Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
01.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums izteikt MK noteikumu 4.punktu sekojošā redakcijā vai arī sniegt skaidrojumu anotācijā, ka apbūves tiesību līguma kā valdījumu apliecinoša dokumenta reģistrēšana zemesgrāmatā atzīmes veidā ir atbilstoša MK noteikumu 4.punkta prasībām. Būtu svarīgi paredzēt, ka iesniegumu par atļaujas saņemšanu var iesniegt ne tikai tad, kad apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta zemesgrāmatā, bet arī tad, ja apbūves tiesību līgums kā valdījumu apliecinošs dokuments atzīmes veidā tiek reģistrēts zemesgrāmatā. Ja šāda atruna netiek ietverta, neviens, kas pieteiksies uz LVM rīkotajām apbūves tiesības izsolēm, nevarēs pieprasīt atļauju ātrāk kā būvniecības posmā. Tas savukārt ir neiespējami, jo apbūves tiesīgais nespēs izpildīt/noslēgt inženierizpētes un projektēšanas posmu bez atļaujas, jo tās nesaņemšana liedz turpināt procesu, t.sk. saņemt tehniskās prasības no sistēmas operatora. Turklāt, prasība apbūves tiesību ierakstīt zemesgrāmatā, tādējādi nodibinot no apbūves tiesības izrietošo lietu tiesību jau inženierizpētes vai projektēšanas stadijā, nav samērīga, jo šajā stadijā var atklāties, ka būvniecības ieceri nemaz nevarēs realizēt, kā rezultātā būs nelietderīgi un nepamatoti nodibināta apbūves tiesība, kas Civillikuma izpratnē ir tiesība celt un lietot uz sveša zemes gabala nedzīvojamu ēku vai inženierbūvi kā īpašniekam šīs tiesības spēkā esamības laikā.
Piedāvātā redakcija
4.Pirms iesnieguma iesniegšanas iesniedzējam ir jābūt spēkā esošam apbūves tiesības līgumam, kas atzīmes veidā ierakstīts zemesgrāmatā vai  zemesgrāmatā nostiprināta apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, kurā plānots ieviest jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu vai palielināt esošo elektroenerģijas ražošanas jaudu, ja attiecīgais nekustamais īpašums nav iesniedzēja īpašumā vai viņa valdījuma tiesības nav ierakstītas zemesgrāmatā. Apbūves tiesības termiņš nevar būt mazāks par izsniedzamās atļaujas derīguma termiņu
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt MK noteikumu 14.punktu ar sekojošā redakcijā vai arī izteikt šo teikumu kā atsevišķu MK noteikumu normu uzreiz aiz 14.punkta.Šāds papildinājums būtu būtisks, lai sniegtu skaidru norādi, ka saules elektrostacijām izsniegtās atļaujas netiks pilnībā konvertētas par vēja elektrostaciju jaudām. Pēc būtības šāds papildinājums atbilst KEM prezentētajai idejai saskaņošanas sanāksmē, kas nepieļauj atļauju transformēšanu, taču piedāvātajā redakcijā tas īsti nenolasās. Šādas normas papildināšana pilnībā saskan ar MK noteikumos ietverto hibrīdatļauju proporcionalitātes principu.
Piedāvātā redakcija
"Ja hibrīdatļauja tiek izsniegta pievienojot citu elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu papildus sākotnējā atļaujā noteiktajam elektroenerģijas ražošanas veidam, pievienojamās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jauda nevar pārsniegt sākotnējā atļaujā ietvertās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudu."
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izteikt MK noteikumu 23.punktu sekojošā redakcijā. Šis punkts ir palicis tādā pašā redakcijā, kāds tas bija iepriekšējos MK noteikumos, neņemot vērā faktu, ka šobrīd noteikumi paredz arī hibrīdatļaujas. Tāpēc šis punkts būtu papildināms ar normu, kas nosaka, ka arī hibrīdatļauju gadījumā pastāv iespēja atļaujas ieviešanu veikt pa daļām, taču tādā gadījumā ir obligāti jāievēro proporcionalitātes princips.
Piedāvātā redakcija
23. Ja elektroenerģijas ražošanas jauda ieviesta vai palielināta mazākā apjomā, ievērojot noteikto proporciju hībrīdatļauju gadījumā, nekā norādīts biroja izsniegtajā atļaujā, elektroenerģijas ražošanas jaudas turpmākai palielināšanai jāsaņem jauna biroja atļauja.
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotāciju ar skaidrojumu par iespējamo hibrīdatļauju ieviešanas gaitu, īpaši izdalot tos gadījumus, kad hibrīdatļauja tiek izdota uz esošas atļaujas pamata, pievienojot tai papildus citu elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu. Šāds papildinājums novērstu gadījumus, kad hibrīdatļauju gadījumā tiek ieviesta tikai daļa no atļaujas un atļaujas turētājs izvairās no proporcionalitātes principa ievērošanas, proti, jaudas ir jāievieš vienlaikus jebkurā jaudu ieviešanas stadijā.



 
Piedāvātā redakcija
Papildināt tekstu: "Lai nodrošinātu elektroenerģijas sistēmas drošību, tās darbības noteiktību un prognozējamību hibrīda projekta īstenošanas gadījumos, noteikumu projektā noteikts regulējums hibrīdatļaujas saņemšanai un tās nosacījumu izpildei. Noteikumu projektā iekļauts nosacījums, kas ir specifisks tikai hibrīdatļaujai, ka iesniedzējs iesniegumā deklarē atšķirīgo elektroenerģijas ražošanas iekārtu veidu jaudu megavatos (MW) un to proporciju procentos. Attiecīgi, hibrīda projekta ieviešanas gaitā šī proporcija hibrīdatļaujas turētājam ir jāievēro, tas ir, viena elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida jaudas samazinātas ieviešanas gadījumā otra elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida ieviešamā jauda proporcionāli tiek samazināta. Šis apsvērums elektroenerģijas sistēmas operatoram ir būtisks attiecībā uz elektroenerģijas sistēmas attīstības un jaunu pieslēgumu plānošanu. Proti, rezervētās jaudas neieviešanas gadījumā sistēmas operatora aprēķini par jaudas ieviešanu var izrādīties kļūdaini, izbūvētās elektrostacijas jaudas ģenerācijas profils var būt neatbilstošs rezervētās jaudas profilam.
Atbilstoši minētajām situācijām noteikumu projektā ir noteikts šāds regulējums:
1. situācijā, kad projekta plānošanas stadijā atļaujas turētājam ir atļauja un spēkā esošas sistēmas operatora tehniskās prasības vienam elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidam un attiecīgi noteiktās jaudas apjomam rezervēta sistēmas jauda, taču atļaujas turētājs viena pieslēguma ietvaros ir plānojis ieviest vēl vienu (vai vairākus) elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu, par kuru atļauja vēl nav saņemta, tam būs nepieciešams saņemt hibrīdatļauju, kurā tiks apvienoti sākotnējās atļaujas nosacījumi, ietverti nosacījumi uz papildināmo elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu, kā arī ietverti hibrīdatļaujas iepriekš minēti nosacījumi par elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu jaudas proporciju. Šajā gadījumā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 87. panta pirmās daļas 1. punktu atļaujas turētājs vērsīsies birojā ar iesniegumu hibrīdatļaujas saņemšanai, jo ir mainījušies lietas faktiskie apstākļi, proti, viena elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida vietā viena pieslēguma ietvaros tiek ieviesti divi vai vairāki elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidi;"
Sekojošā redakcijā:
1. situācijā, kad projekta plānošanas stadijā atļaujas turētājam ir atļauja un spēkā esošas sistēmas operatora tehniskās prasības vienam elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidam un attiecīgi noteiktās jaudas apjomam rezervēta sistēmas jauda, taču atļaujas turētājs viena pieslēguma ietvaros ir plānojis ieviest vēl vienu (vai vairākus) elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu, par kuru atļauja vēl nav saņemta, tam būs nepieciešams saņemt hibrīdatļauju, kurā tiks apvienoti sākotnējās atļaujas nosacījumi, ietverti nosacījumi uz papildināmo elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu, kā arī ietverti hibrīdatļaujas iepriekš minēti nosacījumi par elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidu jaudas proporciju, kuras maksimālais slieksnies ir 1:1, proti, pievienojamās elektroenerģijas ražošanas iekārtas (-u) jauda nevar pārsniegt sākotnējā atļaujā ietvertās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudu. Ja sistēmas operatora tehniskajās prasībās ir noteikta mazāka elektroenerģijas ražošanas iekārtu jauda nekā sākotnējā atļaujā, tad maksimālās hibrīdatļaujas jaudas proporcijas slieksnis ir nosakāms atbilstoši tehniskajos noteikumos noteiktajai jaudai. Šajā situācijā ir būtiski uzsvērt, ka proporcionalitātes princips ir ievērojams visā elektroenerģijas ražošanas jaudu ieviešanas procesā, tajā skaitā ieviešot jaudas pa daļām vai kārtām. Šāds risinājums neliedz iespēju saņemt hibrīdatļauju, pamatojoties uz jau esošo atļauju, taču novērš situācijas, kad atļaujas turētājs pēc būtības izmanto sākotnējo atļauju nevis, lai ieviestu sākotnējā atļaujā norādīto elektroenerģijas ražošanas iekārtu, bet gan ieviestu pievienoto elektroenerģijas ražošanas iekārtu (-as) un tādējādi izvairās no šajos noteikumos noteiktās vispārējās tiesiskās kārtības, kādā tiek saņemtas atļaujas par jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanu. Šajā gadījumā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 87. panta pirmās daļas 1. punktu atļaujas turētājs vērsīsies birojā ar iesniegumu hibrīdatļaujas saņemšanai, jo ir mainījušies lietas faktiskie apstākļi, proti, viena elektroenerģijas ražošanas iekārtas veida vietā viena pieslēguma ietvaros tiek ieviesti divi vai vairāki elektroenerģijas ražošanas iekārtas veidi;