Atzinums

Projekta ID
22-TA-3234
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
01.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzu  3.4.2 uzdevumam "Atbalstīt ar latviešu vēsturiskajām zemēm un kultūrtelpām saistītu brīvpieejas resursu un rīku veidošanu." kā galveno atbildīgo noteikt KM, kura ir atbildīga par kultūras mākoni, un kuras pārziņā ir KIS ar attiecīgu finansējumu
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzu svītrot 3.2.2 uzdevumu "Sniegt atbalstu fundamentālajiem un lietišķajiem pētījumiem, kas saistīti ar latviešu vēsturisko zemju un kultūrtelpu tematiku."
FLPP finansējums tiek sadalīts objektīvā konkursā ar neatkarīgiem vērtētājiem, un nekādu atbalstu IZM nevar sniegt.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Sadaļā  "Pasākumi mērķa sasniegšanai" 3.1.3.punktā papildināt latgaliešu rakstu valodas un lībiešu valodas apguves pieejamību arī interešu izglītībā. Pie darbības rādītāja svītrot "un "Latgaliešu rakstu valoda"", jo pamatizglītības mācību priekšmeta  Latgaliešu rakstu valoda programmas paraugs 1.-9.klasei un vispārējās vidējās izglītības specializētā kursa Latgaliešu rakstu valoda programmas paraugs jau skolotājiem ir pieejams.Tādējādi ir jāizstrādā tikai viens mācību priekšmeta "Lībiešu valoda" programmas paraugs.  
Tā kā rezultatīvajā rādītājā ir plānota tikai programmas parauga izstrāde, tad ir nepieciešams norādīt, kādas būs latgaliešu rakstu valodas un lībiešu valodas pieejamības iespējas izglītības iestādēs.
Piedāvātā redakcija
3.1.3. punktu izteikt šādā redakcijā: "Nodrošināt latgaliešu rakstu valodas un lībiešu valodas apguves pieejamību vispārējās izglītības procesā fakultatīvajās nodarbībās un interešu izglītībā.
3.1.3. punkta darbības rādītāju izteikt šādā redakcijā: "Izstrādāts mācību priekšmeta "Lībiešu valoda" programmas paraugs īstenošanai fakultatīvajās nodarbībās un interešu izglītībā."
3.1.3.punkta rezultatīvo rādītāju  izteikt šādā redakcijā: "Izstrādāts 1 programmas paraugs; 40 izglītības iestādēs nodrošināta latgaliešu rakstu valodas un lībiešu valodas pieejamība."
4.
Plāna projekts
Iebildums
Sadaļas "Pasākumi mērķa sasniegšanai" 3.1.2.punktā (22.lp.) svītrot teikuma pirmo daļu, jo pasākuma būtība un rezultatīvais rādītājs ir nodrošināt pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi topošajiem novadu macības pedagogiem;
 
Piedāvātā redakcija
3.1.2.punktu izteikt šādā redakcija: "Nodrošināt profesionālās kompetences pilnveidi topošajiem novadu mācības pedagogiem, lai sekmētu novadu mācības īstenošanu izglītības iestādēs"
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Par „Latviešu vēsturisko zemju un kultūrtelpu attīstības plānu 2022.—2027. gadam”
„Latvijas vēsturisko zemju likuma” mērķi ir skaidri noteikti un saistīti ar kultūrvēsturisko novadu vides un kultūrtelpas saglabāšanu ‒ gan katra novada attīstības, gan vienotas valsts attīstības nolūkā.
Tā kā kultūra un vienota kultūrtelpa ir kopā pastāvēšanas veids, vēsturisko novadu kultūrvērtības rada kopīgo valsts un sabiedrības identitāti. Likums ir kultūrpolitiskās jomas dokuments, un tas ir cieši saistīts ar citiem šīs jomas politikas rīcības dokumentiem.
Pastarpināti iezīmēts uzdevums nodrošināt atbalstu vēsturisko zemju sociālekonomiskajai attīstībai, kas gan, šķiet, „Latviešu vēsturisko zemju un kultūrtelpu attīstības plānā 2022.—2027. gadam” aprobežojas ar pašvaldību plānošanas dokumentu (t. sk. teritoriālo plānojumu) un stratēģiju saskaņošanu ar Likumā ietvertajām prasībām. Tomēr novadu attīstības problēma nav tik daudz kultūrvides sakārtotība vai nesakārtotība, tas vispirms ir ekonomiskās nevienlīdzības jautājums.
Pasākuma plānā izcelta gan izglītības sistēmas loma novadu vēstures, kultūras utt. apguvē (augstākajā izglītībā, vispārējā izglītībā, pedagogu tālākizglītībā un profesionālās kompetences pilnveidē utt.), gan sabiedrību izglītojošās funkcijas un valodas teritoriālo variantu lietojuma paplašināšanas nozīme (mediju jomā, izglītojoši informatīvo materiālu izstrādē, novadu kultūrvidē). Daudz izglītojoši informatīvu pasākumu paredzēts piedāvāt valsts sektorā nodarbinātajiem, pašvaldību darbiniekiem, nevalstisko organizāciju biedriem, kultūras nozarē strādājošajiem.
Tiek turpināts un paplašināts Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.—2027. gadam „Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” un Valsts valodas politikas pamatnostādnēs 2021.—2027. gadam iezīmētais, norādot nepieciešamo papildfinansējumu.
8. lpp. ir norāde uz Likuma pārnozaru raksturu – būtu ieteicams izmantot jēdzienu „starpnozaru”, kas precīzāk atspoguļo gan Likuma, gan Attīstības plāna nozīmi.
Attīstības plānā tiek lietots jēdziens „valodas paveidi”, ar to domājot latviešu valodas vēsturiskos un/vai teritoriālos paveidus, kas būtu precīzāks apzīmējums (visticamāk, nav domāts iekļaut dažādus citus literārās un neliterārās valodas paveidus). Galvenais akcents objektīvu iemeslu dēļ likts uz latgaliešu rakstu valodas un lībiešu valodas lietojuma un attīstības jautājumiem, kas lielā mērā ir Likuma un tā Attīstības plāna izstrādes centrā.
Būtu pārdomājams 1. un 2. rīcības virziena formulējums vai arī šo virzienu pasākumu iekļaušana 3. un 4. rīcības virzienā.
„Sabiedrības izpratnes par Likuma un tā mērķiem uzlabošana”.
„Nozaru politiku pilnveidošana un horizotālās sadarbības attīstīšana”.
Likumi tiek pieņemti noteikti mērķu sasniegšanai, līdz ar to sabiedrībai būtu jāskaidro nevis tas, kāpēc Likums ir pieņemts, bet gan jārunā par to, kā likuma mērķu sasniegšanā iesaistīt sabiedrību un panākt sabiedrības izpratni par novadu kultūras vērtību valstiski vienojošo lomu. Resp., kā panākt sabiedrības iesaisti novadu kultūrtelpas attīstībā.

Tā kā Likumam ir starpnozaru (dominē kultūras un izglītības joma), nevis pārnozaru raksturs, precīzāk būtu runāt par nozaru politiku saskaņošanu (arī tādā aspektā, lai pasākumi un darbības rezultāti netiktu dublēti dažādu politiku rīcības dokumentos) un sadarbības attīstīšanu.
Rosinājums pārskatīt rīcības virzienu formulējumus un/vai pasākumu iekļaušanu citos virzienos uzskatāms tikai par ieteikumu dokumenta pilveidei.
Lūgums precizēt 3.4.2. pasākuma līdzizpildītājus, norādot LVA un LU LaVI (Latviešu valodas institūts).
Attīstības plānā norādītie mērķi sasniedzami, saņemot norādīto papildfinansējumu.
Neraugoties uz norādītajiem ieteikumiem, Attīstības plāns izstrādāts pārdomāti, cenšoties izvairīties no nevajadzīgas dažādu rīcībpolitikas dokumentu pasākumu dublēšanas un piedāvājot valodas un izglītības politikā ietverto pasākumu tālāku attīstību un plnveidi.
Piedāvātā redakcija
-