Projekta ID
23-TA-3014Atzinuma sniedzējs
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija
Atzinums iesniegts
06.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Noteikumi par transporta enerģijas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu un tirgus uzraudzību
Iebildums
Pielikumos vienam parametram dažādos produkta veidos izmantotas dažādas mērvienības, piemēram, ūdens vienā gadījumā ir % no masas, citā mg/kg. Līdzīgi ar viskozitāti. Lūdzam pieturēties pie EN590 prasībām dīzeļdegvielai un EN228 benzīnam un to parametriem.
Nav saprotama, kāda ir pievienotā vērtība dublēt mangāna satura parametru un MMT saturu, kur pirmajam pat ir palielināta robežvērtība no 2 uz 10mg/l. EN 228 nosaka 2mg/l
Kāda ir nepieciešamība skābes un joda parametra noteikšanai B7 dīzeļdegvielai? Tas anotācijā nav skaidrots un pamatots. Lūdzam izvērsti skaidrot un pamatot jebkura jauna parametra, kas nav noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos, iekļaušanu noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka katra papildus parametra testēšana rada izmaksas mazumtirgotājam.
Nav saprotamas minimālās kvalitātes un klimatiskās prasības dīzeļdegvielai ar paaugstinātu taukskābju metilesteru (FAME) saturu (B20 vai B30), kas iziet ārpus EN standarta blīvumā un viskozitātē. Šāda produkta lietošana automašīnā, kas ražota, paredzot izmantot EN590 standarta degvielu, var zaudēt garantiju un/vai radīt papildus izmaksas patērētājam.
Par ziemas prasībām.
LDTA uzskata, ka ir nesamērīgi noteikt A2 arktisko dīzeļdegvielu kā obligātu laika periodā no 1.decembra. Ņemot vērā Igaunijas, Lietuvas praksi un pašreizējo praksi Latvijā, ir pietiekami noteikt A0, kā obligāto klasi (no -20oC pēc standarta), kur faktiskās sasalšanas temperatūras parasti ir līdz -30oC. A2 klases dīzeļdegviela atkarībā no sezonas, tomēr aptuveni ir par vienu centu litrā dārgāka, un tās faktiskā nepieciešamība ir diskutabla, jo pēdējo gadu laikā temperatūras ziemā, atsevišķās vietās Latvijā nakts laikā nav bijusi lielāka kā -30/-32oC.
Arī periodā no 1.jūnija līdz 30 sep. nav nepieciešams noteikt max CFPP -10oC. Periodā no Jun-Aug ir pilnībā pietiekami ar C klases dīzeļdegvielu (CFPP ir -5oC), oktobrī parasti tiek veikta pāreja uz starpsezonas dīzeļdegvielu.
Nav saprotama, kāda ir pievienotā vērtība dublēt mangāna satura parametru un MMT saturu, kur pirmajam pat ir palielināta robežvērtība no 2 uz 10mg/l. EN 228 nosaka 2mg/l
Kāda ir nepieciešamība skābes un joda parametra noteikšanai B7 dīzeļdegvielai? Tas anotācijā nav skaidrots un pamatots. Lūdzam izvērsti skaidrot un pamatot jebkura jauna parametra, kas nav noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos, iekļaušanu noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka katra papildus parametra testēšana rada izmaksas mazumtirgotājam.
Nav saprotamas minimālās kvalitātes un klimatiskās prasības dīzeļdegvielai ar paaugstinātu taukskābju metilesteru (FAME) saturu (B20 vai B30), kas iziet ārpus EN standarta blīvumā un viskozitātē. Šāda produkta lietošana automašīnā, kas ražota, paredzot izmantot EN590 standarta degvielu, var zaudēt garantiju un/vai radīt papildus izmaksas patērētājam.
Par ziemas prasībām.
LDTA uzskata, ka ir nesamērīgi noteikt A2 arktisko dīzeļdegvielu kā obligātu laika periodā no 1.decembra. Ņemot vērā Igaunijas, Lietuvas praksi un pašreizējo praksi Latvijā, ir pietiekami noteikt A0, kā obligāto klasi (no -20oC pēc standarta), kur faktiskās sasalšanas temperatūras parasti ir līdz -30oC. A2 klases dīzeļdegviela atkarībā no sezonas, tomēr aptuveni ir par vienu centu litrā dārgāka, un tās faktiskā nepieciešamība ir diskutabla, jo pēdējo gadu laikā temperatūras ziemā, atsevišķās vietās Latvijā nakts laikā nav bijusi lielāka kā -30/-32oC.
Arī periodā no 1.jūnija līdz 30 sep. nav nepieciešams noteikt max CFPP -10oC. Periodā no Jun-Aug ir pilnībā pietiekami ar C klases dīzeļdegvielu (CFPP ir -5oC), oktobrī parasti tiek veikta pāreja uz starpsezonas dīzeļdegvielu.
Piedāvātā redakcija
3.pielikumā:
2.Blīvums (15°C temperatūrā) - minimālā robežvērtība nav nosakāma
3.,4.,5., 7.pielikumā:
1.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -5 (maksimālā robežvērtība)
2.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -20 (maksimālā robežvērtība)
2.2.Saduļķošanās punkts °C -10 (maksimālā robežvērtība)
6.pielikumā
1.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -5 (maksimālā robežvērtība)
2.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -20 (maksimālā robežvērtība)
2.Blīvums (15°C temperatūrā) - minimālā robežvērtība nav nosakāma
3.,4.,5., 7.pielikumā:
1.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -5 (maksimālā robežvērtība)
2.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -20 (maksimālā robežvērtība)
2.2.Saduļķošanās punkts °C -10 (maksimālā robežvērtība)
6.pielikumā
1.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -5 (maksimālā robežvērtība)
2.1.Auksta filtra nosprostošanās punkts (CFPP) °C -20 (maksimālā robežvērtība)
2.
Noteikumu projekts
5. Nacionālā transporta enerģijas tirgus uzraudzības shēma
Iebildums
LDTA ieskatā noteikumu projekta 39.punktā noteiktais ierobežojums līdz 50 paraugiem gadā ir par mazu, lai objektīvi novērtētu tirgus atbilstību prasībām.
Rēķinot mazumtirgotāju skaitu x produktu skaits – 50 paraugu skaits pietiks vienai reizei.
Noteikumos nepieciešams noteikt atrunu par paraugu, kas tiek saglabāts mazumtirgotājam strīdus gadījumā (piemēram, ja paraugu ņemšana nav pienācīgi ievērota, kas ietekmē produkta kvalitāti). Tāpat atkārtoti vēršam uzmanību, ka veicot tirgus uzraudzību un testējot degvielas, ir nepieciešams testēt arī jebkura biodegvielu piejaukuma klātbūtni, ja tā tiek uzrādīta produkta dokumentācijā, t.sk, ne tikai FAME, bet arī HVO klātbūtne.
Rēķinot mazumtirgotāju skaitu x produktu skaits – 50 paraugu skaits pietiks vienai reizei.
Noteikumos nepieciešams noteikt atrunu par paraugu, kas tiek saglabāts mazumtirgotājam strīdus gadījumā (piemēram, ja paraugu ņemšana nav pienācīgi ievērota, kas ietekmē produkta kvalitāti). Tāpat atkārtoti vēršam uzmanību, ka veicot tirgus uzraudzību un testējot degvielas, ir nepieciešams testēt arī jebkura biodegvielu piejaukuma klātbūtni, ja tā tiek uzrādīta produkta dokumentācijā, t.sk, ne tikai FAME, bet arī HVO klātbūtne.
Piedāvātā redakcija
-