Atzinums

Projekta ID
21-TA-183
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Aizstāt likumprojekta 26.pantā piedāvātajā 296.panta trešajā daļā vārdus "ja šā likuma 162. panta pirmajā daļā minēts administratīvais pārkāpums izdarīts ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā reģistrējamu transportlīdzekli" ar vārdiem "lai nodrošinātu informācijas, kas saistīta ar administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 162.panta pirmajā daļā minētajiem pārkāpumiem, apstrādi."
Norādām, ka patlaban likumprojekta 26.pantā piedāvātajā 296.panta trešās daļas redakcijā ietvertā vārdkopa "administratīvais pārkāpums izdarīts ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā reģistrējamu transportlīdzekli" būtiski sašaurina šīs tiesību normas tvērumu. Proti, no tās var secināt, ka Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs administratīvā pārkāpuma procesā būs izmantojams vien tādas informācijas par administratīvajiem pārkāpumiem apstrādei, kas izdarīti tikai ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā reģistrējamu transportlīdzekli (citiem vārdiem - kas izdarīti tikai ar Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem). Iekšlietu ministrijas ieskatā likumprojekta 26.pantā piedāvātā 296.panta trešās daļas redakcija nepamatoti izslēdz iespēju Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā apstrādāt arī informāciju par administratīvajiem pārkāpumiem, kas izdarīti ar ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem.
Vēršam uzmanību, ka jau šobrīd Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiek apstrādāta informāciju par administratīvajiem pārkāpumiem, kas izdarīti ar Eiropas Savienības dalībvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem. Piekļuve minēto dalībvalstu transportlīdzekļu reģistru datiem tiek nodrošināta, izmantojot Eiropas transportlīdzekļu un vadītāja apliecību informācijas sistēmu (EUCARIS). Savukārt, stājoties spēkā Satiksmes ministrijas virzītā likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (23-TA-1389) regulējumam, Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā paredzēts apstrādāt arī informāciju par administratīvajiem pārkāpumiem, kas izdarīti ar trešajās valstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem, kuru izmantošana ceļu satiksmē Latvijā noteiktā kārtībā būs deklarējama Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Līdz ar to nepieciešams attiecīgi precizēt likumprojekta 26.pantā piedāvāto 296.panta trešās daļas regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aizstāt likumprojekta 2.pantā piedāvātajā 34.panta pirmajā daļā vārdus "kurai ar administratīvā pārkāpuma procesā veicamu rīcību nodarīts kaitējums" ar vārdiem "kurai administratīvā pārkāpuma procesā nodarīts kaitējums", tādējādi salāgojot šīs tiesību normas redakciju ar likumprojekta 23.pantā piedāvāto 252.1panta pirmās daļas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt likumprojekta 5.pantu ar jaunu daļu, paredzot grozījumu izdarīšanu Administratīvās atbildības likuma 81.pantā attiecībā uz dokumentu paziņošanu uz ārvalstīm.
Vēršam uzmanību uz ievērojamo lēmumu īpatsvaru, kas, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2015/413 (2015.gada 11.marts), ar ko veicina pārrobežu informācijas apmaiņu par ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpumiem, noteiktajām procedūrām, tiek nosūtīts uz Eiropas Savienības dalībvalstīm un citām ārvalstīm, tādējādi radot Valsts policijai būtiskas izmaksas par pasta pakalpojumiem. Līdz ar to Iekšlietu ministrijas ieskatā attiecībā uz Administratīvās atbildības likuma 162.panta pirmajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem būtu nepieciešama atkāpe no Paziņošanas likuma 10.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktā dokumentu paziņošanas veida, kas paredz, ka dokumenti uz ārvalstīm nosūtāmi ierakstītā pasta sūtījumā ar paziņojumu par sūtījuma izsniegšanu. Piemēram, 2023.gadā kopumā uz minētajām ārvalstīm nosūtīti 80 355 lēmumi par soda piemērošanu Administratīvās atbildības likuma 162.panta pirmajā daļā minētajām personām. Nākotnē nosūtāmo lēmumu par sodu īpatsvars varētu tikai pieaugt, jo plānota vairāku projektu īstenošana: vidējā kustības ātruma kontroles iekārtu skaita palielināšana uz Latvijas ceļiem, pārrobežu sodu apmaiņa ar ES dalībvalstīm par autoceļu lietošanas nodevas samaksas pārkāpumiem u.c. Visi lēmumi par sodu ārvalstīs reģistrēto transportlīdzekļu īpašniekiem (turētājiem) tiek nosūtīti pa pastu uz Eiropas Transportlīdzekļu un vadītāju apliecību informācijas sistēmā (EUCARIS) norādīto adresi. Ierakstītā pasta sūtījuma ar paziņojumu par sūtījuma izsniegšanu izmaksas aptuveni par 60 % pārsniedz vienkāršā pasta sūtījuma izmaksas (piemēram, lēmuma par sodu nosūtīšana uz Lietuvu parastā pasta sūtījumā izmaksā 1,71 euro, bet ierakstītā – 4,28 euro).
Ievērojot minēto, kā arī to, ka saskaņā ar Paziņošanas likuma 8.pantā noteikto Latvijas teritorijā ir pieļaujama dokumentu paziņošana parastā pasta sūtījumā (ko Valsts policija arī izmanto gadījumos, ja nav iespējams izmantot elektronisko dokumentu paziņošanas veidu) un dokumentu paziņošana ir administratīvā pārkāpuma procesa neatņemama sastāvdaļa, nepieciešams Administratīvās atbildības likuma 81.pantā noteikt izņēmumu attiecībā uz Paziņošanas likuma 10.panta pirmās daļas 2.punkta regulējumu, paredzot dokumentu nosūtīšanu arī ārpus Latvijas robežām ar vienkāršu pasta sūtījumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta 19.panta ievaddaļu, ņemot vērā to, ka pēc būtības ar piedāvātajiem grozījumiem citā redakcijā tiek izteikts ne vien spēkā esošais 220.panta trešās daļas trešais un ceturtais teikums, bet 220.panta trešā daļa tiek papildināta arī ar jaunu piekto teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izslēgt likumprojekta 19.pantā piedāvāto 220.panta trešās daļas ceturto teikumu, kas paredz atrunu par to, ka personas paraksts par paziņošanu nav nepieciešams, jo spēkā esošajā Administratīvās atbildības likuma regulējumā ir noteikti visi tie gadījumi, kad obligāti ir nepieciešams personas paraksts, bet ne gadījumi, kad tas nav nepieciešams. Proti, ja attiecīgajās tiesību normās nav noteikta tieša prasība pēc personas paraksta, tad tāds arī nav nepieciešams. Tādējādi nav nepieciešamības tiesību normās ietvert vēl papildu atrunu par to, ka konkrētajā gadījumā personas paraksts nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta 26.pantā piedāvāto 307.panta regulējumu, ietverot tajā nepārprotamu norādi par to, ka minētais regulējums attiecināms uz automatizēti pieņemtiem lēmumiem. Šobrīd to secināt var tikai netiešā veidā, ņemot vērā, ka piedāvātais 307.panta regulējums ir ietverts jaunajā 42.nodaļā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aizstāt likumprojekta 26.pantā piedāvātajā 302.panta ceturtajā daļā vārdu "attiekties" ar vārdu "atteikties".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt likumprojekta 26.pantā piedāvāto 300.panta pirmo daļu pirms vārda "pārvērš" ar vārdiem "informācijas sistēmā".
Piedāvātā redakcija
-