Atzinums

Projekta ID
22-TA-800
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā paredzēts papildināt likuma 59.pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
(4) Par vienošanos par sadarbību nepildīšanu, kā arī par zaudējumu atlīdzību iestādes, kuras pieder pie vienas publiskas personas, nevar celt prasību tiesā.
(5) Iestādes, kuras pieder pie dažādām publiskām personām, vienošanās par sadarbību tekstā var paredzēt strīda izskatīšanu tiesā, ja vienošanās par sadarbību priekšmets ir pārvaldes uzdevums, kas ietilpst atvasinātas publiskas personas autonomā kompetencē (5. panta otrā daļa). Ja tas nav paredzēts vienošanās par sadarbību vai normatīvajā aktā noteikts citādi, iestādes nevar celt prasību tiesā."

Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to kādā procesā un kādā kārtībā strīdi, kas izriet no iestāžu sadarbības ir risināmi tiesā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā ietvertais likuma 58.panta pirmās daļas 4.punkts  paredz noteikt vienošanās sadarbības termiņu, Valsts ieņēmumu dienests vērš uzmanību, ka sadarbības termiņu ne vienmēr var noteikt, jo sadarbības priekšmets - šajā gadījuma normatīvais akts - var būt uz nenoteiktu uzdevumu izpildes laiku. Līdz ar to vienošanās par sadarbību var būt spēkā līdz tam brīdīm, kamēr to nosaka tiesiskais pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā ietvetajā likuma 59.panta otrajā daļā nav saprotama vārda  "pienācīgi" būtība un jēga, jo šajā gadījumā ir nepieciešams skaidrojums vai kritēriji, atbilstoši kuriem jebkura veida vienošanās tiks izpildītas pilnībā. Līdz ar to piedāvājām svītrot vārdu "pienācīgi", aizstājot to ar atbilstošo terminu, kas būtu attiecināms uz vienošanas līguma nepildīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šobrīd Valsts pārvaldes iekārtas likuma 59.panta pirmā daļa paredz "Pirms starpresoru vienošanās parakstīšanas iestāde saskaņo projektu ar augstāku iestādi. Ja augstāka iestāde mēneša laikā no projekta nosūtīšanas dienas rakstveidā neatbild, vienošanās uzskatāma par saskaņotu."
Likumprojekta "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" 4.punktā ietvertā 58. un 59.panta redakcija vairs neparedz konkrētu termiņu kādā turpmāk augstākai iestādei būs nepieciešams saskaņot vienošanos par sadarbību.  Vēršam uzmanību, ka vienota termiņa, kādā augstākai iestādei būs jāsaskaņo vienošanos par sadarbību, nenoteikšana Valsts pārvaldes iekārtas likumā, neveicinās vienošanās projektu ātrāku saskaņošanu, bet gan radīs starp dažādām iestādēm nenoteiktību saskaņošanas termiņu ievērošanā, tostarp, gadījumos, kad vienošanos par sadarbību būs jāsaskaņo ar vairākām iestādēm. 
Tas pats attiecās arī par vienošanos par sadarbību saskaņošanas nepieciešamību, ja turpmāk tiek paredzēts, ka gan vienošanos par sadarbību saskaņošanas termiņus, gan saskaņošanas nepieciešamību augstākā iestāde noteiks savos iekšējos normatīvos aktos, tad  kā gan to varēs ievērot iestādes, kurām nebūs saistošas citas augstākas iestādes iekšējie normatīvie akti, bet saskaņošanas nepieciešamība būs.
Piemēram, Valsts ieņēmumu dienests sagatavos vienošanos par sadarbību ar Nodrošinājuma valsts aģentūru, šobrīd atbilstoši spēkā esošajam regulējumam minētā vienošanās būtu jāskaņo ar Finanšu ministriju un Iekšlietu ministriju. Ievērojot paredzēto nākotnes regulējumu, rodas jautājums, kā Valsts ieņēmumu dienestam būs zināms kādā termiņā un, vai vispār minētā vienošanās būs skaņojama ar Iekšlietu ministriju.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd sadarbības līgumi ar augstāku iestādi nav jāskaņo, piemēram, Valsts ieņēmumu dienestam ir noslēgti sadarbības līgumi ar katru Latvijas pašvaldību un citām iestādēm, kas šobrīd nebija jāskaņo ar Finanšu ministriju. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam likumprojekta "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" 4.punktā ietvertajā 58. un 59.panta redakcijā paredzēt vienošanās saskaņošanas termiņu un izvērtēt, vai nav nepieciešams Valsts pārvaldes iekārtas likumā tomēr noteikt arī vienošanos saskaņošanas nepieciešamību pēc iestādes tipa.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. No likumprojektā ietvertās likuma 59.panta pirmās daļas neizriet, vai ar augstāku iestādi vai amatpersonu saskaņo jau noslēgtu vienošanos par sadarbību vai vienošanās par sadarbību projektu pirms vienošanās parakstīšanas. Lūdzam precizēt redakciju, paredzot, ka vienošanās par sadarbību projekts ir saskaņojams,t.i., pirms vienošanās parakstīšanas.

2. Spēkā esošajā Valsts pērvaldes iekārtas likuma 59.panta pirmajā daļā paredzēts - Ja augstāka iestāde mēneša laikā no projekta nosūtīšanas dienas rakstveidā neatbild, vienošanās uzskatāma par saskaņotu.
Ar likumprojektu šādu nosacījumu paredzēts izslēgt. Termiņa nenoteikšana saskaņojuma sniegšanai var būtiski paildzināt vienošanās noslēgšanas procesu. Lūdzam ietvert likumprojektā nosacījumu, ja augstāka iestāde vai amatpersona mēneša laikā no projekta nosūtīšanas dienas rakstveidā neatbild, vienošanās uzskatāma par saskaņotu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Lūdzam papildināt pārejas noteikumus ar nosacījumu, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 60.pants "Vienošanās par sadarbību izbeigšanās" attiecināms arī uz starpresoru vienošanām, kas noslēgtas līdz 2023.gada 1.janvārim. Minētais pārejas noteikums nepieciešams, lai pēc likumprojekta spēkā stāšanās būtu iespējams izbeigt starpresoru vienošanās, kurās kā izbeigšanās nosacījums ir paredzēts, ka vienošanos var izbeigt Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētajos gadījumos.
2.Valsts ieņēmumu dienestam ir viena no lielākajām datu bāzēm, līdz ar to ir ļoti liels noslēgto sadarbības līgumu un starpresoru vienošanās skaits, kuras nepārtraukti tiek aktualizētas, veicot grozījumus, piemēram, saistībā ar normatīvo aktu izmaiņām, informācijas nodošanas kanālu izmaiņām u.tml. No likumprojekta secināms, ka starpresoru vienošanās un sadarbības līgumos, kas noslēgti līdz 2023.gada 1.janvārim, pēc likumprojekta spēkā stāšanās vairs nebūs iespējams veikt grozījumus, bet to vietā būs nepieciešams slēgt jaunas vienošanās par sadarbību. Lai nodrošinātu operatīvu normatīvo aktu izmaiņu ieviešanu un neuzliktu Valsts ieņēmumu dienestam nesamērīgu administratīvo slogu, lūdzam paredzēt, ka starpresoru vienošanās un sadarbības līgumi, kas noslēgti līdz 2023.gada 1.janvārim, arī pēc likumprojekta spēkā stāšanās ir grozāmi atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ja VID būs jāsniedz dati personu datu pārlūkošanas pakalpojumam, tad būs nepieciešams piešķirt papildus finanšu līdzekļus VID informācijas sistēmu pielāgošanai datu sagatavošanai un sniegšanai. Ņemot vēra, ka no likumprojekta redakcijas nav skaidrs, vai VID būs jāsniedz dati personu datu pārlūkošanas pakalpojumam un kāds ir šo datu saturs, apjoms un sniegšanas kārtība, nepieciešamo finanšu līdzekļu apjomu šobrīd noteikt nav iespējams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas daļas "Risinājuma apraksts"  sadaļu "Sadarbība starp publiskām institūcijām" ar informāciju, kas notiks ar starpresoru vienošanām un sadarbības līgumiem, kuri šobrīd jau ir noslēgti vai atrodās saskaņošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Risinājuma apraksta sadaļā "Sadarbība starp publiskām institūcijām" 1.punktā norādīts, ka likumprojektā ietvertās izmaiņas VPIL paredz: 1) atteikties no divu veidu dokumentu (starpresoru vienošanās un sadarbības līgums) institūtiem, aizstājot tos ar viena veida sadarbību regulējoša dokumenta veidu – vienošanās par sadarbību –, paredzot vienotas un mazāk birokrātiskas prasības tās sagatavošanai, saskaņošanas noteikumiem, izpildes noteikumiem un izbeigšanas noteikumiem.
Norādītais par birokrātisko prasību mazināšanu neatspoguļo faktisko situāciju, jo Valsts pērvaldes iekārtas likumā attiecībā uz sadarbības līgumiem šobrīd nav ietverta prasība, pirms parakstīšanas saskaņot projektu ar augstāku iestādi. Savukārt likumprojektā ir paredzēts visu vienošanos saskaņošanas pienākums ar augstāku iestādi. Līdz ar to, saskaņošanas pienākums netiek sašaurināts vai atcelts, bet gluži pretēji, tiek attiecināts uz plašāku vienošanos loku, tādējādi palielinot birokrātiskās prasības un būtiski paildzinot to sarbības līgumu noslēgšanai petērējamo laiku, kas paredzēti Valsts pārvaldes iekārtas likuma 61.pantā. Valsts ieņēmumu dienestam ir ļoti liels skaits noslēgtu sadarbības līgumu, tajā skaitā ar Latvijas pašvaldībām un dažādu nozaru asociācijām.
Lūdzam precizēt anotāciju, svītrojot vārdus "un mazāk birokrātiskas", kā arī papildinot ar aprakstu par likumprojekta 4.pantā ietvertā likuma 59.panta pirmajā daļā paredzēto augstākas iestādes vai amatpersonas rīcības brīvību noteikt, ka šāda saskaņošana nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju punktu precizēt nevis izslēgt, ņemot vērā aspektu, ka  likumprojektā ar vienošanos par sadarbību paredzēts aizstāt gan starpresoru vienošanās gan sadarbības līgumus, kas spēkā esošajā Valsts pārvaldes iekārtas likuma 12.panta redakcijā ir norādīti kā viens no publisko tiesību līgumu veidiem valsts pārvaldes jomā. Turklāt atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām likuma punktus izslēdz, nevis svītro.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
1. Lūdzam precizēt punkta redakciju, jo no tās viennozīmīgi nav saprotams vai vienošanās par sadarbību uzskatāma par izbeigtu pamatojoties uz augstākas iestādes pieprasījumu vai arī, saņemot šādu pieprasījumu, iestāde veic papildu darbības vienošanās par sadarbību izbeigšanai, piemēram, nosūta Valsts pārvaldes iekārtas likuma 60.panta 3.punktā paredzēto uzteikumu.

2. Lūdzam izvērtēt vai punktu nav nepieciešams papildināt aiz vārdiem "augstāka iestāde" ar vārdiem "vai augstāka amatpersona", ņemot vērā to, ka likumprojektā ietvertajā 59.panta pirmās daļas redakcijā paredzēta vienošanās saskaņošana ar augstāku iestādi vai amatpersonu.   
Piedāvātā redakcija
-