Projekta ID
24-TA-2015Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar skaidrojumu par noteikumu projekta 10., 16. un 17. punktā ietverto grozījumu būtību, nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā norādīts, ka, ņemot vērā valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Kuģošanas drošības inspekcijas līdzšinējo kompetenci ostas valsts kontroles veikšanā, projekts paredz to, ka FuelEU atbilstības dokumenta esamību uz ārvalsts kuģa kontrolēs valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Kuģošanas drošības inspekcija.
Ievērojot, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" ir privātpersona, kurai ir deleģēti noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, lūdzam norādīt attiecīgās normatīvā akta tiesību normas, no kurām izriet valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Kuģošanas drošības inspekcijas tiesības veikt attiecīgās kontroles.
Ievērojot, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" ir privātpersona, kurai ir deleģēti noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, lūdzam norādīt attiecīgās normatīvā akta tiesību normas, no kurām izriet valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Kuģošanas drošības inspekcijas tiesības veikt attiecīgās kontroles.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu papildināt ar informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulas Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk - regula Nr. 2023/1805) 17. panta 3. punktā, 23. panta 2.,3., 5., 6., 11., 25. panta 1., 5. punktā, 26. panta 2. punktā, 27. pantā ietverto prasību ieviešanu, kā arī salāgot informāciju par 25. panta 3. punktā ietverto prasību ieviešanu ar likumprojekta “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā”, (24-TA-1425) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā projekta 1. punktā noteikto, lūdzam papildināt Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumu Nr. 1164 "Ostas valsts kontroles kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 1164) 1. punktu ar norādi, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā notiek ostu formalitāšu kārtošana, ievērojot Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums 41.1 panta trešajā daļā ietverto pilnvarojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 11. pants noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Latvijas Republikas Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi vai pašvaldību saistošie noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja Latvijas Republikas Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, vai pašvaldībām, izdodot saistošos noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību. Ja Latvijas Republikas Satversme, likums vai starptautisko tiesību norma ir pilnvarojusi Ministru kabinetu, tad Ministru kabinets savukārt ar noteikumiem var pilnvarot pašvaldības.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka noteikumu projektā paredzētajā noteikumu Nr. 1164 32.1 un 55.12 punktā ir paredzēts, ka iestāde pieņem privātpersonai nelabvēlīgu lēmumu, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, no kuras normatīvā akta tiesību normas izriet šādas iestādes tiesības.
Papildus vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmā daļa noteic, ka, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Savukārt no noteikumu projektā paredzētā noteikumu 32.1, 55.12 un 55.14 punktā minētā neizriet, ka attiecīgais lēmums tiek paziņots tā adresātam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektā paredzēto noteikumu 32.1, 55.12 un 55.14 punktu vai papildināt anotāciju ar attiecīgu informāciju.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka noteikumu projektā paredzētajā noteikumu Nr. 1164 32.1 un 55.12 punktā ir paredzēts, ka iestāde pieņem privātpersonai nelabvēlīgu lēmumu, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, no kuras normatīvā akta tiesību normas izriet šādas iestādes tiesības.
Papildus vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmā daļa noteic, ka, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Savukārt no noteikumu projektā paredzētā noteikumu 32.1, 55.12 un 55.14 punktā minētā neizriet, ka attiecīgais lēmums tiek paziņots tā adresātam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektā paredzēto noteikumu 32.1, 55.12 un 55.14 punktu vai papildināt anotāciju ar attiecīgu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs." Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta 8. punktā nedublēt regulas Nr. 2023/1805 25. panta 3., 4. un 5. punktā noteikto, bet nepieciešamības gadījumā izdarīt atsauci uz minētajām regulas normām, ievērojot arī to, ka 25. panta 3. punkts ir ieviests arī ar Grozījumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā (24-TA-1425) 4. pantu (Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8. panta pirmās daļa 17. punkts).
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta 8. punktā nedublēt regulas Nr. 2023/1805 25. panta 3., 4. un 5. punktā noteikto, bet nepieciešamības gadījumā izdarīt atsauci uz minētajām regulas normām, ievērojot arī to, ka 25. panta 3. punkts ir ieviests arī ar Grozījumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā (24-TA-1425) 4. pantu (Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8. panta pirmās daļa 17. punkts).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 8. punktā norādīt atskaites punktu vienas darbdienas termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam papildināt ar norādi uz konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka privātpersonām nebūs zināms precīzs datums, kad tiks izstrādāta attiecīga funkcionalitāte Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā tiesiskās noteiktības nolūkā paredzēt atbildīgās iestādes (Satiksmes ministrijas) uzdevumu nosūtīt attiecīgu paziņojumu par minētās funkcionalitātes izstrādi publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijā skaidrot pamatojumu atsaukties atsaukties uz rezolūcijas grozījumiem, anotācijā arī norādot kārtību, kādā tiek veikti minētie grozījumi. Nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot vārdus "un tās turpmākajos grozījumos". Līdzīgi lūdzam nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt noteikumu projekta 9. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību,ka termins "brīvprātīgais IMO audits" noteikumos Nr. 1164 tiek lietots joprojām (sk. noteikumu projekta 15. punktu), tādēļ lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, vienveidojot lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu Nr. 1164 2.27. un 2.31. apakšpunktā ietverto terminu skaidrojumus (nepieciešamības gadījumā arī citus līdzīgus terminu skaidrojumus, kas faktiski ir saīsinājumu atrunāšana), jo tie nav nepieciešami. Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām vietā, kur attiecīgās regulas noteikumu projekta pamattekstā tiek lietotas pirmo reizi, atrunāt atbilstošus saīsinājumus.
Piedāvātā redakcija
-
