Atzinums

Projekta ID
25-TA-496
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 18.punktā un 20.3. apakšpunktā noteikto  projekta dzīves cikla termiņu un infrastruktūras īpašumtiesību saglabāšanas termiņu, t.i., 30 gadi, lūdzam anotācijas ietvaros skaidrot par minētā regulējuma uzraudzību, un no kādiem līdzekļiem tā tiks segta, ņemot vērā Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības ierobežoto pieejamību. Tāpat lūdzam anotācijā skaidrot, no kuriem normatīvajiem aktiem grāmatvedības jomā šāds dzīves cikla termiņš izriet.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai no noteikumu projekta būtu skaidrs, kādas atbalstāmās darbības projektā ir plānotas attiecībā uz dūņu apstrādi un pārstrādi, ņemot vērā noteikumu projekta 24.3. un 26.4. apakšpunktos noteikto, lūdzam anotācijā atbilstoši to skaidrot, tādējādi nodrošinot pārliecību, ka atbalsts netiks sniegts darbībām, kuras veic saimnieciskās darbības veicēji un kuras jāiepērk normālos tirgus apstākļos. Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas izdotajiem tiesību aktiem nav pamatoti noteikt īpašu vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas pienākumu darbībai, ko sniedz uzņēmumi, kas darbojas normālos tirgus apstākļos. Līdz ar to Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai var piemērot tikai tādā gadījumā, ja attiecīgajā jomā pastāv tirgus nepilnība.
Papildus lūdzam anotācijā skaidrot vai noteikumu projekta 23.2. apakšpunktā plānotās darbības (notekūdeņu dūņu apstrādes iekārtu izveide, pārbūve vai atjaunošana, pamatojot siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu) ietilpst pilnvarojuma līguma par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu tvērumā un vai notekūdeņu dūņu apstrādes iekārtas ir nepieciešamas, lai veiktu pilnvarojuma līgumā par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu noteiktās darbības.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācija ietvaros skaidrot,  kā interpretējamas noteikumu projekta 32.4. apakšpunktā noteiktās "citas papildu izmaksas".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 32.4. apakšpunktu tā, lai uz projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksām, ko finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, nodrošinātu piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma normu ievērošanu. Skaidrojam, ka, ja atbalsts tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts, piemērojot Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tad gadījumā, ja sadārdzinājums tiek segts no līdzekļiem, kas ir publiskie līdzekļi, arī uz sadārdzinājumu jāattiecina piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi. Savukārt, ja "savi līdzekļi" ir ieņēmumi no saimnieciskās darbības vai citi privātie resursi, tad komercdarbības atbalsta regulējums jāpiemēro nebūtu. Ņemot vērā to, ka no noteikumu projekta nav skaidrs, ko ietver jēdziens "savi līdzekļi", aicinām papildināt punktu ar tekstu: "nodrošinot piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējuma normu ievērošanu". 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 32.10. apakšpunktu apvienot ar noteikumu projekta 32.9.apakšpunktu, vai arī, ja minēto punktu ir nepieciešams saglabāt, tad skaidrai izpratnei lūdzam noteikumu projekta 32.10. apakšpunktā norādīt investīciju ilgtspējas termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par pārkompensācijas kontroli - kā atbalsta sniedzējs pārbaudīs noteikumu projekta 16. punktā noteikto pienākumu finansējuma saņēmējam iesniegt pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, kam jābūt norādītam pilnvarojuma aktā un kā praksē jānodrošina pārkompensācijas kontrole.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
 
Piedāvātā redakcija
Pārkompensācijas uzraudzību veic pilnvarojuma uzlicējs un, lai pilnvarojuma uzlicējs varētu kvalitatīvi novērst pārkompensācijas riskus un izpildīt pienākumu par pārkompensācijas uzraudzību, pilnvarojuma aktā ir iekļauts nosacījums, ka pilnvarojuma uzlicējs veic regulāras pārbaudes vai nodrošina, ka tās tiek veiktas, vismaz ik pēc trīs gadiem sabiedrisko pakalpojumu līguma darbības laikā un tā beigās, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, kas nosaka atlīdzības maksājumu/kompensāciju aprēķināšanas un piešķiršanas kārtību, kritērijus un nosacījumus, kā arī pārkompensācijas kontroles kārtību. Minētais pārkompensācijas uzraudzības mehānisms tiek izvērtēts projekta iesnieguma vērtēšanas procesā.
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar demarkāciju un/vai sinerģijas iespējām ar INTEREG un LIFE programmām, ka arī ar citiem atbalsta instrumentiem.
 
Piedāvātā redakcija
-