Projekta ID
24-TA-2040Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu par noteikumu projekta 3. punktā ietvertā grozījuma būtību, nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu papildināt ar informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulas Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk - regula Nr. 2023/1805) 17. panta 3. punktā, 23. panta 2.,3., 5., 6., 11., 25. panta 1., 2., 5. punktā, 26. panta 2. punktā, 27. pantā ietverto prasību ieviešanu, kā arī salāgot informāciju par 25. panta 3. punktā ietverto prasību ieviešanu ar likumprojekta “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā”, (24-TA-1425) anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka regula Nr. 2023/1805 vairākos gadījumos (regulas Nr. 2023/1805 2. panta 3.-6. punkts, 6. panta 3. un 11. punkts) paredz rīcības brīvību, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota regulā Nr. 2023/1805 paredzētā rīcības brīvība.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 3. punktā atsauci uz Eiropas Savienības tiesību aktiem aizstāt ar atsauci uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem. Skaidrojam, ka par tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem ir pamats uzskatīt dibināšanas līgumus, regulas un lēmumus, kas adresēti dalībvalstīm (lai tos attiecinātu uz privātpersonām, šie lēmumi pārņemami līdzīgi, kā tiek pārņemtas direktīvu prasības), savukārt direktīvas nav tieši piemērojamas un tās prasības ir pārņemamas nacionālajos normatīvajos tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 3. punktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi komats vai citādi precizēt minēto punktu, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1.3. sadaļā norādīts, ka, ņemot vērā Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcijas līdzšinējo kompetenci karoga valsts uzraudzības veikšanā, noteikumu projekts paredz to, ka FuelEU atbilstības dokumenta esamību uz Latvijas kuģa kontrolēs Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcija.
Ievērojot, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" ir privātpersona, kurai ir deleģēti noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, lūdzam norādīt attiecīgās normatīvā akta tiesību normas, no kurām izriet valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Kuģošanas drošības inspekcijas tiesības veikt attiecīgās kontroles.
Ievērojot, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" ir privātpersona, kurai ir deleģēti noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, lūdzam norādīt attiecīgās normatīvā akta tiesību normas, no kurām izriet valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Kuģošanas drošības inspekcijas tiesības veikt attiecīgās kontroles.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs." Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta 5. punktā nedublēt regulas Nr. 2023/1805 25. panta 3. un 5. punktā noteikto, bet nepieciešamības gadījumā izdarīt atsauci uz konkrētajām regulas normām, vienlaikus ievērojot, ka 25. panta 3. punkts ir ieviests arī arī ar Grozījumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā (24-TA-1425) 4. pantu (Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8. panta pirmās daļa 17. punkts).
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta 5. punktā nedublēt regulas Nr. 2023/1805 25. panta 3. un 5. punktā noteikto, bet nepieciešamības gadījumā izdarīt atsauci uz konkrētajām regulas normām, vienlaikus ievērojot, ka 25. panta 3. punkts ir ieviests arī arī ar Grozījumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā (24-TA-1425) 4. pantu (Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8. panta pirmās daļa 17. punkts).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5. punktā norādīt atskaites punktu vienas darbdienas termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam ievērot iepriekš atrunātos saīsinājumus.
Piedāvātā redakcija
"12.1 Ja inspekcija konstatē, ka uz kuģa nav derīga FuelEU atbilstības dokumenta, kas izsniegts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulu Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805), inspekcija nekavējoties informē Valsts vides dienestu."
