Atzinums

Projekta ID
22-TA-490
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka "īpašnieka izsniegto zaudējumu pamatotības izvērtēšanai ir apsekots nekustamais īpašums un atbilstoši Likuma 15. panta prasībām institūcija patstāvīgi ieguvusi un apkopojusi dokumentus no Valsts zemes dienesta, Skrundas novada domes un Ārlietu ministrijas, kā arī guvusi atzinumu no Latvijas Īpašumu vērtētāju asociācijas (turpmāk – LĪVA)". Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 15.pantā noteikts: "Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, pāriet valstij vai pašvaldībai, un šīs tiesības var nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad stājies spēkā likums par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu un institūcija samaksājusi atlīdzību — ieskaitījusi to nekustamā īpašuma īpašnieka norādītajā bankas kontā vai deponējusi zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, vai noguldījusi bankas kontā šā likuma 33.pantā noteiktajā kārtībā." Ņemot vērā minēto, augstāk minētās anotācijā ietvertās informācijas kontekstā atsauce uz Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 15.pantu nav skaidra. Lūdzam vai nu dzēst attiecīgo atsauci vai arī precizēt atsauci, norādot attiecīgajam kontekstam atbilstošu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma tiesību normu.
Vienlaikus Tieslietu ministrijas ieskatā nepieciešams plašāks skaidrojums pie šī anotācijā ietvertā pamatojuma - "pamatojoties uz LĪVA sniegtajiem atzinumiem līdzīgos nekustamo īpašumu atsavināšanas gadījumos, kuros īpašnieks tika pieprasījis zaudējumu atlīdzību par derīgajiem izrakteņiem, Komisija secināja, ka derīgo izrakteņu fiziskā esamība negarantē to izstrādes iespējamību", proti, par tā attiecināmību uz konkrēto gadījumu. Tādējādi lūdzam atkārtoti izvērtēt, vai šāds pamatojums ir attiecināms arī uz konkrēto gadījumu un iekļaujams anotācijā, proti, ka konkrētie apstākļi ir līdzīgi citiem gadījumiem, kuros LĪVA sniegusi atzinumus, un kuros var pastāvēt šaubas par derīgo izrakteņu izstrādes iespējamību. Ja pamatojums tomēr ir attiecināms uz konkrēto situāciju, tad lūdzam anotāciju papildināt ar šāda secinājuma īsu argumentāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Ņemot vērā Valsts kancelejas sagatavotajā materiālā "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas" skaidroto, ka "TA portāla anotācijas veidlapā ietekmējamās mērķgrupas ieraksta 2.un 7.sadaļā: 2.1.apakšpunktā apraksta ietekmi uz privāto sektoru –t.i.,uz visām sabiedrības grupām (fiziskām vai juridiskām personām), bet 7.1.apakšpunktā –uz publisko pārvaldi (valsts un pašvaldību institūcijām)", Tieslietu ministrija lūdz atkārtoti izvērtēt, vai Nacionālie bruņotie spēki būtu norādāmi kā subjekts šajā anotācijas sadaļas apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-