Atzinums

Projekta ID
23-TA-99
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Precizēt rīkojumu punktu, jo konceptuālā ziņojumā numerācija beidzas ar 5. punktu, apakšpunkts 9.3. nav atrodams
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 5. punktu:
- Ja Atveseļošanās fonda finansējums paredzēts finanšu grāmatvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības, cilvēkresursu vadības, mācību un attīstības risinājumu ieviešanai un atbilst pētījuma 3.punkta “VPC izveides risinājumi” 2.apakšpunktā ir rekomendējuši 2. risinājumu, kāpēc tiek risināts jautājums par speciālistu (grāmatvežu) nepieciešamību pārcelšanai no viena resora uz otru resoru.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 17.tabulā norādītas izmaksas no 2023-2026. gadam, kur jau nepieciešams valsts budžeta finansējums, nav skaidrots kādas izmaksas būs no 2027 – 2030 gadam? Un vai šīm izmaksām no 2027-2030.gadiem būs naudas segums. Tāpat nav informācijas par  ailē “Valsts budžeta finansējuma pārdale no resoriem (milj.EUR)” norādīto informāciju, jo no 2022.gada jūlija ir bijuši grozījumi Atlīdzības likumā
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 4.2.2. apakšpunktu:
- Konceptuālajā ziņojumā nav informācijas, ka tika veikts pētījums par slodzēm, kas būs nepieciešamas, lai nodrošinātu ar informācijas sniegšanu VPC (dokumentu saskaņošana, dokumentu sagatavošanu, dokumentu iesniegšana VPC).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 4.1.5. apakšpunktu:
- Tā kā šobrīd esošais IS izstrādātājs ir kompetents tirgus dalībnieks IT jomā, nav nepieciešamība dublēt šo jomu;
- Vai atbrīvojot no darba grāmatvežus un tajā pašā laikā izveidojot jaunas amata vietas ir valstī noteiktā politikas prioritāte
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 4.1.4. apakšpunktu:
- Tā kā  nav zināms vai centralizācijas procesu varēs pabeigt ierobežotu līdzekļu no valsts budzeta dēl, uzskatām, ka centralizācijas process jāuzsāk tikai pēc tā, kad tas būs zināms, ka tas notiks 100%, nevis daļēji;
- Ja notiek budžetu līdzekļu pārdale no centralizācijas iestādēm par IS uzturēšanu, kāpēc nepieciešams papildus finansējums un papildus slogs valsts budžetam.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 3.5. apakšpunktu:
- Nav izvērtējuma kādā apjomā nepieciešamas investīcijas, piemēram VARAM liela daļa no ziņojuma 3.5.apakšpunkta minēta jau ir ieviests. Ja nepieciešams var veikt klasifikatoru centralizāciju, kuru administrē Valsts kase;
- Ja grāmatvedība tiek centralizēta, tad gulstas slogs uz nozares speciālistiem, jo būs kādam jāakceptē saņemtās preces un pakalpojumi. Rēķini, visdrīzāk būs jāievada informācija par rēķinu kaut kādā nezināmā IS, jāuzskaita manta, tās iekšējā kustība, jāsniedz priekšlikumi norakstīšanai, t.sk. jāveic inventarizācijas. Tātad, iestāde neatbrīvojas no visiem pienākumiem, kas saistīti ar grāmatvedības reģistru uzturēšanu. Palielinās nekvalitatīvi sagatavotu dokumentu risks un samazinās kontrole pār iestādes mantu un tās kustību, ko šobrīd nodrošina uz vietas grāmatvedībā nodarbinātie;
- Konceptuālajā ziņojumā nav informācijas par potenciālo VPC grāmatvežu šādu slodžu skaitu, kā arī ietekmes aprēķinu uz sociālo budžetu pa gadiem (bezdarbnieku pabalsti), kas būs jāizmaksā atlaistajiem nodarbinātajiem grāmatvežiem. Nav projekta virzītāju redzējuma, kuras ir tās nozares, uz kurām varētu pārkvalificēt minētos “samazinātos “ darbiniekus un darbinieku pārkvalificēšanas plānu;
- Konceptuālais ziņojuma 12.tabulā norādīta nekorekta informācija - VARAM resorā nodarbinātie ar 17. amatu saimes "Grāmatvedība" ir tikai 18 nevis 20, viens nodarbinātais apkalpo publiski atvasinātu personu “NBD” un vēl viens nodarbinātais ir kasieris Latvijas Nacionālajā dabas muzejā, pētījuma autori nav veikuši izpēti jautājumos, kas attiecas uz publiski atvasinātajām personām, kā arī nav informācijas, kas būs ar muzeja kasieri. Lūdzam atbilstoši precizēt un papildināt Konceptuālo ziņojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 3.2. apakšpunktu:
- Mūsuprāt Konceptuālajā ziņojumā nav sniegts pārliecinošs pamatojums tam, ka pārceļot darbiniekus uz VPC, tas veicinās efektivitāti, digitalizāciju un līdzekļu ekonomiju. Ņemot vērā ziņojuma izklāstu, mūsuprāt, lai nodrošinātu visu iepriekš minēto pietiek ar vienotu IT sistēmu, un vienotu klasifikatoru ieviešanu visām iestādēm, kuras administrētu Valsts kase
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Iebildumi par Konceptuālā ziņojuma 3.1. apakšpunktu:
 -  ka Centralizēta atbalsta funkciju platforma tiek izveidota tikai 2026. gadā, uzskatām, ka centralizācijas procesa uzsākšana un VPC izveidošana pirms 2026. gada nav produktīva, lai testētu jaunizveidojamo IS Valsts kase to var veikt ar iestādēm, kurām jau sniedz centralizēto grāmatvedības uzskaiti;
- Pētījuma autori 3.punkta “VPC izveides risinājumi” 2.apakšpunktā ir rekomendējuši 2. risinājumu, kur netiek runāts par speciālistu pārcelšanu, bet gan par esošo procesu standartizāciju un vienotu IS ieviešanu, kura administrēšanu var veikt Valsts kase, neveidojot jaunu iestādi vai centru;
- identificētie riski ieviešot VPC izveidi nedod pārliecību, ka šis projekts tiks pabeigts un neradīsies neattiecināmās izmaksas projekta gaitā, kas apgŗūtinās valsts budžetu, kā arī būs papildus izdevumi;
- Konceptuālajā ziņojumā teikts, ka resoru pievienošanās VPC ir paredzēta laika posmā no 2023. līdz 2030. gadam, ņemot vērā, identificētos riskus un ierobežojumus. Nevaram piekrist šim apgalvojumam, jo projekta turpinājums no 2027. gada nav zināms, jo var pastāvēt risks,  ka nepieciešamais valsts budžeta finansējums vai ES fondu finansējums nebūs pieejams;
- Nav informācijas par Klimata un enerģētikas ministrijas grāmatvedības pārņemšanu, jo nav veikta izpēte, līdz ar to nepieciešams veikt papildu izpēti;  
- Konceptuālaj;a ziņojumā minēts, ka otrajā solī (2027.–2030. gadā) paredzēts centralizēt pārējo resoru grāmatvedības uzskaiti, nosakot resoru pārņemšanas secību. Nav atbalstāmi šādi projekta ieviešanas soļi, jo nav zināms vai finansējums 2.solī būs pieejams, līdz ar to radīsies situācija, ka iestādes ir dažādos centralizācijas posmos.
- Konceptuālajā ziņojumā nav atrunāts kādā veidā tiek nodrošināta grāmatvedības uzskaite publiski atvasinātajām personām, kurām grāmatvedības pakalpojums tiek nodrošināts centralizētajā resorā. VARAM gadījumā – Nacionālais botāniskais dārzs (NBD), kuram VARAM sniedz grāmatvedības pakalpojumu. Tikšanās reizēs ar pētījuma autoriem tika pacelts šis jautājums, atbilde tā arī nav sniegta un izpēte nav veikta.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
1.Iebildumi par Koncetuālā ziņojuma 3.punktu:
Pētījuma autori 3.punkta “VPC izveides risinājumi” 2.apakšpunktā ir rekomendējuši 2. risinājumu, kurā netiek runāts par speciālistu (grāmatvežu) pārcelšanu, bet gan par esošo procesu standartizāciju un vienotu IS ieviešanu. Lūdzam atbilstoši precizēt vai papildināt Konceptuālo ziņojumu
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Informācija Konceptuālajā ziņojumā 51. un 52. lpp 12. tabulā, neatbilst 4.pielikumā 2.lpp. par VARAM"Veikta VARAM pievienošana Horizon instancei VPC un darbinieku pārcelšana uz VPC", jāprecizē gads 4. pielikumā no 2025. uz 2026. gadu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
nav saprotama centralizācijas nepieciešamība pakalpojumu centrā, ja var centralizēt tikai IT un sistēmu jautājumus, lieki nepārvirzot un nepārgrupējot cilvēka resursu - ziņojumā nav sniegta pietiekama informācija par ieguvumiem, kas saistīta ar cilvēkresursa pārcelšanu no vienām iestādēm uz citu, nav nekur aprakstīts salīdzinājums pārcelšanas izdevumiem, kas sevī ietver daudz jautājumu (telpu risinājumi, to īre, IT tehnoloģijām nepieciešamie līdzekļi, attīstīto tehnoloģiju uzturēšana ar dotajā brīdī plānoto/provizorisko ieguvumu), vai rezultātā nesanāks, ka ieguldījumi neattaisnos plānotos ietaupījumus. Varbūt ir vērts padomāt, nevis par vienotā centra izveidi, bet gan vienoto pieeju un vienādu IT resursu/ programmatūru izmantošanu valsts pārvaldē, centralizēti ievadot datus vienotajā sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-