Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
51.1. energoapgādes komersants par lietotājiem piegādāto elektroenerģiju, dabasgāzi un centralizēto siltumenerģiju līdz kārtējā kalendāra mēneša 25. datumam elektroniski iesniedz birojam šādu informāciju par iepriekšējā mēnesī piemēroto atbalstu par patērēto elektroenerģiju, dabasgāzi vai centralizēto siltumenerģiju:
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa paredz, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, tostarp, elektroniski. Tātad likums paredz iespējas privātpersonai dažādos veidos vērsties iestādē, neierobežojot to tikai ar elektronisku veidu. Ievērojot minēto, iesnieguma iesniegšanu vai dokumentu apriti vienā konkrētā veidā (tikai elektroniski) var noteikt tikai speciālajā likumā iepretim Administratīvā procesa likuma regulējumam. Ņemot vērā to, ka Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likumā nav paredzēts, ka dokumentu aprite notiek tikai elektroniski, lūdzam projekta 51.1. apakšpunkta ievaddaļā un projekta 51.2. un 51.3. apakšpunktā svītrot vārdu "elektroniski".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
54. Ja birojs konstatē energoapgādes komersantam nepamatoti izmaksātu kompensāciju, tas pieņem lēmumu par nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu un informē par to energoapgādes komersantu.
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 70. panta otrā daļa paredz, ka administratīvo aktu adresātam paziņo Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Projekta 54. punkts paredz, ka tiek pieņemts lēmums par nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu un par to tiek informēts energoapgādes komersants. Ievērojot minēto, lūdzam projekta 54. punktā paredzēt, ka lēmums energoapgādes komersantam tiek paziņots, nevis tas par to tiek informēts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
95. Izmaksas, kas elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram, dabasgāzes sadales sistēmas operators un siltumapgādes sistēmas operatoriem ir radušās Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likumā un šo noteikumu ietvaros noteiktā pienākuma izpildei, ir uzskatāmas kā pamatotās izmaksas likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" izpratnē.
Iebildums
Atkārtoti lūdzam norādīt, no kuras Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma normas, kas ir projekta izdošanas tiesiskajā pamatā, izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 95. punktā ietverto regulējumu. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā var ietvert tikai to regulējumu, kuru Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt. Šajā gadījumā iebildums ir par to, vai Ministru kabinets ir pilnvarots šādu regulējumu noteikt projektā, nevis par to, vai konkrēto izmaksu ietveršana sistēmas pakalpojumu izmaksās ir atbilstoša.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
13. Atbalsts maksas samazinājumam tiek noteikts atbilstoši šo noteikumu 6.7., 8., 9. un 10. punktā noteiktajiem atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņiem un Eiropas Savienības Padomes apstiprinātās vispārējās izņēmuma klauzulas vai valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97.
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam redakcionāli precizēt vai svītrot projekta 13. punktu. Norādām, ka atbalsta mērķis nav vispārējās izņēmuma klauzulas vai valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšana, bet minētā aktivizēšana var notikt, iestājoties Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulā (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 norādītajiem apstākļiem.
Piedāvātā redakcija
"13. Atbalsts maksas samazinājumam tiek noteikts atbilstoši šo noteikumu 6., 7., 8., 9. un 10. punktā noteiktajiem atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņiem, ja iestājas priekšnoteikumi Eiropas Savienības Padomes apstiprinātās vispārējās izņēmuma klauzulas vai valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97."
5.
Noteikumu projekts
14. Finanšu ministrija izvērtē, cik lielā mērā šo noteikumu 6.7., 8., 9.  un 10. punktā noteikto atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, un nepieciešamības gadījumā veic tehniskās konsultācijas ar Eiropas Komisiju. Ja Finanšu ministrija atzīst, ka šo noteikumu 6.7., 8., 9. un 10. punktā noteikto atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, Finanšu ministrija nodrošina pieprasījuma par valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu iesniegšanu Eiropas Komisijā.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un projekta 14. un 15. punktā paredzēt kārtību, kādā iesniedzams pieprasījums arī vispārējās izņēmuma klauzulas aktivizēšanai, kā arī sekas minētās klauzulas aktivizēšanai, vai alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
14. Finanšu ministrija izvērtē, cik lielā mērā šo noteikumu 6.7., 8., 9.  un 10. punktā noteikto atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, un nepieciešamības gadījumā veic tehniskās konsultācijas ar Eiropas Komisiju. Ja Finanšu ministrija atzīst, ka šo noteikumu 6.7., 8., 9. un 10. punktā noteikto atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt valsts izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, Finanšu ministrija nodrošina pieprasījuma par valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu iesniegšanu Eiropas Komisijā.
Priekšlikums
Saistībā ar izziņas 44. punktā ietverto iebildumu atkārtoti lūdzam anotācijā skaidrot, kā izņēmuma klauzulas aktivizēšana ietekmē atbalsta saņēmējus (tostarp, kā informācija par aktivizēšanu vai pieprasījuma noraidīšanu tiek darīta zināma atbalsta saņēmējiem, vai tā tiek publicēta u.tml.), nepieciešamības gadījumā precizējot projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
59. Birojam ir tiesības pieprasīt no lietotāja, kura  objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, informāciju par mājsaimniecības lietotāju elektroenerģijas, dabasgāzes un siltumapgādes patēriņu, mājsaimniecības lietotājiem piemēroto elektroenerģijas, dabasgāzes un siltumapgādes cenu un citu informāciju, kas saistīta ar maksas samazinājuma piemērošanu, lai pārliecinātos par šo noteikumu 23. un 31. punktā nosacījumu izpildi. Lietotājam, kura  objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, ir pienākums sniegt birojam minēto informāciju biroja norādītajā termiņā. Informācijas apmaiņa starp biroju un lietotāju, kura objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, tiek veikta, izmantojot distances saziņas līdzekļus vai rakstveidā.
Priekšlikums
Aicinām svītrot projekta 59. punktā norādi uz distances saziņas līdzekļu izmantošanu, ņemot vērā to, ka tie visticamāk ir domāti elektroniski saziņas līdzekļi, savukārt ar terminu "rakstveidā" tiek saprasta arī elektroniska saziņa.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Saistībā ar izziņas 271. punktā ietverto iebildumu atkārtoti lūdzam, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, papildināt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu ar informāciju par attiecīgās regulas prasību ieviešanu projektā. Izziņā norādīts, ka regula ir tieši piemērojama, nevis pārņemama nacionāla līmeņa tiesību aktos, tāpēc anotācija nesatur informāciju par pārņemtajām normām, tomēr vēršam uzmanību, ka minētajā anotācijas sadaļā jābūt atspoguļotai informācijai par Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanu un pārņemšanu, tostarp, arī regulās ietverto prasību ieviešanu (sīkāk sk. Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, pieejamas: file:///C:/Users/Administrator/Downloads/TAP_anotacija_vadlinijas_090921_vol1%20(6).pdf.).
Skaidrojam, ka ne visas regulās ietvertās prasības ir tieši piemērojamas, piemēram, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
 
Piedāvātā redakcija
-