Projekta ID
25-TA-922Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs"
Atzinums iesniegts
28.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
23.04.2025. notika LTAB, Finanšu ministrijas (FM) un Zemkopības ministrijas pārstāvju tikšanās, lai diskutētu par informatīvo ziņojumu un turpmāko rīcību. Tikšanās laikā FM minēja, ka informatīvais ziņojums tiks papildināts ar teikumu, ka pagājušā gada nogalē pieņemtie OCTA likuma grozījumi, kas pārņēma jaunās OCTA direktīvas prasības, ir atbilstoši jaunajai OCTA direktīvai.
Vienlaikus sanāksmes dalībnieki konceptuāli atbalstīja ideju, ka informatīvā ziņojuma nobeigumā būtu jāiekļauj arī papildus vēlamie grozījumi OCTA likumā, ar kuriem tiktu noteikts, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir tiesības neveikt īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu (ne vairāk kā divas reizes kalendārajā gadā), ja transportlīdzeklis ilgstoši netiek lietots un vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:
1) transportlīdzeklis atrodas privātā teritorijā;
2) ir veikti pasākumi, lai transportlīdzekli nevarētu lietot un ar to nodarīt zaudējumus;
3) Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tīmekļvietnē ir iesniegts paziņojums par transportlīdzekļa nelietošanu, norādot transportlīdzekļa reģistrācijas numuru un laika periodu, no kura datuma transportlīdzeklis netiks lietots.
Ņemot vērā minēto, LTAB izsaka šādus priekšlikumus:
1) lūgums precizēt informatīvā ziņojuma secinājumu daļu, jo tajā iztrūkst secinājums par to, vai Saeimā pagājušajā gada nogalē pieņemtie OCTA likuma grozījumi ir atbilstoši jaunajai OCTA direktīvai, norādot, ka tie ir atbilstoši.
2) lūgums papildināt informatīvo ziņojumu ar vēlamajiem OCTA likuma grozījumiem, lai atrunātu, ka:
a) OCTA apdrošināšanu varētu neveikt tikai un vienīgi tajos gadījumos, kad TRL ilgstoši stāv un netiek lietots un ir izpildījušies iepriekš minētie nosacījumi,
b) jāparedz, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir tiesības saņemt atpakaļ neizmantoto prēmijas daļu, iesniedzot apdrošinātājam pieteikumu par līguma izbeigšanu, ja transportlīdzeklis ilgstoši netiek lietots un ir izpildīti iepriekš minētie kritēriji,
c) savukārt, ja transportlīdzeklis tiek lietots periodā, kad transportlīdzekļa īpašnieks ir paziņojis par transportlīdzekļa nelietošanu un tiek nodarīti zaudējumi trešajai personai ceļu satiksmes negadījumā rezultātā, tad attiecīgi zaudējumi tiek segti no OCTA Garantijas fonda, un LTAB ir regresa tiesības pret zaudējumus nodarījušo transportlīdzekļa vadītāju vai zaudējumus nodarījušo transportlīdzekļa īpašnieku.
28.04.2025. informatīvais ziņojums ar LTAB piedāvātajiem priekšlikumiem “track changes” veidā nosūtīts arī FM atbildīgajām personām uz e-pastu. Informatīvajā ziņojumā piedāvāti arī priekšlikumi (redakcijas) vēlamajiem OCTA likuma grozījumiem.
Vienlaikus sanāksmes dalībnieki konceptuāli atbalstīja ideju, ka informatīvā ziņojuma nobeigumā būtu jāiekļauj arī papildus vēlamie grozījumi OCTA likumā, ar kuriem tiktu noteikts, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir tiesības neveikt īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu (ne vairāk kā divas reizes kalendārajā gadā), ja transportlīdzeklis ilgstoši netiek lietots un vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:
1) transportlīdzeklis atrodas privātā teritorijā;
2) ir veikti pasākumi, lai transportlīdzekli nevarētu lietot un ar to nodarīt zaudējumus;
3) Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tīmekļvietnē ir iesniegts paziņojums par transportlīdzekļa nelietošanu, norādot transportlīdzekļa reģistrācijas numuru un laika periodu, no kura datuma transportlīdzeklis netiks lietots.
Ņemot vērā minēto, LTAB izsaka šādus priekšlikumus:
1) lūgums precizēt informatīvā ziņojuma secinājumu daļu, jo tajā iztrūkst secinājums par to, vai Saeimā pagājušajā gada nogalē pieņemtie OCTA likuma grozījumi ir atbilstoši jaunajai OCTA direktīvai, norādot, ka tie ir atbilstoši.
2) lūgums papildināt informatīvo ziņojumu ar vēlamajiem OCTA likuma grozījumiem, lai atrunātu, ka:
a) OCTA apdrošināšanu varētu neveikt tikai un vienīgi tajos gadījumos, kad TRL ilgstoši stāv un netiek lietots un ir izpildījušies iepriekš minētie nosacījumi,
b) jāparedz, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir tiesības saņemt atpakaļ neizmantoto prēmijas daļu, iesniedzot apdrošinātājam pieteikumu par līguma izbeigšanu, ja transportlīdzeklis ilgstoši netiek lietots un ir izpildīti iepriekš minētie kritēriji,
c) savukārt, ja transportlīdzeklis tiek lietots periodā, kad transportlīdzekļa īpašnieks ir paziņojis par transportlīdzekļa nelietošanu un tiek nodarīti zaudējumi trešajai personai ceļu satiksmes negadījumā rezultātā, tad attiecīgi zaudējumi tiek segti no OCTA Garantijas fonda, un LTAB ir regresa tiesības pret zaudējumus nodarījušo transportlīdzekļa vadītāju vai zaudējumus nodarījušo transportlīdzekļa īpašnieku.
28.04.2025. informatīvais ziņojums ar LTAB piedāvātajiem priekšlikumiem “track changes” veidā nosūtīts arī FM atbildīgajām personām uz e-pastu. Informatīvajā ziņojumā piedāvāti arī priekšlikumi (redakcijas) vēlamajiem OCTA likuma grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
