Projekta ID
24-TA-2510Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši Finanšu ministrijas izteiktajam priekšlikumam anotācija papildināta ar skaidrojumu par likumprojektā papildināto 44.1 pantu.
Ievērojot anotācijā sniegto informāciju, informējam, ka šobrīd no anotācijā norādītā skaidrojuma nav saprotams, kāpēc šāda kārtība tiek noteikta. Vēršam uzmanību, ka Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likuma (turpmāk - NIMKIL) 44.panta otrā daļa paredz, ka deponētos naudas līdzekļus cietušajam un valstij izmaksā šā likuma 43. pantā noteiktajā kārtībā.
Anotācijā norādīts, ka: "Minētā pieeja saglabāta arī NIMKIL 44.1 pantā, proti, saskaņā ar panta pirmo daļu no iegūtiem līdzekļiem vispirms tiek segti sprieduma izpildes izdevumi, tālāk – nekustamā īpašuma nodokļa parāds, ja tāds ir, bet pēc tam sedz valsts prasījumu izpildu dokumentā norādītās noziedzīgi iegūto līdzekļu summas apmērā. Atlikums uzskatāms par legālo mantu, uz kuru piedziņa vēršama atbilstoši Civilprocesa likumā noteiktajai kārtībai, izņemot 44.1 panta ceturtajā daļā norādīto gadījumu. NIMKIL 44.1 panta trešajā daļā ietvertais regulējums pēc būtības atbilst Kriminālprocesa likuma 359. panta pirmajā daļā un NIMKIL 43. pantā noteiktajam, ka no valstij piekritīgās summas atļauts segt cietušajam nodarītā kaitējuma kompensāciju, ja tās segšanai nepietiek citu līdzekļu."
Vēršam uzmanību, ka Kriminālprocesa likuma 359.panta pirmā daļa nosaka, ka pēc tam kad stājies spēkā gala nolēmums kriminālprocesā, noziedzīgi iegūtās mantas konfiskācijas rezultātā iegūtos līdzekļus vispirms izmanto pieprasītās kaitējuma kompensācijas nodrošināšanai un samaksai.
Ievērojot Kriminālprocesa likuma 359.panta pirmajā daļā noteikto, kā arī NIMKIL 43.pantā noteikto kārtību, lūdzam sniegt izvērstu skaidrojumu paredzētajai kārtība ( kāpēc tāda nepieciešama, vai šajā gadījumā netiek piemērots NIMKIL 43.panta noteiktā kārtība) t.sk., paredzēto kārtību likumprojekta 44.1 panta trešajā daļā, kas paredz, ja ar šā panta pirmās daļas 3. punktā norādītajiem līdzekļiem pēc to sadales Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā nepietiek cietušajam nodarītā kaitējuma kompensācijas, kas pamatota ar šim zvērinātam tiesu izpildītājam izpildei iesniegto izpildrakstu, apmierināšanai, to sedz no šā panta pirmās daļas 2. punktā ( valsts prasījuma) noteiktajiem līdzekļiem. Atlikušos naudas līdzekļus ieskaita valsts budžetā.
Ievērojot anotācijā sniegto informāciju, informējam, ka šobrīd no anotācijā norādītā skaidrojuma nav saprotams, kāpēc šāda kārtība tiek noteikta. Vēršam uzmanību, ka Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likuma (turpmāk - NIMKIL) 44.panta otrā daļa paredz, ka deponētos naudas līdzekļus cietušajam un valstij izmaksā šā likuma 43. pantā noteiktajā kārtībā.
Anotācijā norādīts, ka: "Minētā pieeja saglabāta arī NIMKIL 44.1 pantā, proti, saskaņā ar panta pirmo daļu no iegūtiem līdzekļiem vispirms tiek segti sprieduma izpildes izdevumi, tālāk – nekustamā īpašuma nodokļa parāds, ja tāds ir, bet pēc tam sedz valsts prasījumu izpildu dokumentā norādītās noziedzīgi iegūto līdzekļu summas apmērā. Atlikums uzskatāms par legālo mantu, uz kuru piedziņa vēršama atbilstoši Civilprocesa likumā noteiktajai kārtībai, izņemot 44.1 panta ceturtajā daļā norādīto gadījumu. NIMKIL 44.1 panta trešajā daļā ietvertais regulējums pēc būtības atbilst Kriminālprocesa likuma 359. panta pirmajā daļā un NIMKIL 43. pantā noteiktajam, ka no valstij piekritīgās summas atļauts segt cietušajam nodarītā kaitējuma kompensāciju, ja tās segšanai nepietiek citu līdzekļu."
Vēršam uzmanību, ka Kriminālprocesa likuma 359.panta pirmā daļa nosaka, ka pēc tam kad stājies spēkā gala nolēmums kriminālprocesā, noziedzīgi iegūtās mantas konfiskācijas rezultātā iegūtos līdzekļus vispirms izmanto pieprasītās kaitējuma kompensācijas nodrošināšanai un samaksai.
Ievērojot Kriminālprocesa likuma 359.panta pirmajā daļā noteikto, kā arī NIMKIL 43.pantā noteikto kārtību, lūdzam sniegt izvērstu skaidrojumu paredzētajai kārtība ( kāpēc tāda nepieciešama, vai šajā gadījumā netiek piemērots NIMKIL 43.panta noteiktā kārtība) t.sk., paredzēto kārtību likumprojekta 44.1 panta trešajā daļā, kas paredz, ja ar šā panta pirmās daļas 3. punktā norādītajiem līdzekļiem pēc to sadales Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā nepietiek cietušajam nodarītā kaitējuma kompensācijas, kas pamatota ar šim zvērinātam tiesu izpildītājam izpildei iesniegto izpildrakstu, apmierināšanai, to sedz no šā panta pirmās daļas 2. punktā ( valsts prasījuma) noteiktajiem līdzekļiem. Atlikušos naudas līdzekļus ieskaita valsts budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paplašina Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā noteikto gadījumu tvērumu, paredzot, ka zvērināts tiesu izpildītājs varēs konfiscēt mantu arī tādos gadījumos, kad noziedzīgi iegūtā manta ir sajaukta ar legāli iegūtiem līdzekļiem, un atbilstoši anotācijas 1.3.sadaļā sniegtajam skaidrojumam, šādu nolēmumu izpildes rezultātā iegūtos līdzekļus novirzot cietušajiem nodarītā kaitējuma kompensācijas segšanai, bet atlikumu pārskaitot valsts budžetā, bet Tieslietu ministrija izziņas 12.punktā ir sniegusi skaidrojumu, ka grozījumi Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā precizē tikai izpildes jautājumus, līdz ar to lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt, ka likumprojektā ietvertais regulējums attiecībā uz tādiem gadījumiem, kad noziedzīgi iegūtā manta ir sajaukta ar legāli iegūtiem līdzekļiem, neradīs ietekmi uz valsts pamatbudžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
