzirdīgi u.c.) redzēt vai klausīties vecumam un uztveres īpatnībām pielāgotus raidījumus." Lūdzu papildināt anotāciju, konkrētāk norādot, kāda veida raidījumiem, kādās platformās, kādam raidījumu skaitam šie atbalsta pasākumi ir paredzēti. 
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka informācija par mērķa grupu "bērniem vecumā līdz 18 gadiem un personām, kuru aizgādībā vai aizbildnībā ir bērni vecumā līdz 18 gadiem, adoptētāji, audžuģimene, bērnu aprūpes iestādes atbildīgais darbinieks, kurš nodrošina bērna aprūpi un audzināšanu, iegūstama, lūdzot uzrādīt bērna dzimšanas apliecību, pasi vai ID karti, kā arī vecāku pasi."
Dzimšanas apliecībā, pasē, ID kartē vai vecāku pasē nav un nevar būt redzama informācija par to, ka bērns atrodas aizbildnībā, audžuģimenē vai ir ievietos ilgstošas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā. Lūdzu precizēt, kā tiks iegūti dati par konkrēto mērķa grupu/grupām.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu visā anotācijā precizēt mērķa grupu, ņemot vērā to, ka saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem, bērni līdz 18 gadu vecumam nevar būt aizgādnībā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka "Rezultāta rādītājs - Bērni ar attīstības grūtībām, nepietiekamu attīstību vai tās veidošanās risku (kumulatīvais skaits), kuriem veicināta pozitīva attīstība un pašrealizācija, – 8500", savukārt, noteikumu projektā šāda mērķa grupa nebija norādīta, tāpat arī noteikumu projektā netika minēts šāds sasniedzamā rezultāta rādītājs. Lūdzu sinhronizēt anotācijā norādīto ar noteikumu projektu.

 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No pašreiz sniegtās informācijas sadaļā par atbalstāmajām darbībām nav saprotams, kādi konkrēti pasākumi ir iecerēti, kā arī nav saprotams kā pasākuma kopējais finansējums tiks sadalīts konkrētajām darbībām. Lūdzu papildināt ar skaidrojumiem pie katras no darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā pie risinājuma apraksta. Pasākumam turpmākajos 6 gados ir plānoti būtiski finansiālie resursi. Izstrādājot Ministru kabineta noteikumus nevajadzētu būt vairs neskaidrībām par to, kādi pasākumi, kādā veidā un termiņā ir īstenojami. Norādot, ka pasākums tiks īstenots noteiktos konceptuālajos virzienos, kam seko vispārīgi definētas tēmas un jautājumi, rada vēl lielākas bažas, ka iecerētās darbības nav pārdomātas, tās ir sadrumstalotas, fragmentāras un nav pārrunātas un saskaņotas ne ar Labklājības ministriju, kuras atbildībā ir ģimenes un bērnu politika un  vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšana un nediskriminācija, ne ar citām iesaistītajām nozaru ministrijām. 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā par risinājuma aprakstu lūdzam skaidrot, kā tieši pētījumu platformas izveide un padziļināta pētījumu veikšana varētu ietekmēt ģimenes psiholoģiskā un emocionālā stāvokļa uzlabošanos un stiprināt ģimenes lomu sabiedrībā. Tāpat lūdzam skaidrot, kā šī iecerētā pētījumu platforma papildinās jau esošo valsts pasūtīto pētījumu un publikāciju datu bāzi.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā par risinājuma aprakstu, lūdzam papildināt ar atsauci uz pētījumiem un datiem, kas pamato izteikto bažu par bērnu drošību un atbilstošu psiholoģisko klimatu ģimenē, saistībā ar laulību šķiršanu un vairāku partnerību skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt iespēju 3.12. apakšpunktu ievietot 3.2. līdz 3.4. apakšpunktā, tā kā šajos apakšpunktos tiek uzskaitīti bērni un viņu aprūpētāji, pēc kā seko iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām neveidot atsevišķu platformu, bet izskatīt iespēju pilnveidot esošo pētījumu un publikāciju datu bāzi. Vai arī anotācijā sniegt aprakstu, kāpēc nevar tik izmantot esošā datu bāze un kādā veidā tās nodrošināta informācijas apmaiņa starp šī divām platformām.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotāciju, jo nav saprotams, kādas prasmes tiek saistītas ar sabiedrības psiholoģisko un emocionālo stāvokli. "Visa pamatā, kā norāda iepriekš minētie dokumenti, ir psiholoģiskais un emocionālais stāvoklis sabiedrībā. Kā zināms, šīs prasmes tiek veidotas jau ģimenē.."
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atbalsta sistēmas izveide ģimenēm ar bērniem, kuri zaudējuši tuviniekus, norādīts, ka mērķa grupa ir bērni, kuri negadījumā vai slimības dēļ zaudējuši kādu no tuviniekiem. Tā kā bērnam emocionāli vienlīdz smagi var būt jebkādā veidā zaudēt tuvinieku, lūzu rast iespēju paplašināt mērķa grupu, dzēšot vārdus "negadījumā vai slimības dēļ".
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Vecāku lomas stiprināšana" ir norādīti dati par laulību šķiršanu un atkārtotām laulībām par 2020 un 2021.gadu. Lūdzu pievienot datus par 2022.gadu.
Piedāvātā redakcija
-