Projekta ID
24-TA-797Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
1.2.3.5. pasākumam MK noteikumu Nr. 510 ietvaros bija paredzēts publiskais finansējums 15 662 858 euro apmērā, kas arī ir paziņots Eiropas Komisijai, iesniedzot kopsavilkuma informāciju izmantojot SANI2 sistēmu. MKN grozījumu projekts paredz finansējuma pārdali, novirzot 12 400 000 euro finansējumu uz 1.2.3.5. pasākumu. Ņemot vērā, ka shēmas kopējais budžets tiek palielināts par 20%, ir jāiesniedz kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai par shēmas grozījumiem.
Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai par shēmas 1.2.3.5. grozījumiem, izmantojot SANI2 sistēmu.
Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai par shēmas 1.2.3.5. grozījumiem, izmantojot SANI2 sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu par 1.2.3.7.pasākuma atbilstību tirgus nepilnību izvērtējumam finanšu pieejamības jomā (Ex-ante). Vēršam uzmanību, ka mūsu ieskatā Ekonomikas ministrijai ir jāizstrādā papildinājums tirgus nepilnību analīzei, pamatojot 1.2.3.7.pasākumā paredzēto atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem", norādot arī informāciju par finansējuma pārdali no 1.1.1.2. pasākuma "RIS3 pētniecības un inovācijas centri".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka ir veiktas finansējuma pārdales starp 1.2.3.2.pasākuma "Iespējkapitāla ieguldījumi" un 1.2.3.5.pasākumu "Aizdevumi, produktivitātes kāpināšanai (investīcijas un apgrozāmie līdzekļi)", ka arī izveidots jauns 1.2.3.7.pasākums "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem", lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu kādas izdevumu pozīcijas atbilst kādiem intervences kodiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu vērtēt iespēju atteikties no neesoša atskaites punkta noteikšanas risinājuma aprakstā - komersants neiesniedz noslēguma atskaites, nav skaidrs arī tas, vai tālāk tekstā pieminētais komersanta noslēguma pārskats ir tas pats dokuments, kas noslēguma atskaite. Ja nepastāv noslēguma atskaite, tad nav iespējams definēt arī termiņu nākamajai darbībai - komersanta eksporta apjoma un produktivitātes apjoma monitorēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 6.punktam līdzdalības fondu finansējums tiks palielināts 12 497 225 euro apmērā, lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, atspoguļojot finansējuma palielinājumu, ka arī sniedzot skaidrojošo informāciju par ietekmi uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi ""
Iebildums
Tā kā no Eiropas Komisijas puses vēl nav apstiprināti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk - programma) grozījumi, tad lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar atļauju Ekonomikas ministrijai veikt finansējuma pārdali, kā arī ar Ekonomikas ministrijas rīcību, gadījumā, ja Eiropas komisija neapstiprina programmas grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
6. Līdzdalības fondu ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums šo noteikumu 2. punktā minētajiem mērķiem un pasākumiem ir 518 894 709 euro (detalizēts plānotā finansējuma sadalījums pieejams šo noteikumu pielikumā), tajā skaitā:
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 6.punktā noteikto plānotā kopējā pieejamā finansējuma summu, nodrošinot tās atbilstību 6.punkta apakšpunktos noteiktajām vērtībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
6.1. politikas programmas 1.2. prioritātei "Atbalsts uzņēmējdarbībai" – 260 967 539 euro (tai skaitā elastības finansējums 38 012 767 euro), ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 221 822 402 euro apmērā (tai skaitā elastības finansējums 32 310 851 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 39 145 137 euro apmērā (tai skaitā elastības finansējums 5 701 916 euro);
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu 6.1.apakšpunktā ietvertā finansējuma atbilstību noteikumu pielikumam. Vēršam uzmanību, ka saskaitot visu 1.2.prioritātes pasākumu finansējumu kopā, veidojas starpība starp 6.1.punktā noteikto kopējo finansējumu 4 EUR (1.2.1.2.pasākumam par 4 EUR ir noteikts lielāks valsts budžeta līdzfinansējums).
Atbilstoši lūdzam 7.1.apakšpunktā noteikto pieejamo finansējumu.
Atbilstoši lūdzam 7.1.apakšpunktā noteikto pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
6.1 Līdzdalības fondu ietvaros plānoto kopējo attiecināmo finansējumu šo noteikumu 2. punktā minētajiem mērķiem un pasākumiem ir iespēja to mainīt (palielināt vai samazināt), nepārsniedzot kopējo specifiskā atbalsta mērķim pieejamo finansējumu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - programma) grozījumi ir jāveic, ja veic finansējuma pārdales starp programmas prioritātēm, tad lūdzam izteikt noteikumu projekta 6.1 punktu piedāvātajā redakcijā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka veicot finansējuma pārdales, vienlaikus ir jāizvērtē šo pārdaļu ietekmi uz iznākuma un rezultāta rādītājiem. Savukārt, veicot izmaiņas rādītāju vērtībās, programmas grozījumi ir jāveic obligāti.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka veicot finansējuma pārdales, vienlaikus ir jāizvērtē šo pārdaļu ietekmi uz iznākuma un rezultāta rādītājiem. Savukārt, veicot izmaiņas rādītāju vērtībās, programmas grozījumi ir jāveic obligāti.
Piedāvātā redakcija
Līdzdalības fondu ietvaros plānoto kopējo attiecināmo finansējumu šo noteikumu 2. punktā minētajiem mērķiem un pasākumiem ir iespējams palielināt vai samazināt, nepārsniedzot kopējo specifiskā atbalsta mērķim pieejamo finansējumu un vienas šo noteikumu 7.punktā minētās prioritātes ietvaros.
11.
Noteikumu konsolidētā versija
7.2. politikas programmas 2.1. prioritātei "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" –182 536 215 euro, ko veido ERAF finansējums 155 155 782 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 27 380 433 euro apmērā;
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 7.2.apakšpunktā norādīto pieejamo finansējumu, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu 6.2.apakšpunktā norādītajam plānotā finansējuma apmēram un elastības finansējuma apmēram kopējais pieejamais finansējums ir 182 272 827 euro (t.sk. attiecīgi kopējais ERAF pieejamais finansējums 154 931 902 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 27 340 925 euro).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
9.2.3.1. 1.2.3.2. pasākumā "Iespējkapitāla ieguldījumi" – 27 509 400 euro;
Iebildums
Ņemot vērā veiktās izmaiņas rezultāta un iznākuma rādītājos, tai skaitā ņemot vērā finanšu pārdales no 1.2.3.2.pasākuma "Iespējkapitāla ieguldījumi" uz 1.2.3.5.pasākumu "Aizdevumi, produktivitātes kāpināšanai (investīcijas un apgrozāmie līdzekļi)". Lūdzam Ekonomikas ministrijai steidzami iesniegt ES fondu vadošajai iestādei precizētās 1.2.1.SAM un 1.2.3.SAM rādītāju pases.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
15.1. līdz 2029. gada 31. decembrim 2.1.4. SAM ietvaros – 9 649 MWh/gadā;
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2.1.4.SAM “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – saules enerģija u.c. AER elektroenerģija” finansējums ir pārdalīts jaunajam 1.2.3.7.pasākumam "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem", lūdzam svītrot noteikumu 15.1.apakšpunktu.
Ar atbilstošu skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju.
Ar atbilstošu skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10. vismaz divas reizes gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vadības informācijas sistēmā par katru komersantu vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniedz atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
Iebildums
Lūdzam precizēt 26.10.apakšpunktu, nosakot, ka šajā apakšpunktā noteiktie rādītāji ir jāuzkrāj tikai 1.2.prioritates "Atbalsts uzņēmējdarbībai" ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.1. atbalstu saņēmušo komersantu eksporta apjomu, vienlaikus informējot, vai eksporta apjoms atbalstītajos komersantos sasniedz vismaz 10 % piecu gadu laikā no gala labuma guvēju noslēguma pārskata iesniegšanas dienas;
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai noteikumu projekta 26.10.1. un 26.10.2.apakšpunktā noteiktie rādītāji ir jāuzkrāj par visām šo noteikumu ietvaros noteiktiem atbalsta pasākumiem vai tikai 1.2.3.7.pasākuma "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" ietvaros.
Papildus vēršam uzmanību, ka MK 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 32.paragrāfa 7.punkta uzdevums ir attiecināms tikai uz 1.2.1.SAM pasākumiem.
Papildus lūdzam ņemt vērā, ka Ekonomikas ministrijas izstrādātajā noteikumu projektā "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām" (23-TA-2315), ar kuriem īsteno 1.2.1.2. pasākumu “Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām”, jau ir iekļauti abi augstāk minētie rādītāji.
Papildus vēršam uzmanību, ka MK 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 32.paragrāfa 7.punkta uzdevums ir attiecināms tikai uz 1.2.1.SAM pasākumiem.
Papildus lūdzam ņemt vērā, ka Ekonomikas ministrijas izstrādātajā noteikumu projektā "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām" (23-TA-2315), ar kuriem īsteno 1.2.1.2. pasākumu “Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām”, jau ir iekļauti abi augstāk minētie rādītāji.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.1. atbalstu saņēmušo komersantu eksporta apjomu, vienlaikus informējot, vai eksporta apjoms atbalstītajos komersantos sasniedz vismaz 10 % piecu gadu laikā no gala labuma guvēju noslēguma pārskata iesniegšanas dienas;
Iebildums
Lūdzu dzēst punktu, jo: (i) finanšu instrumentiem nav pēcuzraudzības perioda - finansējuma saņēmējs iesniedz noslēguma maksājumua pieprasījumu un pēc tā apstiprināšanas līdzdalības fonds tiek slēgts; (ii) gala saņēmējs nesniedz ne Altum ne CFLA noslēguma pārskatus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.2. atbalstu saņēmušo komersantu produktivitātes apjomu, vienlaikus informējot, vai produktivitātes apjoms atbalstītajos komersantos sasniedz vismaz 10 % piecu gadu laikā no gala labuma guvēju noslēguma pārskata iesniegšanas dienas;
Iebildums
Lūdzu dzēst punktu, jo: (i) finanšu instrumentiem nav pēcuzraudzības perioda - finansējuma saņēmējs iesniedz noslēguma maksājumua pieprasījumu un pēc tā apstiprināšanas līdzdalības fonds tiek slēgts; (ii) gala saņēmējs nesniedz ne Altum ne CFLA noslēguma pārskatus.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.3. kopējie P&A izdevumi (euro);
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 26.10.13.3., 26.10.13.3.1., 26.10.13.4. un 26.10.13.5. apakšpunktā noteiktie rādītāji nav paredzēti kopējā RIS3 rādītāju sarakstā, kas 2024.gada sākumā saskaņots starp EM, IZM, CFLA un VI. Tāpat vēršam uzmanību, ka nenodrošinot vienotu pieeju RIS3 rādītāju noteikšanā, dati nebūs savstarpēji salīdzināmi un analizējami. Aicinām svītrot 26.10.13.3 un tā pirmo apakšpunktu vai gadījumā, ja ir nepieciešama šāda papildus informācija, tad to iekļaut MK noteikumu 26.10.apakšpunktā kā papildus uzkrājamo informāciju, nevis kā RIS3 rādītāju.
Papildus vēršam uzmanību, ka kopējais P&A izdevumu apjoms ir iegūstams saskaitot P& A izdevumu apjoma publisko finansējumu ar privāto investīciju apjomu, kā arī P&A iekšējo izdevumu apjoms ir iegūstams no kopējā P&A izdevumu apjoma atņemot ārpakalpojumu izdevumu apjomu.
Nepieciešamības gadījumā aicinām EM organizēt kopīgu sarunu ar VI, IZM un CFLA dalību.
Papildus vēršam uzmanību, ka kopējais P&A izdevumu apjoms ir iegūstams saskaitot P& A izdevumu apjoma publisko finansējumu ar privāto investīciju apjomu, kā arī P&A iekšējo izdevumu apjoms ir iegūstams no kopējā P&A izdevumu apjoma atņemot ārpakalpojumu izdevumu apjomu.
Nepieciešamības gadījumā aicinām EM organizēt kopīgu sarunu ar VI, IZM un CFLA dalību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.7. fundamentālie pētījumi (P&A izdevumu apjoms, euro);
Iebildums
Lūdzam svītrot šo apakšpunktu, ņemot vēra to, ka FI netiek paredzēts atbalsts fundamentālo pētījumu veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.14. atbalstīto komersantu skaits (skaits);
Iebildums
lūdzam svītrot noteikumu projekta 26.10.13.14. apakšpunktu, jo tas dublē šo noteikumu 10.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.16. publikācijas WoS un SCOPUS vai konferences (skaits);
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai finanšu instrumentu atbalsta pasākumos šis RIS3 rādītājs būs aktuāls, pretējā gadījumā lūdzam svītrot noteikumu projekta 26.10.13.16 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.17. ar projekta īstenošanu saistīto jaunradīto darba vietu P&A skaits;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 26.10.13.17. -26.10.13.19. apakšpunktu rādītāji neatbilst RIS3 rādītāju sarakstam, kas saskaņots starp EM, IZM, CFLA un VI. Gadījumā, ja ir nepieciešami no RIS3 rādītājiem atšķirīgi dati, tad tos lūdzam iekļaut MK noteikumu 26.10.apakšpunktā kā papildus uzkrājamo informāciju, nevis kā RIS3 rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Plānotais finansējuma sadalījums šo noteikumu 2. punktā noteikto specifiskā atbalsta mērķu un pasākumu finanšu instrumentos
Iebildums
Ņemot vērā, ka viss 1.2.prioritātes elastības finansējums ir noteikts 1.2.1.2.pasākuma ietvaros, kā arī ņemot vērā finansējuma pārdali no 1.1.1.2.pasākuma "RIS3 pētniecības un inovācijas centri" un no 2.1.4.SAM "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – saules enerģija u. c. AER elektroenerģija" uz jaunu 1.2.3.7.pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem", lūdzam palielināt ERAF elastības finansējumu līdz 32 310 851 EUR un valsts budžeta elastības finansējumu līdz 5 701 916 EUR. Vienlaikus lūdzam precizēt kopējā elastības finansējuma summu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 1.2.sadaļu, papildinot mērķi ar skaidrojumu par finansējuma pārdalēm un 2.1.4.SAM "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – saules enerģija u. c. AER elektroenerģija" dzēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt vārdus "Darbības programmas" ar vārdiem "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam". Papildus vēršam uzmanību, ka termins "Darbības programma" un abreviatūra "DP" ir attiecināmi tikai uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka produktivitāte jeb ražīgums ir jēdziens, kas raksturo attiecību starp saražoto produktu (sniegto pakalpojumu) un resursiem, kuri šim mērķim izmantoti. Attiecīgi atalgojuma palielinājums neraksturo produktivitāti. Lūdzam precizēt attiecīgo skaidrojumu anotācijas 1.3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar detalizētāku informāciju par finansējuma pārdalēm 2.1. prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" ietvaros, nodrošinot skaidri izsekojamu informāciju un vienotu pieeju informācijas sniegšanā ar 1.2. prioritāti "Atbalsts uzņēmējdarbībai".
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu izvairīties no vispārināšanas un nepamatotu prasību izvirzīšanas, ņemot vērā specifiskā atbalsta mērķa pasākumu specifiku. Risinājuma aprakstā minētais, ka "komersants līdz ar projekta pieteikuma iesniegšanu apliecina, ka saņemtais atbalsts tiks vērsts uz eksporta apjoma un produktivitātes kāpināšanu" nav korekti attiecināms uz, piemēram 1.2.3.3. pasākumu, kura mērķis ir samazināt tirgus nepilnības un veicināt jaunu komercdarbības veicēju izveidi un esošu – izaugsmi, nodrošinot pieeju finansējumam perspektīvu un dzīvotspējīgu biznesa projektu (investīcijām un apgrozāmajiem līdzekļiem) īstenošanai.
Lūdzu izvērtēt iespēju RIS3 rādītāju uzkrāšanu atrunāt katra specifiskā atbalsta mērķa mērķa pasākuma MK noteikumos un finansējuma saņēmēja pienākumu datus iesniegt formulēt līdzīgi kā 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumos.
Lūdzu izvērtēt iespēju RIS3 rādītāju uzkrāšanu atrunāt katra specifiskā atbalsta mērķa mērķa pasākuma MK noteikumos un finansējuma saņēmēja pienākumu datus iesniegt formulēt līdzīgi kā 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10. vismaz divas reizes gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vadības informācijas sistēmā par katru komersantu vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniedz atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
Priekšlikums
Atbilstoši anotācijā norādītajam MKN grozījumu projekta 26.10. apakšpunkts ir iekļauts, lai risinātu nepieciešamību novērtēt atbalsta programmu ietekmi uz Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktajiem mērķiem un Viedās specializācijas stratēģijas īstenošanu, kā arī nodrošinātu, ka ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem atbalstītajos uzņēmumos tiek panākta eksporta apjomu palielināšana par 10% un produktivitātes kāpums par 10%. Lūgums skaidrot, vai attiecīgās prasības ir ieviešamas visiem finanšu instrumentiem vai tikai 1.2.1.2. pasākumam, kas ir vienīgais finanšu instruments 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķī.
Atkarībā no šīs prasības tvēruma, šādu datu iegūšana nozīmēs papildu informācijas pieprasīšanu klientiem, tādējādi būtiski palielinot birokrātisko slogu klientu pusē, kā arī sadārdzinot programmas īstenošanu kopumā, kas, attiecīgi, ietekmētu procentu likmi, kas jāmaksā aizņēmējam par aizdevuma izmantošanu, vai arī, ja šie papildu izdevumi tiek segti no publiskiem resursiem, ilgtermiņā samazina pieejamo publisko finansējumu, kas citādi varētu tikt novirzīts jaunu uzņēmēju projektu līdzfinansēšanai. Papildus vēlamies norādīt, ka, būtiski palielinoties pieteikumā valsts atbalstam iesniedzamās informācijas apjomam, ir bažas, ka arvien lielāks skaits gala saņēmēju informācijas sagatavošanai būs spiesti izmantot ārpakalpojuma sniedzējus, kas ievērojami palielinās gala saņēmēju faktiskās administratīvās izmaksas un tas būs īpašs slogs mazajiem un vidējiem uzņēmējiem. Ņemot vērā, ka ES fondu finansējumam, t.sk. finanšu instrumentos ir noteiktas dažādas prasības, kas saistītas ar finansējuma saņemšanu, izmantošanu un uzraudzību, lūdzam skaidrot nepieciešamību pievienot šādu papildu nacionālu nosacījumu, kas sarežģīs atbalsta saņemšanas procesu un ES fondu finansējuma pievilcīgumu klientu pusē, jo īpaši ņemot vērā, ka šie ir finanšu instrumenti, nevis granti.
Anotācijā norādītais nosacījums, ka sabiedrībai “Altum” jāparedz līgumā ar komersantu atruna, ka komersants trīs gadu laikā sniedz informāciju sabiedrībai “Altum” par eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu, nozīmē, ka ir iespējams scenārijs, ka klients jau ir izpildījis saistība ar sabiedrību “Altum”, bet viņam jāturpina sniegt informācija. Šāda nosacījuma ieviešana ir šķietamā pretrunā mērķim virzīties uz mazāku birokrātisko un administratīvo slogu komersantiem.
Sabiedrības Altum fokuss ir atbalsta programmu īstenošana un finansēšana identificētajās tirgus nepilnību jomās. Apjomīgu detalizētu datu apkopošana, ticamības pārbaude un monitorings, kā, piemēram, produktivitātes pieaugums piecu gadu periodā, neto apgrozījuma pieaugums no projekta ieviešanas u.c. nozīmē, ka Altum pusē jāveido jaunas kompetences un funkcijas.
Visbeidzot, atkārtoti aicinām izvērtēt, vai programmas datu vākšanas un analīzes mērķu sasniegšanai būtu iespējams izmantot Centrālās statistikas pārvaldes kā valsts galvenā statistikas koordinatora iespējas. Vienota, centralizēta datu apkopošanas pieeja, kas nebūtu piesaistīta tikai Eiropas Savienības fondu vai konkrētas programmas, bet jebkuram atbalsta saņēmējam, sniegtu pilnvērtīgu un visaptverošu priekšstatu par publiskā finansējuma veikto investīciju efektivitāti, kā arī nodrošinātu labas pārvaldības principa* ievērošanu. Ņemot vērā, ka ES fondu/konkrētās programmas nosacījumu dēļ ne visiem pretendentiem ir iespēja saņemt paredzēto atbalstu, šauri fokusēti dati par konkrētu finanšu instrumentu ietvaros sniegto atbalstu un tā ietekmi radīs fragmentāru un nepilnīgu priekšstatu.
* Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta sestā daļa nosaka, ka valsts pārvaldes pienākums ir vienkāršot procedūras privātpersonas labā, savukārt astotā daļa – ja informācija, kura nepieciešama, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas
Atkarībā no šīs prasības tvēruma, šādu datu iegūšana nozīmēs papildu informācijas pieprasīšanu klientiem, tādējādi būtiski palielinot birokrātisko slogu klientu pusē, kā arī sadārdzinot programmas īstenošanu kopumā, kas, attiecīgi, ietekmētu procentu likmi, kas jāmaksā aizņēmējam par aizdevuma izmantošanu, vai arī, ja šie papildu izdevumi tiek segti no publiskiem resursiem, ilgtermiņā samazina pieejamo publisko finansējumu, kas citādi varētu tikt novirzīts jaunu uzņēmēju projektu līdzfinansēšanai. Papildus vēlamies norādīt, ka, būtiski palielinoties pieteikumā valsts atbalstam iesniedzamās informācijas apjomam, ir bažas, ka arvien lielāks skaits gala saņēmēju informācijas sagatavošanai būs spiesti izmantot ārpakalpojuma sniedzējus, kas ievērojami palielinās gala saņēmēju faktiskās administratīvās izmaksas un tas būs īpašs slogs mazajiem un vidējiem uzņēmējiem. Ņemot vērā, ka ES fondu finansējumam, t.sk. finanšu instrumentos ir noteiktas dažādas prasības, kas saistītas ar finansējuma saņemšanu, izmantošanu un uzraudzību, lūdzam skaidrot nepieciešamību pievienot šādu papildu nacionālu nosacījumu, kas sarežģīs atbalsta saņemšanas procesu un ES fondu finansējuma pievilcīgumu klientu pusē, jo īpaši ņemot vērā, ka šie ir finanšu instrumenti, nevis granti.
Anotācijā norādītais nosacījums, ka sabiedrībai “Altum” jāparedz līgumā ar komersantu atruna, ka komersants trīs gadu laikā sniedz informāciju sabiedrībai “Altum” par eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu, nozīmē, ka ir iespējams scenārijs, ka klients jau ir izpildījis saistība ar sabiedrību “Altum”, bet viņam jāturpina sniegt informācija. Šāda nosacījuma ieviešana ir šķietamā pretrunā mērķim virzīties uz mazāku birokrātisko un administratīvo slogu komersantiem.
Sabiedrības Altum fokuss ir atbalsta programmu īstenošana un finansēšana identificētajās tirgus nepilnību jomās. Apjomīgu detalizētu datu apkopošana, ticamības pārbaude un monitorings, kā, piemēram, produktivitātes pieaugums piecu gadu periodā, neto apgrozījuma pieaugums no projekta ieviešanas u.c. nozīmē, ka Altum pusē jāveido jaunas kompetences un funkcijas.
Visbeidzot, atkārtoti aicinām izvērtēt, vai programmas datu vākšanas un analīzes mērķu sasniegšanai būtu iespējams izmantot Centrālās statistikas pārvaldes kā valsts galvenā statistikas koordinatora iespējas. Vienota, centralizēta datu apkopošanas pieeja, kas nebūtu piesaistīta tikai Eiropas Savienības fondu vai konkrētas programmas, bet jebkuram atbalsta saņēmējam, sniegtu pilnvērtīgu un visaptverošu priekšstatu par publiskā finansējuma veikto investīciju efektivitāti, kā arī nodrošinātu labas pārvaldības principa* ievērošanu. Ņemot vērā, ka ES fondu/konkrētās programmas nosacījumu dēļ ne visiem pretendentiem ir iespēja saņemt paredzēto atbalstu, šauri fokusēti dati par konkrētu finanšu instrumentu ietvaros sniegto atbalstu un tā ietekmi radīs fragmentāru un nepilnīgu priekšstatu.
* Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta sestā daļa nosaka, ka valsts pārvaldes pienākums ir vienkāršot procedūras privātpersonas labā, savukārt astotā daļa – ja informācija, kura nepieciešama, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10. vismaz divas reizes gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vadības informācijas sistēmā par katru komersantu vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniedz atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
Priekšlikums
Aicinu dzēst apakšpunktus 26.10.3., 26.10.4. un 26.10.5. - minētā informācija jau tāpat iekļauta maksājuma pieprasījumos un nav nepieciešamības dublēt prasību.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10. vismaz divas reizes gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vadības informācijas sistēmā par katru komersantu vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniedz atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu normu piemērošanu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.10.apakšpunktu, papildinot aiz vārda "pieprasījumu" ar vārdiem " Kohēzijas politikas fondu". No Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumiem Nr.770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" izriet, ka Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā izmantotās informācijas sistēmas nosaukums ir "Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma".
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13. no RIS3 jomām sadalījumā pa komersanta veidiem šādus RIS3 rādītājus, ja attiecas:
Priekšlikums
Lai samazinātu administratīvo slogu, aicinām EM ar sabiedrību "Altum" savstarpējā sarunā vienoties par kuriem no finanšu instrumentu atbalsta pasākumiem pēc būtības ir uzkrājami RIS3 rādītāji (pasākumi, kuri paredz P&A investīcijas).
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.2. izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
Priekšlikums
Aicinām izmantot jau definētos RIS3 radītājus no RIS3 rādītāju izvēlnes, lai neradītu lieku apmulsumu tos ievadot KPVIS.
Piedāvātā redakcija
26.10.13.2. pētniecības un attīstības (turpmāk – P&A) izdevumu apjoms- privātās investīcijas (eur).
34.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.3.2. ārpakalpojumu izdevumi P&A darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās;
Priekšlikums
Aicinām izmantot jau definētos RIS3 radītājus no RIS3 rādītāju izvēlnes. Skaidrojam, ka KPVIS tiks ievadīti tikai RIS3 rādītāji, par kuriem ir panākta vienošanās starp EM, IZM, CFLA un VI.
Piedāvātā redakcija
26.10.13.3.2. ārējie izdevumi pētniecības darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās (P&A izdevumu apjoms, eur).
35.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.10. eksperimentālās izstrādes (P&A izdevumu apjoms, euro);
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 26.10.13.10.apakšpunktu, jo tas dublē 26.10.13.9.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu konsolidētā versija
26.10.13.15. radītie rūpnieciskā īpašuma objekti:
Priekšlikums
Aicinām izmantot jau definētos RIS3 radītājus no RIS3 rādītāju izvēlnes. Skaidrojam, ka KPVIS tiks ievadīti tikai RIS3 rādītāji, par kuriem ir panākta vienošanās starp EM, IZM, CFLA un VI.
Piedāvātā redakcija
26.10.13.15. radītie rūpnieciskā īpašuma objekti- licences līgumi.