Projekta ID
24-TA-2238Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
30.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (turpmāk – KNAB) lūdz izvērtēt iespēju mazināt politisko ietekmi uz Konkurences padomes neatkarību. Proti, Konkurences padomes priekšsēdētāja un padomes locekļu amata pretendentu atlasi atklātā konkursā organizē Ministru kabinets, sekretariāta funkcijas uzticot Valsts kancelejai. Vienlaikus Konkurences likuma 5.pants paredz, ka Konkurences padomes priekšsēdētāju, kas ir arī padomes priekšsēdētājs, un četrus padomes locekļus pēc ekonomikas ministra ieteikuma amatā uz pieciem gadiem apstiprina Ministru kabinets. Attiecīgi ekonomikas ministram faktiski ir piešķirta vienpersoniska tiesība pieņemt lēmumu, vai atklāta konkursa rezultātā izvirzītā persona tiek virzīta apstiprināšanai amatā Ministru kabinetā. Atklāta konkursa mērķis ir nodrošināt godīgumu atlases procesā, taču šāda varas centralizācija var novest pie politiskā favorītisma vai neobjektivitātes iespējamības lēmumu pieņemšanas procesā. Ekonomikas ministram, kuram faktiski tiek piešķirta rīcības brīvība virzīt kandidātu apstiprināšanai Ministru kabinetam vai nē, var tikt radīta nepamatota politiskā ietekme uz priekšsēdētāja un padomes locekļu izvēli.
KNAB ieskatā ir svarīgi, lai process paliktu neatkarīgs no politiskās ietekmes, nodrošinot, ka atklātā konkursā izvirzītie kandidāti ir kvalificēti un pēc objektīviem kritērijiem vislabāk atbilst amatam. Kaut arī Konkurences likuma 5. panta divi prim daļa paredz caurskatāmu lēmumu pieņemšanas procesu kandidātu atlasē, šaubas rada ekonomikas ministra vienpersoniska rīcības brīvība. Ja ekonomikas ministram ir gala vārds par to, vai kandidāts tiek virzīts uz Ministru kabinetu, atklātā konkursa process kļūst mazāk jēgpilns.
Ievērojot minēto, ierosinām izvērtēt iespēju papildināt likumprojektu.
KNAB ieskatā ir svarīgi, lai process paliktu neatkarīgs no politiskās ietekmes, nodrošinot, ka atklātā konkursā izvirzītie kandidāti ir kvalificēti un pēc objektīviem kritērijiem vislabāk atbilst amatam. Kaut arī Konkurences likuma 5. panta divi prim daļa paredz caurskatāmu lēmumu pieņemšanas procesu kandidātu atlasē, šaubas rada ekonomikas ministra vienpersoniska rīcības brīvība. Ja ekonomikas ministram ir gala vārds par to, vai kandidāts tiek virzīts uz Ministru kabinetu, atklātā konkursa process kļūst mazāk jēgpilns.
Ievērojot minēto, ierosinām izvērtēt iespēju papildināt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-