Atzinums

Projekta ID
23-TA-994
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav regulēts jautājums par nacionālā līdzfinansējuma likmi, lūdzam noteikumu projekta 1.3. apakšpunktā svītrot vārdus "un nacionālā līdzfinansējuma likmi" vai atbilstoši papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.punktu atbilstoši finansējuma samazinājumam. Vēršam uzmanību, ka 1.3.1.2.pasākuma plānotais ERAF finansējuma apmērs ir 1 287 968 EUR, tai skaitā elastības finansējums 172 674 EUR, un valsts budžeta līdzfinansējums 193 196 EUR, tai skaitā elastības finansējums 30 471 EUR.
Atbilstoši lūdzam precizēt noteikuma projekta 10.punktu un anotācijas 3.sadaļas 6.punktā "Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins" sniegto informāciju. Vienlaicīgi lūdzam pārcelt noteikumu projekta 10.punktu aiz noteikumu projekta 3.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai noteikumu projekta 8.punktā ir ietverts nacionālais rādītājs, jo programmas papildinājums nesatur 1.3.1.2.pasākuma rādītājus. Savukārt, mūsu ieskatā, noteikumu projekta 8.punktā ietvertais rādītājs atbilst Eiropas Komisijas definētajam rādītājam RCO 14 "Publiskā sektora iestādes, kas atbalstītas digitālo pakalpojumu, produktu un procesu izstrādei". Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc 1.3.1.2.pasākuma rādītāji nav ietverti programmas papildinājumā, vai tas ir pārņemts no 1.3.1.1.pasākuma un vai ir nepieciešami programmas grozījumi, minētā rādītāja iekļaušanai vai rādītāja mērķa vērtības precizēšanai. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt programmas papildinājumu un 1.3.1.SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu.
Papildus lūdzam noteikumu projektā nepārprotami izteikt, ko nozīmē “pakalpojumi un produkti ir izgājuši pilnveides dizaina domāšanas sprintu”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka konkrēts likmes apmērs, t.sk. anotācijā ietveramā informācija, ir saskaņojama ar VI, līdz ar to lūdzam iesniegt likmes apmēru pamatojošos aprēķinus VI.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai izmaksas, kas ir paredzētas mācībām, semināriem un pieredzes apmaiņai ir saistītas ar projekta īstenošanu, proti, vai mācību un semināru ietvaros plānots sniegt apmācības publiskā sektora iestāžu darbiniekiem, kas izmantos Inovācijas laboratorijas pakalpojumus, vai plānots sniegt apmācības Inovācijas laboratorijā nodarbinātajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No noteikumu projekta 8.punkta var skaidri saprast, ka pasākuma ietvaros tiks atbalstīti 20 publiskā sektora iestādes. Savukārt anotācijā ir aprakstīts, ka plānots izveidot 20 produktus vai pakalpojumus. Lūdzam precizēt noteikumu projektu vai anotāciju, novēršot interpretācijas iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu ilgtspēja un uzturēšana pēc projekta noslēgšanas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1.SAM "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" sniegto aprakstu, ka […] plānota sinerģija ar ESSBJR politikas jomas “Inovācija” ietvaros paredzētās aktivitātes Nr.2 “Digitālā inovācija un pārveide” ietvaros plānotajiem pasākumiem, kā arī citu ESSBJR aktivitāšu ietvaros paredzētajiem digitalizācijas pasākumiem, ņemot vērā, ka digitalizācija ir caurvijošs elements arī citās ESSBJR ietvertajās politikas jomās, kā arī ar citiem starptautiskiem sadarbības formātiem un to aktivitātēm […], lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu vai 1.3.1.2.pasākuma ietvaros tiks veicināta Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšana.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu pēc kāda principa tiks sniegts atbalsts publiskā sektora iestādēm, proti, kādas iestādes tiks aicinātas dalībai inovāciju laboratorijā vai arī papildināt anotāciju ar informāciju, kādā dokumentā (piemēram, atsevišķā MK rīkojumā) tiks noteikti plānotie ideju autori, t.sk. anotācijā jābūt ietvertai informācijai, kas pamato izvēlēto ideju loku (piemēram, informācija par veiktu priekšatlasi). Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai tiks īstenots ideju konkurss un atbalsts tiks sniegts tikai labākajiem projektiem vai kādā veidā tiks atlasītas 20 iestādes, kuras saņems atbalstu (saskaņā ar plānoto rādītāju).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. apakšsadaļas sadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Valsts kanceleju, ņemot vērā, ka tai būs pildāmas finansējuma saņēmēja funkcijas, kā arī atbilstoši papildināt sadaļu "Ietekmes apraksts".
Papildus lūdzam izvērtēt nepieciešamību kontekstā ar noteikumu projektā paredzēto papildināt minētās sadaļas arī ar citām juridiskām personām, norādot atbilstošu ietekmes aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, norādot plānoto atbalsta veidu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā vārdus "politikas mērķa "Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību" prioritārā virziena "Digitalizācija"".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus “ierobežotas atlases veidā”, jo dublē noteikumu projekta 10.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai novērstu normas nekorektas interpretācijas risku, ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" sniegto normas redakcijas piemēru, lūdzam precizēt noteikumu projekta 5. punktu, vārdus un skaitļus "no 2026. gada 1. janvāra" pārceļot aiz vārdiem "var ierosināt".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8. punktu, aizstājot vārdus un skaitļus "Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādu iznākuma rādītāju -" ar vārdiem un skaitļiem "Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams šāds iznākuma rādītājs:".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punkta ietverto regulējumu sadalīt divos atsevišķos punktos.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām dzēst norādi par atlases kārtu, jo pasākumā, t.sk. pārējā noteikumu projektā, nav paredzētas un minētas pasākuma atlases kārtas.
Piedāvātā redakcija
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlasē. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai plāno ne vairāk kā 1 099 168 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 934 294 euro apmērā, valsts budžeta līdzfinansējums - 164 874 euro.
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta II nodaļas nosaukumu ar prasībām arī finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 12. punkta 2. teikumā vārdu "arī". Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likumam projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs, ja tā projekta iesniegums ir apstiprināts.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, vai ar uzskaitītajām izmaksām tiek aptvertas visas 13.1. apakšpunktos minētās atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam redakcionāli precizēt uz "transporta pakalpojumu izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kam ir paredzētas šīs izmaksas (piemēram, vai projekta vadības un īstenošanas personālam). Ja projektā ir paredzētas arī citas iekšzemes komandējamu izmaksas, lūdzam tās atsevišķi nodalīt. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka transporta izmaksām piemērojama VI izstrādātā metodika “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai”, savukārt iekšzemes komandējumiem VI metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Vēršam uzmanību uz Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 19.1.apakšpunktā noteikto, proti, ka saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 64.panta 1.punkta c) apakšpunktu PVN ir attiecināmas šādos gadījumos:
1) Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN). Savukārt gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir valsts atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināms tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā;
2) Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), ja tas nav atgūstams saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem PVN jomā;
3) Gala saņēmēju veiktas investīcijas Finanšu instrumentu kontekstā.

Ņemot vērā augstāk minēto, aicinām izvērtēt, vai 16.punkta redakcija nebūtu precizējama, no attiecīgā punkta dzēšot nosacījumu "ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli". Attiecīgi, ja izvērtējuma rezultātā tiks piemērots vienkāršots PVN līdzekļu attiecināšanas modelis, lūdzam anotācijā papildināt ar skaidrojumu, norādot, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros plānots veikt IKT ieguldījumus, lūdzam sniegt skaidrojumu vai ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, t.sk. īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, t.sk. risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu vai atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 9.panta trešajai daļai uzraudzības procesā piesaistīt tiešās pārvaldes iestādes, kuru darbības joma saistīta ar plānošanas dokumentos minētajām nozarēm (piemēram, no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Valsts reģionālās attīstības aģentūra u.c.). Šādas sadarbības mērķis ir projekta rezultātu kvalitātes novērtēšana atbilstoši nozares specifikai.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta IV nodaļu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu. 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 13.3. apakšpunktu un 15.2.4. punktu un 21. punktu.
Vienlaikus lūdzam precizēt noteikumu projekta 21. punktu, aizstājot vārdus "un kārtību, kādā" ar vārdiem "un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā".
Lūdzam attiecīgo informāciju par informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanu (komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu), tostarp saskaņā ar attiecīgajiem dokumentiem, norādīt arī noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projektā iekļaut informāciju, ka atbalstāms ir ne tikai zaļais publiskais iepirkums, bet arī sociāli atbildīgais publiskais iepirkums un inovatīvais publiskais iepirkums.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
Ja nepieciešams lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgo informāciju vai sniegt skaidrojumu izziņā.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļas "Risinājuma apraksts" apakšsadaļā "Noteikumu projektā noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas. " ir minēts, ka attiecināmas ir "2. Darba vietas nodrošināšana un iekārtošana projekta vadītājam.". Ja no projekta līdzekļiem ir paredzēts finansēt projekta vadītāja darba vietas iekārtošanu, tad lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar šādu izmaksu attiecināmību. Ja nē, tad lūdzam šo teikumu dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļas "Risinājuma apraksts" tekstā ir minēts, ka "Noteikumu projekts nosaka, ka attiecināmas ir arī izmaksas, kas saistītas ar mācību, semināru, pieredzes apmaiņas un ar citu laboratorijas darbības pasākumu organizēšanu un īstenošanu, tai skaitā, izmaksas ekspertiem." Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projektā ir minēts, ka attiecināmas ir arī tādas izmaksas kā telpu īres maksa un transporta izmaksas, kā arī projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas un izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai. Lūdzam papildināt iepriekš minēto tekstu ar šīm izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām dzēst teikuma daļu "kā arī gadījumi, kad CFLA ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās ar finansējuma saņēmēju", jo noteikumu projekts neatrunā minētos gadījumus, kā arī tie jau ir noteikti noteikumu projektā "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt uzskaitījumu 8.2.sadaļā aiz teksta "3)  tiek noteikts vismaz viens horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājs, piemēram" ar rādītāju “digitālo pakalpojumu vai programmu skaits, kur ir veikta informācijas pielāgošana specifisko lietotāju grupām (personām ar redzes, dzirdes un garīga rakstura traucējumiem) (VINPI09)” (atbilstoši Projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodikā norādītajai informācijai).
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
8.2.sadaļā "Cita informācija" lūdzam dzēst pirmo teikumu "Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzīgas iespējas”.", jo neprecīzi norādīts horizontālā principa nosaukums, turklāt dublē nākamajā rindkopā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 7.punkta pirmā teikuma redakciju, norādot, ka noteikumu projekts var ietekmēt amata vietu skaitu Valsts kancelejā, ņemot vērā, ka esošo cilvēkresursu kapacitāte vēl tikai tiks vērtēta.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam svītrot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā pēdējo rindkopu, vienlaikus sadaļā ”Cita informācija” norādot, ka nepieciešamo finansējumu Valsts kanceleja lūgs pārdalīt no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-