Atzinums

Projekta ID
21-TA-985
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši ADL 1.panta 7.punkta, 5.panta un 6.panta regulējumam apsardzes komersantu reģistrē Apsardzes darbības reģistrā (ar 06.05.2021. likumu “Grozījumi Apsardzes darbības likumā, kas stājās spēkā 01.07.2022., apsardzes komersants apsardzes darbību var uzsākt pēc reģistrācijas apsardzes darbības reģistrā. Proti, ar minētajiem likuma grozījumiem speciālās atļaujas (licences) apsardzes darbības veikšanai izsniegšana aizstāta ar komersanta reģistrēšanu minētajā reģistrā apsardzes darbības veikšanai). Izrietoši ADL 9.pants paredz apsardzes komersanta izslēgšana no reģistra, bet 12.pants - iekšējās drošības dienesta izslēgšanu no reģistra.
 
Piedāvātā redakcija
12.2. inkasents ir izslēgts no Apsardzes darbības reģistra inkasācijas apsardzes pakalpojumu sniegšanai;
 
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam veikt labojumus esošajā anotācijas redakcijā attiecībā uz šo informāciju: "Iekšlietu ministrija arī konceptuāli atbalstīja pāreju uz caurlaižu izsniegšanu inkasentiem elektroniskā vidē, atsakoties no caurlaižu izmantošanas papīra formā, taču informēja, ka automatizēta datu apmaiņa starp transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru CSDD caurlaižu izsniegšanas nodrošināšanai nav iespējama un to izveidot nav lietderīgi, jo Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, kas tika izveidots 2022.gadā, nodrošināja licenču un sertifikātu reģistru (turpmāk - LUSR) pāreju uz jauniem, mūsdienu prasībām atbilstošiem reģistru informācijas tehnoloģijas (IT) risinājumiem. Vienlaikus notika darbs pie Apsardzes darbības reģistra izstrādes, kurš aizvietoja LUSR, sadaļā par apsardzes darbības komersantu uzskaiti, kuru turētājs un pārzinis ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Kā ir norādījusi Iekšlietu ministrija, iepirkums par apsardzes darbības reģistra IT risinājuma izstrādes veikšanu bijis noslēdzies, līdz ar to mainīt iepirkuma dokumentācijā noteiktās apsardzes darbības reģistra tehniskās prasības, tajās iekļaujot datu izgūšanu CSDD caurlaižu izsniegšanas nodrošināšanai, vairs nebija iespējams."
Piedāvātā redakcija
Iekšlietu ministrija arī konceptuāli atbalstīja pāreju uz caurlaižu izsniegšanu inkasentiem elektroniskā vidē, atsakoties no caurlaižu izmantošanas papīra formā, taču informēja, ka automatizēta datu apmaiņa starp Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru un Licenču un sertifikātu reģistru (turpmāk - LUSR), kuru turētājs un pārzinis ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, CSDD caurlaižu izsniegšanas nodrošināšanai nav iespējama un to izveidot nav lietderīgi, jo notika darbs pie Apsardzes darbības reģistra izstrādes, kurš aizvietoja LUSR, sadaļā par apsardzes darbības komersantu uzskaiti. Kā ir norādījusi Iekšlietu ministrija, iepirkums par apsardzes darbības reģistra IT risinājuma izstrādes veikšanu bijis noslēdzies, līdz ar to mainīt iepirkuma dokumentācijā noteiktās apsardzes darbības reģistra tehniskās prasības, tajās iekļaujot datu izgūšanu CSDD caurlaižu izsniegšanas nodrošināšanai, vairs nebija iespējams
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Apsardzes darbības likuma (turpmāk - ADL) 1.panta 7.punktu apsardzes komersants ir tāds komersants, kas reģistrēts apsardzes darbības reģistrā apsardzes darbības veikšanai. ADL 3.pantā ir noteikti vairāki apsardzes pakalpojumu veidi, no kuriem viens ir inkasācijas apsardze, un tikai šādiem komersantiem būtu izsniedzamas attiecīgās caurlaides.
Saskaņā ar ADL 1.panta 8.punktu iekšējās drošības dienests ir iestādes, komersanta vai organizācijas struktūrvienība, kas nodrošina tās apsardzi, iekšējo kārtību un drošību. ADL 11.panta pirmajā daļā paredzēts, ka iestādes, komersanti un organizācijas, kuras pašas organizē savu objektu apsardzi, apsardzes darbības veikšanai izveido iekšējās drošības dienestu, pieņemot darbā personu, kas saņēmusi apsardzes sertifikātu. Ja darbā pieņemti vairāk nekā pieci apsardzes darbinieki, nepieciešama iekšējās drošības dienesta reģistrācija reģistrā. Lai gan  ADL 13.panta piektajā daļā ir paredzēts, ka inkasācijas apsardzes nodrošināšanā uz iekšējās drošības dienestu ir attiecināmi tādi paši nosacījumi kā uz apsardzes komersantu, proti apsardzes vadības centra esamību, inkasācijas transportlīdzekļu aprīkojumu u.c., tomēr iestāžu, komersantu un organizāciju, kuras izveidojušas iekšējās drošības dienesta struktūrvienību, loks var būt samērā plašs un ne visiem būtu jādod iespēja saņemt caurlaides. Kā jau norādīts noteikumu projekta anotācijā (pašreizējā situācija), saskaņā ar Noteikumu Nr.738 3.punktu Valsts policija caurlaides izsniedz tikai kredītiestāžu iekšējās drošības dienesta inkasācijas apsardzes transportlīdzekļiem.
Ņemot vērā minēto, attiecīgi būtu precizējams projekta 3.3.apakšpunkts.
 
Piedāvātā redakcija
3.3. apsardzes komersanta, kas reģistrēts Apsardzes darbības reģistrā inkasācijas apsardzes pakalpojuma sniegšanai vai kredītiestādes iekšējās drošības dienesta (turpmāk – inkasents) īpašumā vai turējumā reģistrētam transportlīdzeklim, ar kuru veic inkasāciju (turpmāk - inkasācijas transportlīdzeklis).
 
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām anotācijas sadaļā “Risinājuma apraksts” precizēt, kā tieši caurlaides pieteikšanu un izsniegšanu elektroniski CSDD e-pakalpojumu vidē ir plānots nodrošināt, ja automatizēta datu apmaiņa starp Apsardzes darbības reģistru un transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru šobrīd nav iespējama. Kā arī norādīt, ka plānots iegūt ziņas par apsardzes komersantiem un iekšējās drošības dienestiem, kuriem būs liegtas iespējas turpmāk lietot caurlaides (caurlaižu anulēšanas gadījumā).
Piedāvātā redakcija