Projekta ID
23-TA-769Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, papildinot to ar norādi arī uz Eiropas Savienības līmeņa tiesiskā regulējuma ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
2. Pasākuma mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tai skaitā koplīgumu pārrunās, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs un Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma ieviešanu.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
3. Pasākuma mērķa grupa ir organizācijas, kas nodrošina darba devēju un darbinieku interešu pārstāvniecību nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga institūcijās (Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē un tās apakšpadomēs).
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
5. Pasākuma ietvaros līdz 2027. gada 31. decembrim sasniedzams šāds rezultāta rādītājs: atbalstīto sociālo partneru skaits, kuri piedalās nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga institūcijās (t.sk. sniedz atzinumus un priekšlikumus likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros), – 2
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, ņemot vērā to, ka normatīvajos aktos nav definēts jēdziens "nacionālā līmeņa sociāla partnera statuss".
Piedāvātā redakcija
10. Projekta iesniedzēji pasākuma ietvaros ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija – organizācijas, kuras piedalās nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga institūcijās.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai ievērotu ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām noteikto vienlīdzīgu iespēju principu un horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (HP) īstenošanu praksē, aicinām paredzēt attiecināmās izmaksas vispārīgo un specifisko HP darbību īstenošanai.
Piedāvātā redakcija:
Izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, t.sk. pandusu noma, indukcijas cilpu noma, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija:
Izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, t.sk. pandusu noma, indukcijas cilpu noma, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes ietvaros visi dati, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti dalījumā pēc dzimuma, vecuma, invaliditātes veida, trešo valstu valstspiederīgais, personas ar ārvalstu izcelsmi – ārzemnieks, repatriants, bēglis, persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, vai patvēruma meklētājs, piederības minoritātei rases un etniskās izcelsmes, bezpajumtnieki u.c.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju.
Vienlaikus lūdzam anotācijā paskaidrot, kas konkrētā projekta ietvaros tiks uzskatīts par izvērtējumu, pētījumu un ekspertīzi.
Vienlaikus lūdzam anotācijā paskaidrot, kas konkrētā projekta ietvaros tiks uzskatīts par izvērtējumu, pētījumu un ekspertīzi.
Piedāvātā redakcija
12.3. izvērtējumu, pētījumu un ekspertīžu veikšana sociālā dialoga attīstībai, t.sk., attiecībā uz normatīvā regulējuma izstrādi un pilnveidi, kas veicina koplīgumu slēgšanu;
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
12.5. atbalsts iesaistei Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 19.oktobra direktīvas 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā un Padomes ieteikumu par sociālā dialoga stiprināšanu Eiropas Savienībā ieviešanā;
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā (piemēram, 8.1.9. sadaļā) norādot, ka pasākuma ietvaros veidojot digitālos risinājumus, tiks ņemts vērā piekļūstamības princips, kā to paredz ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām, proti, pasākuma ietvaros izveidotie produkti un pakalpojumi būs piekļūstami cilvēkiem ar redzes, dzirdes, kustību vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēkiem, cilvēkiem ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā arī cilvēkiem ar viegliem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
12.6. sadarbības platformu izveide un digitālo risinājumu ieviešana;
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā (piemēram, 8.1.9.sadaļā vai 8.1.10.) , norādot, ka pasākuma ietvaros īstenojot informācijas un publicitātes pasākumus, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, (https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download); kā arī tiks nodrošināts, ka informācija publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (skat. VARAM vadlīnijas “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” (https://pieklustamiba.varam.gov.lv /, Vadlīnijas piekļūstamības izvērtējumam pieejamas šeit: https://www.varam.gov.lv/lv/wwwvaramgovlv/lv/pieklustamiba).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā (piemēram, 8.1.9. un 8.1.10. sadaļās, ka projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ieviešanas uzraudzību, atbilstoši HP vadlīnijās [1] noteiktajam, lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar konkrētiem HP rādītājiem, par kuriem finansējuma saņēmējam ir jāauzkrāj dati (atbilstoši 4.3.4.4. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas metodikai, kas tika saskaņota 27.04.2023. apakškomitejā:
[1] Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (pieejamas šeit:https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027 )
Piedāvātā redakcija:
Finansējuma saņēmējs ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par horizontālā principa šādiem rādītājiem:
1. konsultatīva rakstura pasākumu par par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem (piemēram, izstrādājot apmācību programmu saturu, plānojot komunikācijas aktivitātes, organizējot informatīvus pasākumus u.c.)
2. izstrādāto vai pilnveidoto apmācību programmu, metodiskie līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu, t.sk. digitālo, skaits, kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumi;
3. personu skaits, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
4. Atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits.
[1] Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (pieejamas šeit:https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027 )
Piedāvātā redakcija:
Finansējuma saņēmējs ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par horizontālā principa šādiem rādītājiem:
1. konsultatīva rakstura pasākumu par par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem (piemēram, izstrādājot apmācību programmu saturu, plānojot komunikācijas aktivitātes, organizējot informatīvus pasākumus u.c.)
2. izstrādāto vai pilnveidoto apmācību programmu, metodiskie līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu, t.sk. digitālo, skaits, kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumi;
3. personu skaits, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
4. Atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam visā anotācijas tekstā aizstāt "darba ņēmējs" ar "darbinieks" attiecīgajā locījumā, ņemot vērā to, ka darba tiesisko attiecību ietvaros tiek izmantots jēdziens "darbinieks", kas apzīmē personas, ar kurām darba devējs noslēdz darba līgumu. Savukārt jēdziens "darba ņēmējs" tiek izmantots situācijās, kad tiek runāts par sociālo apdrošināšanu un šis jēdziens ir krietni plašāks par jēdzienu "darbinieks".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam tekstā konsekventi izmantot organizāciju saīsinājumus.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam sadaļā "Atbalstāmās darbības un izmaksas" detalizētāk aprakstīt un minēt piemērus, kas būtu saprotams ar "izvērtējums", "pētījums", "ekspertīze" un citiem īstenojamiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas šajā sadaļā ir norādīts, ka LDDK ir SDO dalīborganizācija. Lai arī šāda veida norāde savulaik tika ietverta Darba devēju organizāciju un to apvienību likumā, tomēr tā ir uzskatāma par kļūdainu. Vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka Starptautiskās darba organizācijas dalībnieces ir valstis (atbilstoši šīs organizācijas statūtiem). Starptautiskās darba organizācijas dalībnieču delegācijas tiek veidotas trīspusējas, proti, tiek iesaistītas darbinieku un darba devējus pārstāvošās organizācijas.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
2.2.6. uz nodarbinātību:
Iebildums
Ņemot vērā to, ka projekta mērķis ir: "Pasākuma mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tai skaitā koplīgumu pārrunās, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs un Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma ieviešanu", Labklājības ministrijas ieskatā ietekmi nevar uzskatīt par netiešu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Projekts skar šo jomu.
Lūdzam papildināt sadaļu ar informāciju par projekta ietvaros plānotajām vispārīgajām un specifiskajām horizontālā principa darbībām (aicinām skatīt 4.3.4.4. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas metodiku, kas tika saskaņota 27.04.2023. ES fondu apakškomitejā), kuras veicinās personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, kā tas ir noteikts Vadlīnijās horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
Lūdzam papildināt sadaļu ar informāciju par projekta ietvaros plānotajām vispārīgajām un specifiskajām horizontālā principa darbībām (aicinām skatīt 4.3.4.4. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas metodiku, kas tika saskaņota 27.04.2023. ES fondu apakškomitejā), kuras veicinās personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, kā tas ir noteikts Vadlīnijās horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Iebildums
Projekts skar šo jomu.
Lūdzam papildināt sadaļu ar informāciju par projekta ietvaros plānotajām vispārīgajām un specifiskajām horizontālā principa darbībām ((aicinām skatīt 4.3.4.4. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas metodiku, kas tika saskaņota 27.04.2023. ES fondu apakškomitejā), kuras veicinās dzimumu līdztiesību, kā tas ir noteikts Vadlīnijās horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
Lūdzam papildināt sadaļu ar informāciju par projekta ietvaros plānotajām vispārīgajām un specifiskajām horizontālā principa darbībām ((aicinām skatīt 4.3.4.4. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas metodiku, kas tika saskaņota 27.04.2023. ES fondu apakškomitejā), kuras veicinās dzimumu līdztiesību, kā tas ir noteikts Vadlīnijās horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) (https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Iebildums
Šāds formulējums sašaurina projektā ietverto mērķi. Turklāt jāuzsver, ka atzinumu sniegšana kā šo organizāciju pienākums jau ir nostiprināts Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumos Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Iebildums
Lai nodrošinātu vienotu pieeju ES fondu pasākumu īstenošanas MK noteikumu anotācijas aizpildīšanai un, ievērojot vadlīnijās "Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)" noteikto, aicinām 8.2. sadaļā papildus jau esošai informācijai sniegt informāciju par:
1) MK noteikumos paredzētajiem horizontālā principa rādītājiem;
2) citu informāciju, piemēram, informāciju par nosacījumu finansējuma saņēmējam veikt sociāli atbildīgus iepirkumus.
1) MK noteikumos paredzētajiem horizontālā principa rādītājiem;
2) citu informāciju, piemēram, informāciju par nosacījumu finansējuma saņēmējam veikt sociāli atbildīgus iepirkumus.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt teikumu "Latvijas normatīvie akti nosaka, ka Latvijas trīspusējā sociālā dialoga ietvaros sociālie partneri ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (turpmāk – LBAS) un Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK)." Vēršam uzmanību uz to, ka parasti ar likumdošana apzīmē procesu. Līdz ar to, iespējams, ka korektāk šaja teikumā būtu minēt, ka "Latvijas nomatīvie akti nosaka..".
Piedāvātā redakcija
-