Projekta ID
24-TA-1380Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
02.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
9. Pieejamais kopējais publiskais finansējums:
Iebildums
Lūdzam skaidrot 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" pirmajai projekta iesniegumu atlases kārtai paredzēto finansējuma apjomu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta pielikumā Nr.1 kopējais finansējums veido 99 738 662 euro no 101 696 160 euro kopējā pieejamā finansējuma. Kas veido starpību 1 957 498 euro apmērā starp noteikumu projektā noteikto pieejamo finansējumu un finansējuma saņēmējiem noteikto finansējumu. Tai pašā laikā, Veselības ministrijai no pieprasītajiem 2 207 009 euro ir paredzēti tikai 394 034 euro, lūdzam minēto starpību 1 957 498 euro apmērā paredzēt papildus Veselības ministrijas ēku energoefektivitātes pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
10. Pasākumam 2.1.1.4. pieejamā publiskā finansējuma sadalījums, tā maksimālais apmērs attiecināmo izmaksu segšanai un finansējuma saņēmējs ir noteikts šo noteikumu pielikumā.
Iebildums
1) Lūdzam pārskatīt pasākuma ieviešanas shēmu, uzskaitot konkrētus finansējuma saņēmējus. Veselības ministrijas gadījumā, Veselības ministrijai piederošās ēkās pamatā savu darbību veic vai nu ministrijas padotības iestādes vai valsts kapitālsabiedrības, kas varētu būt finansējuma saņēmēji, kas tad izstrādā nepieciešamo dokumentāciju veic atbilstošus iepirkumus un sagatavo nepieciešamos pārskatus iesniegšanai sadarbības iestādē. Jo Ekonomikas ministrijas piedāvātā projektu ieviešanas shēma rada papildus slogu projektu ieviešanā, kā arī palielina projekta administratīvo izmaksu apjomu, jo Ekonomikas ministrijas noteikumu projektā iekļautā projektu ieviešanas shēma paredzētu administratīvās izmaksas ministrijas (kā finansējuma saņēmēja) pusē, gan padotības iestāžu un kapitālsabiedrību pusē (kā sadarbības partneriem), kas faktiski īstenotu projektu.
2) Šo noteikumu projekta 16. punktā ir norādīti energoefektivitātes paaugstināšanas valsts ēkās finansējuma saņēmēji un finansējuma sadalījums. Noteikumu projektā neparādās informācija par valsts ēkām, kuras ir Veselības ministrijas (turpmāk - VM) valdījumā un ir nodotas lietošanā, pārvaldīšanā un apsaimniekošanā kapitālsabiedrībām, kurās VM ir kapitāldaļu turētāja. Ņemot vērā to, ka šīs valsts ēkas ir svarīgas sabiedrības veselības nodrošināšanā, kā arī to, ka kapitālsabiedrības ir lielie energoresursu patērētāji, energoefektivitātes pasākumu veikšana šajās ēkās ir ļoti būtiska un attiecīgi lūdzam paredzēt atbalstu arī VM kapitālsabiedrībām.
MK noteikumu projektā jau šobrīd atbalsts tiek paredzēts arī tādām ēkām, kuras nav iekļautas valsts ēku sarakstā. Pašreiz nepieciešamais finansējums VM kapitālsabiedrību energoefektivitātes pasākumu veikšanai ir aptuveni 360 000 000 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, VM aicina Ekonomikas ministriju uz sarunām, lai vienotos par atbalsta iespējām un tā apjomu, kā arī vienotos par nepieciešamās informācijas sagatavošanu un iesniegšanu.
2) Šo noteikumu projekta 16. punktā ir norādīti energoefektivitātes paaugstināšanas valsts ēkās finansējuma saņēmēji un finansējuma sadalījums. Noteikumu projektā neparādās informācija par valsts ēkām, kuras ir Veselības ministrijas (turpmāk - VM) valdījumā un ir nodotas lietošanā, pārvaldīšanā un apsaimniekošanā kapitālsabiedrībām, kurās VM ir kapitāldaļu turētāja. Ņemot vērā to, ka šīs valsts ēkas ir svarīgas sabiedrības veselības nodrošināšanā, kā arī to, ka kapitālsabiedrības ir lielie energoresursu patērētāji, energoefektivitātes pasākumu veikšana šajās ēkās ir ļoti būtiska un attiecīgi lūdzam paredzēt atbalstu arī VM kapitālsabiedrībām.
MK noteikumu projektā jau šobrīd atbalsts tiek paredzēts arī tādām ēkām, kuras nav iekļautas valsts ēku sarakstā. Pašreiz nepieciešamais finansējums VM kapitālsabiedrību energoefektivitātes pasākumu veikšanai ir aptuveni 360 000 000 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, VM aicina Ekonomikas ministriju uz sarunām, lai vienotos par atbalsta iespējām un tā apjomu, kā arī vienotos par nepieciešamās informācijas sagatavošanu un iesniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
12. Izglītības un zinātnes ministrija sagatavo Ministru kabineta rīkojumu, ar kuru tiek apstiprināts 2.1.1.7. pasākuma ierobežotas projektu iesnieguma atlases projektu iesniedzēju saraksts, ka arī 2.1.1.7. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamie uzraudzības rādītāji un to vērtības (turpmāk – rīkojums).
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidriem kritērijiem 2.1.1.7. pasākuma projekta iesniedzēju atlasei. Kā arī nosakot prioritātes, lūdzam ņemt vērā Veselības ministrijas 2024.gada 23.februāra vēstulē Ekonomikas ministrijai Nr.01-13.2/740 “Par informācijas sniegšanu jaunu valsts ēku energoefektivitātes programmu izstrādei” sniegto informāciju par Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā (valdījumā) esošajām ēkām un nepieciešamajiem pasākumiem šo ēku energoefektivitātes paaugstināšanai un uzlabošanai. Kā arī lūdzam Veselības ministriju iesaistīt Ministra kabineta rīkojuma sagatavošanā un finansējuma saņēmēju noteikšanas procesā, nodrošinot godīgu un caurskatāmu protenciālo projekta iesniegumu atlasi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
14. Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā līdzfinansējuma likme ir 85 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja projekta iesniedzējs neveic saimniecisko darbību un atbalsta sniegšana specifiskā atbalsta ietvaros tam nav kvalificējama kā valsts atbalsts komercdarbībai.
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektā kā sadarbības partneri var piesaistīt valsts kapitālsabiedrības, kuras saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto deleģējumu lieto, pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar valsts atbalsta nosacījumiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi atbilstoši Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
20. Projekta iesniedzēji saņem apliecinājumu no ministrijas vai attiecīgās kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāja (izņemot šo noteikumu pielikuma 7., 9. un 12.punktā minētie finansējuma saņēmēji) par atļauju īstenot projektu. Apliecinājumā ir norādīta šāda informācija:
Iebildums
Īsti nav skaidra minētā nosacījuma būtība, ja projekta iesniedzējs pēc esošās shēmas noteikumu projektā ir ministrija, vai tad paredzēts, ka ministrija pati sev izsniegs apliecinājumu īstenot projektu? Lūdzam pārskatīt projekta ieviešanas shēmu, paredzot, ka projekta iesniedzēji ir plašāka grupa, piemēram, ministriju padotības iestādes vai valsts kapitālsabiedrības. Šajā gadījumā, ja ministriju padotības iestādes vai valsts kapitālsabiedrības vēlas veikt energoefektivitātes pasākumus ministriju piederošās ēkās, to var darīt, saņemot ministrijas vai attiecīgās kapitālsabiedrības daļu turētāja atļauju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
22. Projekta iesniedzējs sadarbības iestādē iesniedz apliecinājumu, kurā norādīta informācija par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
Iebildums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kāpēc ir nepieciešams minētais nosacījums, un kādos gadījumos projekta iesniedzējam ir jāiesniedz šāds apliecinājums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot nepieciešamību ieguldīt publiskos līdzekļus Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības īpašumā esošajā ēkā Bruņinieku ielā 29/31, ņemot vērā jau tā nepietiekamos līdzekļus, lai nodrošinātu energoefektivitātes pasākumu īstenošanu valsts institūciju īpašumā, valdījumā un lietošanā esošajās ēkās, īpaši ņemot vērā nepietiekamo finansējumu veselības resorā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikuma projekta finansējuma sadalījuma aprakstu ar 2.1.1.4.pasākuma kopējā finansējuma sadalījuma mehānismu pa finansējuma saņēmējiem un resoriem. Noteikumu projektā sniegtais skaidrojums, ka pieejamais publiskais finansējums tiek piešķirts attiecīgajam resoram, vadoties no ēku platības, kurās nepieciešams veikt energoefektivitātes darbus, veselības ministrijas ieskatā ir nepilnīgs. Noteikumu projekta pielikumā esošais finansējuma sadalījums neliecina par vienlīdzīgu attieksmi pret dažādiem resoriem, ņemot vērā Veselības ministrijas 2024.gada 23.februāra vēstulē Nr.01-13.2/740 “Par informācijas sniegšanu jaunu valsts ēku energoefektivitātes programmu izstrādei” (turpmāk - vēstule) sniegto informāciju. Vēstulē ir norādīta nepieciešamība veikt energoefektivitātes pasākums četrās Veselības ministrijas ēkās ar kopējo platību 4 326 m2, tam paredzot vismaz 2 207 009 euro, kā arī divās Valsts asinsdonoru centra ēkās, kuras atrodas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īpašumā, ar kopējo platību 1 237 m2, tām paredzot vismaz 649 609 euro. No noteikumu projekta anotācijas secināms, ka Ekonomikas ministrija vadoties no veselības resora ēku platības, kurās nepieciešams veikt energoefektivitātes darbus (4 326 m2 platība) Veselības ministrijai ir paredzējusi 394 034 euro. Minētā finansējuma ietvaros Veselības ministrija nevar nodrošināt energoefektivitātes pasākumu īstenošanu visās četrās ēkās, bet labākā gadījumā vienā tikai vienā. Kā arī secināms, ka piešķirtā finansējuma apjoms no veselības resoram nepieciešamā finansējuma sastāda tikai 18%, kas raisa jautājums par citiem resoriem nepieciešamā un piešķirtā finansējuma apjomiem, tādējādi lūdzam veikt papildinājumus noteikumu projektā, kas liecinātu par vienlīdzīgu attieksmi pret visiem resoriem.
Tāpat ņemto vērā kraso atšķirību starp nepieciešamo finansējumu un piešķirto finansējumu, nav skaidrs, vai piešķirtajā finansējumā pasākuma ietvaros VAS "Valsts nekustamie īpašumi" ir paredzēts finansējums tiem īpašumiem, kuros atrodas Valsts asinsdonoru centrs.
Tāpat ņemto vērā kraso atšķirību starp nepieciešamo finansējumu un piešķirto finansējumu, nav skaidrs, vai piešķirtajā finansējumā pasākuma ietvaros VAS "Valsts nekustamie īpašumi" ir paredzēts finansējums tiem īpašumiem, kuros atrodas Valsts asinsdonoru centrs.
Piedāvātā redakcija
-