Projekta ID
22-TA-1210Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 61.lpp. ietverto informāciju par Ekonomisko lietu tiesu.
Piedāvātā redakcija
"Viens no būtiskiem soļiem, stiprinot tiesnešu specializāciju ekonomiskajos jautājumos, kas ietver arī minēto OECD rekomendāciju izpildi – 2021. gada 31. martā darbu uzsāka Ekonomisko lietu tiesa. Galvenais specializētās tiesas izveides mērķis bija kvalitatīva un ātra sarežģītu komercstrīdu, ekonomisko un finanšu noziegumu, kā arī korupcijas lietu izskatīšana, nodrošinot lietderīgu un racionālu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu. Ekonomisko lietu tiesas izveide , atbilst arī[118] OECD 2018. un 2019. gada pārskatos izteiktajām rekomendācijām Latvijai.
Ekonomisko lietu tiesas kompetencē ir specifiski komercstrīdi un krimināllietas par sevišķi smagiem un smagiem noziegumiem, kas rada būtisku kaitējumu uzņēmējdarbības videi un tautsaimniecības attīstībai. Minētās institūcijas kompetence no krimināltiesiskā viedokļa, aptver šādu lietu izskatīšanu:
1) noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana un terorisma un proliferācijas finansēšana;
2) koruptīvie noziedzīgie nodarījumi, kā arī noziedzīgie nodarījumi saistībā ar neatļauta labuma pieņemšanu, neatļautu piedalīšanos mantiskos darījumus un prettiesiska labuma došanu, pieprasīšanu vai pieņemšanu, ko izdarījusi valsts amatpersona vai amatpersona, kas ieņem atbildīgu stāvokli vai valsts un pašvaldības iestādes darbinieks, kurš nav valsts amatpersona, vai ja kukulis vai prettiesisks labums pieņemts pēc tā izspiešanas vai pieprasīšanas".
Zemsvītra:
"[118] Vienlaikus norādāms, ka Latvijai tika pievērsta pastiprināta uzmanība arī saistībā ar rekomendācijām, kas izriet no Eiropas Komisijas un Eiropas Padomes Moneyval komitejas savstarpējās novērtēšanas 5. kārtas ziņojuma par Latvijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas un apkarošanas sistēmu un kurā ir skaidri iezīmētas problēmas ar naudas atmazgāšanu saistīto lietu izskatīšanā. Arī Freedom House Nations in Transit 2020 ziņojumā ietvertais Latvijas novērtējums korupcijas, tiesiskā regulējuma un tiesu neatkarības jomā ir samazināts, norādot uz steidzamu un neatliekamu risinājumu ieviešanu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un ārvalstu kukuļošanas lietām".
Ekonomisko lietu tiesas kompetencē ir specifiski komercstrīdi un krimināllietas par sevišķi smagiem un smagiem noziegumiem, kas rada būtisku kaitējumu uzņēmējdarbības videi un tautsaimniecības attīstībai. Minētās institūcijas kompetence no krimināltiesiskā viedokļa, aptver šādu lietu izskatīšanu:
1) noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana un terorisma un proliferācijas finansēšana;
2) koruptīvie noziedzīgie nodarījumi, kā arī noziedzīgie nodarījumi saistībā ar neatļauta labuma pieņemšanu, neatļautu piedalīšanos mantiskos darījumus un prettiesiska labuma došanu, pieprasīšanu vai pieņemšanu, ko izdarījusi valsts amatpersona vai amatpersona, kas ieņem atbildīgu stāvokli vai valsts un pašvaldības iestādes darbinieks, kurš nav valsts amatpersona, vai ja kukulis vai prettiesisks labums pieņemts pēc tā izspiešanas vai pieprasīšanas".
Zemsvītra:
"[118] Vienlaikus norādāms, ka Latvijai tika pievērsta pastiprināta uzmanība arī saistībā ar rekomendācijām, kas izriet no Eiropas Komisijas un Eiropas Padomes Moneyval komitejas savstarpējās novērtēšanas 5. kārtas ziņojuma par Latvijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas un apkarošanas sistēmu un kurā ir skaidri iezīmētas problēmas ar naudas atmazgāšanu saistīto lietu izskatīšanā. Arī Freedom House Nations in Transit 2020 ziņojumā ietvertais Latvijas novērtējums korupcijas, tiesiskā regulējuma un tiesu neatkarības jomā ir samazināts, norādot uz steidzamu un neatliekamu risinājumu ieviešanu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un ārvalstu kukuļošanas lietām".
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta 31.lpp. pēdējās rindkopas pirmo teikumu aiz vārdiem no "2021.gada 1.decembra" papildināt ar vārdiem "noslēdzoties e-lietas ieviešanas pirmajam posmam".
Piedāvātā redakcija
"No 2021. gada 1. decembra, noslēdzoties e-lietas ieviešanas pirmajam posmam, darbību uzsākusi e-lietas koplietošanas risinājumu platforma un e-lietas portāls, kas nozīmē, ka tiesas pakāpeniski ieviesīs elektroniskās lietas civilprocesā, administratīvo pārkāpumu procesā, administratīvajā procesā un kriminālprocesā".