Projekta ID
24-TA-2894Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
VI. Apmācību sniedzēju, paraplāna pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksa
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu projekta "Paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanas un paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtība" 1.4.apakšpunktu Ministru kabineta noteikumi nosaka apmācību sniedzēju, paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksu.
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta VI sadaļas nosaukumam "Apmācību sniedzēju, paraplāna pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksa" saprotam, ka šajā sadaļā plānots noteikt tikai maksas pakalpojumu maksu. Tomēr pēc VI sadaļas satura secinām, ka tajā ir iekļauta ne tikai maksas pakalpojumu maksa, bet arī maksas pakalpojumu samaksas kārtība un maksas pakalpojumu sniegšanas kārtība. Līdz ar to veidojas pretruna starp Ministru kabineta noteikumu projekta VI sadaļas nosaukumā minēto tvērumu ar šīs sadaļas tvērumu.
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta VI sadaļas nosaukumam "Apmācību sniedzēju, paraplāna pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksa" saprotam, ka šajā sadaļā plānots noteikt tikai maksas pakalpojumu maksu. Tomēr pēc VI sadaļas satura secinām, ka tajā ir iekļauta ne tikai maksas pakalpojumu maksa, bet arī maksas pakalpojumu samaksas kārtība un maksas pakalpojumu sniegšanas kārtība. Līdz ar to veidojas pretruna starp Ministru kabineta noteikumu projekta VI sadaļas nosaukumā minēto tvērumu ar šīs sadaļas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
32. Apmācību sniedzēja sertifikātu, paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību, un to dublikātu izsniegšana un šo noteikumu 5.2., 5.3., 5.5. un 5.7. apakšpunktā minēto kvalifikāciju piešķiršana un pagarināšana ir maksas pakalpojums. Izdevumus par minētajiem pakalpojumiem sedz apmācību sniedzējs, paraplāna pilots vai vinčas operators šādā apmērā:
Iebildums
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 6.pantā noteikto biedrībai "Latvijas Paraplanierisma federācija" ir deleģēts veikt paraplānu, motoparaplānu un šasijas motoparaplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanu un uzraudzību, izsniegt un anulēt paraplānu pilotu un vinčas operatoru apliecības.
Ministru kabineta noteikumu projekta "Paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanas un paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtība" 32.punkts nosaka, ka apmācību sniedzēja sertifikātu, paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību un to dublikātu izsniegšana, un šo noteikumu 5.2., 5.3., 5.5. un 5.7. apakšpunktā minēto kvalifikāciju piešķiršana un pagarināšana ir maksas pakalpojums, kā arī šā punkta apakšpunktos ir noteikts biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" maksas pakalpojumu apmērs.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 17.punktā noteikto maksas pakalpojumu cenrādi izstrādā kā noteikumu pielikumu saskaņā ar šo noteikumu 2.pielikumu.
Līdz ar to lūdzam izstrādāt maksas pakalpojumu cenrādi, ievērojot Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" prasības. Kā piemēru var izmantot Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumus Nr. 891 "Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" publisko maksas pakalpojumu cenrādis".
Ministru kabineta noteikumu projekta "Paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanas un paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtība" 32.punkts nosaka, ka apmācību sniedzēja sertifikātu, paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību un to dublikātu izsniegšana, un šo noteikumu 5.2., 5.3., 5.5. un 5.7. apakšpunktā minēto kvalifikāciju piešķiršana un pagarināšana ir maksas pakalpojums, kā arī šā punkta apakšpunktos ir noteikts biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" maksas pakalpojumu apmērs.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 17.punktā noteikto maksas pakalpojumu cenrādi izstrādā kā noteikumu pielikumu saskaņā ar šo noteikumu 2.pielikumu.
Līdz ar to lūdzam izstrādāt maksas pakalpojumu cenrādi, ievērojot Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" prasības. Kā piemēru var izmantot Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumus Nr. 891 "Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" publisko maksas pakalpojumu cenrādis".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
32.1. apmācību sniedzēja sertifikāta izsniegšana – 25 % no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas;
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 1999.gada 18.maija noteikumu Nr.178 "Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas" 3.punktu cena norādāma tā, lai tā būtu nepārprotama, viegli identificējama, skaidri salasāma un lai patērētājam būtu pilnīgi skaidrs, uz kuru preci vai pakalpojumu tā attiecas. Turklāt atbilstoši minēto noteikumu 19.punktam, piedāvājot patērētājiem pakalpojumus, tostarp digitālus pakalpojumus vai digitālus saturus, to sniedzējs norāda cenu, kurā ietverts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) un visi citi nodokļi. Līdz ar to, sniedzot pakalpojumus fiziskajām personām, pakalpojumu sniedzējam ir pienākums norādīt pilnu pakalpojuma cenu (gala cenu), kurā iekļauts gan PVN, gan citi maksājumi, ja tādi piemērojami.
Ministru kabineta noteikumu projekta 32.punkta apakšpunktos norādītā informācija par maksas pakalpojuma cenu neatbilst Ministru kabineta 1999.gada 18.maija noteikumu Nr.178 "Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas" prasībām un pakalpojuma saņēmējam nesniedz skaidru priekšstatu par pakalpojuma gala cenu.
Lūdzam aprēķināt un norādīt maksas pakalpojumu gala cenas vai skaidrot anotācijā iemeslus, kādēļ ir izvēlēta pieeja maksas pakalpojuma cenas norādīt kā procentuālu aprēķinu no valstī minimālās mēneša darba algas, nevis konkrētu maksas pakalpojuma maksas apmēru.
Ministru kabineta noteikumu projekta 32.punkta apakšpunktos norādītā informācija par maksas pakalpojuma cenu neatbilst Ministru kabineta 1999.gada 18.maija noteikumu Nr.178 "Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas" prasībām un pakalpojuma saņēmējam nesniedz skaidru priekšstatu par pakalpojuma gala cenu.
Lūdzam aprēķināt un norādīt maksas pakalpojumu gala cenas vai skaidrot anotācijā iemeslus, kādēļ ir izvēlēta pieeja maksas pakalpojuma cenas norādīt kā procentuālu aprēķinu no valstī minimālās mēneša darba algas, nevis konkrētu maksas pakalpojuma maksas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta 32. punktā paredzēts, ka apmācību sniedzēja sertifikātu, paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību, un to dublikātu izsniegšana un šo noteikumu 5.2., 5.3., 5.5. un 5.7. apakšpunktā minēto kvalifikāciju piešķiršana un pagarināšana ir maksas pakalpojums. Turklāt ir norādīts, ka sniegtā pakalpojuma maksa iekļauj Paraplanierisma federācijai deleģēto uzdevumu ietvaros radītās administratīvās izmaksas šo pakalpojumu sniegšanai, par ko pakalpojuma saņēmējam jānorēķinās ar Paraplanierisma federāciju. Ņemot vērā minēto, kā arī izvērtējot valsts nodevas un nodokļa definīciju (skatīt anotācijas I sadaļas 1.3. punktā norādīto), projekta autors konkrētā noteikumu projekta anotācijā nonāk līdz secinājumam, ka sniegtie pakalpojumi klasificējami kā maksas pakalpojums, nevis valsts nodeva vai nodoklis.
Nav īsti skaidrs, kāpēc šāds secinājums tiek norādīts šī noteikuma projekta anotācijā, ņemot vērā, ka noteikumu projektā pamatā tehniski tiek noteikts vien maksas apmērs, savukārt to, ka šie pakalpojumi sniedzami par maksu (proti, ir maksas pakalpojumi) jau nosaka likums “Par aviāciju”. Līdz ar to detalizētam izvērtējumam par to, kādam maksājuma veidam atbilst konkrētais sniegtais nodrošinājums vai pakalpojums, bija jābūt jau veiktam, nosakot jaunu maksas pakalpojuma vai valsts nodevas objektu. Proti, ja likumā “Par aviāciju” tika iekļauts, ka šis pakalpojums ir maksas pakalpojums, tad, virzot grozījumus likumā, tā anotācijā bija ietverams izvērtējums, kāpēc konkrētais pakalpojums vai nodrošinājums ir maksas pakalpojums, nevis valsts nodevas objekts.
Vērtējot konkrēto pakalpojumu vai nodrošinājumu (paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšana), mūsuprāt, tas pēc būtības drīzāk atbilstu likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1.panta 2.punktā noteiktai valsts nodevas definīcijai, jo satur uzraudzības, aizsardzības un kontroles komponentes un regulē personu darbību. Taču, ņemot vērā, ka likumdevējs, pieņemot likumu “Grozījumi likumā “Par aviāciju”” (pieņemts 2024.gada 14.novembrī), jau ir lēmis, ka tas ir maksas pakalpojums, neredzam nepieciešamību veikt konkrētā maksājuma atbilstības noteiktam maksājuma veidam izvērtējumu šā projekta ietvaros.
Vienlaikus vēlamies vērst uzmanību, ka nosakot maksas pakalpojuma apmēru, ievēro nosacījumu, ka samaksa par pakalpojumu nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas (skatīt likuma “Likums par budžetu un finanšu vadību” 5.panta 12.1daļu). Taču, izvērtējot anotācijā sniegto informāciju, t.sk., ka maksas apmērā ir iekļautas arī Paraplanierisma federācijai deleģēto uzdevumu ietvaros radītās administratīvās izmaksas, kā arī to apstākli, ka maksājuma apmērs tiek noteikts, saistot to ar noteiktu procentu apjomu no valstī noteiktās minimālās algas, rodas bažas, vai maksas pakalpojumu apmēra noteikšanai noteiktais ierobežojums tiek ievērots.
Ievērojot iepriekš norādīto, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. punktā norādīto informāciju, detalizēti aprakstot maksājuma apmēra pamatotību, nevis atbilstību/neatbilstību tam vai citādam maksājuma veidam.
Nav īsti skaidrs, kāpēc šāds secinājums tiek norādīts šī noteikuma projekta anotācijā, ņemot vērā, ka noteikumu projektā pamatā tehniski tiek noteikts vien maksas apmērs, savukārt to, ka šie pakalpojumi sniedzami par maksu (proti, ir maksas pakalpojumi) jau nosaka likums “Par aviāciju”. Līdz ar to detalizētam izvērtējumam par to, kādam maksājuma veidam atbilst konkrētais sniegtais nodrošinājums vai pakalpojums, bija jābūt jau veiktam, nosakot jaunu maksas pakalpojuma vai valsts nodevas objektu. Proti, ja likumā “Par aviāciju” tika iekļauts, ka šis pakalpojums ir maksas pakalpojums, tad, virzot grozījumus likumā, tā anotācijā bija ietverams izvērtējums, kāpēc konkrētais pakalpojums vai nodrošinājums ir maksas pakalpojums, nevis valsts nodevas objekts.
Vērtējot konkrēto pakalpojumu vai nodrošinājumu (paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšana), mūsuprāt, tas pēc būtības drīzāk atbilstu likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1.panta 2.punktā noteiktai valsts nodevas definīcijai, jo satur uzraudzības, aizsardzības un kontroles komponentes un regulē personu darbību. Taču, ņemot vērā, ka likumdevējs, pieņemot likumu “Grozījumi likumā “Par aviāciju”” (pieņemts 2024.gada 14.novembrī), jau ir lēmis, ka tas ir maksas pakalpojums, neredzam nepieciešamību veikt konkrētā maksājuma atbilstības noteiktam maksājuma veidam izvērtējumu šā projekta ietvaros.
Vienlaikus vēlamies vērst uzmanību, ka nosakot maksas pakalpojuma apmēru, ievēro nosacījumu, ka samaksa par pakalpojumu nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas (skatīt likuma “Likums par budžetu un finanšu vadību” 5.panta 12.1daļu). Taču, izvērtējot anotācijā sniegto informāciju, t.sk., ka maksas apmērā ir iekļautas arī Paraplanierisma federācijai deleģēto uzdevumu ietvaros radītās administratīvās izmaksas, kā arī to apstākli, ka maksājuma apmērs tiek noteikts, saistot to ar noteiktu procentu apjomu no valstī noteiktās minimālās algas, rodas bažas, vai maksas pakalpojumu apmēra noteikšanai noteiktais ierobežojums tiek ievērots.
Ievērojot iepriekš norādīto, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. punktā norādīto informāciju, detalizēti aprakstot maksājuma apmēra pamatotību, nevis atbilstību/neatbilstību tam vai citādam maksājuma veidam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā (5.problēmas) risinājuma aprakstā ir skaidrots, ka izdevumus, kas radīsies saistībā ar apmācību sniedzēju sertifikātu, paraplāna pilotu un vinčas operatoru apliecību, un to dublikātu izsniegšanu un projekta 5.2., 5.3., 5.5. un 5.7. apakšpunktā minēto paraplāna pilota kvalifikāciju un vinčas operatoru kvalifikāciju piešķiršanu, segs apmācību sniedzēji, paraplāna piloti vai vinčas operatori (projekta 32., 33., 34. punkts). Kā arī šajā sadaļā ir skaidroti biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" maksas pakalpojumu cenu veidošanas principi.
Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošana biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kas saistīti ar paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanu un uzraudzību, t.sk. paraplānu pilotu un vinčas operatoru apliecību izsniegšanu un anulēšanu, ir skaidrota anotācijas 1.6.sadaļā kā cita informācija.
Ņemot vērā, ka pakalpojumu sniedzējam ir pienākums norādīt pilnu pakalpojuma cenu (gala cenu), kurā iekļauts gan PVN, gan citi maksājumi (ja tādi piemērojami), uzskatām, ka skaidrojumam par PVN piemērošanu biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" maksas pakalpojumiem jābūt iekļautam anotācijas 1.3.sadaļā, risinājuma aprakstā, kurā ir sniegts skaidrojums par maksas pakalpojumu cenu veidošanas principiem, iekļaujot visaptverošu informāciju par maksas pakalpojumu gala cenas aprēķinu.
Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošana biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kas saistīti ar paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanu un uzraudzību, t.sk. paraplānu pilotu un vinčas operatoru apliecību izsniegšanu un anulēšanu, ir skaidrota anotācijas 1.6.sadaļā kā cita informācija.
Ņemot vērā, ka pakalpojumu sniedzējam ir pienākums norādīt pilnu pakalpojuma cenu (gala cenu), kurā iekļauts gan PVN, gan citi maksājumi (ja tādi piemērojami), uzskatām, ka skaidrojumam par PVN piemērošanu biedrības "Latvijas Paraplanierisma federācija" maksas pakalpojumiem jābūt iekļautam anotācijas 1.3.sadaļā, risinājuma aprakstā, kurā ir sniegts skaidrojums par maksas pakalpojumu cenu veidošanas principiem, iekļaujot visaptverošu informāciju par maksas pakalpojumu gala cenas aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
