Projekta ID
23-TA-1189Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
06.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Par sprāgstvielām:
Anotācija nepietiekami skaidri definē, kurām Valsts policijas (turpmāk - VP) struktūrām būs pieeja iepriekšminētajiem līdzekļiem. Atsaucoties uz speciālās intervences vienībām, tiek likts noprast, ka tā būtu VP pretterorisma vienība OMEGA, bet tas nav pārliecinoši atrunāts. Lūdzam Iekšlietu ministriju precizēt, kurām VP struktūrvienībām tiek plānota apmācība un dienesta uzdevumu izpildes ietvaros pieeja “sprāgstvielām un spridzināšanas ietaisēm”.
Papildus trūkst informācijas par apmācības kārtību un sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu uzglabāšanas kārtību. Piemēram, Nacionālajos bruņotajos spēkos dažāda veida sprāgstvielām ir paredzēta speciāla un pielāgota uzglabāšanas kārtība.
Ierosinām anotācijā izvērsti atrunāt kārtību, kādā VP darbinieki tiks apmācīti sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu lietošanā, un kāda būs iepriekšminēto vielu un iekārtu uzglabāšanas kārtība.
Grozījumu ietvaros nav nepārprotami definēts, kas tiek saprasts ar jēdzienu “sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises”. Tiek izdarīta atsauce uz Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu likuma 1. panta 6. un 7. punktu, (3. lpp.) bet likumā ietvertā definīcija ietver visu klasisko sprāgstvielu spektru. Atsevišķos anotācijas punktos vēl tiek pieminēti granātmetēji.
Būtu nepieciešams konkrēti un saprotami atrunāt kādas sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises VP būtu nepieciešamas, pamatojot to ar konkrētu uzdevumu izpildi.
Anotācija nepietiekami skaidri definē, kurām Valsts policijas (turpmāk - VP) struktūrām būs pieeja iepriekšminētajiem līdzekļiem. Atsaucoties uz speciālās intervences vienībām, tiek likts noprast, ka tā būtu VP pretterorisma vienība OMEGA, bet tas nav pārliecinoši atrunāts. Lūdzam Iekšlietu ministriju precizēt, kurām VP struktūrvienībām tiek plānota apmācība un dienesta uzdevumu izpildes ietvaros pieeja “sprāgstvielām un spridzināšanas ietaisēm”.
Papildus trūkst informācijas par apmācības kārtību un sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu uzglabāšanas kārtību. Piemēram, Nacionālajos bruņotajos spēkos dažāda veida sprāgstvielām ir paredzēta speciāla un pielāgota uzglabāšanas kārtība.
Ierosinām anotācijā izvērsti atrunāt kārtību, kādā VP darbinieki tiks apmācīti sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu lietošanā, un kāda būs iepriekšminēto vielu un iekārtu uzglabāšanas kārtība.
Grozījumu ietvaros nav nepārprotami definēts, kas tiek saprasts ar jēdzienu “sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises”. Tiek izdarīta atsauce uz Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu likuma 1. panta 6. un 7. punktu, (3. lpp.) bet likumā ietvertā definīcija ietver visu klasisko sprāgstvielu spektru. Atsevišķos anotācijas punktos vēl tiek pieminēti granātmetēji.
Būtu nepieciešams konkrēti un saprotami atrunāt kādas sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises VP būtu nepieciešamas, pamatojot to ar konkrētu uzdevumu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nav saprotams, kādēļ spridzināšanas ietaises izmantošana ir izslēgta no normas. Tas ir, no Civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu aprites likuma 1.pirmā panta 7. punkta izriet, ka spridzināšanas ietaise ir līdzeklis, kas nodrošina sprādzienu noteiktā vietā un laikā vai konkrētas iedarbības rezultātā (uzspridzināšanas līdzekļi un palaišanas ierīces — detonatori). Līdz ar to arī spridzināšanas ietaišu izmantošana ir uzskatāma mērķtiecīgu iedarbību uz dzīvu būtni vai objektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Anotācijā norādīts: “..Ar norādīto vienlaikus tiek panākts mērķis maksimāli novērst prettiesisku vai nesamērīgu sprāgstvielu vai spridzināšanas ietaišu izmantošanu, jo vienīgi Valsts policijas speciālās intervences vienību nodarbinātajiem dienesta vajadzībām lietošanai tiks izsniegtas sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises…” Tā kā šī norma ir speciāla norma, ierosinām sašaurināt to policijas darbinieku loku, kuriem ir tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises. Ierosinām izteikt šo pantu šādā redakcijā: “13.1 pants Valsts policijas speciālās intervences vienības policista tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises”. Jo mērķis nav noteikt jebkuram Valsts policijas darbiniekam šādu tiesību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
No anotācijas: “Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem normatīvajā regulējumā ir noteiktas tiesības bezpilota ierīču apdraudējuma novēršanai, taču jāņem vērā, ka tās paredzētas, lai novērstu apdraudējumus militārajā objektā, karakuģa tuvumā vai personām vai objektiem, kuru apsardzi saskaņā ar likumu veic Militārā policija, no kā izriet, ka personu un sabiedrības apdraudējuma novēršana visā Latvijas Republikas teritorijā ietilpst Valsts policijas kompetencē.”
AM ieskatā anotācijā Valsts policijas (turpmāk - VP) pārstāvjiem ir izvērsti jāatrunā, kādās teritorijās (piemēram kritiskās infrastruktūras objekti, kuros apsardzi nodrošina VP) veic bezpilota ierīču apdraudējuma novēršanu. Vienlaikus ierosinām atrunāt, ka VP to dara atbilstoši VP spējām un resursiem, jo visdrīzāk grozījumi neiekļauj VP kompetencē novērst apdraudējumu no stratēģiska līmeņa izlūkošanas droniem. Papildus vēršam uzmanību, ka Militārās policijas kompetencē ietilpst teritoriju, kas nav militārie objekti, apsardze, piemēram, Aizsardzības ministrija un Prezidenta pils.
AM ieskatā anotācijā Valsts policijas (turpmāk - VP) pārstāvjiem ir izvērsti jāatrunā, kādās teritorijās (piemēram kritiskās infrastruktūras objekti, kuros apsardzi nodrošina VP) veic bezpilota ierīču apdraudējuma novēršanu. Vienlaikus ierosinām atrunāt, ka VP to dara atbilstoši VP spējām un resursiem, jo visdrīzāk grozījumi neiekļauj VP kompetencē novērst apdraudējumu no stratēģiska līmeņa izlūkošanas droniem. Papildus vēršam uzmanību, ka Militārās policijas kompetencē ietilpst teritoriju, kas nav militārie objekti, apsardze, piemēram, Aizsardzības ministrija un Prezidenta pils.
Piedāvātā redakcija
-
