Atzinums

Projekta ID
21-TA-636
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1. apakšpunktu lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar izvērstu skaidrojumu par visu būtisko izmaiņu Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 676 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 676) nepieciešamību un mērķi. Piemēram, attiecībā uz noteikumu projekta 1.31. apakšpunktu lūdzam anotācijā neaprobežoties ar atsauci uz izstrādātām vadlīnijām, bet lūdzam arī anotācijā skaidrot, kāda problemātika ar konkrēto apakšpunkta regulējumu tiek atrisināta un kādēļ attiecīgs risinājums ir nepieciešams un efektīvākais. Tāpat līdzīgi arī nepieciešams precizēt (papildināt) un detalizēt skaidrojumu par atbalstāmajām nozarēm. Norādām, ka noteikumu projekta anotācijā ietvertais skaidrojums par atbalsta saņemšanai ierobežotām nozarēm ir vispārīgs un neskaidrs, tai skaitā nav skaidrs pamatojums noteikt ierobežojumus atbalsta saņemšanai tādēļ, ka 2021.gada 11.oktobrī izsludināta ārkārtējā situācija un noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi, ņemot vērā, ka citām nozarēm atbalsts šādos apstākļos tieši tiek paredzēts. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta anotācijā norādīts uz Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam prasību ieviešanu noteikumu projekta 1.30. apakšpunktā. Vienlaikus noteikumu projektā nav atrodama atbilstoša atsauce. Ievērojot minēto lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu atsauci uz minēto regulu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 170-172. punktu, vai svītrot atsauci uz minēto regulu noteikumu projekta anotācijā, ja tās prasības ir jau pilnībā ieviestas ar Komercdarbības atbalsta kontroles likumu. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas judikatūrai "nav pieļaujama procedūra, kuru izmantojot, tiesību normas subjektiem netiek atklāts, ka attiecīgā norma ir Eiropas Kopienas norma" (Eiropas Savienības Tiesas spriedums lietā 34/73 Fratelli Variola S.p.A. v Amministrazione italiana delle Finanze,11.§.), kā arī vienīgais regulu ieviešanas veids nacionālajos normatīvajos aktos ir atsauču veidošana uz tām. 
Tāpat līdzīgi vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta anotācijas V sadaļas 1. tabulas un noteikumu projekta nav skaidrs, kā ar noteikumu projekta 1.24. apakšpunktu tiek ieviestas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu I pielikuma 3. panta 3. punkta prasības. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu vai noteikumu projekta anotācijas V sadaļas 1. tabulu, skaidrojot, kā konkrēti minētās prasības tiek ieviestas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Saistībā ar noteikumu projektā norādītajām atsaucēm uz Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku  pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā” (C(2020)1863)(turpmāk -Paziņojums) norādām, ka apzināmies, ka  šāda atsauce ietverta  noteikumu projektā un citos spēkā esošos Ministru kabineta noteikumos, kā arī iepriekš līdzīgu projektu saskaņošanas laikā norādīts, ka šādu prasību uztur Eiropas Komisija, lai piešķirtu atbalstu privātpersonām. Tomēr neatkarīgi no tā, ka Tieslietu ministrija šādu iepriekš izteiktu iebildumu ir izņēmuma gadījumā saskaņojusi privātpersonu interešu prioritātes dēļ, tomēr šāda atsauce nav juridiski korekta, jo pats paziņojums nav juridiski saistošs. Attiecīgi lūdzam papildināt projekta anotāciju, norādot, ka šī atsauce veidojama izņēmuma gadījumā ievērojot Eiropas Komisijas prasības, kā arī privātpersonu intereses Covid-19 laikā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 140. punktu un ņemot vērā, ka noteikumu projekta normu apjoms pārsniedz pusi no noteikumu Nr. 676 apjoma, lūdzam nesagatavot grozījumu noteikumu projektu, bet tā vietā lūdzam sagatavot jaunu noteikumu projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā saīsinājuma "atbalsta periods" izveidošanas rezultātā nav skaidri saprotams vairāku noteikumu Nr. 676 normu saturs un tvērums, jo nav viennozīmīgi skaidrs, vai minētais termins attiecas vienīgi uz laikposmu no 2021. gada 11. oktobra līdz 2021. gada 15. novembrim, vai arī uz laikposmu no 2020. gada 1. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam (tai skaitā vairākās noslēguma jautājumu normās ir atsauces uz atbalsta periodu 2020. gadā). Attiecīgi lūdzam attiecīgu saīsinājumu neveidot vai alternatīvi nodrošināt tā konsekventu ievērošanu. Norādām, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Kā arī, ja konkrētais apzīmējums tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā.
Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt un neveidot saīsinājumu "atbalsts" vai alternatīvi nodrošināt tā konsekventu ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt  Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumu Nr. 676 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 676) normas, kur lietots šis termins, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs". Norādām, ka, piemēram, noteikumu Nr. 676 22.8. apakšpunktā (noteikumu projekta redakcijā) lietots termins "komersants".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projektu ar noteikumu projekta anotāciju un noteikumu projekta konsolidēto versiju. Norādām, ka pretēji noteikumu projekta anotācijai un konsolidētajai versijai ar noteikumu projektu netiek svītrots noteikumu Nr. 676 4.2.4. apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 1.9. apakšpunktā minēto ierobežojumu atbalsta apmēra noteikšanā ņemt vērā tai skaitā atbalstu algu subsīdijai atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos", lūdzam nodrošināt, ka šis ierobežojums ir efektīvs, cita starpā, piemēram, salāgojot noteikumu projektā un minētajos Ministru kabineta noteikumos paredzēto termiņu iesnieguma iesniegšanai (lai pieteiktos uz atbalstu) un nepieciešamības gadījumā arī paredzot, ka abi iesniegumi iesniedzami vienlaikus.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 1.18. apakšpunktā norādi "lai Valsts ieņēmumu dienests varētu pārliecināties, ka atbalsts saistītu personu grupai nepārsniedz 1 800 000 euro atbilstoši šo noteikumu 6., 7., 22., 28. un 33. punktam", ņemot vērā, ka šī norāde ir deklaratīva (no noteikumu projekta izriet konkrēti nosacījumi atbalsta piešķiršanai (atbalsta apmēram u.c.), līdz ar to informācijas sniegšanas mērķis jau nepārprotami izriet no noteikumu projekta) un nekorekta (vairākās normās, uz kurām ir atsauces norādē, neiet runa par 1 800 000 euro ierobežojumu, bet 7. punkts ir ar noteikumu projektu svītrots). Nepieciešamības gadījumā lūdzam pārskatīt noteikumus Nr. 676 un svītrot tajā līdzīgas deklaratīvas norādes.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu Nr. 676 9.6. apakšpunktā norādīts uz mazo un vidējo uzņēmumu deklarāciju, tomēr vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 776 ''Kārtība, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam'' norādīts uz deklarāciju par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu Nr. 676 9.6. apakšpunktu vai sniegt pamatotu skaidrojumu atšķirīgi lietotai terminoloģijai noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 1.19. apakšpunkts neatbilst noteikumu projekta 1.24. apakšpunktam, ņemot vērā, ka Paziņojuma 22. panta "e" apakšpunkts paredz konkrētu izņēmuma nosacījumu, proti, ja attiecīgie uzņēmumi produktus nav laiduši tirgū vai ir izmantojuši nepārtikas mērķiem, piemēram, destilācijai, metanizācijai vai kompostēšanai, kas nav atspoguļots noteikumu projekta 1.24. apakšpunktā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.19. apakšpunktu ar Pagaidu regulējuma 22. punkta "e" apakšpunktā minētajiem kritērijiem. Kā arī lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.33. apakšpunktā izteiktajā noteikumu Nr. 676 24. punktā normu, kas paredz, ka lēmumu pēc 2021. gada 31. decembra Valsts ieņēmumu dienests pieņem, ja tiek pagarināts Pagaidu regulējums saskaņā ar tajā noteiktajiem termiņiem. Vēršam uzmanību, ka Paziņojums nav saistošs Eiropas Savienības tiesību akts. Personām ir tiesības zināt savas tiesības, kā arī tiesību normai jābūt skaidri saprotamai un Paziņojuma nosacījumi personām var būt saistoši Latvijā, ja tie tiek atbilstoši pārņemti.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 1.22. apakšpunktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Proti, norādām, ka nav skaidri saprotama nepieciešamība sniegt informāciju par konkrētiem 2021. gada trīs mēnešiem, kuros apgrozījums pārsniedzis 10 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada vai 2020. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī vai vidējo apgrozījumu 2021.gada jūlijā, augustā un septembrī kopā, ņemot vērā, ka noteikumu projekts nosacījumu par 10 % pārsniegšanu paredz vienīgi noteikumu projekta 1.5. apakšpunktā (noteikumu Nr. 676 4.2.3. apakšpunktā), par ko jau noteikts informācijas sniegšanas pienākums saskaņā ar noteikumu projekta 1.16. apakšpunktu (noteikumu Nr. 676 9.2.3 apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 1.25. apakšpunkts ir neskaidrs, jo noteikumu Nr. 676 6. punkts neparedz piemērot dažādas maksimālās atbalsta summas. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu un tā anotāciju, nepieciešamības gadījumā noteikumu projekta 1.25. apakšpunktu svītrojot. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un tiesiskās noteiktības nolūkā noteikumu projekta 1.26. apakšpunktā, līdzīgi kā noteikumu projekta 1.27. apakšpunktā, norādīt, uz kuriem noteikumu Nr. 676 4.2. apakšpunkta tālākiem apakšpunktiem attiecas noteikumu projekta 1.26. apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka vairākas noteikumu Nr. 676 normas ir izteiktas kā noslēguma jautājumi (sk. jo īpaši normas, kas paredz piemērojamus nosacījumus un kritērijus, sākot no noteikumu projekta 27. punkta). Atbilstoši noteikumu Nr. 108 115. punktam noslēguma jautājumos nosaka pārejas kārtību no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu. Noslēguma jautājumos neietver normas, kas darbojas pastāvīgi. Līdz ar to lūdzam izvērtēt un attiecīgās noteikumu Nr. 676 normas (kas pēc būtības paredz atbalsta piešķiršanas kārtību par atsevišķiem atbalsta sniegšanas periodiem) ietvert citās attiecināmās noteikumu Nr. 676 nodaļās, nepieciešamības gadījumā veidojot atbilstošas apakšnodaļas. Norādām, ka pretējā gadījumā noteikumu Nr. 676 regulējums ir neskaidrs, grūti uztverams un nekonsekvents (piemēram, noteikumu Nr. 676 2. punktā atrodama norāde par atbalsta pieejamību arī par laikposmu no 2020. gada 1. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam, noteikumu Nr. 676 32.1. apakšpunktā saglabāta atsauce uz noteikumu projekta 7. punktu, kas ar noteikumu projektu tiek svītrots u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 143. punktu lūdzam apvienot vairākas noteikumu projekta normas vienā noteikumu projekta normā gadījumos, ja tiek izdarīti grozījumi vairākos secīgos noteikumu punktos (apakšpunktos) (piemēram, sk. noteikumu projekta 1.3.-1.5. , 1.8.-1.9. un 1.12.-1.17. apakšpunktus). Norādām, ja izdara vairākus grozījumus vienā noteikumu punktā (apakšpunktā) vai grozījumus vairākos secīgos noteikumu punktos (apakšpunktos), grozījumus apvieno vienā grozījumu noteikumu projekta punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu informāciju par paziņojuma prasību pārņemšanu norādīt noteikumu projekta anotācijas V sadaļas ailītē "Cita informācija", nevis V sadaļas 1. punktā un 1. tabulā.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu Nr. 676 numerāciju noteikumu projekta 1.16. apakšpunktā. Norādām, ka pēc 9.2.2 apakšpunkta konkrētajos noteikumos seko 9.2.3 apakšpunkts, nevis 9.3.3 apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, konsekventi nodrošinot korektu Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukumu "euro", vārdu euro rakstot slīprakstā.
Piedāvātā redakcija
-