Atzinums

Projekta ID
24-TA-969
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt informāciju par demarkāciju vai dubultā finansējuma riska kontroli attiecībā uz līdzīgu pētniecības un attīstības atbalstu Atveseļošanas fonda investīcijās un ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam pasākumos. Norādām uz Atveseļošanas fonda līdzfinansējumu programmā "Important Project of Common European Interest" (IPCEI)- Eiropai svarīgo kopīgo interešu programmā, mikroelektronikas un komunikācijas tehnoloģiju pētniecības projektā (5.1.1.2.i. investīcijas 4.kārta).

Tāpat lūdzam saskaņot MK noteikumu projektu ar Ekonomikas ministriju kā uzņēmējdarbības un jaunu produktu izstrādes atbalsta programmu atbildīgo ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta 2015. gada 26. maija noteikumus Nr. 259 "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā" ar atsauci uz Padomes 2023. gada 25. jūlija Regulu (ES) Nr. 2023/1782, ar kuru groza Regulu (ES) 2021/2085, ar ko izveido kopuzņēmumus pamatprogrammā “Apvārsnis Eiropa”, attiecībā uz kopuzņēmumu “Mikroshēmas”, lai Latvijas zinātniskās institūcijas un uzņēmumi varētu iesniegt un ieviest projektus kopuzņēmuma "Mikroshēmas" projektu konkursos, nodrošinot atbilstošo līdzfinansējumu, norādām, ka anotācija nesniedz patiesu informāciju par tā ietekmi uz valsts budžetu.
Tāpat anotācija ir papildināma ar informāciju, vai/kad Ministru kabinetā ir ticis pieņemts lēmums par piedalīšanos minētajā kopuzņēmumā, norādot detalizētu informāciju par Latvijas ieguvumiem no piedalīšanās šajā kopuzņēmumā, kā arī potenciālo ietekmi uz valsts budžetu valsts līdzfinansējuma un valsts atbalsta nodrošināšanai. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu projekta anotācija ir papildināma ar informāciju par tā potenciālo ietekmi uz valsts budžetu, pievienojot detalizētus aprēķinus un norādot finansējuma avotu, kā arī ar informāciju par Latvijas valsts ieguvumiem no dalības minētajā kopuzņēmumā. Attiecīgi ir aizpildāma arī anotācijas 3.sadaļa “Tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka no noteikumu 3.6.1.apakšpunkta šobrīd var nekorekti nolasīt, ka šo noteikumu ietvaros ar darbību, kurai nav saimnieciska rakstura, saprot arī darbaspēka apmācības, lūdzam precizēt normu, lai nodrošinātu tās atbilstību Komisijas paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes"(2022/C 414/01) (turpmāk - Komisijas paziņojums) 20.(a) (i) punktam (skat., piemēram, Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumu Nr.811 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8.pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumi" 2.2.1.apakšpunktu). Ar atbilstošu skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 3.6.3.apakšpunktu atbilstoši Komisijas paziņojuma 20.punkta a) apakšpunkta iii) apakšpunktam, paredzot, ka pētniecības rezultātu plaša izplatīšanu bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ir grozīta Komisijas 2014.gada 17.jūnija regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr.651/2014) un spēkā esošajā redakcijā termina "godīga konkurence" definīcija ir ietverta nevis Komisijas regulas Nr.651/2014 89.punktā, bet gan 39.a) punktā, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu 3.16.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmumam grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī). Attiecīgi skaidrojam, ka, veicot noteikumu 7.3.apakšpunktā noteiktās prasības pārbaudi, ar atbalsta pretendentu atbilstoši noteikumu 3.2. un 3.7.apakšpunktam saprot uzņēmumu, kas vērtējams, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu 7.3. apakšpunktu un ar attiecīgu skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmumam grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī). Attiecīgi skaidrojam, ka, veicot noteikumu 7.7.apakšpunktā noteiktās prasības pārbaudi, ar atbalsta pretendentu atbilstoši noteikumu 3.2. un 3.7.apakšpunktam saprot uzņēmumu, kas vērtējams, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu 7.7. apakšpunktu un ar attiecīgu skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta daļu “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru” pārbaudi nav iespējams veikt, pamatojoties uz publiskajos reģistros pieejamo informāciju - tās pārbaude ir veicama, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Attiecīgi lūdzam noteikumu 7.7.apakšpunktu papildināt ar prasību, ka atbalsta pretendents iesniedz apliecinājumu par to, ka tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu 7.8., 7.10. un 7.11.apakšpunktu, tos apvienojot un izvērtējot, vai kumulācijas aizliegums ir attiecināms gan uz valsts atbalstu, gan uz valsts līdzfinansējumu, un izsakot to, piemēram, šādā redakcijā:

 
Piedāvātā redakcija
šo noteikumu ietvaros piešķirto [atbalstu] attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar [atbalstu] citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.
 
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka jebkurā gadījumā, ja šīs atbalsta programmas ietvaros tiek piešķirts atbalsts ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ir jāievēro tās 6.panta 2.punktā ietvertā stimulējošas ietekmes prasība un atbalsta pieteikumam ir jāatbilst minētajā normā noteiktajam, lūdzam noteikumu 7.14.apakšpunktā dzēst vārdus "ja attiecināms". Ja tomēr atbalsta programmas autora ieskatā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā noteiktā prasība nebūtu attiecināma uz visiem projekta pieteikumiem, lūdzam sniegt juridiski pamatotu skaidrojumu anotācijā par šādu gadījumu pieļaujamību no Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta viedokļa.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd 9.3.1.1.apakšpunktā noteiktais neatbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta 6.punkta b)apakšpunktā noteiktajam, kas attiecīgi kā vienu no nosacījumiem paredz to, ka projektu īsteno vismaz divās dalībvalstīs vai dalībvalstī un EEZ līguma līgumslēdzējā pusē. Attiecīgi lūdzam precizēt 9.3.1.1.apakšpunktu, nodrošinot tā atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta 6.punkta b)apakšpunktā noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu un viennozīmīgu nelikumīga valsts atbalsta atgūšanas normas izpratni un piemērošanu, lūdzam to izteikt šādā redakcijā:

 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi, valsts atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt [padomei] šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumus ar atsevišķu normu, kurā būtu ietverta prasība veikt nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu gadījumā, ja tiek konstatēts, ka nesaimniecisks pētniecības projekts (noteikumu 3.4.apakšpunkts) tomēr ir saimniecisks (noteikumu 3.5.apakšpunkts), izsakot to, piemēram, turpmāk minētajā redakcijā, vienlaikus tajā ietverot nosacījumu par periodu, kurā tiek/tiks veikta šo projektu uzraudzība:

 
Piedāvātā redakcija
Ja [padome] pētniecības projekta īstenošanas laikā vai [x gadus pēc pētniecības projekta īstenošanas termiņa beigām pēc pēdējā maksājuma] konstatē, ka pētniecības projekts neatbilst šo noteikumu 3.4.apakšpunktā minētajam kritērijam, valsts līdzfinansējuma  saņēmējam ir pienākums atmaksāt [padomei] šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt 13.1.1.4.apakšpunktu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātājus/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd atbalsta programmā nav pieļaujams piešķirt valsts atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, jo saskaņā ar noteikumu 22.1punktā noteikto valsts atbalstu šīs atbalsta programmas ietvaros varēja piešķirt līdz 31.12.2023 (minētais atbalsta programmas beigu termiņš ir paziņots Eiropas Komisijai, iesniedzot kopsavilkuma informāciju lietā SA.54494 ar grozījumiem SA.64278). Gadījumā, ja Izglītības un zinātnes ministrija plāno turpināt atbalsta programmas ietvaros piešķirt valsts atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ir nepieciešams grozīt noteikumu 22.1punktu, norādot datumu, līdz kuram saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2015 7.panta 4.punktu un 8.pantu atbalsta programmas ietvaros varēs tikt piešķirts valsts atbalsts (šobrīd maksimālais atbalsta piešķiršanas termiņš ir 30.06.2027. Papildus lūdzam anotācijas 5.sadaļā norādīt, ka Izglītības un zinātnes ministrija 20 darbdienu laikā pēc šī noteiktu projekta spēkā stāšanās nosūtīs Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju Komisijas regulas Nr.651/2014 atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 11. pantā noteiktajam.
Papildus lūdzam ņemt vērā, ka atbalsta programmas darbības termiņa pārrāvuma laikā valsts atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 nedrīkst piešķirt.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka MK sēdes protokollēmuma projekts nav aizpildīts.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu nepārprotamu atbilstības izsekojamību Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta 3.punkta apakšpunktu nosacījumiem, aicinām precizēt noteikumu 13.2.1.-13.2.3. apakšpunktus papildinot tos ar atsaucēm uz regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta apakšpunktiem pēc analoģijas ar noteikumu 13.2.4. un 13.2.6. punktu.
Piedāvātā redakcija
-