Atzinums

Projekta ID
22-TA-706
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3.2.5 sadaļā norādīts: “Atbalsta forma : finanšu instruments”, lūgums precizēt, kas šajā gadījumā ir domāts ar terminu “finanšu instruments” un kādā veidā plānots  atbalsta sniegšanas veids.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 28.lpp. norādīts, “Igaunijā biometānam maksā subsīdiju 3 gadu periodā, kas pagarināts vēl uz 3 gadiem līdz 2023. gadam pēc formulas: 100 euro/MWh – dabasgāzes tirgus cena.” Lūgums skaidrot, kā šī sistēma strādā, kad dabasgāzes cena pārsniedz 100 euro/MWh, kā tas ir šobrīd. Turklāt, ņemot vērā, ka 8.tabulā ir veidota balstoties uz pētījumu, kas publicēts vairāk kā pirms diviem gadiem (faktiskā izstrāde vēl vēlāka), būtu vēlams pārliecināties, vai uzrādītie dati atbilst esošajai situācijai vai vismaz norādīt, uz kuru gadu tas attiecas, jo, piemēram, pēc Igaunijas atbalsta formulas biometāna subsīdiju apjoms esošajā dabasgāzes tirgus situācijā 2022. gadā pēc fakta varētu neatbilst tabulā uzrādītajiem 80 euro/Mwh.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 26.lpp. minēts “ETS cena pēdējā laikā pieaug pārsniedzot pat 90 EUR/t un varētu vēl pieaugt nākotnē.” Lūgums norādīt precīzu laika periodu, uz ko attiecas norādītā emisijas kvotu cena.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 20.lpp. diezgan skaidras indikācijas par to, ka ar CNG aprīkotu sabiedriskā transporta un ugunsdzēsēju operatīvā transporta iegāde ir principā ar zemu realizācijas iespējamību, līdz ar to tos iekļaut kā plānoto patēriņu 4. tabulā nav īsti korekti. Turklāt informatīvā ziņojuma 20.lpp. kā perspektīvs virziens ir minēts kravas pārvadājumu joma, piemēram, atkritumu apsaimniekošanas mašīnas, CNG, ko darbina ar biometānu, taču tālākā analīze izpaliek. Pēc informatīvajā ziņojumā sniegtās informācijas nav pārliecības, ka nākotnē varētu būt vērā ņemams pieprasījums pēc šāda veida tehnoloģijas transporta sektorā Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams aktualizēt datus informatīvā ziņojuma 3. tabulā, jo ir pieejami dati uz 01.01.2022., papildus izsakām priekšlikumu par tabulas pārveidošanu kādā grafiskā veidā, lai vieglāk būtu uztverama informācija.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 16.lpp. minēto apgalvojumu “Šobrīd situācija ir būtiski mainījusies un kaut arī nākotnes dabas gāzes cenas grūti prognozēt, tomēr, visticamāk, CNG transporta līdzekļi vairs nebūs tik izdevīgi, kā tas bija, uzsākot veidot šo informatīvo ziņojumu.” Ierosinām precizēt un papildināt ar kvantitatīvo pamatojumu, kā arī precīzi norādīt laika brīdi, uz kuru kvantitatīvais pamatojums attiecināms. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams precizēt vai papildināt informatīvā ziņojuma 4. attēla un 2. tabulas datus, ņemot vērā aktuālo, gan benzīna un dīzeļdegvielas, gan dabasgāzes tirgus situāciju un cenas. Informatīvā ziņojumā uzrādītai CNG izdevīgums ir apšaubāms, jo saskaņā ar tās pašas SIA “Virši”, kas ir 4. attēla info grafikas avots, publiski pieejamo informāciju uz 17.03.2022 DD un 95E cenas par 1l bija ievērojami zemākas par 1kg CNG, kas ir pilnīgi pretēji 4.attēlā norādītajai situācijai, kā rezultātā šī uzņēmuma mājaslapā CNG sadaļā vairs pat nav atrodama šāda veida infografika.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma pirmajā rindkopā (31.lapā) lūdzam atjaunot aktuālo informāciju par atvērto CNG uzpildes staciju skaitu uz 2022.gada sākumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.5.sadaļu (22.lapā) lūdzam precizēt, norādot, ka akcīzes nodokļa likme par 1 MWh tiek piemērota, ņemot vērā dabasgāzes augstāko siltumspēju. Turpat lūdzam precizēt, ņemot vērā jau 10.iebildumā iepriekš minēto par esošo situāciju un iespējamām izmaiņām, kas sagaidāmas ar Enerģijas nodokļu direktīvas pārskatīšanu un tās stāšanos spēkā. 

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ar informāciju (20.lapā), norādīt dabasgāzes kā transporta degvielas īpatsvaru no kopējā energoresursu patēriņa autotransportā, ka 22 TJ dabasgāzes ir tikai 0,05% no kopējā energoproduktu patēriņa autotransportā (43 136 TJ). 

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam atjaunot datus 3.tabulā (19.lapa) par transportlīdzekļu skaitu uz 2022.gada 1.janvāri.

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
5.attēlā (18.lapā) nav minēts salīdzinājums par emisiju samazinājumu CNG degvielai, salīdzinot ar  LPG, tāpēc to aicinām svītrot, lai gan abu degvielu (CNG un LPG) ietekme uz vidi būtu vairāk vērtējama kā pozitīvi.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam atjaunot datus 2.tabulā (17.lapā) par CNG cenām, ņemot vērā vidējo cenu 2021.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informācija informatīvā ziņojuma 2.4.sadaļā (16.lapā) par degvielas cenām un dabasgāzes cenu ir obligāti jāatjauno, jo tā ir zaudējusi aktualitāti, pieaugušo cenu dēļ degvielas uzpildes stacijās. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ielbildumi:
1. Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 4.rindkopu 15.lapā. Informējam, ka šobrīd biometāns nav ar akcīzes nodokli apliekams produkts. Tomēr, ņemot vērā jauno Eiropas Komisijas priekšlikumu par Enerģijas nodokļu direktīvas pārskatīšanu, tiek paredzēts arī biometānam piemērot akcīzes nodokļa likmi zemāku, nekā fosilās izcelsmes metānam, tādejādi tiks arī nodrošināta nodokļu priekšrocība biometānam, salīdzinot ar dabasgāzi.
Priekšlikums nodokļa likmēm par enerģijas saturu:
- dabasgāze, LPG – 7,17 euro/GJ;
- neilgtspējīga biogāze – 7,17 euro/GJ;
- ilgtspējīga biogāze – 5,38 euro/GJ;
- modernās ilgtspējīgās biogāzes – 0,15 euro/GJ.



 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt sadaļā “Ievads” minēto informāciju, norādot, ka atbalstu biometāna ražošanai plānots sniegt  Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  2.1.2.specifiskā atbalsta mērķa “Atjaunojamo energoresursu enerģijas papildu ražošanas jauda (biometāns)” ietvaros, tādejādi nodrošinot informācijas atbilstību programmai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 3.sadaļas "Piedāvātie risinājumi"  3.2.5.apakšsadaļā “Investīciju atbalsts biometāna ražošanai” minēto informāciju, norādot, ka plānots sniegt atbalstu komersantiem un norādītājām atbalsta aktivitātēm Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam vēl nepieciešams saskaņot ar Eiropas Komisiju (šobrīd norisinās neformālās Eiropas Komisijas starpdienestu konsultācijas par programmas tvērumu), attiecīgi izrietoši no Eiropas Komisijas komentāriem var būt vēl kādi precizējumi programmā.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot sadaļā "Secinājumi un nepieciešamās rīcība" norādīto termiņu (2022.gada 31.decembris), kādā plānots iesniegt Ministru kabinetā normatīvo regulējumu biometāna ražošanas atbalstam. Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijas sniegtajā informācijā par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ieviešanu normatīvo regulējumu biometāna ražošanas atbalstam plānots izstrādāt līdz 2022.gada 3.ceturksnim.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēlamies norādīt, ka samazinātās vai 0 likmes noteikšana biometānam jāvērtē kontekstā ar Valsts kontroles revīzijas ziņojumā „Nodokļu atlaides – neredzamie budžeta izdevumi” (kas veikta pamatojoties uz Valsts kontroles Revīzijas un metodoloģijas departamenta 2017.gada 19.oktobra revīzijas uzdevumu Nr.2.4.1-41/2017.) noteikto, ka ieviešot vai atceļot kādu nodokļa atvieglojumu, ir jābūt skaidrībai gan par konkrētu labumu, ko šāds atvieglojums sniedz sabiedrībai, gan arī par tā izmaksām. Attiecīgi, lai izvērtētu jaunu atvieglojumu ieviešanu, lūdzam 3.2.4. sadaļā definēt, analizēt un norādīt minētā nodokļu atvieglojuma ieviešanas mērķi un sasniedzamos rezultatīvos rādītājus, kas nepieciešami kvalitatīvu lēmumu pieņemšanā atvieglojumu un cita veida stimulu ieviešanai, kā arī norādīt informāciju par izmaksu apmēru un finanšu avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 2.septembra protokollēmumu nr.51 vidēja termiņa valsts nodokļu politikas pamatnostādņu izstrāde tika atcelta. Lūdzam to ņemt vērā, atbilstoši precizējot šo rindkopu:

NEKP 11.4. punkts paredz: 1.1. izvērtēt iespēju nodokļu politikas pamatnostādnēs periodā no 2022.gada biometānam un biodegvielām noteikt pēc iespējas zemāku akcīzes nodokļa likmi, izvērtējot iespēju diferencēt samazinātās likmes pirmās paaudzes biodegvielai un modernām biodegvielām un biogāzei; 1.2. izvērtēt iespēju periodā no 2022.gada noteikt samazinātu akcīzes nodokļa likmi (attiecībā pret benzīna un dīzeļdegvielas likmi) citām alternatīvajām degvielām, izvērtējot to ražošanas izmaksas; 1.3. izvērtēt iespēju uz noteiktu laiku, bet ne ilgāk kā līdz 2025.gadam samazināt akcīzes nodokli dabasgāzei transportā; 1.4. izvērtēt iespēju diferencēt akcīzes nodokļa degvielām likmes un tās noteikt, ņemot vērā CO2 emisiju ietilpību un radītās gaisu piesārņojošo vielu emisijas. 

 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam sadaļā "Ievads" precizēt informāciju, norādot, ka investīciju atbalsts biometāna ražošanai plānots Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam un plānotais finansējuma apmērs ir 21 750 000 EUR. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam vēl nepieciešams saskaņot ar Eiropas Komisiju (šobrīd norisinās neformālās Eiropas Komisijas starpdienestu konsultācijas par programmas tvērumu), attiecīgi izrietoši no Eiropas Komisijas komentāriem var būt vēl kādi precizējumi programmā.
Vienlaikus aicinām pārskatīt visā informatīvā ziņojuma tekstā lietoto terminoloģiju attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondiem, nodrošinot vienotu pieeju. Vēršam uzmanību, ka šobrīd informatīvā ziņojuma tekstā lietota dažāda terminoloģija attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam sadaļā "Ievads" pārskatīt un attiecīgi precizēt visā informatīvā ziņojuma projekta “Kompleksa atbalsta sistēma biometāna ražošanai un izmantošanai” tekstā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam nosaukumu.
Lūdzam atbilstošus precizējumus veikt arī pievienotajā Ministru kabineta protokollēmuma projektā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma IV sadaļu  “Secinājumi un nepieciešamās rīcība” papildināt ar informāciju, ka 3.2.1.-3.2.3. un 3.2.5.-3.2.6.punktā minētie pasākumi biometāna ražošanas un izmantošanas veicināšanai tiks nodrošināti Ekonomikas ministrijai piešķirto līdzekļu un Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027.gada plānošanas perioda darbības programmas ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojumā ietvertie nepieciešamie pasākumi biometāna izmantošanas veicināšanai ietver atbalsta programmu izstrādi, kas paredz publisko resursu piešķiršanu saimnieciskās darbības veicējiem un ir ieviešami ievērojot atbilstošu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu, lūdzam informatīvā ziņojuma daļā IV pie sadaļas “Nepieciešamās rīcība” 1.punkta norādīt, ka Ekonomikas ministrija, izstrādājot atbalsta programmas biometāna izmantošanas veicināšanai, nodrošinās atbalsta programmu izstrādi, ievērojot komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt informatīvā ziņojuma projekta 2.sadaļas “Problēmas vai situācijas apraksts” 2.6.apakšsadaļas “Biogāze atkritumu sektorā” pirmo rindkopu ar vārdu "ietvaros" aiz vārdiem “ES fondu investīciju”.
Piedāvātā redakcija
-