Atzinums

Projekta ID
23-TA-2919
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
21.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Infrastruktūras būvdarbiem nepieciešamo būvmateriālu piegādes tiek nodrošinātas ar kravas transportlīdzekļiem, vedot būvmateriālus pa Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas pierobežā esošajiem valsts un pašvaldību autoceļiem (turpmāk – pierobežas autoceļi). Ņemot vērā aktīvo būvdarbu īstenošanu, kā arī nepieciešamību pēc iespējas ātrāk nodrošināt infrastruktūras izbūvi, uz pierobežas autoceļiem ir ievērojami palielinājusies (salīdzinājumā ar ikdienas satiksmes intensitāti) kravas transportlīdzekļu satiksmes intensitāte, kā rezultātā pierobežas autoceļu segumos, pārsvarā grants segumos, veidojas dažāda veida defekti, kas apgrūtina būvmateriālu piegādi. Pierobežas autoceļu sliktais stāvoklis ievērojami apgrūtina infrastruktūras būvdarbiem nepieciešamo būvmateriālu piegādes iespējamību un secīgi infrastruktūras būvdarbu veikšanu. Situāciju ietekmē arī pašvaldību noteiktie masas ierobežojumi, kas neļauj nodrošināt vai būtiski apgrūtina būvmateriālu piegādi infrastruktūras izbūvei.
Lai rastu risinājumu, Iekšlietu ministrija 2023.gada 4.jūlijā Satiksmes ministrijai nosūtīja vēstuli Nr.1-23/1686 “Par būvmateriālu piegādes ceļiem Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvei”, ar kuru lūdza steidzamības kārtā nodrošināt pierobežas autoceļu pilnvērtīgu pieejamību bez masas ierobežojumiem, kā arī veikt pierobežas autoceļu segumu stāvokļa uzlabošanu, lai pa pierobežas autoceļiem būtu iespējams nodrošināt infrastruktūras būvdarbiem nepieciešamo būvmateriālu piegādi.
Satiksmes ministrija ar 2023.gada 5.jūlija vēstuli Nr.04.1-02/1942 “Par valsts vietējo autoceļu apsekošanu” lūdza valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) līdz 2023.gada 12.jūlijam veikt valsts vietējo autoceļu apsekošanu Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas pierobežā un sastādīt apsekoto autoceļu defektu aktus, un sagatavot papildu izmaksu aprēķinus.
Savukārt Ārējās robežas infrastruktūras izbūves uzraudzības komitejas[1] 2023.gada 12.jūlija sēdē LVC uzdots veikt pašvaldības autoceļu apsekošanu pierobežā un sagatavot izmaksu aprēķinus šo pašvaldības pierobežas autoceļu seguma atjaunošanai[2].
Satiksmes ministrija 2023.gada 7.septembra vēstulē Nr.04.1-02/2555 “Par būvmateriālu piegādes ceļiem Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvei” informēja, ka LVC Satiksmes ministrijas uzdevumā ir apkopojusi un iesniegusi informāciju par valsts vietējo autoceļu V619 Dagda-Pauļukalns, V621 Asūne-L.Grizāni-Porečje, V628 Piedruja-Indra-Robežnieki-Nauļāni-Asūne, V629 Dunci-Kaženci, V633 Krāslava-Varnaviči-Robeždaugava, V690 Skrudaliena-Kumbuļi-Silene, V691 Demene-Kumbuļi, V705 Skrudaliena-Ērgļi-Jaunsudrabi tehnisko stāvokli un to apsekošanas aktus, defektu aktus, darbu daudzumu izmaksu sarakstus, kas ir būtiski organizētajām materiālu piegādēm Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts ārējās robežas 1. kārtas un 2. kārtas 12. un 16. darbu daļās būvdarbu turpināšanai. Tomēr jāņem vērā, ka piegādes ceļi var mainīties un iespējams, ka nepieciešama segumu stāvokļa uzlabošana vēl uz citiem valsts autoceļiem.
Konstatēts, ka, lai nodrošinātu materiālu piegādes pa valsts vietējiem autoceļiem V619, V621, V628, V629, V633, V690, V691 un V705:
1) to segumu stāvokļa uzlabošanai, lai būvmateriālu piegādes varētu notikt rudenī un ziemā līdz 2023. gada 31. decembrim, paredzēts veikt autoceļu ikdienas uzturēšanas publiskā iepirkuma līguma Nr.LVC2022/1.1/AC/87 “Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbi LVC Preiļu un Dagdas nodaļas teritorijā” ietvaros, piesaistot valsts budžeta programmas 23.00.00 “Valsts autoceļu fonds” (turpmāk – VACF) finansējumu;
2) to segumu stāvokļa uzlabošanai, lai pa tiem varētu braukt arī pēc būvmateriālu piegādes papildus ir nepieciešami 1 790 380,83  euro (ar pievienotās vērtības nodokli (turpmāk – PVN)).
Lai nodrošinātu pierobežas valsts vietējo autoceļu izmantošanu, LVC veica neatliekamus segumu uzturēšanas darbus, laika posmā no 2023. gada aprīļa līdz 2023.gada 26.jūlijam iestrādājot 1463,2 m3 minerālo materiālu par kopējo summu 46 682,71 euro , savukārt jau līdz 2023.gada 1.novembrim 5216,1 m3 minerālo materiālu par kopējo summu 204 324,23 euro ar PVN no VACF līdzekļiem. Arī šobrīd veiktie darbi tiek realizēti no autoceļu ikdienas uzturēšanas publiskā iepirkuma līguma Nr.LVC2022/1.1/AC/87 “Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbi LVC Preiļu un Dagdas nodaļas teritorijā” un līgumā Nr.LVC2023/1.1/AC/1 “Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbi LVC Daugavpils nodaļas teritorijā” 2023.gada ziemas sezonai paredzētā finansējuma ceļu uzturēšanas darbu veikšanai. Uzturēšanas darbi tiek veikti pēc reālās nepieciešamības atbilstoši bojājumu pakāpei. Taču ar to ir nepietiekami un valsts vietējo autoceļu un pašvaldības ceļu pierobežas infrastruktūrai (autoceļiem) ir papildus jāparedz ieguldījumi.
Ņemot vērā plānotās materiālu piegādes Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves 1. kārtas būvdarbu turpināšanai, LVC darbinieki turpina atsevišķu valsts vietējo autoceļu posmu ar grants segumu apsekošanu, pa kuriem tiek paredzēts vai tiks paredzēts veikt beramo kravu piegādi.
Ņemot vērā valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” infrastruktūras izbūves nodrošināšanai nolīgtā būvdarbu veicēja SIA ”Citrus Solutions” sniegto informāciju, tikai laika periodā līdz 2023.gada 30.augustam 1. kārtas būvdarbu turpināšanai pa 1. tabulā norādītajiem autoceļu posmiem bija nepieciešamas veikt minerālo materiālu pārvadājumus apmēram 25 000 m3 apjomā. Ievērojot infrastruktūras izbūves tempa kāpināšanu, LVC uzskata, ka norādīto valsts vietējo autoceļu pielikuma 1. tabulā esošais tehniskais stāvoklis – nepietiekamā nestspēja, nespēs nodrošināt plānotā kravu apjoma piegādi. Saskaņojot šādus pārvadājuma maršrutus un vēl jo vairāk, atceļot ieviestos faktiskās masas ierobežojumus, pastāv liela varbūtība, ka atsevišķi autoceļu posmi būs neatgriezeniski sabojāti un nebūs atjaunojami ikdienas uzturēšanas darbiem pieejamā finansējuma ietvaros.
Lai varētu operatīvi nodrošināt objekta būvdarbu turpināšanu, ir nepieciešams veikt 1. tabulā norādīto autoceļu posmu grants segumu pastiprināšanu 42 km garumā.

Ņemot vērā, ka Ministri kabineta sēdes protokollēmuma 4.1.2 apakšpunktā būvniekam tiek kompensēti papildu izdevumi, tajā skaitā par darbiem uz pašvaldības īpašumā esošiem ceļiem, lūdzam kompensēt izbūves procesu saistītos radušos neparedzēto izdevumu segšanu VSIA “Latvijas valsts ceļi” vai VAS  “Latvijas autoceļu uzturētajs” (par veiktiem neatliekamiem segumu uzturēšanas darbiem līdz 2023.gada 1.novembrim piegādāti 5216,1 m3 minerālo materiāli), par kopējo summu 204 324,23 euro ar PVN.


[1] Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likuma 10. pants.
[2] Ārējās robežas infrastruktūras izbūves uzraudzības komitejas 2023. gada 12. jūlijā sēdes protokols Nr.16.
Piedāvātā redakcija
4.1.2. 4 109 038,23 euro apmērā izdevumiem, kas neparedzēti radušies izbūves procesā uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas robežas.