Atzinums

Projekta ID
22-TA-2881
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Iepazīstoties ar Ziņojuma nodaļā "Ceļu posmu nodošanas process un izmaksas" minēto informāciju, secināms, ka Rail Baltica projekta ietvaros izbūvēto ceļu posmu nodošana no valsts pašvaldību īpašumā ir paredzēta atbilstoši regulējumam, kas noteikts Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā.

Vienlaikus, kā izriet no Ziņojumā iepriekš minētā, tad Rail Baltica projekta ietvaros ceļi tiks būvēti arī uz tādām zemes vienībām, kas iepriekš no pašvaldības pārņemti valsts īpašumā, pamatojoties uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu.
Atbilstoši minētā likuma 42.panta otrajai daļai (regulējums par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā), ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi (sk., piemēram, Ministru kabineta 2022.gada 31.maija rīkojumu Nr. 381 "Par Mārupes novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu pārņemšanu valsts īpašumā").

Ņemot vērā minēto, kopsakarā ar Ziņojumā konstatēto problēmu par Rail Baltica projekta ietvaros izbūvēto ceļu nodošanu pašvaldībām, aicinām šos gadījumus Ziņojumā apskatīt atsevišķi. Turklāt, ievērojot Civillikumā nostiprināto zemes un būves vienotības principu, ir secināms, ka konkrētajos gadījumos zeme un būve pašvaldības īpašumā tiks nodota kā vienots īpašums. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā papildināt Ziņojumu ar informāciju, kādā veidā valsts nodos īpašumā pašvaldībai attiecīgos īpašumus, t.sk. kā un vai tiks segti izdevumi par no jauna uzbūvētiem ceļiem (zaudējumu atlīdzība vai atlīdzība par ieguldījumu), minēto vērtējot arī  kontekstā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma nodaļā "Būvējamo ceļu nākotnes īpašumtiesības" norādīts, tā kā katru no izbūvētajiem ceļa posmiem jāpārvalda, tajā skaitā jāuztur, ir būtiski pēc iespējas ātrāk izbūvētos ceļus nodot piekritīgajam īpašniekam (pašvaldības nozīmes ceļu nodot attiecīgās pašvaldības īpašumā).

Aicinām izvērtēt termina "piekritīgajam īpašniekam" lietošanu minētajā tekstā, jo šobrīd nav saprotams, kurā normatīvajā aktā šāda izbūvētā ceļa piekritība būtu noteikta, kā arī viena subjekta apzīmēšanai tekstā būtu lietojams viens termins – ja konkrētajā gadījumā tekstā ir runa tikai par pašvaldībām, tad ierosinām arī lietot terminu "pašvaldība" (nevis "piekritīgais īpašnieks").
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši Ziņojuma nodaļā "Būvējamo ceļu nākotnes īpašumtiesības" norādītajam, lai Rail Baltica projekta ietvaros veiktu publisko (valsts un pašvaldības nozīmes) ceļu izbūvi, nepieciešams vai nu atsavināt no privātpersonas nepieciešamo zemes vienību/tās daļu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, vai arī valsts vai pašvaldības zemes gadījumā – pārņemt Satiksmes ministrijas valdījumā valstij piederošu transporta būvju izbūvei.

Ziņojuma 2.tabulas "Publiska ceļa būvniecība" 2.kolonnā norādīts, ka gadījumos, kad zemes vienības īpašnieks ir valsts vai pašvaldība, nepieciešama īpašumu atsavināšana bez atlīdzības – valdītāja maiņa.

Lai Ziņojumā iekļautais teksts būtu nepārprotams, ierosinām Ziņojumā nošķirt divus gadījumus – 1) zeme pieder pašvaldībai un 2) zeme pieder valstij, bet atrodas citas ministrijas valdījumā.

Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrajai daļai atvasinātas publiskas personas nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības citas atvasinātas publiskas personas vai valsts īpašumā.

Līdz ar to, ja pašvaldībai piederošs īpašums tiek nodots bez atlīdzības valstij, tad valsts saskaņā ar minēto likuma normu iegūst īpašuma tiesības uz konkrēto zemes vienību, nevis mainās zemes vienības valdītājs.

Savukārt gadījumos, kad zeme jau pieder valstij, bet tā atrodas citas ministrijas valdījumā, šajā gadījumā nenotiek īpašuma nodošana (atsavināšana) bez atlīdzības, bet atbilstoši attiecīgam Ministru kabineta rīkojumam tiek veikta valdītāja maiņa.

Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt tekstu attiecīgajā Ziņojuma nodaļā (t.sk. 2.tabulā). Vienlaikus aicinām precizēt Ziņojuma 2.tabulas 2.kolonnas nosaukumu, jo šobrīd nav saprotams, kāda informācija 2.tabulas 2.kolonnā tiks iekļauta.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma nodaļā "Būvējamo ceļu nākotnes īpašumtiesības" norādīts, ka pēc komunikācijas ar akciju sabiedrību "Latvijas valsts meži", Satiksmes ministrija iezīmēja iespējamo akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" meža ceļu šķērsojumu un ar to saistīto ceļa posmu nākotnes īpašumtiesību un uzturēšanas modeli, proti, ja šķērsojums nepieciešams trešajām personām, minētie pienākumi pāries attiecīgajām trešajām personām (pašvaldībām).

Vēršam uzmanību, ka viena subjekta apzīmēšanai tekstā visos gadījumos būtu lietojams viens termins, t.i., ja konkrētajā gadījumā ir runa tikai par pašvaldībām, tad nav saprotams, kādēļ ir nepieciešams norādīt, ka pašvaldības šajā gadījumā ir trešās personas. Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt attiecīgo tekstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma nodaļā "Esošās situācijas raksturojums" norādīts, ka komersantu ceļi paredzēti kā ceļi, kas pēc to izbūves un nodošanas ekspluatācijā piederēs attiecīgajam komersantam (izņēmums –  dzelzceļa infrastruktūras apkalpes ceļi, kas piederēs valstij Satiksmes ministrijas personā). Kā jau visi ceļi, arī komersantu ceļi tiek būvēti, lai atjaunotu piekļuvi, kas izjaukta ar dzelzceļa infrastruktūras izbūvi.

Ņemot vērā iepriekš Ziņojumā minēto, ka likumā "Par autoceļiem" citu personu būvētu ceļu piederības un pieņemšanas lietošanā pienākums normatīvajos aktos nav noteikts, aicinām skaidrot, uz kāda normatīvā akta pamata minētie ceļi piederēs attiecīgajam komersantam, vai izvērtēt minētā teksta nepieciešamību Ziņojumā, jo ar Ziņojumu netiek risināta problēma, kas saistīta ar komersantu ceļiem un to piederību.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma nodaļā "Esošās situācijas raksturojums" norādīts, ka līdzīga situācija ir arī ar komersantu un māju ceļiem, par kuru uzturēšanu ir jāgādā pašām personām, kuru īpašumu piekļuvei šis komersantu vai māju ceļš nepieciešams.

Ņemot vērā to, ka ar Ziņojumu netiek risināta problēma, kas būtu saistīta ar komersantu un māju ceļiem, aicinām izvērtēt minētā teksta nepieciešamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma nodaļā "Esošās situācijas raksturojums" norādīts, ka likuma "Par autoceļiem" 3. pantā ir noteikts, ka visus Latvijas autoceļus iedala pēc to nozīmes (valsts autoceļos, pašvaldību ceļos, komersantu ceļos, māju ceļos), tomēr citu personu būvētu ceļu piederības un pieņemšanas lietošanā  pienākums normatīvajos aktos nav noteikts.

Vēršam uzmanību, ka nav saprotams minētā secinājuma mērķis un tā saistība ar Ziņojumā piedāvāto problēmas risinājumu, tādēļ aicinām attiecīgi precizēt tekstu Ziņojumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma nodaļā "Esošās situācijas raksturojums" norādīts, ka, lai novērstu vai iespējami samazinātu barjeras efektu, reģionu fragmentāciju un ievērotu trešo personu, tostarp pašvaldību izteikto vajadzību nodrošināt vietējo iedzīvotāju mobilitāti un iespēju piekļūt nekustamajiem īpašumiem, Rail Baltica projekta ietvaros tiek projektēti divlīmeņu infrastruktūras šķērsojumi, proti, ceļa un dzelzceļa pārvadi.

Savukārt no nodaļas nākamajā rindkopā norādītā secināms, ka šķērsojumu izbūves nepieciešamība izriet no Eiropas reglamentētajām prasībām dzelzceļa savstarpējās savietojamības jomā, piemēram, no uzticamības, pieejamības, uzturamības un drošības (Reliability, Availability, Maintainability and Safety – RAMS) prasībām, taču šķērsojumu izbūves un ceļu pārbūves, izbūves gadījumā saistošas ir arī nacionālo normatīvo aktu un institūciju prasības, kas izriet, t.sk. arī no pienākuma nodrošināt piekļuvi vietējo iedzīvotāju ietekmētajiem nekustamajiem īpašumiem.

Aicinām precizēt minēto tekstu, jo šobrīd nav saprotams, vai vietējo iedzīvotāju mobilitātes un iespējas piekļūt nekustamajiem īpašumiem nodrošināšana ir atkarīga tikai no trešo personu izteiktas vajadzības vai arī tas ir pienākums. Tāpat arī nav saprotams, kādā kontekstā pašvaldības minētajā tekstā tiek minētas kā trešās personas.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma (turpmāk – Ziņojums) pirmajā rindkopā norādīts, ka tā mērķis ir informēt Ministru kabinetu par konstatētajām problēmām un risinājumu, kādā veidā un ar kādiem atbalsta mehānismiem tiek nodoti Rail Baltica projekta ietvaros no jauna būvēto ceļu posmi tiem subjektiem, kas ir uzstājuši uz to nepieciešamību, un atvasinātai publiskai personai, kas ir atbildīga par attiecīgā ceļa posma izmantošanu, darbojoties valsts pārvaldes jomā.

Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ziņojuma nodaļā "Secinājumi" un nodaļā "Turpmākā rīcība" norādītajam secināms, ka ar Ziņojumu tiek risināta problēma par Rail Baltica projekta ietvaros no jauna būvēto ceļu nodošanu pašvaldību īpašumā.

Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt minēto tekstu, lai būtu skaidri saprotams, kāda problēma ar Ziņojumu tiek risināta. Turklāt šobrīd nav skaidrs, kas ir saprotams ar "subjektiem, kas ir uzstājuši uz to nepieciešamību", savukārt "atvasināta publiska persona, kas atbildīga par attiecīgā ceļa posma izmantošanu, darbojoties valsts pārvaldes jomā" varētu būt tulkojama plašāk, nekā tikai pašvaldības. Tāpat arī norādāms, ka atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2.punktam pašvaldības autonomā funkcija "gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību" ietver ceļu uzturēšanu nevis izmantošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemto vērā informatīvajā ziņojumā aprakstīto procedūru un to, ka plānots izbūvētos ceļu posmus nodot no valsts pašvaldību īpašumā, kas pēc būtības, ir darījums starp divām publiskām personām, pirmšķietami secināms, ka uz šāda veida īpašuma tiesību maiņu ir attiecināma kārtība, kas noteikta Publikas personas mantas atsavināšanas likumā. Līdz ar to, lūdzam informatīvajā ziņojumā precizēt pēc kura normatīvā akta un kādā kārtībā tiks nostiprinātas īpašuma tiesības zemesgrāmatā ceļu posmu nodošanai no valsts pašvaldību īpašumā.
Vēršam uzmanību, ka likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” un likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” normas attiecībā uz īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā  būtu piemērojamas tiktāl ciktāl tās noteic to dokumentu paku, kas ir sagatavojams, lai valstij un pašvaldībai piederošie un piekrītošie zemes gabali, uz kuriem atrodas publiskās lietošanas transporta infrastruktūras objekti (ielas un ceļi, dzelzceļa zemes nodalījuma josla, ceļu zemes nodalījuma josla, ielu sarkanās līnijas un citi normatīvajos aktos noteiktie autoceļu un dzelzceļa publiskās lietošanas infrastruktūras objekti) tiktu ierakstīti zemesgrāmatā. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3. tabulā  "Ceļu nodošanas pašvaldības īpašumā vidējās izmaksas” aprēķinātās summas norādītas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 “Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība” redakcijai, kas spēkā bija līdz 2022. gada 19. jūlijam, līdz ar to aprēķins ir neaktuāls. Lūdzam attiecīgi precizēt 3. tabulu (arī  pie 3. tabulas liktās atsauces)  atbilstoši  Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 “Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība” spēkā esošajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
-