Atzinums

Projekta ID
24-TA-1192
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
10.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot informatīvā ziņojuma sadaļas "Negadījums ar neprecizētu nodomu" apakšsadaļā "Horizontālie jautājumi" ietvertos priekšlikumus turpmākai rīcībai - organizēt izmēģinājuma projektu - četru dažādu darba grupu izveidei par ārējo nāves cēloņu mazināšanu. Lūgums skaidrot darba grupu lietderību, darba grupas mērķi, analizējot arī lieku birokrātijas un administratīvā sloga radīšanu, kā arī tālāku virzību darba grupas ietvaros plānotajam analītiskajam izvērtējumam par SPKC sniegtos datu vērtēšanu. 
Papildus norādām, ka jau šobrīd darbojas Nacionālās alkoholisma ierobežošanas padome, kuras mērķis ir samazināt alkohola patēriņu un tā radītās sekas, kā arī Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padome, kuras uzdevums ir koordinēt valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību un nevalstisko organizāciju darbību narkotisko un psihotropo vielu, kā arī prekursoru nelegālās aprites un narkotiku lietošanas novēršanā un ierobežošanā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Negadījums ar neprecizētu nodomu" apakšsadaļas "Horizontālie jautājumi" rindkopu "Vecuma grupā no 1-19 laika posmā no  2018-2022.gadam (ieskaitot), gāja bojā 28% no vecuma grupas, kamēr noslīkšanas gadījumā – 22%.  Ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo bērnu un jauniešu īpatsvars ir ar tendenci samazināties, tad noslīkšanas jomā tā nav."
Šobrīd nav saprotams secinājuma konteksts.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Negadījums ar neprecizētu nodomu" apakšsadaļā "Horizontālie jautājumi" precizēt rindkopu par atkarību izraisošajām vielām - svītrojot atrunu par alkohola saistību ar Latvijas kultūru un aizstājot ar vārdu savienojumu "liberālu sabiedrības attieksmi pret alkohola lietošanu" vai skaidrot, kādā kontekstā šī alkohola nozīmība tiek akcentēta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļu "Secinājumi" papildināt ar šādu secinājumu: "Piemērot pašvaldības aizliegumu alkoholisko dzērienu izbraukuma tirdzniecībā peldvietās vai pludmales zonā. Attiecinot ierobežojumus uz pludmales zonām un peldvietām, tiktu mazināts arī noslīkšanas risks un uzlabota kopējā drošība." (Saite: https://www.spkc.gov.lv/lv/media/4456/download?attachment)
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļu "Pašvaldību labās prakses piemēri" papildināt ar informāciju par Rīgas pašvaldības labo praksi, saistošajos noteikumos nosakot liegumu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai mobilās tirdzniecības vietās pludmalēs vai to tuvumā esošajās zonās. (saite: https://likumi.lv/ta/id/353203-par-kartibu-kada-tiek-saskanota-un-organizeta-ielu-tirdznieciba)
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļu "Sistēma" papildināt ar informāciju par SPKC īstenotajām aktivitātēm, t.sk. izstrādātajiem informatīvajiem materiāliem par drošu peldēšanu un atpūtu uz/pie ūdens, kuros ir iekļauts brīdinājums par to, ka alkohola lietošana nav savienojama ar atpūtu pie un uz ūdens. Vienlaikus norādām, ka 2022. gada vasarā tika īstenota kampaņa "Pārgalvības cena. Nelec!", kas primāri mērķēta uz vīriešiem, vēršot uzmanību un akcentējot vēsti: "Neej peldēties, ja esi lietojis alkoholu vai citas apreibinošas vielas." (Saite: https://www.spkc.gov.lv/lv/pargalvibas-cena-nelec)
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļā "riska grupas un faktori" precizēt informāciju par noslīkušo bērnu skaitu. Skaidrojam, ka 18 un19 gadus veci jaunieši vairs nav klasificējami kā bērni.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļas "Iecerētie pasākumi" 2.rindkopu izteikt šādā redakcijā: "Aizliegta cenu un atlaižu reklāma alum un vīnam televīzijā un radio (kas šobrīd nav aizliegta), kā arī preses izdevumos, drukātos reklāmas izdevumos, kinoteātros, tīmekļvietnēs, izmantojot pasta (arī elektroniska pasta) pakalpojumus, lai samazinātu gan kopējo alkoholisko dzērienu patēriņu, gan riskantu alkoholisko dzērienu patēriņu sabiedrībā un vienlaikus pasargātu arī jauniešus no reklāmas negatīvās ietekmes."
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļu "Iecerētie pasākumi" ar informāciju, kas izriet no likumprojekta "Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā" priekšlikumiem, kas apstiprināti 2.lasījumā - Alkohola fiziskās pieejamības mazināšana, mazinot alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības laiku, kā arī aizliegums ar distances līguma starpniecību iegādātos alkoholiskos dzērienus piegādāt ātrāk kā 6 stundas kopš pasūtījuma izdarīšanas brīža. (Saite: https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=217/Lp14)
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļas "Galvenie īstenotie pasākumi" 3.rindkopu izsakot to šādā redakcijā: "Indicētas atkarību profilakses intervences - "Veselīgas nākotnes programma" 13 līdz 25 gadus veciem iedzīvotājiem ar paaugstinātu atkarību izraisošo vielu lietošanas radīto veselības traucējumu attīstības risku, balstoties uz pierādījumiem balstītas atkarību profilakses  programmas FredGoesNet darbības principiem."
(Saite: https://www.esparveselibu.lv/sites/default/files/2023-10/Infografikas_par_programmu.pdf)
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļas "Galvenie īstenotie pasākumi" pēdējo rindkopu, kurā tiek norādīts, ka tikusi pastiprināta alkoholisko dzērienu aprites kontrole.  Lūdzam skaidrot,  kā izpaužas pastiprinātā kontrole, proti,  vai tā ir saistīta ar Kontrolpirkumu noteikumu aktualizēšanu pielāgojot distances tirdzniecībai, kontrolpirkumu skaita pieaugumu un tiesībsargājošo iestāžu kapacitātes stiprināšanu?
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļu "Galvenie īstenotie pasākumi" papildināt ar šādu informāciju: Veselības ministrija ir izstrādājusi un īsteno Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2020.-2022. gadam ietvertos uzdevumus.
Papildus norādām, ka plāna īstenošanai pilnā apmērā nav piešķirts nepieciešamais finansējums.

(Saite: https://likumi.lv/ta/id/316448-par-alkoholisko-dzerienu-paterina-mazinasanas-un-alkoholisma-ierobezosanas-ricibas-planu-20202022-gadam)
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļu "Galvenie īstenotie pasākumi" papildināt ar šādu pasākumu: Narkoloģiskās ārstēšanas pieejamības uzlabošana - no 2025.gada 1.janvāra no līdzmaksājumiem atbrīvotas personas, kuras slimo ar alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarību, saņemot narkoloģisku ārstēšanu. (https://www.vestnesis.lv/op/2024/56.3)
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļā "Sistēma" precizēt, ka Veselības ministrijas platforma Esparveselību.lv ir vietne, kurā atspoguļota aktuālākā informācija par Veselības ministrijas Eiropas Sociālā fonda projekta "Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi" Nr. 9.2.4.1/16/I/001 ietvaros īstenotajiem veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem, izstrādātajiem rīkiem, materiāliem un pilotētajām programmām, kā arī plānotajām speciālistu apmācībām, tai skaitā arī atkarību izraisošo vielu un procesu mazināšanas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļā "Sistēma" precizēt Nacionālā alkoholisma ierobežošanas padomes sastāvu, norādot arī Veselības ministriju.
(Saite: https://www.vm.gov.lv/lv/nacionala-alkoholisma-ierobezosanas-padome)
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļā "Sistēma" precizēt sniegto informāciju par alkohola pateriņu uz vienu iedzīvotāju, kas vecāks par 15 gadiem. 
2022. gadā reģistrēti 12,8 litri a/a uz vienu vismaz 15 gadus vecu iedzīvotāju (ieskaitot tūristu a/a patēriņu), un 11,9 litri a/a uz vienu vismaz 15 gadus vecu iedzīvotāju (neieskaitot tūristu a/a patēriņu): https://www.spkc.gov.lv/lv/media/21573/download?attachment

Vienlaikus lūdzam tekstu "Profilakses pasākumu un veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāna alkoholisko dzērienu un narkotisko vielu lietošanas izplatības mazināšanas jomā 2023.–2025. gadam īstenošanai esošā budžeta ietvaros paredzēti 4,76 milj. eiro, un plānā tika paredzēts šo summu vairāk nekā divkāršot. (2024. gadā papildus būtu nepieciešami 5,1 milj. eiro)." izteikt šādā redakcijā: "2022.gadā Ministru kabinetā tika apstiprināts Profilakses pasākumu un veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāna alkoholisko dzērienu un narkotisko vielu lietošanas izplatības mazināšanas jomā 2023.–2025. gadam. Lai arī plānā iekļauto pasākumu īstenošanai trīs gados kopumā nepieciešamais papildu finansējums 11,1 miljona eiro apmērā Plāna apstiprināšanas brīdī netika piešķirts, VM prioritāro pasākumu tvērumā piešķirts finansējums atsevišķu Plāna pasākumu īstenošanai, t.sk. atbrīvot no līdzmaksājumiem personas, kuras slimo ar alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarību, saņemot narkoloģisku ārstēšanu."

 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļā "Der zināt" precizēt sniegto informāciju balstoties uz 2020.gadā veiktā pētījuma datiem (Saite: https://www.spkc.gov.lv/lv/media/15536/download). Šobrīd informatīvajā ziņojumā ietverta informācija no 2015.gada pētījuma. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Saindēšanās un kaitīgu vielu iedarbe" apakšsadaļā "Riska grupas un faktori" precizēt sniegto informāciju par alkohola lietošanas traucējumiem un iespējamo alkohola atkarību - norādot iekļautās informācijas avotu.

Aicinām ietvert atsauci arī uz VM pētījumu: https://esparveselibu.lv/sites/default/files/2023-06/P%C4%93t%C4%ABjuma%20zi%C5%86ojums%20PDF%20.pdf
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļas "Secinājumi" 2.rindkopā sniegt atsauci par riskanta alkohola lietošanas paradumiem vai arī sniegt definīciju, kas ziņojuma ietvaros saprotams ar terminu "riskanta alkohola lietošana".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam visā informatīvajā ziņojumā precizēt, ka mirstība nav saistīta ar alkoholu, bet gan alkohola lietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka Informatīvā ziņojuma Ievadā sniegtie dati par ārējiem nāves cēloņiem nesakrīt ar ziņojumā ietvertās grafikas "ĀNC dēļ mirušo skaits pa dzimumiem" norādīto kopējo nāves gadījumu skaitu 2018.-2022.gadā, lūdzam sniegt atsauci vai precizēt ziņojumā iekļautos datus.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļā "Secinājumi" 8.rindkopu, kurā sniegti ieteikumi izvērtēt lielāku informācijas apmaiņu starp iesaistītajām pusēm, izmaiņas esošajā psihiskās veselības politikā, gan arī Lietuvas prakse – nodrošināt kompleksas multisektorālas pašnāvību profilakses programmas izstrādi un īstenošanu nacionālā līmenī. Informējam, ka 
jau šobrīd Latvijas un Igaunijas psihiskās veselibas vadošie eksperti ministriju līmenī regulāri sadarbojas sākot ar 2022.gadu. Vienlaikus atsaucoties uz pašnāvības augstajiem rādītajiem, līdzīgi kā Lietuvas kolēģiem, Latvijā nepieciešama pašnāvības novēršanas programma un tās pilotēšanai vai ieviešanai attiecīgi nepieciešams papildus finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļu "Ārvalstu pieredze" ar indikatīvajiem datiem par pašnāvību prevencijas sistēmu izveidi, kā, piemēram, Islandē. Lūdzam iekļaut informāciju, ka Igaunijā Joint implemental šobrīd tiek pilotēta. Vienlaikus informatīvajā ziņojumā aicinām iekļaut informāciju par starpinstitucionālas sadarbības nepieciešamību, ko paredz pašnāvības prevencijas ieviešanas pozitīvie piemēri Eiropā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma sadaļu "Tīšs paškaitējums" ar informāciju, ka iedzīvotāji ar ģimenes ārsta nosūtījumu dažādu psihiskās veselības sarežģījumu gadījumos var saņemt desmit valsts apmaksātas psihologu vai psihoterapeita konsultācijas.  (saite: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/jaunums/iedzivotaji-ar-psihiskas-veselibas-sarezgijumiem-var-sanemt-valsts-apmaksatas-psihologu-konsultacijas)
Vienlaikus informējam, ka, lai nodrošinātu pieaugušo un pusaudžu psiholoģisku un konsultatīvu atbalstu, šobrīd strādā vienotas psihoemocionālā atbalsta tālruņa līnijas (saite: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/iepirkums/psihoemocionala-atbalsta-konsultativa-talruna-linijas-nodrosinasana-pusaudziem; https://www.vmnvd.gov.lv/lv/iepirkums/par-vienotas-psihoemocionala-atbalsta-talruna-linijas-nodrosinasanu-personu-psihologiskam-un-konsultativam-atbalstam).

 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļā "Galvenie turpmāk īstenojamie pasākumi" papildināt sniegto informāciju par Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plānā 2023.–2025. gadam ietvertajiem pasākumiem, norādot, ka šī plāna ietvaros arī ir paredzēts attīstīt psihiskās veselības traucējumu identificēšanu primārās veselības aprūpes līmenī, kā ari turpināt attīstīt "Garastāvokļu traucējumu programmu", kuras viens no mērķiem darbs ar jauniešiem ar paškaitējuma risku. Vienlaikus lūdzam ziņojumā ietvert informāciju, ka minētā plāna ietvaros ir paredzēts atsevišķs pasākums, kas paredz izstrādāt un ieviest ārstniecības iestādēs vienotu pašnāvības riska novērtēšanas skalu gan psihiatriskā profila, gan somatiskā profila stacionāros. Papildus norādām, ka plāna īstenošanai pilnā apmērā nav piešķirts nepieciešamais finansējums.

Vienlaikus lūdzam ietvert informāciju, ka jau šobrīd BKUS nodrošina pusaudžiem dialektiski biheivorālo terapiju, kuras mērķa grupa ir tieši jaunieši ar augstu pašnāvības risku.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 2.atsauci - atsaucoties uz SPKC nolikumu https://likumi.lv/ta/id/246288-slimibu-profilakses-un-kontroles-centra-nolikums vai Medicīnisko dok.lietvedības kārtību https://likumi.lv/ta/id/132359-medicinisko-dokumentu-lietvedibas-kartiba
Piedāvātā redakcija
-
27.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot ziņojuma sadaļas "Nosalšana" apakšsadaļā "Sistēma" ietverto tekstu, ka pilnīga vai daļēja mājokļa neesamība saistīta ar "vecumā piedzīvotajiem kritumiem" vai "migrāciju".
Piedāvātā redakcija
-
28.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai papildināt informatīvā ziņojuma sadaļas "Dūmu, uguns un liesmu iedarbe" apakšsadaļā "Der zināt"  sniegto informāciju, ka 81% ievainojumus ir guvuši mājās. 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļas "Der zināt" pēdējās rindkopas iekļaušanu ziņojumā. Informējam, ka VM iepriekš ir sniegusi priekšlikumus alkohola lietošanas ierobežošanai pludmalēs un uz ūdens.
Tāpat šāds ieteikums ir iekļauts SPKC izstrādātajās Vadlīnijās Pašvaldībām veselības veicināšanā - https://www.spkc.gov.lv/lv/media/4456/download?attachment

Vienlaikus norādām, ka ne visi slīkšanas gadījumi saistīti ar saindēšanos ar alkoholu - pastāv iespēja, ka slīkšana saistīta ar alkohola vai citu apreibinošo vielu izraisīto reibumu un dezorientāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informējam, ka transporta nelaimes gadījumi ietver arī ūdens un gaisa satiksmi, kā arī negadījumus pagalmā, piemēram, remontējot transportlīdzekli, nevis tikai ceļu satiksmes negadījumus. Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu vai precizēt virsrakstu un lietot vienotu terminoloģiju visā informatīvajā ziņojumā. 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļas "Riska grupas un faktori" 1.rindkopu norādot, ka 
pašnāvību veiktas alkohola reibumā, nevis saistītas ar alkohola lietošanu. Bieži vien alkohols tiek lietots "drosmei", nevis pašnāvība saistīta ar alkohola lietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" pirmo rindkopu, norādot, ka pašnāvība nav negadījums un pašnāvību dēļ nevis cilvēki iet bojā, bet cilvēki mirst.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādēļ dati par mirstības rādītājiem ir ņemti no CSP nevis SPKC? Lūdzam informatīvajā ziņojumā balstīties uz SPKC publiski pieejamajiem datiem un attiecīgi precizēt informatīvajā ziņojumā ietvertos grafikus un tabulas. Vienlaikus aicinām visa ziņojuma ietvaros lietot vienotu attēlu formātēšanu, kā arī numurēšanu veikt visām tabulām un attēliem (attiecīgi ietverot atsauci uz tiem tekstā). 
Piedāvātā redakcija
-
34.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļā "Par ĀNC statistiku un terminoloģiju" precizēt 1. un 2. rindkopu. Dati par mirstību nav "aptuveni". Tiek reģistrēti visi nāves gadījumi, par katru gadījumu ārstniecības personas aizpilda apliecību par nāves cēloni, kuri atbilstoši vadlīnijām tiek kodēti un tālāk apkopoti un analizēti. Tas, ka katra konkrēta nāves gadījuma iestāšanos ietekmē viens vai vairāki dažādi apastākļi, to kopums, nenozīmē dati ir aptuveni.
Vienlaikus norādām, ka kodējot nāves cēloņus, tiek izvēlēts nāves pamatcēlonis, kā arī citi faktori un slimības, kas veicināja nāves iestāšanos, kā arī nāves cēloņus kodē atbilstoši Starptautiskās statistikas un veselības problēmu klasifikācijas 10. redakcijas (SSK-10.)


 
Piedāvātā redakcija
-
35.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļā "Galvenie turpmāk īstenojamie pasākumi" precizēt sniegto informāciju vai norādīt informācijas avotu par Izglītības un zinātnes ministrijas plānotajiem pasākumiem un tam piešķirto finansējumu - izstrādāt un ieviest vadlīnijas un rekomendācijas ņirgāšanās izplatības mazināšani izglītības iestādēs. 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atsaucoties uz 2023.gada 30.novebra Ministru kabineta noteikumiem Nr.694 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.1. pasākuma "Nacionāla mēroga veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi"  īstenošanas noteikumi", lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Tīšs paškaitējums" apakšsadaļu "Galvenie turpmāk īstenojamie pasākumi" pirmo rindkopu, norādot, ka finansējums paredzēts veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem, t.sk. psihiskās veselības veicināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
37.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Lai izstrādātu priekšlikumus (pasākumus) mirstības mazināšanai informatīvajā ziņojumā identificētajās kritiskākajās nāves cēloņu grupās:
Iebildums
Lūdzam skaidrot četru dažādu darba grupu izveides lietderību par ārējo nāves cēloņu mazināšanu, izvērtējot arī birokrātiskā un administratīvā sloga pieaugumu. No informatīvā ziņojuma nav saprotams darba grupas sasniedzamie mērķi vai uzdevumi, kā arī nepieciešamība pēc papildus Slimību profilakses un kontroles centra sniegto datu vērtēšanas. Papildus norādām, ka šobrīd jau darbojas Nacionālās alkoholisma ierobežošanas padome, kuras mērķis ir samazināt alkohola patēriņu un tā radītās sekas, kā arī Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padome, kuras uzdevums ir koordinēt valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību un nevalstisko organizāciju darbību narkotisko un psihotropo vielu, kā arī prekursoru nelegālās aprites un narkotiku lietošanas novēršanā un ierobežošanā. 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Negadījums ar neprecizētu nodomu" apakšsadaļas "Horizontālie jautājumi" rindkopu par vīriešu mirstību, vēršot uzmanību uz dzimumu nevienlīdzību alkohola lietošanā, proti, Latvijā vīrieši alkoholu lieto krietni vairāk nekā sievietes, kas attiecīgi var radīt augstāku ar alkohola lietošanu saistītu mirstības risku tieši vīriešu vidū.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju informatīvā ziņojuma sadaļas "Transporta nelaimes gadījumi" apakšsadaļu "Galvenie īstenotie pasākumi" papildināt ar informāciju par uzvedības korekcijas programmu personām, kuras sodītas par transportlīdzekļa vadīšanu apreibinošu vielu ietekmē. (Saite: https://likumi.lv/ta/id/347386-noteikumi-par-uzvedibas-korekcijas-programmu-personam-kas-soditas-par-transportlidzekla-vadisanu-apreibinosu-vielu-ietekme)
Piedāvātā redakcija
-
40.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt ziņojuma sadaļas "Nosalšana" apakšsadaļā "Riska grupas un faktori" tekstu "Citi iemesli: 40 % gadījumu NAV novērota saistība ar alkoholu" ar tekstu "Citi iemesli: 40% gadījumu nosalušo iedzīvotāju asinīs nav konstatēts alkohols".
 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Dūmu, uguns un liesmu iedarbe" apakšsadaļā "Pašvaldību labās prakses piemēri"  iekļautos piemērus ugunsdrošības uzlabošanai, kuras īstenotas konkrētās pašvaldībās: bezmaksas tālrunis 24/7 ugunsgrēka gadījumā, mācību trauksmes izglītības iestādēs, dūmu detektoru iegāde, aizliegta kūlas dedzināšana u.c. Ministrijas ieskatā šādas darbības jau tiek īstenotas visā Latvijā, nevis tikai norādītajā pašvaldībā.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Transporta nelaimes gadījumi" apakšsadaļas "Pašvaldību ieteikumi" pēdējo rindkopu, kurā, kā viens no priekšlikumiem mirstības mazināšanai ir norādīts pašvaldību ielu un ceļu seguma uzlabošana. Ministrijas ieskatā pašvaldību pārziņā ir transportam paredzēto ceļu uzturēšana un regulāra uzlabošana, t.sk. grantēto ielu un ceļu greiderēšana, kā arī ceļu segumu apstrāde atbilstoši laikapstākļiem.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un precizēt informatīvā ziņojuma sadaļas "Transporta nelaimes gadījumi" apakšsadaļas "Riska grupas un faktori" 4.rindkopu norādot, ka pēc pieejamajiem datiem mēs nezinām, vai ir bijusi tieša saistība ar alkohola vai psihoaktīvo vielu lietošanu, jo bojāgājušais varbūt bijis pasažieris, tātad viņam nav tieša saistība ar negadījuma izraisīšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļā "Situācija kopumā" precizēt apakšsadaļas nosaukumu aizstājot "Ārējie nāves cēloņi nav lielākā nāves cēloņu grupa" ar tekstu "ārējie nāves cēloņi ir trešā lielākā nāves cēloņu grupa (aiz asinsrites sistēmas slimībām un audzējiem)" v. tml.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļā "Par ĀNC statistiku un terminoloģiju" precizēt 8. rindkopu, norādot, ka netiek analizēta mirstība no dažādiem nalaimes gadījumiem (skaidrojam, ka mirstību nevar skatīt).
Piedāvātā redakcija
-
46.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļā "Par ĀNC statistiku un terminoloģiju" precizēt 5. rindkopu, norādot, ka saistība ar alkoholu tiek pierādīta, nosakot alkohola līmeni asinīs un/vai urīnā.

 
Piedāvātā redakcija
-
47.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļā "Secinājumi" precizēt 5. rindkopu, norādot, ka Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021.-2027.gadam 1.7.12.uzdevums ir izvērtēt iespēju izstrādāt un ieviest drošības prasības privāto/publisko hidrotehnisko būvju (dīķu), kā arī privāto peldbaseinu ierīkošanai un ekspluatācijai, lai novērstu nejaušas ūdenī iekļūšanas riskus un samazinātu bērnu noslīkšanas gadījumu skaitu. Informējam, ka VM priekšlikumi (rekomendācijas) ir izstrādes procesā, tuvākajā laikā ir plānota starpministriju sanāksme ar EM, TM, VARAM.

Vienlaikus norādām, ka informatīvajā ziņojumā 7.rindkopā nav atsauces uz pozitīvi vērtēto NVO sagatavoto stratēģijas ietvaru.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļā "Galvenie turpmāk īstenojamie pasākumi" precizēt rindkopu "Ekspertu tikšanās laikā (skat. sadaļu “Ekspertu ieteikumi”) notika sarunas par iespējamām izmaiņām rīcībā, piemēram, ka VUGD glābēju apmācību laikā apsekos iespējami vairāk peldvietu, ka VI organizēs apmācības ne tikai pašvaldību darbiniekiem, bet arī saviem inspektoriem u. c." norādot kādas apmācības plānotas VI darbiniekiem. Informējam, ka VI inspektori izvērtē peldvietu atbilstību kritērijiem, ūdens kvalitāti u.tml.

 
 
Piedāvātā redakcija
-
49.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļā "Sistēma" precizēt rindkopu "Papildus LPf, izmantojot SIF granta projekta finansējumu, izstrādāja iniciatīvas dokumentu Noslīkšanas novēršanas stratēģija 2020.–2024. gadam (2019.), kas piedāvā strukturētus risinājumus noslīkšanas risku mazināšanai. Tas uzskatāms par neformālo ietvaru slīkšanas novēršanai." papildinot ar atsauci uz pašu "Noslīkšanas novēršanas stratēģija 2020.–2024. gadam". 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļas "Noslīkšana un slīkšana" apakšsadaļā "Sistēma" precizēt rindkopu "SPKC vietnē atrodama detalizēta statistika par slīkšanu, kā arī informatīvi materiāli un mācību līdzekļi par drošu peldēšanu un aktuālā informācija peldēšanas sezonai" papildinot ar atsauci uz SPKC informatīvajiem materiāliem (saites: https://www.spkc.gov.lv/lv/kampanas; https://www.spkc.gov.lv/lv/traumatisms; https://www.spkc.gov.lv/lv/informativi-materiali)

 
Piedāvātā redakcija
-