Projekta ID
22-TA-2598Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 09.08.2023. iepriekš izteikto iebildumu (izziņas 9.punkts), kurā norādīts, ka valstij piederošām kapitālsabiedrībām, kuru pamatdarbības veids ir valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana, katrai ir sava specializācija, t.i., tās pārvalda pēc lietošana mērķa atšķirīgus nekustamos īpašumus, šādi nodrošinot konkrētam lietošanas mērķim paredzētu nekustamo īpašumu vienveidīgu pārvaldīšanu, kā arī nedublē pārvaldīšanas pakalpojumus. Atkārtoti norādām, ka pienākums nodrošināt valsts pārvaldes iestādes ar to funkcijām vajadzīgu nekustamo īpašumu ir VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) uzdevums atbilstoši tās stratēģiskajam mērķim. Līdz ar to, lai tiktu nodrošināts, ka valsts funkcijas netiek dublētas, nākotnē pārvaldāmo nekustamā īpašuma portfeli veidot atbilstoši VSIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi (turpmāk – ZMNĪ) darbības specifikai (t.i, stratēģisku meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju, un zemes vienību uz kurām tās atrodas, meliorācijas kadastra uzturēšana, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemju resursu ekonomiski izdevīgu, videi saudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju), savukārt, biroju un administratīvo ēku nekustamie īpašumi ar piekrītošajām palīgēkām un zemi, nododami Finanšu ministrijas valdījumā, VNĪ pārvaldīšanā. Ievērojot minēto, attiecīgi precizējama anotācija un MK sēdes protokollēmuma projekts.
Anotācijā norādīts: “Vērtējot nekustamo īpašumu pārvaldīšanas nodošanu valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", kas ir lielākais publiskā sektora nekustamā īpašuma pārvaldnieks, kurš nodrošina nekustamā īpašuma pārvaldību, nekustamā īpašuma atbilstoši VNĪ attīstības vadību un valsts deleģēto funkciju izpildi, secināms, ka tai ir izstrādāta vienota pieeja, metodikas un mehānismi publiskā sektora nekustamā īpašuma apsaimniekošanai, taču šobrīd valsts mērogā nav spēkā esošā normatīva akta, kas noteiktu visu valsts pārvaldes rīcībā esošo nekustamo īpašumu (tai skaitā ēku/būvju) nodošanu tās pārvaldīšanā”, kā arī norādīts, ka VNĪ nav šādas specifiskās pieredzes ZMNĪ pārvaldījumā esošo stratēģiski svarīgo objektu pārvaldībā un apsaimniekošanā un norādīts, ka nav gūta pārliecība par VNĪ kapacitāti un finanšu mērķiem, lai virzītu valsts nekustamo īpašumu centralizētu pārvaldīšanas modeli, pārņemot visus valsts nekustamos īpašumus, tai skaitā ZMNĪ pārvaldībā esošos nekustamos īpašumus (izziņā skaidrojot minēto ar atsauci uz Valsts kontroles lietderības revīzijas “Vai Finanšu ministrija un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” plāno un īsteno mērķtiecīgu un efektīvu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu” ziņojumā minētajiem secinājumiem).
Vēršam uzmanību, ka katrai publiskas personas kapitālsabiedrībai ir noteikta darbības joma, kur tā specializējas un to nosaka Ministru kabinets. Ievērojot minēto ZMNĪ nav jāpārvalda tās darbības specifikai neatbilstošas ēkas, šajā gadījumā biroja ēkas. Saskaņā ar VNĪ vispārējo stratēģisko mērķi, VNĪ pārvalda tikai valsts pārvaldei nepieciešamus nekustamos īpašumus un ir stratēģiski svarīgi valsts drošībai nozīmīgus objektus. VNĪ uzdevums nav pārvaldīt visus valstij piederošos nekustamos īpašumus.
Tā kā Izziņas 9.punkta skaidrojumā Zemkopības ministrija norādījusi uz Ministru kabineta rullī noteikto prasību (MK 2021.gada 7.septembra noteikumi Nr.606 50.punkts), ka atbildīgajai ministrijai izstrādātajā projektā un ar to saistītajā informācijā (TA lietā) jānodrošina faktu un datu aktualitāti, kā arī izvērtējuma patiesumu un aktualitāti, vēršam uzmanību, ka anotācijas Valsts līdzdalības saglabāšanas novērtējuma aprakstā nav sniegti salīdzinoši dati, kas sniedz uzskatāmu salīdzinājumu starp VNĪ un ZMNĪ pārvaldīšanas metodēm. Vēršam uzmanību, ka Valsts kontrole 2021.gada revīzijas ziņojumā "Vai VSIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” veiktā nekustamā īpašuma Republikas laukumā 2, Rīgā, pārvaldīšana atbilst tiesību aktiem un šī nekustamā īpašuma pārvaldīšana atbilst valsts kā īpašnieces interesēm?" tika sniegti šādi ieteikumi, lai uzlabotu administratīvās ēkas Rīgā, Republikas laukumā 2 pārvaldīšanu: 1) Lai nodrošinātu valsts nekustamā īpašuma Republikas laukumā 2, Rīgā, paredzamu attīstību, Zemkopības ministrijai sadarbībā ar ZMNĪ izvērtēt un noteikt tā izmantošanas perspektīvas. 2) Lai nodrošinātu iespējami efektīvu nekustamā īpašuma Republikas laukumā 2, Rīgā, pārvaldīšanu, Zemkopības ministrijai definēt konkrētus mērķus turpmākai nekustamā īpašuma attīstībai un noteikt tādus sasniedzamos rezultātus un rezultatīvos rādītājus, kuru izpilde ļautu objektīvi novērtēt mērķu sasniegšanas pakāpi, pārvaldnieka darbības efektivitāti, produktivitāti un ekonomiskumu. Anotācija nav sniegta informācija vai ZMNĪ ir veikusi minētās darbības un ka administratīvajai ēkai Republikas laukumā 2, Rīgā, ir noteikta attīstības stratēģija.
Anotācijā norādīts: “Vērtējot nekustamo īpašumu pārvaldīšanas nodošanu valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", kas ir lielākais publiskā sektora nekustamā īpašuma pārvaldnieks, kurš nodrošina nekustamā īpašuma pārvaldību, nekustamā īpašuma atbilstoši VNĪ attīstības vadību un valsts deleģēto funkciju izpildi, secināms, ka tai ir izstrādāta vienota pieeja, metodikas un mehānismi publiskā sektora nekustamā īpašuma apsaimniekošanai, taču šobrīd valsts mērogā nav spēkā esošā normatīva akta, kas noteiktu visu valsts pārvaldes rīcībā esošo nekustamo īpašumu (tai skaitā ēku/būvju) nodošanu tās pārvaldīšanā”, kā arī norādīts, ka VNĪ nav šādas specifiskās pieredzes ZMNĪ pārvaldījumā esošo stratēģiski svarīgo objektu pārvaldībā un apsaimniekošanā un norādīts, ka nav gūta pārliecība par VNĪ kapacitāti un finanšu mērķiem, lai virzītu valsts nekustamo īpašumu centralizētu pārvaldīšanas modeli, pārņemot visus valsts nekustamos īpašumus, tai skaitā ZMNĪ pārvaldībā esošos nekustamos īpašumus (izziņā skaidrojot minēto ar atsauci uz Valsts kontroles lietderības revīzijas “Vai Finanšu ministrija un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” plāno un īsteno mērķtiecīgu un efektīvu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu” ziņojumā minētajiem secinājumiem).
Vēršam uzmanību, ka katrai publiskas personas kapitālsabiedrībai ir noteikta darbības joma, kur tā specializējas un to nosaka Ministru kabinets. Ievērojot minēto ZMNĪ nav jāpārvalda tās darbības specifikai neatbilstošas ēkas, šajā gadījumā biroja ēkas. Saskaņā ar VNĪ vispārējo stratēģisko mērķi, VNĪ pārvalda tikai valsts pārvaldei nepieciešamus nekustamos īpašumus un ir stratēģiski svarīgi valsts drošībai nozīmīgus objektus. VNĪ uzdevums nav pārvaldīt visus valstij piederošos nekustamos īpašumus.
Tā kā Izziņas 9.punkta skaidrojumā Zemkopības ministrija norādījusi uz Ministru kabineta rullī noteikto prasību (MK 2021.gada 7.septembra noteikumi Nr.606 50.punkts), ka atbildīgajai ministrijai izstrādātajā projektā un ar to saistītajā informācijā (TA lietā) jānodrošina faktu un datu aktualitāti, kā arī izvērtējuma patiesumu un aktualitāti, vēršam uzmanību, ka anotācijas Valsts līdzdalības saglabāšanas novērtējuma aprakstā nav sniegti salīdzinoši dati, kas sniedz uzskatāmu salīdzinājumu starp VNĪ un ZMNĪ pārvaldīšanas metodēm. Vēršam uzmanību, ka Valsts kontrole 2021.gada revīzijas ziņojumā "Vai VSIA “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” veiktā nekustamā īpašuma Republikas laukumā 2, Rīgā, pārvaldīšana atbilst tiesību aktiem un šī nekustamā īpašuma pārvaldīšana atbilst valsts kā īpašnieces interesēm?" tika sniegti šādi ieteikumi, lai uzlabotu administratīvās ēkas Rīgā, Republikas laukumā 2 pārvaldīšanu: 1) Lai nodrošinātu valsts nekustamā īpašuma Republikas laukumā 2, Rīgā, paredzamu attīstību, Zemkopības ministrijai sadarbībā ar ZMNĪ izvērtēt un noteikt tā izmantošanas perspektīvas. 2) Lai nodrošinātu iespējami efektīvu nekustamā īpašuma Republikas laukumā 2, Rīgā, pārvaldīšanu, Zemkopības ministrijai definēt konkrētus mērķus turpmākai nekustamā īpašuma attīstībai un noteikt tādus sasniedzamos rezultātus un rezultatīvos rādītājus, kuru izpilde ļautu objektīvi novērtēt mērķu sasniegšanas pakāpi, pārvaldnieka darbības efektivitāti, produktivitāti un ekonomiskumu. Anotācija nav sniegta informācija vai ZMNĪ ir veikusi minētās darbības un ka administratīvajai ēkai Republikas laukumā 2, Rīgā, ir noteikta attīstības stratēģija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 2.punktu. Vēršam uzmanību, ka protokollēmuma punktā minētās darbības Zemkopības ministrijai kā valsts nekustamo īpašumu valdītājam būtu veicamas neatkarīgi arī bez noteiktajiem izstrādes stadijā esošajiem tiesību aktiem.
Piedāvātā redakcija
Zemkopības ministrijai pārskatīt tās valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu portfeli un izstrādāt vienotu, efektīvu un mērķtiecīgu to pārvaldīšanas sistēmu.